Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Økonomi 101 for dummies

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-08, 13:07   #1
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Økonomi 101 for dummies

Jeg er ikke flink i økonomi i det hele tatt og lurer ofte på veldig enkle og dumme ting. Er det noen som kan svare på disse spørsmålene og/eller gi tips om en bra bok om slike ting? (Jeg skjønner at jeg må faktisk sette meg ned og lære litt mer om det)

Etter det jeg har funnet ut så er krisepakken fra den amerikanske staten på omtrent 700 milliarder USD (4000 mrd NOK), altså omtrent det dobbelte av oljefondet (så det er råmye penger tenker jeg)
Hvor i alle dager tar de pengene fra? De har jo kjempestor utenlandsgjeld. Får de lånt dem? Eller gjør de andre ting som å trykke opp mer penger? Og er det i så fall akkurat det samme som å devaluere dollaren?

Etter det jeg kan se har dollarkursen økt, selv om aksjekursene har falt. Hvordan går det an? Er det ikke sånn at dollaren er knyttet til industrien (ikke i en gullkapital som det var før i tiden), og burde den ikke følge aksjemarkedet?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 13:15   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Nå ser jeg at Monsoon er her, så fasiten kommer vel snart, men jeg trodde dollaren fortsatt var knyttet mot gull?

Og de har i hvert fall økt gjelden sin, så pengene har de vel tatt ut av luften.


og venter på svaret.


En bok som ikke akkurat handler om dette; men har du lest Freakonomics? Anbefales!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 13:17   #3
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.314
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

:venter også spent:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 13:21   #4
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Om dere to heller ikke kan svaret, da trenger jeg ikke å være flau ihvertfall.

Det er et stort og blankt felt for meg dette, og det går nesten ikke an. Det skal være prosjekt frem til jul tror jeg, å lære litt mer om makroøkonomi og finans.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 13:22   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.975
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Dette er ikke et spørsmål knyttet til Økonomi 101. Jeg kan svare på spørsmål i økonomi 101.

Jeg håper at Monsoon kommer med et fornuftig svar.

De trykker i hvert fall ikke opp mer penger. Det løser ingen problemer, bare skaper flere. Pengene til krisepakken må de nok "ta over driften", og det betyr jo at andre ting som de egentlig skulle bruke penger på må kuttes.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 13:23   #6
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Sånn full fart, uten at jeg egentlig har tid til å tenke så mye akkurat nå, så vil jeg tro dollarkursen er høy fordi det er dyrt å kjøpe dollar nå. Altså, det er lite penger i omløp, lav likviditet. Jeg tror det er en del påstander om at dollaren pleier å gå i motsatt retning av oljeprisen, og oljeprisen er jo i fritt fall just nu.

Angående hvor de får pengene fra så er det noen swap arrangements mellom the Federal Reserves og flere sentralbanker, hovedsaklig the European Central Bank og den sveitsiske. Det er i hvert fall slik de har vært ute og hentet likviditet tidligere i høst. : på tynn is:

Æsj, jeg kommer tilbake til dette senere i ettermiddag. Det var ikke akkurat banale spørsmål du kom med her, synes jeg.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 13:23   #7
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.314
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Dette er ikke et spørsmål knyttet til Økonomi 101. Jeg kan svare på spørsmål i økonomi 101.

Du ble litt småsnurt du også, ja?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 13:24   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Dette høres mer ut som Økonomi 204 for meg, men jeg har heller ingen vekttall i Øko101, så hva vet jeg.

:Stiller meg i kø for å motta svar fra dem som vet bedre:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 13:26   #9
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Om dere to heller ikke kan svaret, da trenger jeg ikke å være flau ihvertfall.

Det tar jeg som et kjempekompliment. All den tid jeg aldri egentlig gadd å forsøke på bed.øk når jeg studerte.

Gi meg en pc i fillebiter og jeg kan få den sammen. Spør meg om penger og min indre blondine stikker frem.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 13:26   #10
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

@Monsoon: Takk! Og om du har tid senere så blir jeg glad. Om du kommer på noen bra bøker så tar jeg imot tips også, husk at de må være tilsvarende 1.klasse studenter i nivå.

@Ru: Den kjøpte jeg jo til bokkassa i sommer, tror det var du som anbefalte den, den skal jeg jammen ta frem ja.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 13:59   #11
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

:håper på oppklaring av spørsmål i HI:
Jeg har insett at jeg er helt grønn på økonomi (dette faller vel under makroøkonomi?), og det aller meste som foregår i media i disse dager, går rett over hodet på meg.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 14:04   #12
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Dette ble skrekkelig artig. Det viser seg at grunnen til den styrkede dollaren er en gåte. DnB NOR Markets hevder det er en negativ korrelasjon mellom dollar og oljepris på 0,4. De mener også at det er dollarens styrkning som gjør at oljeprisen faller. Storebrand mener det er omvendt, og det er oljeprisens fall alene som står bak dollarens styrkning. Amerikanske institusjoner mener det er krisepakken som står for dollarstyrkningen mot Euro, særlig ettersom de europeiske landene har kommet kortere i krisen enn amerikanerne har (les: vi har en større del av krisen foran oss enn amerikanerne). Jeg ville her konkludert med at alt henger i løse luften, og ingen skjønner egentlig hva som foregår.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 14:05   #13
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg ville her konkludert med at alt henger i løse luften, og ingen skjønner egentlig hva som foregår.

Da er det jammen ikke rart at Esme og vi andre lurer heller...

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 14:06   #14
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg ville her konkludert med at alt henger i løse luften, og ingen skjønner egentlig hva som foregår.


Er det rart det går dårlig om dagen...

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 14:24   #15
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Jeg har lest meg opp på Bankenes sikringsfond, eller hva det heter, og er glad jeg har pengene mine i en norsk bank. :deltar:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 14:31   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.975
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg har lest meg opp på Bankenes sikringsfond, eller hva det heter, og er glad jeg har pengene mine i en norsk bank. :deltar:

Hvis du har over 2 mill, så må du huske å spre dem på flere banker. Dette er vel hypotetisk for de fleste småbarnsforeldre, men det kan jo være noe å minne et par besteforeldre på.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 14:31   #17
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg har lest meg opp på Bankenes sikringsfond, eller hva det heter, og er glad jeg har pengene mine i en norsk bank. :deltar:

Og jeg er glad jeg ikke har noen penger å bekymre meg for. :gjeldsslave:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 14:32   #18
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og jeg er glad jeg ikke har noen penger å bekymre meg for. :gjeldsslave:

My thoughts exactly.

  Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 14:37   #19
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Da følte jeg meg mindre dum også, for dette har jeg lurt fælt på de siste dagene. Morsomt med et mysterium oppi alt alvoret,

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 14:42   #20
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Hvis du har over 2 mill, så må du huske å spre dem på flere banker.



Nå lo jeg så høyt at det er godt sjefen akkurat gikk.

Med mine 2,50 og en bugg, så hadde jeg vært trygg med en svensk bank også. Kanskje ikke en islandsk, men åkkei.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no