Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

En tante (eller onkel) til besvær

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-07, 21:10   #41
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Må innrømme at jeg ikke har tenkt på dette som et problem. Det er trolig fordi jeg ikke kaller de ansatte i barnehagen til barna for "tante" eller "onkel". Men jeg er enig i at betegnelsen funker dårlig. Om den er så veldig nedsettende, vet jeg ikke, tror det henger veldig i fra "gamle dager". Det blir vel litt som å kalle en kvinnelig lærer for "frøken".

Nå har jeg lest hele tråden. Jeg tror vel det viktigste er hva den som sier legger i det hun sier. Og om mottakeren blir såret, får hun si fra, og så ordner det seg vel?

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx

Sist redigert av tiddelibom : 21-04-07 kl 21:26. Årsak: la til litt etter å ha lest hele tråden.
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 21:29   #42
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tror du har rett i at folk flest ikke mener noe negativt eller nedlatende når de omtaler barnehageansatte som "tante" eller "onkel", men at det ikke spiller noen rolle, er jeg ikke enig i. En slik begrepsbruk er i høyeste grad med på å opprettholde fordommene som mange har til yrkesgruppen og bidrar til den alt for lave statusen som førskolepedagogyrket har.

At en "barnehagetante" bør ha like høy lønn som en IT-ingeniør er nemlig ikke opplagt for alle, selv om yrkesgruppene har likeverdige utdannelser. Da er det langt lettere å ta en "førskolepedagog" eller for den del en "ansatt i en barnehage" seriøst.

Jeg er temmelig sikker på at de færreste IT-ingeniører ville likt å bli omtalt som "dataonkel", og en slik begrepsbruk ville neppe hatt noen positiv innvirkning på den yrkesgruppens lønnsvekst.

Når man bruker begreper som "banehagetante", "frøken" og "sykesøster", så er man kanskje ikke nedlatende eller slem mot dem man snakker om eller til, men begrepene signaliserer uansett en nedvurdering av både kompetanse og sosial status til de yrkesgruppene som omtales. I tillegg til at bruken av begrepene sier en hel del om dem som bruker dem, etter min mening.

Det kan jeg være enig i, at det har en betydning at man får "ordentlige" yrkesbegrep på det, men mulig det kan tjene mot sin hensikt å reagere veldig "hårsårt" på det. Men hvis man skal sammenligne yrker, så er det en helt annen diskusjon. Der mener jeg virkelig at en økonom ikke fortjener høyere lønn enn sykepleier/førskolelærer med samme års utdannelse. Men det igjen har jo sammenheng med inntjening og bransje. En økonom i finansbransjen er i et selskap som tjener penger, det er ikke en lærer. Forøvrig er jeg sterkt uenig i å lønne veldig etter utdannelse, heller etter erfaring og kompetanse;hvor god jobb gjør du.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 22:06   #43
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Forøvrig er jeg sterkt uenig i å lønne veldig etter utdannelse, heller etter erfaring og kompetanse;hvor god jobb gjør du.

Det er jo en veldig annen diskusjon igjen, men vi kan vel være enig om at lønnsforskjellene som eksisterer mellom for eksempel ingeniører og førskolepedagoger verken er fundert i utdannelse eller kompetanse.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 22:14   #44
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Forøvrig er jeg sterkt uenig i å lønne veldig etter utdannelse, heller etter erfaring og kompetanse;hvor god jobb gjør du.

Dette blir en avsporing, men pytt...

Hvordan skal man så måle kvalitet i omsorgsyrker? Det å måle hvor god jobb en gjør er mye enklere med klare resultater basert på f.eks. salgsmål og inntjening enn hvor god man er til å gi barn en god barndom, eldre en verdig alderdom osv. Skal sykepleiere lønnes etter hvor flinke de er til å sette kateter, hvor effektive de er til å tømme bekken, e.l.?

Noen ting er det temmelig vanskelig å måle.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 22:26   #45
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Jeg er førskolelærer selv og kan ikke si at jeg like så veldig godt å bli kalt for tante. Jeg er jo ikke tante for noen barn i barnehagen og da blir det helt feil å kalle meg for tante...

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 23:18   #46
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Dette blir en avsporing, men pytt...

Hvordan skal man så måle kvalitet i omsorgsyrker? Det å måle hvor god jobb en gjør er mye enklere med klare resultater basert på f.eks. salgsmål og inntjening enn hvor god man er til å gi barn en god barndom, eldre en verdig alderdom osv. Skal sykepleiere lønnes etter hvor flinke de er til å sette kateter, hvor effektive de er til å tømme bekken, e.l.?

Noen ting er det temmelig vanskelig å måle.

Ja, i enkelte yrker kan det nok være vanskelig å måle, men ikke umulig, det har med hvordan man tradisjonelt måler eller ikke måler en god jobb innenfor profesjonen.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 11:52   #47
vimjer
Tante Sofie
 
vimjer sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.632
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Har aldri hørt noen her kalle de voksne i barnehagen for tanter eller onkler.
Dette må da være et særdeles lite utbredt "problem" nå til dags?
Eller er det geografiske forskjeller? Mine eldste er rundt tjue, og tantetittelen var ikke i bruk her da de var små heller.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 12:56   #48
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

Har aldri hørt noen her kalle de voksne i barnehagen for tanter eller onkler.
Dette må da være et særdeles lite utbredt "problem" nå til dags?
Eller er det geografiske forskjeller? Mine eldste er rundt tjue, og tantetittelen var ikke i bruk her da de var små heller.

Jeg tror faktisk ikke det er så uvanlig. Dette ble diskutert på NM flere ganger, og der var det i alle fall overraskende mange som sa at de brukte tantebetegnelser på barnehageansatte og at de ikke kunne se at det var noe problem.

"Søster" om sykepleiere, innbiller jeg meg at det stort sett er eldre mennesker som bruker, og så vidt jeg har skjønt har lærerne vært ganske flinke til å få luket bort begrepet "Frøken" fra dagligtalen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 22:13   #49
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

og så vidt jeg har skjønt har lærerne vært ganske flinke til å få luket bort begrepet "Frøken" fra dagligtalen.

Det er ikke så vanskelig å få ungene til å la være å si frøken. Det er bare å fortelle dem hva man ønsker å bli kalt. Som sagt er det verre med foreldrene. De kaller meg ved navn når de henvender seg direkte til meg, men når de omtaler meg overfor barna sine, hender det at noen sier frøken. Lurer på om jeg neste gang skal fortelle dem at jeg er fru, ikke frøken.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 22:17   #50
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Jeg hang meg mest opp i at "onkel" ble brukt i parantes i overskriften.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 22:21   #51
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Jeg hang meg mest opp i at "onkel" ble brukt i parantes i overskriften.

Ja vel? Det er 1) færre menn enn kvinner i barnehagen og også færre som opplever å bli kalt "onkler" 2) de få mennene jeg kjenner som jobber i bhg opplever i mye mindre grad å bli kalt onkler enn kvinnene opplever å bli kalt tanter.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 22:24   #52
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Vi bruker enten fornavn på den enkelte ansatte eller fellesbetegnelsen "de voksne" når vi omtaler de ansatte i barnehagen til Junior.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 22:28   #53
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Ville aldri brukt "tante"-benevnelse. Det er det vel helst eldre folk som gjør. Samme med "søster".

Forøvrig kalles jeg konsekvent "sosialisten" av min grandonkel. På alvor altså. Han tror jeg er utdannet sosialist (er sosionom).

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 22:31   #54
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Ja vel? Det er 1) færre menn enn kvinner i barnehagen og også færre som opplever å bli kalt "onkler" 2) de få mennene jeg kjenner som jobber i bhg opplever i mye mindre grad å bli kalt onkler enn kvinnene opplever å bli kalt tanter.

Så derfor er det ok å putte de i en parantes? De er ansatte de også.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 23:09   #55
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Så derfor er det ok å putte de i en parantes? De er ansatte de også.

Det er vel ingen vits i å gjøre det så vanskelig, parantesen kom vel som en følge av at det finnes svært få onkler i forhold til tanter.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 00:19   #56
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Så derfor er det ok å putte de i en parantes? De er ansatte de også.


Nå gjør du deg vanskelig og kverulerer for moro skyld. Det er rett og slett for dumt, Vimsen.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 00:23   #57
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Det er vel ingen vits i å gjøre det så vanskelig, parantesen kom vel som en følge av at det finnes svært få onkler i forhold til tanter.


Stemmer det. Samt at noen sikkert ville kommentert "onklene" om jeg hadde utelatt dem helt.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 10:48   #58
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.


Forøvrig kalles jeg konsekvent "sosialisten" av min grandonkel. På alvor altså. Han tror jeg er utdannet sosialist (er sosionom).


Haha. Ikke helt stødig på begrepene kanskje.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 10:51   #59
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Nå gjør du deg vanskelig og kverulerer for moro skyld. Det er rett og slett for dumt, Vimsen.

Nei jeg gjør ikke det.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 11:43   #60
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Vi kaller de med fornavn. Mannen er litt værre, for han er elendig på fornavn, så da blir det : hu blonde, kineserdama (adoptert fra korea), hippifyren etc...

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no