Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Demokrati i barneskolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-15, 15:13   #21
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Demokrati i barneskolen

Jeg tror det er stor variasjon når det gjelder dette. Det kan fungere godt, og det kan fungere DRITdårlig. Offentlig avstemning på tavla er jo helt vilt, og noe jeg aldri kunne ha gjort som lærer. Ikke på noe trinn.

Et opplegg med søknad, nominering og lærersynsing kan fungere godt. Min eldste har vært trivselsleder tre ganger, faktisk. Hun er typisk grei, men ikke typisk populær, så jeg vet ikke helt hvordan det har foregått. Jeg kan se at hun nok fungerer strålende som trivselsleder. Hun tar seg fint av de yngre, og har nok hatt godt av den positive oppmerksomheten. Men rart at hun har vært så mange ganger, kanskje ingen ville være.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 15:14   #22
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Demokrati i barneskolen

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Så vidt jeg kan se på programmets nettsider er det fortsatt ikke gjennomført en skikkelig evaluering av dette programmet. En gjennomgang i 2012 (da Trivselsprogrammet søkte støtte fra Utdanningsdirektoratet) kom med følgende konklusjon:



Jeg er veldig skeptisk til programmet. Jeg tror det kan funke greit på skoler der lærerne er oppegående og miljøet er bra fra før. Jeg tror det kan gjøre ting verre på skoler med dårlig miljø og systematisk god jobbing med læringsmiljø.

Ja, ikke sant. Dette leste jeg da det ble publisert og har referert til det på foreldremøter, men skolen til ungene her har virket litt ukritiske. For skolen som helhet fungerer det nok ofte godt.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 15:25   #23
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Demokrati i barneskolen

Trivselsledere er et supert tiltak, men det krever kloke lærere og klok skoleledelse. Avstemninger i klassen er et minefelt. Hva med elevrådsvalg, f.eks? Jeg styrer det skamløst, foreslår elever og holder på. Sørger også for at det ikke står 5 elevnavn på tavla det fire av dem har mange stemmer/streker og ett navn har bare en. Sånt lar seg enkelt løse ved å ha minst fem elever på lista og bare offentliggjøre navnene på de to som har flest stemmer, tillitsvalgt og vara. Da er det minst tre som er i samme båt, og en ev. nederlagsfølelse er lettere å svelge.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 15:42   #24
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.549
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Demokrati i barneskolen

Jeg er veldig skeptisk til anti-mobbe-programmer som skolene betaler for generelt, og dette spesielt.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 15:57   #25
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Demokrati i barneskolen

Programmer lager ikke en inkluderende og god skole, statsråder som krever nulltoleranse mot mobbing lager ikke en god skole, det er kloke lærere som ser, hører og tørr, i samarbeid med foreldre som framsnakker og som evner å se alle barn, ikke bare sitt eget- som skaper en god skole!

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 15:57   #26
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Demokrati i barneskolen

Dette er vel ikke ment som et gjennomgripende antimobbeprogram, er det? Jeg kjenner det bare som en måte å sørge for at fler blir inkludert i friminuttene, samt minimere uoverensstemmelser over hva og hvordan man skal leke. Jeg mener at ingen av programmene som skal inkludere og/eller minimere mobbing funker uten en skoleledelse som følger opp.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 16:02   #27
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Demokrati i barneskolen

Jeg har også oppfattet TL- opplegget slik du skisserer, Tallulah.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 16:44   #28
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Demokrati i barneskolen

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

De har også den ordningen på barnas skole. Jeg må innrømme at jeg ikke har klart for meg om det fungerer etter hensikten, eller hvordan valget foregår, og det til tross for at mitt barn ble valgt til TL i fjor, da de startet opp med det. Tror uansett ikke hun ble valgt fordi hun er superpoppis, det er andre jenter på trinnet som innehar den rollen. Det var vel mer fordi hun stadig inntar rollen som "klassepoliti" (sladrehank, ville man vel sagt da jeg var barn ), bryr seg veldig om alle og tar ofte ansvar for å ordne opp, og ikke er redd for å si fra. De andre som ble valgt, av de jeg fikk med meg, hører vel også under kategorien "snill mot alle og mobber aldri", så jeg tror i allefall ikke de ble valgt etter prosessen du beskriver. Mulig det var lærerne som valgte dem ut? Om det fortsatte slik da nye TL skulle velges vet jeg ikke. Vet heller ikke så mye om hvordan selve ordningen har fungert, ungene har fortalt så lite om det. Når det gjelder privilegier vet jeg at de som var trivselsleder fikk et TL-kort, som de kunne vise fram og få rabatter i svømmehall m.m.

Ming vet kanskje mer?

Godt observert. Det er hemmelig nominasjon, der vi i forkant snakker mye om hvilke egenskaper en trivselsleder bør ha. Elevene er stort sett flinke til å nominere nettopp de som er inkluderende, rettferdige, ansvarsbevisste og som tør å si fra. Det er uansett vi lærerne som tar det endelige valget. Jeg har hos oss ikke hørt noe om press eller at det av elevene oppleves som en popularitetskonkurranse. TL-kortet er borte fra i år, da det koster mye tatt i betraktning at det nesten ikke var noen som brukte det. Etter et halvår i jobben vanker det en tur på bowling e.l. som takk for vel utført jobb. For det er en jobb. TL'ene har, i tillegg til å sette i gang aktiviteter ute, ansvar for å holde utebua i orden, rydde inn leker de andre har glemt osv.

Hos oss viser ulike trivselsundersøkelser at det er færre elever som føler seg utenfor i friminuttene etter at vi begynte med trivselsledere. Om det skyldes TL'ene eller andre tiltak som er iverksatt, er likevel vanskelig å slå fast.

Vi har forøvrig hemmelig valg av elevrådsrepresentanter også. Ingen telling av stemmer på tavla.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 17:05   #29
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Demokrati i barneskolen

Opprinnelig lagt inn av ming, her.


Hos oss viser ulike trivselsundersøkelser at det er færre elever som føler seg utenfor i friminuttene etter at vi begynte med trivselsledere. Om det skyldes TL'ene eller andre tiltak som er iverksatt, er likevel vanskelig å slå fast.

Hos oss ble dårlige resultater i elevundersøkelsene forklart med at barna er for små til å svare på undersøkelser. At de lever for mye i nuet til å kunne svare generelt, at de ikke hadde forståelse for hva spørsmålene spurte om etc.

__________________
Say you don't want it
This circus we're in
But you don't you don't really mean it

Sist redigert av Imma : 26-08-15 kl 17:43.
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 17:17   #30
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Demokrati i barneskolen

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg er veldig skeptisk til anti-mobbe-programmer som skolene betaler for generelt, og dette spesielt.

Enig. Det er svært få som viser å ha noen positiv virkning (det er vel bare ett eller to), og da bør skolene vurdere om det er dette de skal bruke pengene sine på. På vår skole jobber de målrettet med miljøet både i klassen/friminuttene og de har konkrete tiltak for økt fysisk aktivitet. Det ser det ut til at de klarer fint uten slike programmer.

Det er tydelig ut fra innlegg i denne tråden at Trivselsprogrammet kan slå veldig feil i noen skoler uten at de som står bak (og tjener penger på) programmet fanger det opp og veileder skolene på rett vei. Det synes jeg er temmelig ansvarsløst.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 17:23   #31
Adele
In love with a fairytale
 
Adele sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 3.128
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Demokrati i barneskolen

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Hos oss har dette fungert bra. Ja, elevene stemmer, men lærerne styrer i etterkant og sørger for at det er elever som er gode til å inkludere som blir valgt og at det blir en god fordeling.

Sånn er det der jeg jobber også. Elevene nominerer - de stemmer ikke. Nominasjone er hemmelig og læreren bestemmer hvem som skal være TL. Elevene våre er mer aktive og positive i friminutt etter at vi begynte med TL, noe som igjen fører til mindre lediggang og konflikter. Jeg er veldig positiv til ordningen.

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 17:24   #32
Adele
In love with a fairytale
 
Adele sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 3.128
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Demokrati i barneskolen

Jeg må legge til at når jeg skal plukke ut TL så prøver jeg å velge elever som trenger å heve sin sosiale status. De må selvsagt være mobbefrie.

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 19:21   #33
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Demokrati i barneskolen

Jeg opplever ikke dette som et demokratisk system. Ikke heller "rettferdig" i forhold til tanken om at alle skal få, og alle skal få prøve seg. Fundamentet i opplegget er at det finnes noen som er mer populære enn andre. Slik jeg oppfatter det, er dette programmets styrke: man tar populære barn som allerede opptrer som ledere og midtpunkt, og motiverer dem (og kontrollerer dem) til å jobbe for et felles beste der alle inkluderes.

Jeg mener at man ikke kan sikre seg mot at det finnes enkelte unge Francis Underhill-typer*, og da er det kanskje tross alt bedre at disse får operere noenlunde kontrollerte former og ikke får herje fritt i det skjulte.
En sadistisk, korrupt og maktgal trivselssleder kan man jo dessuten unngå ved å la være å delta på aktivitetene.

Når det er sagt så må jo lærere og skoleledelse styre valget av trivselssledere slik at det er reellt trygge og gode rollemodeller som velges, det er jo åpenbart. FAU burde kunne være et sted å henvende seg for å høre i hvilken grad skoleledelsen sikrer "valget" for å få frem egnede kandidater.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 19:32   #34
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Demokrati i barneskolen

Godt oppsummert, Scully! Frank Underwood.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 19:40   #35
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.822
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Demokrati i barneskolen

Hos oss har vi gått fra trivselslederprogrammet til noe som heter aktiv 365 tror jeg det var og det er i regi av Telemark idrettskrets, men det er sikkert ikke noe som de har funnet opp selv. For å melde seg som ledere til dette programmet måtte ungene sende søknad og dem var det rektor og vise-rektor som behandlet og valgte fra. Så det er i hvert fall ingen popularitetskonkurranse. Opplegget er nytt i år, så jeg vet ikke noe om hvordan det fungerer sammenliknet med trivselslederprogrammet, men det er vel mye det samme tror jeg. Det er meningen å dra alle med i leken.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 19:50   #36
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Demokrati i barneskolen

På vår skole har de hatt Young Mentors - noe lignenede som trivselsledere. Men der var det ikke snakk om avstemming i klasserommet. De som hadde lyst til å bli mentor, leverte inn en søknad, og så ble passende kandidater plukket ut av lærerne. Det synes jeg er en bedre ordning enn avstemming blant elevene (til tross for at det var de samme som hevder seg på alle arenaer som også ble plukket ut til dette, og jeg sånn sett gjerne skulle sett at lærerne kunne hjelpe noen andre med litt mer skjult talent til å skinne litt).

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 20:33   #37
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Demokrati i barneskolen

Jeg vet ikke om jeg vil være med på at Scullys beskrivelse av trivselsledere er godt oppsummert. Mitt inntrykk er at barn med ok sosial kompetanse og en grei dose empati ofte blir valgt, men at de gjerne kan være på ulike steder på populæritetsskalaen. Det sier seg selv at et veldig brautende, eller et ekstremt sjenert barn ikke ville hadde vært en TL som fungerte etter intensjonen. Som mor til to ex-TL og med erfaringer fra en skole som har fått dette godt til, synes jeg det ble veldig mye svartmaling av en ordning som var ment å inkludere, og som i stor grad klarer det, flere barn i leken i friminuttene. Selv om eget barn ikke fikk bli TL i denne omgang, kan det være greit å komme over den skuffelsen og tenke på at langt flere barn nå har noen å leke med i friminuttene.


Sist redigert av rine : 27-08-15 kl 09:02. Årsak: glemt et ord
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 20:36   #38
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Demokrati i barneskolen

På skolen til gutta blir man nominert, men det er læreren som bestemmer hvem som blir det. Jeg tror ikke det var slik de første årene, jeg mener å huske at eldste ble stemt til å være det.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 20:47   #39
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Demokrati i barneskolen

Jeg spurte 4. klassingen nå. Han sa at de fikk en lapp hver der de skulle skrive den de syntes passet som trivselsleder. Lappen gis til lærer, og de får ikke vite hvem som er nominert. Det stemmer med det rektor sa på foreldremøte i dag. Læreren har i prinsippet fullstendig kontroll på hvem som blir valgt. Ungene får aldri vite hvem som er på "lista".

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no