Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-16, 23:43   #161
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Det er jo en svært dyr fritidsaktivitet da, SFO, når behovet for tilsyn ikke lenger er til stede. Det får holde at ungene får gå på fritidsaktiviteter et par dager i uka hver, til maks 2000 kr i halvåret (og det er den dyreste aktiviteten), framfor flere timer hver dag, til over 2000 i måneden. Uansett hvor glimrende tilbudet måtte være. Helt greit at de som fortsatt ikke er modne for å dra hjem på egenhånd har et godt tilbud, men jeg punger ikke ut med de summene bare fordi mine unger, som utmerket godt klarer å gå hjem, lage seg mat og aktivisere seg selv, har lyst til å være der ett år til, fordi de gjør så kule ting. Så det hadde uansett ikke påvirket mitt valg om å melde dem av.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 02-09-16 kl 23:53.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 23:47   #162
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Det er jo en svært dyr fritidsaktivitet da, SFO, når behovet for tilsyn ikke lenger er til stede. Det får holde at ungene får gå på fritidsaktiviteter et par dager i uka hver, til maks 2000 kr i halvåret, framfor flere timer hver dag, til over 2000 i mnd. Uansett hvor glimrende tilbudet måtte være. Helt greit at de som fortsatt ikke er modne for å dra hjem på egenhånd har et godt tilbud, men jeg punger ikke ut med de summene bare fordi mine unger, som utmerket godt klarer å gå hjem, lage seg mat og aktivisere seg selv, har lyst til å være der ett år til.

Ja.

Andreklassingene mine og tredjeklassingen min har halvplasser, og jeg har veldig lyst til å si opp plassen til tredjeklassingen helt, for jeg synes det er mye penger for at noen som kan klare seg selv helt fint fra halv to/to til halv fire skal leke med vennene sine på skolen i stedet for i nabolaget.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-16, 00:16   #163
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Det er jo en svært dyr fritidsaktivitet da, SFO, når behovet for tilsyn ikke lenger er til stede. Det får holde at ungene får gå på fritidsaktiviteter et par dager i uka hver, til maks 2000 kr i halvåret (og det er den dyreste aktiviteten), framfor flere timer hver dag, til over 2000 i måneden. Uansett hvor glimrende tilbudet måtte være. Helt greit at de som fortsatt ikke er modne for å dra hjem på egenhånd har et godt tilbud, men jeg punger ikke ut med de summene bare fordi mine unger, som utmerket godt klarer å gå hjem, lage seg mat og aktivisere seg selv, har lyst til å være der ett år til, fordi de gjør så kule ting. Så det hadde uansett ikke påvirket mitt valg om å melde dem av.

Akkurat! Veldig glad for at de aller fleste slutter på SFO i tredje her så kan de leke gratis med hverandre og får selvstendighetstrening på kjøpet.

Vi bruker ikke 33000 kr i året for tilsyn vi ikke trenger.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-16, 00:34   #164
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.815
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Nå kan jeg kun snakke for min familie, men for oss var det en klar sammenheng mellom nedtrapping og slutt på SFO og mulighet til å delta på aktiviteter på ettermiddagene. Mange aktiviteter for de minste har begynt 4 eller 5, og da rakk ikke vi middag. De siste årene, derimot, har ungene vært hjemme i flere timer allerede da diverse treninger begynner. Da har de spist, sløvet litt, gjort lekser og så videre.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-16, 08:53   #165
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

I vår kommune er SFO dyrere enn barnehage, så her kutter mange med engang barnet er selvstenig nok til å gå til/fra og være litt hjemme selv. I fjor regnet jeg ut at vi bukte SFO ca maks 10 timer i uken, og da blir det meget dyr timespris for lite. SFO her er helt grei, men ikke noe mer enn det.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-16, 08:56   #166
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Min 4. klassing har halv plass. Hos oss går de aller fleste 4. klassinger på AKS, men så er det en særdeles god aktivitetsskole hvor de har vært veldig flinke med "rekrutteringen" og med å lage spennende opplegg for 4. klassingene. Før sommeren fikk vi med et tykt hefte hvor de presenterte hva de har planlagt for 4. trinn. Klatrekurs, bowling, matlagingskurs, turer ++. Ingenting koster ekstra.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-16, 10:02   #167
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Ja.

Andreklassingene mine og tredjeklassingen min har halvplasser, og jeg har veldig lyst til å si opp plassen til tredjeklassingen helt, for jeg synes det er mye penger for at noen som kan klare seg selv helt fint fra halv to/to til halv fire skal leke med vennene sine på skolen i stedet for i nabolaget.

Vi beholdt plassene ut 4. klasse. Ikke fordi ungene ikke kunne vært alene de par ettermiddagstimene, men fordi de hadde et godt tilbud i høstferie, vinterferie og de fire ukene på sommeren vi ikke tok ferie. Med søskenmoderasjon og alt ble nok dette det billigste, morsomste og enkleste vi kunne funnet på i alle de ukene. Men her koster ikke ferier noe ekstra da. Vi betalte for 11 måneder i året og fikke 11 måneder i året, korte dager(skoledager) og lange dager (feriedager) ble behandlet helt likt.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-16, 10:06   #168
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Her går ingen fjerdeklassinger på SFO, men for oss er det uaktuelt å si opp plassen for tredjeklassingen. Vi er sjelden hjemme før nærmere fem, så det kan bli inntil 5 timer å være aleine hjemme (de slutter 12 en dag i uka). Det synes jeg er altfor lenge å sitte og kope med iPad og TV.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-16, 10:17   #169
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Her går knapt nok andreklassingene på SFO. Tror ikke alle førsteklassingene går heller.

Storebror gikk ut andre klasse, og lillebror ut første. I andre klassen gikk lillebror på FFO tre dager i uka, mens han i år går en dag i uka på FFO. De andre dagene drar han enten hjem, eller han venter på kontoret mitt til jeg er ferdig. En dag i uka henter besteforeldrene han.
Jeg syns ikke det tilbudet SFO ga var så veldig bra, så da fant jeg andre løsninger.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-16, 10:27   #170
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Her går nesten alle ut 4.klasse. Nå er det litt spesielt da det er en privatskole og mange har lang skolevei og veldig mange foreldre jobber ved skolen eller barnehagen i området. Det er og en hel haug med overbeskyttende foreldre som synes 9åringer er veldig veldig små.

Vi har kuttet ned til halv plass i år og han velger når han går hjem selv. Min sønn kan nok ha rett på utvidet sfo også. Men han begynner å bli selvstendig nok til å ikke trenge det.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-16, 22:32   #171
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tenker som så at det er et kvalitetstegn når så godt som alle barna til og med fjerde klasse har SFO som sin foretrukne etter-skolen-aktivitet

Jeg skal ikke påstå å vite hvordan ting er i andre byer, men i Oslo ser det ut til at det er økonomi som er utslagsgivende for om og hvor lenge unger går på AKS eller ei: http://www.aftenposten.no/osloby/Kla...id-46673b.html

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-16, 22:47   #172
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Akkurat det skjønner jeg, men da mener jeg at problemet heller er prisen enn det pedagogiske opplegget. Jeg er som sagt veldig for at SFO/AKS skal være "fritid med tilsyn".

Enig, er ikke det hensikte med SFO, da? Det er supert at de kan velge hva de vil gjøre. Alt trenger ikke være styrt synes jeg.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-16, 22:48   #173
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.


(En liten spinnoff, men jeg synes faktisk det å gå hjem, finne seg litt mat selv, ev begynne med lekser, eller bare slappe av har en verdi også. Jeg elsket alenetid som barn, og det gjør også mine. Av og til blir det fremstilt som nitrist og nesten skjødesløst å gi barna den tilliten, og det er jeg helt uenig i. Om noe synes jeg det er mange særdeles lite selvgående barn langt opp i barneskolen.)

Min 3. klassing har bare litt SFO nå og går hjem, spiser og starter på lekser og slapper av. Jeg unner ham det rett og slett og ser han koser seg.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-16, 22:52   #174
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Til en viss grad så kan det ha det. Vår SFO har som sagt et veldig godt tilbud til de eldste barna, noe som gjør at de aller fleste er på SFO ut fjerde klasse. Det koster det samme å sende tiåringen på SFO som å sende seksåringen dit, men for SFO er seksåringene langt mer kostnadskrevende, siden de trenger tettere bemanning.

Så selv om 3. og 4. klassingene får dyrere aktiviteter (kino, bowling, svømmehall, museumsbesøk mm) og de fleste bare har halv plass, "sponser" de likevel driften av SFO for 1. og 2. klasse og bidrar i stor grad til at vår SFO har forholdsvis romslig økonomi.

For min del kan jeg ikke fatte at ikke flere SFO-er bruker samme foretningsmodell.

Enig! Vår har null opplegg annet enn en naturgruppe for 3. og 4. klassinger, ca. en gang pr mnd.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-16, 22:55   #175
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Her er opplegget såpass dårlig at ingen nyttar SFO i 4.klasse. Sett bort frå elevar med særskilde behov.

Det er ikke mange her heller. Noen få jenter og litt flere gutter.

Min eldste sluttet etter 3. klasse (hun gikk tre dager frem til jul/så to dager etter jul). Hun klarte seg hjemme etter det.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-16, 22:57   #176
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er jo det jeg mener: hvorfor går ikke flere SFO-er inn for å ha et så godt tilbud at elevene har lyst til å være der i fire år?

De ser kanskje ikke problemet, jeg vet ikke? Eller kanskje de bare er glade det ikke er flere barn der? Vår SFO har små og dårlige lokaler, så det er bare bra (på en måte) at det ikke er enda flere barn.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-16, 22:59   #177
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Nå kan jeg kun snakke for min familie, men for oss var det en klar sammenheng mellom nedtrapping og slutt på SFO og mulighet til å delta på aktiviteter på ettermiddagene. Mange aktiviteter for de minste har begynt 4 eller 5, og da rakk ikke vi middag. De siste årene, derimot, har ungene vært hjemme i flere timer allerede da diverse treninger begynner. Da har de spist, sløvet litt, gjort lekser og så videre.

Nettopp. Min yngste på snart 8 har kunst en dag i uken. Den dagen har han ikke SFO, går hjem, slapper av, gjør lekser og spiser før han skal dit. Han trenger den tiden rett og slett.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-16, 23:51   #178
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg skal ikke påstå å vite hvordan ting er i andre byer, men i Oslo ser det ut til at det er økonomi som er utslagsgivende for om og hvor lenge unger går på AKS eller ei: http://www.aftenposten.no/osloby/Kla...id-46673b.html

Så klart, har man ikke råd benytter man seg ikke av AKS, det er jo temmelig innlysende. Det er jo himla dyrt. Men jeg tror, og erfarer i Oslo, at der AKS har et godt tilbud så går de fleste ut fjerde klasse.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-16, 08:44   #179
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Her er det vanlig at alle barna er på SFO tom tredje. I fjerde velger flere av barna å gå hjem tidlig en til to dager i uken. SFO regnes som viktig sosial arena, så lenge barna er der og leker med alle.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-16, 09:28   #180
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hører til samme skolekrets som Teo, og ett av argumentene de (SFO) har hatt for jente- og gutte-klubb er å la barna være mer "seg selv" i den forstand at hvis jentene er de "snille" i en gruppe så kan guttene være "mer snille" i en ren guttegruppe. Ble veldig klønete forklart, men et annet eksempel er kanskje bedre: Hvis en ren guttegruppe er på tur og en faller og slår seg, må det nesten komme en annen gutt å trøste/hjelpe. Han som har slått seg blir ikke "overfalt" av en hel jentegjeng. Guttene får bake/perle (det får de selvfølgelig uansett), men også lov å definere hvordan man skal bake/perle (noe som også kan være utfordrende i en blandet gruppe hvor jentene sitter på "definisjonsmakten").

Og dette er jo argumentene for jentene også (men da på å være tøffest, klatre høyest, snekre etc)

.

I alle dager. FOR noen argumenter. Jentene er de snille, og guttene må fjernes fra jentene for å prøve å presse fram litt snillhet hos guttene også, selv om det ikke faller naturlig for dem. Jeg tror jeg dåner.

Hvor forsvinner liksom denne empatien hos guttene? Den er ikke borte i barnehagen ihvertfall. Der opplever jeg stadig jenter som slår og klorer, og gutter som kommer med kosedyret og stryker forsiktig på kinnet når andre barn slår seg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no