Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-23, 22:12   #81
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Kanskje grunnen til at jeg ikke bruker sterkere ord er at jeg innerst inne nyter det. Mår jeg har nok klær, elsker jeg å pakke meg inn i lag på lag med ull og lue og votter og dunjakke. Og jeg virkelig elsker at ordentlig hals er blitt moderne for voksne damer.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-23, 22:32   #82
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Du er en snodig skrue.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-23, 08:47   #83
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Og jeg virkelig elsker at ordentlig hals er blitt moderne for voksne damer.

Hals! Mine minner om hals er en hjemmestrikket som klødde noe hinsides, og der min mors mantra var at jo mer den klødde, jo varmere ble halsen min. Hvilket sikkert stemte, det skal hun ha.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-23, 10:25   #84
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Hals! Mine minner om hals er en hjemmestrikket som klødde noe hinsides, og der min mors mantra var at jo mer den klødde, jo varmere ble halsen min. Hvilket sikkert stemte, det skal hun ha.

Haha, det er mine minner også. Men slik er det heldigvis ikke lenger, folk som strikker med klørgarn i dag gjør det på trass og av nostalgi, det er jeg sikker på.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-23, 14:16   #85
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Dette er vel veldig dialektavhengig;





__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-23, 14:25   #86
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Kanskje grunnen til at jeg ikke bruker sterkere ord er at jeg innerst inne nyter det. Mår jeg har nok klær, elsker jeg å pakke meg inn i lag på lag med ull og lue og votter og dunjakke. Og jeg virkelig elsker at ordentlig hals er blitt moderne for voksne damer.

Sånn ar jeg det også. Frisk vind i ansiktet er deilig når jeg har varme klær ellers.

For min del henger det nok sammen med liten graf av forfengelighet også. Jeg bryr meg ikke så veldig om jeg kler lue eller ikke og elsker en god ull cardigan selv om det sikkert ikke er så kledelig.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-23, 15:45   #87
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Bikkjekaldt og grisekaldt går omtrent for det samme. Da er det nok en 7-12 minus. Rundt 20 minus er beinkaldt. Da er det så kaldt at snørra fryser i nesa etter et minutt.
Er man for dårlig kledd kan man bli inn-til-margen-kald uansett hva slags temperatur det er. Da er det kun en lang og varm dusj som hjelper.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-23, 19:41   #88
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Haha, det er mine minner også. Men slik er det heldigvis ikke lenger, folk som strikker med klørgarn i dag gjør det på trass og av nostalgi, det er jeg sikker på.

Det tror jeg også. Det er ingen grunn til å bruke kløete ullgarn lenger. Jeg elsker de høyhalsede. myke, ikkekløete ullgenserne fra Bennetton.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-24, 10:19   #89
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

NÅ er det i hvert fall bikkjekaldt nordpå. I følge denne artikkelen.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-24, 10:43   #90
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Alt er relativt.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-24, 11:05   #91
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Ifølge Ringsakstempen som vi har utenfor døra, ligger det nå mellom "bikkjekalt" og "styggkalt". Ved -35 blir det "gørrkalt" og ved -40 "vederstyggelig kalt". (Kaldt er stavet uten d fordi de sier ka:lt med lang a.)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-24, 12:39   #92
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Jeg trodde ikke jeg brukte ordet "bikkjekaldt", men i dag har jeg brukt det minst 10 ganger, så det går visst en grense rundt 15-20 blå for min del.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-24, 13:40   #93
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Fikk opp et minne på Facebook i dag hvor jeg har skrevet at "bikkjekaldt er å komme hjem når det er femten minus ute og hunden din har vært alene hjemme og åpnet døren til terrassen".

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-24, 13:50   #94
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Fikk opp et minne på Facebook i dag hvor jeg har skrevet at "bikkjekaldt er å komme hjem når det er femten minus ute og hunden din har vært alene hjemme og åpnet døren til terrassen".

Sounds about right!

Ellers er vederstyggelig et fantastisk ord!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-24, 10:22   #95
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg trodde ikke jeg brukte ordet "bikkjekaldt", men i dag har jeg brukt det minst 10 ganger, så det går visst en grense rundt 15-20 blå for min del.

Hahaha, det var dagens gøyeste latter for meg. Mange takk.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no