Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Artige facts om Norge?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-07, 23:09   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.391
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Artige facts om Norge?

Jeg har en amerikansk venninne med en liten jente i første klasse. Læreren hennes ville gjerne lære mer om Norge så jeg tenkte jeg skulle samle litt artige fakta, passende for 5-6 åringer. Sender også over en bok med norske folkeeventyr, på engelsk.
Kan dere hjelpe meg med hva som kan være interessant?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 23:14   #2
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.711
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Ostehøvelen og bindersen er norske oppfinnelser...

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 23:17   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Noe om kongehuset? De er vel vel så opptatt av prinsesser ungene der borte som her?
At vi har ordentlige prinsesser og konge f.eks. ( www.kongehuset.no )
Det er jo mye info om Norge på VisitNorway, men det blir jo fryktelig teknisk og kjedelig.

Skal se om jeg finner ymse på nettet:

http://www.atozkidsstuff.com/norway.html
http://www.funtrivia.com/en/Geography/Norway-3871.html


Jeg hadde mye slikt når jeg jobbet med utvekslingsstudenter, men det er all long gone tror jeg ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 23:18   #4
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

At vi åpner julegavene på julaften istedetfor 1.juledag?
17.mai - Kanskje sende med en bunaddukke eller noe slikt?

Ostehøvel vet vel ikke amerikanerne hva er, knapt nok - det er vel et veldig nordisk redskap.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 23:24   #5
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.711
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Ostehøvel vet vel ikke amerikanerne hva er, knapt nok - det er vel et veldig nordisk redskap.

Det har du selvfølgelig helt rett i....tenkte ikke på det.

Igrunnen ikke sikkert at 5-6 åringer er oppdatert på bindersbruk heller...

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 23:28   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Det har du selvfølgelig helt rett i....tenkte ikke på det.

Igrunnen ikke sikkert at 5-6 åringer er oppdatert på bindersbruk heller...

Jo, det synes jeg var en god idé jeg! - Norske oppfinnelser er jo gøy!

Forresten, så må man kanskje få høre litt om troll - det er jo spennende og litt skummelt på en gang.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 23:30   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.391
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Igrunnen ikke sikkert at 5-6 åringer er oppdatert på bindersbruk heller...

Det kan du jo ha rett i.

Kongehuset er selvølgelig med. Moren til min venninne i USA fniser hysterisk når jeg sier at jeg har møtt Kronprinsen på byen opptil flere ganger.

I tillegg så er Norge ganske nøyaktig halvparten av Texas i areal.

Noe artig om vikinger?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 23:32   #8
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Og om norrøn mytologi.
Det er jo spennende, synes jeg ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 23:33   #9
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Ostehøvelen og bindersen er norske oppfinnelser...

Ostehøvelen er praktisk talt ukjent i utenfor Norge og bindersen trekker ikke de store folkemengder heller.

Hilsen, hjelpsom utlending.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 23:34   #10
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

17 mai. At det er barnas dag, ikke noe militærparade.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 23:34   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.391
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Og om norrøn mytologi.
Det er jo spennende, synes jeg ...

Ja veldig! Men dette skal til en skole i bibelbeltet i sør, så jeg trenger nok ikke overdrive det tenker jeg. Finnes forresten de der danske tegneseriene om Tor med hammeren osv. på engelsk?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 23:39   #12
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Finnes forresten de der danske tegneseriene om Tor med hammeren osv. på engelsk?

Ikke ifølge denne siden.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 23:40   #13
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

At vi var dei første "Europearane" som kom til Amerika (populært kalla "vi oppdaga Amerika", men det var nå oppdaga av indianerane då...). Der er funne spor etter norrøn bosetning på New Foundland.

Og det er fryktelig lenge før Columbus.

Her er artikkel: http://en.wikipedia.org/wiki/L%27Anse_aux_Meadows

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 23:59   #14
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

At barna i Norge får leke ute alene uten tilsyn, og at de kan ringe på hos vennene sine for å leke. Der borte praktiserer de "playdates".

At vi spiser leverpostei og brunost på skiven, og at peanøttsmør og syltetøy er usunt.

Jeg vet at Karius og Baktus er oversatt til engelsk, så om du hadde fått tak i den boken.

At soccer heter fotball i Norge.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 00:01   #15
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Busymum, peanøttsmør er ikke usunt. Hvis man ligger unna Mills sin som er full av dårlig fett og tilsetningsstoffer.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 00:02   #16
Myggstukket
sjelden
 
Myggstukket sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.303
Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Her er en side med kjente nordmenn, men det blir kanskje ikke så morsomt for slike småttinger.
http://www.infonorway.com/people/famous/

Hvor kjent er figurene til Ivo Caprino i utlandet da?
Er det mulig at de kunne sett Flåklypa med engelsk tale, eller kanskje noen av de andre eventyrene?

Her er link til Caprinos eventyrlige verden.

Myggstukket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 00:06   #17
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Busymum, peanøttsmør er ikke usunt. Hvis man ligger unna Mills sin som er full av dårlig fett og tilsetningsstoffer.

Peanøttsmør er ekkelt og syltetøyet er usunt . Jeg ser for meg at smøret setter seg på innsiden av blodårene.

Iallefall: http://www.peanutbutter.com/products.asp Den turkise er vel den mest solgte, og inneholder fett, salt og sukker. Ikke særlig sunt i mine øyne.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 00:12   #18
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Sv: Artige facts om Norge?

Det er 4,7 mill. innbyggere i Norge. Det tilsvarer folketallet i Colorado. (Eller omtrent det samlede innbyggertallet i bydelen Queens og Brooklyn i New York.)

Den nordligste delen av (fastlands-)Norge ligger på mer enn 71 grader nord. Det tilsvarer det nordligste punktet av Alaska.

Norge er et rikt og høyteknologisk land: for eksempel har 9 av 10 barn over 12 år egen mobiltelefon, og 9 av 10 barn har tilgang på Internett (8 av 10 har tilgang hjemmefra).

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 00:14   #19
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Opprinnelig lagt inn av Busymum, her.

Peanøttsmør er ekkelt og syltetøyet er usunt . Jeg ser for meg at smøret setter seg på innsiden av blodårene.

Iallefall: http://www.peanutbutter.com/products.asp Den turkise er vel den mest solgte, og inneholder fett, salt og sukker. Ikke særlig sunt i mine øyne.

Det er stor forskjell på peanøttsmør. Mills sin (og tydeligvis Skippy sin) inneholder mye dritt, mens jeg bruker en økologisk variant som KUN inneholder havsalt og peanøtter.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 00:15   #20
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det er stor forskjell på peanøttsmør. Mills sin (og tydeligvis Skippy sin) inneholder mye dritt, mens jeg bruker en økologisk variant som KUN inneholder havsalt og peanøtter.

Dessuten - syltetøy trenger da ikke være usunt. Man kan lage selv, eller kjøpe fra Hervik.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no