Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Søkehistorie

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-08, 16:13   #1
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Søkehistorie

Jeg skal finne frem til en vitenskapelig artikkel som har relevans til praksisstedet mitt og det skal legges ved en søkehistorie. Hvor finner jeg søkehistorien og hvordan legger jeg den ved?

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 16:30   #2
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Søkehistorie

Mulig jeg er helt på jordet, men vil ikke søkehistorie si det du fysisk gjorde for å finne frem til artikkelen? Hvilken søkemotor, fant du den i en bibliografi, sto den i samme tidskrift som en annen artikkel du hadde funnet og så videre.
Jeg hadde en lignende oppgave i fjor. (Men på engelsk, så jeg vet egentlig ikke om det er det samme som 'søkehistorie').

__________________
Storebror 2000 Lillebror 2003


Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 16:32   #3
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Søkehistorie

Jo, en søkehistorie er for eksempel hvilke ord du søkte på for å finne artikkelen, men hvor ligger søkehistorien lagret? Hvis jeg finner artikkelen i et tidskrift, holder det da å opplyse om hva tidsskriftet heter, hvilket årstall og utgave?

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 16:36   #4
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Søkehistorie

Sitat:

Jo, en søkehistorie er for eksempel hvilke ord du søkte på for å finne artikkelen, men hvor ligger søkehistorien lagret?

Nei, det vet jeg ikke. Jeg har bare skrevet ned hva jeg søkte på, hvor og dato.

Sitat:

Hvis jeg finner artikkelen i et tidskrift, holder det da å opplyse om hva tidsskriftet heter, hvilket årstall og utgave?

Sammen med sidetall synes jeg det høres nok ut.

__________________
Storebror 2000 Lillebror 2003


Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 18:14   #5
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Søkehistorie

Hvis du bruker avansert søk i de store databasene, så lagres jo søkehistorikken, slik at alle ordene og kombinasjonene du har brukt står der og kan printes ut.
Ellers må det vel være nok å si noe om hvordan du kom frem til artikkelen din. Hvilke ord du brukte for å finne den, og hvor.

  Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 19:00   #6
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Søkehistorie

Det sjuggerpløm sier. Hvis de ber deg legge ved søkehistorien antar jeg at de forventer at du bruker en av de store databasene. Hvis du bare skriver tidsskriftet, årstall, utgave (og sidetall) så er det ikke søkehistorien, men en referanse. Da må du i det minste si at søkehistorien var at du gikk på biblioteket og valgte deg tidsskriftshylla og begynte å bla.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 19:08   #7
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Søkehistorie

Hvilke baser bruker du da? De fleste databasene for litteratursøk har søkehistorikken liggende lett tilgjengelig og har et alternativ for å skrive ut søkehistorikken sammen med trefflista.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 19:16   #8
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Søkehistorie

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Hvilke baser bruker du da? De fleste databasene for litteratursøk har søkehistorikken liggende lett tilgjengelig og har et alternativ for å skrive ut søkehistorikken sammen med trefflista.

Jeg bruker databasene i helsebiblioteket, bl.a. Clinical Evidence, Evidence Based Nursing osv. Men jeg har ikke printer, kan jeg allikevel kopiere søkehistorien over på et annet dokument?

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 01:01   #9
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Søkehistorie

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Jeg bruker databasene i helsebiblioteket, bl.a. Clinical Evidence, Evidence Based Nursing osv. Men jeg har ikke printer, kan jeg allikevel kopiere søkehistorien over på et annet dokument?

Kjenner ikke basene du bruker, men det går sikkert greit - poenget er vel at du skal vise at du har tenkt litt rundt hvordan du skal finne fram til ting? Demonstrere din informasjonskompetanse som det visst heter nå for tiden.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no