Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-16, 10:32   #141
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.566
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Men jeg synes det skal være en viss grad av å kunne velge hva en vil leke med der.

Det er jeg selvfølgelig helt enig i, men det er jo ikke pedagogisk opplegg og jeg tror ikke man trenger pedagogutdannelse for å få til dette heller.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 10:38   #142
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.817
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er jeg selvfølgelig helt enig i, men det er jo ikke pedagogisk opplegg og jeg tror ikke man trenger pedagogutdannelse for å få til dette heller.

Nei, en trenger jo ikke det. Du blir veldig lei av betale blodpris for et tilbud da du ørtende uke på rad henter en unge som heller ikke i dag har fått velge om de vil være ute eller inne. Derav min rant. Misforstå meg rett, jeg mener ikke at mine er spesielle gullunger som skal få et skreddersydd opplegg, ei heller er jeg negativ til frisk luft og aktivitet.

Det sies at det har skjedd endringer på SFO her det siste året, min erfaring er basert på 2-8 år tilbake i tid. Og det gikk i perioder dette her og, noen år laget de litt pynt før påske og jul osv.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 10:40   #143
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.566
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Nei, en trenger jo ikke det. Du blir veldig lei av betale blodpris for et tilbud da du ørtende uke på rad henter en unge som heller ikke i dag har fått velge om de vil være ute eller inne. Derav min rant. Misforstå meg rett, jeg mener ikke at mine er spesielle gullunger som skal få et skreddersydd opplegg, ei heller er jeg negativ til frisk luft og aktivitet.

Akkurat det skjønner jeg, men da mener jeg at problemet heller er prisen enn det pedagogiske opplegget. Jeg er som sagt veldig for at SFO/AKS skal være "fritid med tilsyn".

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 10:49   #144
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.817
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Men i fritiden (dvs, etter en skoledag hvor barn ned i fem års alder tross alt må gjøre som de får beskjed om) synes jeg det bør være mulighet for å kunne veksle mellom utelek, togbane, tegning, rollelek og så videre, om ikke hver dag, så i alle fall i løpet av ei uke. Mange barn er tross alt 15-20 timer på SFO hver eneste uke.

Hadde de kun holdt ungene inne hadde jeg ikke vært fornøyd med det heller. Det var mangelen på å til en viss grad kunne velge lekearena jeg mislikte. Da forventer jeg ikke skreddersydde opplegg, eller 10 voksenstyrte aktiviteter, men jeg synes ikke flere måneder i strekk med kun utelek er et godt opplegg.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 10:49   #145
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Akkurat det skjønner jeg, men da mener jeg at problemet heller er prisen enn det pedagogiske opplegget. Jeg er som sagt veldig for at SFO/AKS skal være "fritid med tilsyn".

Jeg er også for at det skal være frivillig med opplegg i SFO-tiden, og lar ungene mine i stor grad ha ubunden tid når de er hjemme, nettopp fordi de trenger det.

Men ting jeg har reagert på ved akkurat vår SFO-er:
- det legges ikke til rette for at de får gjort lekser i løpet av de 4-5 timene de er der, så det må gjøres i den relativt sett knappe tiden de har hjemme
- det har vært null planer for å sikre at førsteklassingene ble godt tatt imot og hjulpet til å bli kjent i starten, og ditto inkluderingsarbeid seinere
- maten (pølser, pannekaker, hvitt knekkebrød med syltetøy)
- de voksne sitter ved et bord og skravler og drikker kaffe, mens ungene er uten reelt tilsyn
- støynivået
- mangelen aktivitetstilbud (ikke plikt, men tilbud)

Det blir veldig "survival of the fittest (and loudest)" på SFO hos oss, og det kunne så enkelt vært unngått om noen hadde hatt den minste ambisjon på vegne av stedet.

Noget preget av at min unge har gått 5 år i en barnehage hvor de har hatt helt eksemplarisk blanding av opplegg og frilek, og stødige voksne som klarer å ivareta store barnegrupper uten å gjøre annet enn å dytte litt forsiktig i samspillet når det trengs.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 10:57   #146
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Vi har en SFO som er så bra og så attraktiv at nesten alle barna går der ut 4. klasse. Først og fremst pga det veldig gode pedagogiske opplegget, og ikke minst, fordi de har egne tilbud til de store barna. Jeg tenker som så at det er et kvalitetstegn når så godt som alle barna til og med fjerde klasse har SFO som sin foretrukne etter-skolen-aktivitet, og jeg konkluderer med at SFOs opplegg fungerer godt for barna.

Min konklusjon har derfor vært at det er jeg som mor som har problemer med konseptet jente- og gutteklubb, ikke ungene som bruker tilbudet. Og det har også vært min grunn for å ikke protestere på at et slikt opplegg finnes. (Jeg hadde protestert på sminkekveld for jentene og sløyd for guttene, altså.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 10:58   #147
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg skjønner enten ikke hva dere etterlyser, eller så er jeg kjerringa mot strømmen her. For jeg synes det er helt fint at SFO ikke nødvendigvis er preget av pedagogstyrte opplegg.

Jeg har erfaring som lærer i sommerskolen Oslo, som er et alternativ til AKS (SFO) fordi det er heldagsskole (8.45 - 16), og de elevene jeg har der (som er fra 1. - 4. klasse, altså målgruppa for AKS/SFO) har et helt tydelig behov for at en god porsjon av dagen er frilek. I barnehage er det jo heller ikke sånn (heldigvis) at hver time av dagen består av pedagogstyrte opplegg. Når mitt barn (nå 1. klasse) kommer til AKS, er klokka 14 (og da brukes det en halvtime på spising) og han har vært på skolen siden 8.45. AKS stenger 16.30, og at de da to siste timene av dagen hans kan brukes på noe som oppleves som fritid synes jeg er det beste han kan få. Skysset ut for å leke etter spising? Flott, det er nøyaktig det jeg ønsker at han skal gjøre på AKS. Etter å ha sittet stille hele dagen, er ingenting bedre enn at han får være ute og leke, bruke kroppen sin i klatrestativene, løpe, spille fotball, eller bare sitte på en benk og stirre ut i lufta, som mitt barn ofte velger.

AKS har et veldig godt tilbud av kurs som elevene kan melde seg på, men det anbefales fra AKS at 1.trinnselevene og ofte også 2.trinnselevene ikke melder seg på disse, fordi de har et behov for fritid. For mange av ungene er det jo hjem til middag, lekser og så legge seg etter SFO/AKS.

Og behovet for "oppbevaring" er jo nettopp hele poenget med SFO. Det er til for at de minste barna skal slippe å være alene hjemme mens foreldrene jobber. De har hatt en forholdsvis lang skoledag (jeg ble faktisk overrasket over hvor tøff en skoledag fra 8.45 til 14 er for 6-åringer da jeg begynte å jobbe som lærer) og de trenger mest av alt å få fritid. Jeg skjønner ikke helt ønsket om så veldig mye pedagogisk opplegg, for å være ærlig.

(I ferier er det selvsagt annerledes, da bør SFO/AKS ha et opplegg som ikke innebærer at elevene henger i skolegården hele dagen.)

Ja, der er jeg enig med deg. Jeg synes heller ikke SFO-tiden trenger å være gjennomorganisert. Et spark bak for å komme seg ut i sola, i stedet for masseprodusering av fargeleggingsark har jeg ønsket meg, for det ville jeg også gjort om de var hjemme. Men ellers mener også jeg at SFO faktisk er skole-FRITIDS-ordning, det er barnas fritid, som de bør kunne bruke mye som de vil. Et sted de kan henge med venner og bare leke og gjøre det de har lyst til, med voksne som passer på. Det er toppers å ha tilbud i SFO-tiden, som alternativ til fritidsaktiviteter etter SFO-tiden, sånt som kulturskolen, idrett etc, som barna kan melde seg på, hvis man får til organiseringen rundt dette, for det vil lette logistikken i mange hjem. Men at de skal fylle tiden opplegg og program styrt av pedagoger for å aktivisere dem etter en dag på skolen ser ikke jeg heller poenget med (heller ikke at de skal ha tilsvarende opplegg styrt av folk som ikke er pedagoger, selvsagt).

Det var forresten også poengtert på min nevøs SFO, det var ingen regler der om hva det var lov til å ha med og ikke av egne leker, nettopp fordi det var understreket at dette var barnas fritid. Og det er jeg helt enig i.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 11:04   #148
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

SFO rundt omkring varierer veldig mtp ressurser, men har det noe med denne saken å gjøre?

Til en viss grad så kan det ha det. Vår SFO har som sagt et veldig godt tilbud til de eldste barna, noe som gjør at de aller fleste er på SFO ut fjerde klasse. Det koster det samme å sende tiåringen på SFO som å sende seksåringen dit, men for SFO er seksåringene langt mer kostnadskrevende, siden de trenger tettere bemanning.

Så selv om 3. og 4. klassingene får dyrere aktiviteter (kino, bowling, svømmehall, museumsbesøk mm) og de fleste bare har halv plass, "sponser" de likevel driften av SFO for 1. og 2. klasse og bidrar i stor grad til at vår SFO har forholdsvis romslig økonomi.

For min del kan jeg ikke fatte at ikke flere SFO-er bruker samme foretningsmodell.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 11:08   #149
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Her vet jeg forresten ikke hvilket tilbud de har til 4-klassingene, for jeg har aldri hatt 4-klassinger på SFO. Eldste sluttet etter tredje, og de to yngste etter andre. Så min erfaring herfra er bare basert på de første to-tre årene. Det eneste jeg vet er at de overnatter på ett eller annet tidspunkt. For alt jeg vet kan de ha gutte- og jenteklubber her også.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 11:09   #150
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Ja, der er jeg enig med deg. Jeg synes heller ikke SFO-tiden trenger å være gjennomorganisert. Et spark bak for å komme seg ut i sola, i stedet for masseprodusering av fargeleggingsark har jeg ønsket meg, for det ville jeg også gjort om de var hjemme. Men ellers mener også jeg at SFO faktisk er skole-FRITIDS-ordning, det er barnas fritid, som de bør kunne bruke mye som de vil. Et sted de kan henge med venner og bare leke og gjøre det de har lyst til, med voksne som passer på. Det er toppers å ha tilbud i SFO-tiden, som alternativ til fritidsaktiviteter etter SFO-tiden, sånt som kulturskolen, idrett etc, som barna kan melde seg på, hvis man får til organiseringen rundt dette, for det vil lette logistikken i mange hjem. Men at de skal fylle tiden opplegg og program styrt av pedagoger for å aktivisere dem etter en dag på skolen ser ikke jeg heller poenget med (heller ikke at de skal ha tilsvarende opplegg styrt av folk som ikke er pedagoger, selvsagt).

Det var forresten også poengtert på min nevøs SFO, det var ingen regler der om hva det var lov til å ha med og ikke av egne leker, nettopp fordi det var understreket at dette var barnas fritid. Og det er jeg helt enig i.

Jeg er veldig enig i at SFO ikke skal ha for mange styrte/obligatoriske aktiviteter og at det skal være masse rom for frilek, men fordelen med å lage aktivitetstilbud, som teatergruppe, matlagingsgruppe, fotballag osv er at det gjør det langt lettere å fange opp de barna som faller utenfor sosialt. Hvis Lars har vanskelig for å fungere i sosiale settinger, så kan det være vanskelig for ham å finne venner som vil henge med ham i frilek. I matlagingsgruppen eller på fotballbanen kan det være lettere å finne sin plass. Og, ikke minst: alle som vil spille fotball får lov til å delta. (SFO har selvsagt ja-regel, men det er gjerne lettere å styre inkludering i en fastere setting, har jeg skjønt på folk som kan dette.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 11:10   #151
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Nå blir det jo to helt ulike diskusjoner her.

Jeg mener fremdeles at inndelingen her er problematisk. På Dagsnytt 18 i går intervjuet de en pedagogikkprofessor som mente at dette var uproblematisk fordi dette "sannsynligvis var det barna ville valgt uansett". Og for meg er det nettopp det som gjør det problematisk. Gruppepresset på å være "typisk" jente og gutt er veldig stort i den alderen og da mener jeg at vi som voksne bør være en motvekt mot det og ikke være med på å sementere det slik denne SFOen gjorde. Jeg har vært en varm forkjemper for kjønnsdeling på andre områder, men da er det nettopp for å tillate barn å gjøre noe som er mindre kjønnsstereotypt. Jeg er for eksempel ganske sikker på at en av grunnene til at mine døtre fremdeles er ivrige fotballspillere er at de fikk lov til å spille på jentelag fra de var små. Det vil si at de startet på likere nivå med de andre. Og jeg hadde vært mindre negativ til denne kjønnsinndeligen dersom de for eksempel tillot de samme aktivitetene. For eksempel, guttene får ha skolekjøkkenet en onsdag og jentene den andre, og så har den andre gruppen gymsalen.

Og jeg synes at Skilpaddas poeng er veldig godt. Den gruppen som ofte kommer dårligst ut er nettopp de guttene som ikke er helt A4 i forhold til "gutter er gutter" normen. Jenter har i større grad lov til å utfolde seg. Jeg møter vel nesten aldri mer stolte mødre enn de om er skrekkelig opptatt av at deres døtre "ikke er typiske jenter" og egentlig foretrekker å være med guttene. Jeg hører sjeldnere at det fremheves som strålende å være en utypisk gutt som har lyst til å bake og perle. Men vi trenger alle og alle bør ha det samme rommet til å være seg selv. Selv har jeg forholdsvis typiske jenter, som hadde det helt greit på en SFO som regnet med at de bare hadde lyst til å sitte stille og perle. Men det betyr jo ikke at jeg ikke skulle ønske at de av og til hadde blitt tilbudt noe annet.

Og så til det med SFO og personale. Det er ingen tvil om at det er enorm forskjell. Vår SFO brukte nettop argumentet om at "dette er jo barnenes fritid". Men når mine barn er hjemme og har fritid så kan de gå ut om de vil og være inne når de vil. De har lov til å gjøre lekser (det ble de nemlig nektet på vår SFO), og de har et annet område å bevege seg på ute enn en liten flat asfaltplass med ett knøttlite klatrestativ. Dersom de skal se på tv så må de ikke forholde seg til den filmen som et flertall av barnene har valgt (som oftest noe alt for skummelt for mine). Så ja, jeg synes at det skal være litt mer omtanke enn at der er voksne mennesker tilstede på et klasserom på en SFO. Og jeg tror at mennesker med litt pedagogisk kompetanse kanskje tenker litt mer på hvilke valg de gjør i planleggingen. Selv om den rektoren som uttalte seg på Dagsnytt 18 i går ikke akkurat var noen reklame for pedagogene her i verden.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 11:14   #152
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

For meg er ikke et pedagogisk opplegg nødvendigvis en forlengelse av skoledagen. Det kan være et opplegg der barn som faller utenfor hjelpes inn i leken, trygge voksne. La oss si at den pedagogiske biten på sfo like gjerne kan ligge tett opp mot den tiden barna har fri lek i barnehagen. Det er jo ikke slik at de voksne sitter og skravler med kaffekoppen i en klynge i de periodene, de har som regel et opplegg og en genuin interesse for å ta vare på barna. Når det nevnes pedagoger av enkelte her får jeg inntrykk av at "styrt av" ligger tett opp til dette, jeg har aldri følt det slik, som som noe negativt. Å være en god pedagog kan like gjerne være å ta et steg tilbake, observere, og se dynamikken barna i mellom. Det er jo gjerne slik at store barnegrupper krever en viss form for voksendeltagelse for at det skal fungere bra for alle.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 11:15   #153
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Veldig enig, emm.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 11:16   #154
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er veldig enig i at SFO ikke skal ha for mange styrte/obligatoriske aktiviteter og at det skal være masse rom for frilek, men fordelen med å lage aktivitetstilbud, som teatergruppe, matlagingsgruppe, fotballag osv er at det gjør det langt lettere å fange opp de barna som faller utenfor sosialt. Hvis Lars har vanskelig for å fungere i sosiale settinger, så kan det være vanskelig for ham å finne venner som vil henge med ham i frilek. I matlagingsgruppen eller på fotballbanen kan det være lettere å finne sin plass. Og, ikke minst: alle som vil spille fotball får lov til å delta. (SFO har selvsagt ja-regel, men det er gjerne lettere å styre inkludering i en fastere setting, har jeg skjønt på folk som kan dette.)

Ja, jeg ser den fordelen med å ha tilbud om organiserte aktiviteter. Det er også grunnen til at jeg alltid legger inn litt organisert lek i bursdagsselskap f.eks.

Men det er viktig at det er stor grad av frihet, slik at det også er mulig å bare få være i fred, om man ønsker det (og at man klarer å merke forskjell på hvem som er utenfor og hvem som ønsker å være i fred, jeg selv var det siste, men ble ofte misforstått som det første, og dermed tvangsaktivisert sammen med barn jeg ikke hadde lyst til å leke med).

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 11:20   #155
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Jeg er i utgangspunktet ikke negativ til gutteklubb og jenteklubb. Men da bør aktivitetene likevel være like, synes jeg. baking, lage putetrekk, klatre eller kino. Likt for begge grupper. Jeg kjøper argumentasjonen om at man i visse settinger lettere overtar roller som man elelrs dropper, som at jenter også fremstår som sterke og raske, eller at gutter får være redde eller omsorgsfulle. Man da må de jo legges opp til aktiviteter som gjør at man får gjort dette. ikke perling for jenter og guttefilm for gutter.

Hva i huleste er en "guttefilm"??? Og hvorfor i huleste kan ikke Gunvor få delta i å se på denne guttefilmen, om hun har lyst til det?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 13:43   #156
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.670
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Det er jo ikke bare fag og direkte læring som er pedagogikk. Pedagogikk er så utrolig mye mer, og frilek kan inneholde ekstremt mye pedagogikk.

Disse gruppene det er snakk om her burde hatt en pedagogisk tanke bak seg. Hvordan rommene på SFO er tilrettelagt med leker osv er pedagogikk, hvordan de voksne på SFO møter barna og er tilstede med de er pedagogikk.

Frilek i barnehagen er pedagogikk, vist man ønsker det og har kompetanse til det. Vist ikke er det oppbevaring.
Man trenger ikke være pedagog for å drive med pedagogikk, men det bør være veiledning fra en pedagog, det bør være refleksjon rundt der som skjer.

Jeg synes assistentene er uunnværlige i både barnehage og sfo. Det jeg merker er at barnehager som ikke har tydlige pedagoger, som ikke har planer for refleksjon og gjennomtenkt opplegg blir mye mer oppbevaring. Og enkelte styres av assistentene og oppleves ikke som en pedagogisk institusjon.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 16:10   #157
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

SFO er ikke styrt av læreplan/ rammeplan slik skole og barnehage er. De har sikkert interne retningslinjer og muligens kommunale. Men jeg synes det er problemtatisk at de ikke har overordnede planer å forholde seg til. Slik praksisen er nå fremstår det tilfeldig og personavhengig hvor godt tilbud den enkelte skole har.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 21:19   #158
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.


For min del kan jeg ikke fatte at ikke flere SFO-er bruker samme foretningsmodell.


Her er opplegget såpass dårlig at ingen nyttar SFO i 4.klasse. Sett bort frå elevar med særskilde behov.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 21:29   #159
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Her er opplegget såpass dårlig at ingen nyttar SFO i 4.klasse. Sett bort frå elevar med særskilde behov.

Det er jo det jeg mener: hvorfor går ikke flere SFO-er inn for å ha et så godt tilbud at elevene har lyst til å være der i fire år?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 21:59   #160
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er jo det jeg mener: hvorfor går ikke flere SFO-er inn for å ha et så godt tilbud at elevene har lyst til å være der i fire år?

Ja, det er merkelig!

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no