Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Strømprisene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-21, 18:58   #1
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Strømprisene

Registrerer høy temperatur rundt både strømpriser og regjeringens tiltak i den forbindelse. Har også blitt invitert til å bli med i en fb-gruppe som heter "vi som krever lavere strømpriser". Den gruppa minner meg litt det jeg leser om denne hunden som diskuteres i en annen tråd. Maken til hets og personangrep. Tenker jeg får et mer nyansert bilde av å spør her.

Er pakken fra regjeringen bra? Hva kunne vært bedre? Hva med næringslivet som ikke dekkes av denne pakken slik jeg har skjønt?

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-21, 20:09   #2
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Strømprisene

Opprinnelig lagt inn av Dali, her.

Registrerer høy temperatur rundt både strømpriser og regjeringens tiltak i den forbindelse. Har også blitt invitert til å bli med i en fb-gruppe som heter "vi som krever lavere strømpriser". Den gruppa minner meg litt det jeg leser om denne hunden som diskuteres i en annen tråd. Maken til hets og personangrep. Tenker jeg får et mer nyansert bilde av å spør her.

Er pakken fra regjeringen bra? Hva kunne vært bedre? Hva med næringslivet som ikke dekkes av denne pakken slik jeg har skjønt?

Er der.. mye person angrep ja, mange direkte stygge kommentarer også

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-21, 20:13   #3
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strømprisene

Ja, den gruppa. Livet Harde skole.

Jeg synes det virket som en fornuftig pakke. Tar toppen av det, men det er nok fortsatt veldig dyrt for mange med dårlig råd.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-21, 20:15   #4
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.737
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strømprisene

Jeg tenker at dette tiltaket er veldig mye bedre enn forventet. De som er forbanna, hva så de for seg? Jeg synes det virker fornuftig, det som er rettet mot privatpersoner.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-21, 20:21   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.409
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strømprisene

Hvordan skal det gjøres i praksis?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-21, 20:24   #6
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.737
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strømprisene

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Hvordan skal det gjøres i praksis?

Fratrekk på fakturaen, fra januar:
https://www.nrk.no/norge/regjeringen...nen-1.15728336

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-21, 20:30   #7
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strømprisene

Det er over 12000 mennesker som har stemt for at det burde rettes mistillitsforslag mot regjeringen. Kam trygt si at strømmen virker å ha gått for lengst.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-21, 20:31   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.409
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strømprisene

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Fratrekk på fakturaen, fra januar:
https://www.nrk.no/norge/regjeringen...nen-1.15728336

Takk.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-21, 20:46   #9
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strømprisene

Jeg ble invitert, men har litt dårlig erfaring med "Vi som"-grupper, så takket pent nei.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-21, 21:20   #10
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strømprisene

Har bare lest de store linjene, men det ser mye bedre ut enn forventet. Jeg ble svært lettet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-21, 21:22   #11
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Strømprisene

Jeg syns også det er fornuftig tiltak. Såfremt ikke prisene bare øker veldig mye mer..

Men jeg er noe skeptisk til nye nettleie opplegget men men..

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-21, 21:26   #12
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.557
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strømprisene

Jeg er også invitert i den gruppen, og har ikke tatt mot, men får se mange innlegg. Og det er.... Mye hete og galskap ja.

Som. Mannen sa, vi får ikke mye fra regjeringen da. Ikke i dag og ikke i går i alle fall. For strømprisen er like under 70 øre på max. Men det er jo et bra opplegg synes jeg. Eller. Usikker. Der bidrar jo ikke i så stor grad Rio 0 begrense bruken av strøm, eller? Usikker.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-21, 21:30   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.557
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strømprisene

Den nye nettleien, hvor mange har egenelig opplegget der klart for seg? Høyeste timen sist mnd avgjøre nettleien for en mnd. Så, julaften timen mellom. 16 og 17, når hele landet lager middag, høy guffe på pc en rett før fem for den sprø svoren mens andre skjerper pinnekjøttet under grillen er lite minutt, det kan fort styre nettleien for januar for mange?

Ikke for det. Vi er over 5 et par ganger i desember allerde. Så det er ikke sånnsett vits i å holde oss under for nettleien sin del. Bare prøve å begrense hvor mye strøm vi bruker totalt sett....

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-21, 21:32   #14
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Strømprisene

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg ble invitert, men har litt dårlig erfaring med "Vi som"-grupper, så takket pent nei.

Jeg har ikke svart på invitasjonen derfor får jeg opp meldinger i feeden min i 30 dager eller inntil jeg svarer nei. Tenkte jeg måtte se hva det gikk i, og ble litt mørkredd. Når 12000 ville ha stemt for mistillit etter å ha fått noe som jeg anser som ganske raust fra staten, da blir jeg litt målløs.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-21, 21:37   #15
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strømprisene

Jeg er med i den gruppen, men jeg tenker å melde meg ut for det er så mye rart der.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-21, 22:05   #16
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strømprisene

Jeg lurer på om en del ikke blir fornøyde før Regjeringa tar hele strømregningen. Det virker litt slik.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-21, 22:10   #17
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strømprisene

Herregud, you can't argue with stupid. Jeg har stor respekt for ønsket om lavere innslagspunkt eller andre modeller for strømstøtte, men dette er en filterløs MOBB med dårlig formuleringsevne og manglende sosial kompetanse. Skremt over hva man tillater seg at står på trykk i eget navn - tilsvarende som for Teddy-gjengen. Folkemord, faktisk.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-21, 22:46   #18
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.856
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strømprisene

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg er med i den gruppen, men jeg tenker å melde meg ut for det er så mye rart der.

Ja. Var med for å se, og fordi jeg er bekymret for elleville strømpriser. Meldte meg ut nå, for det blir for mye av totalt fanatiske kokkoholdninger og -utsagn.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-21, 12:59   #19
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strømprisene

Regningene nå er veldig store når man sammenligner med i fjor, men i fjor var prisene helt perverst lave, fordi det ble ødelagt kabler, slik at kraftverkene bare måtte produsere det de klarte, og også måtte la mye vann renne rett forbi, fordi det var overfylt i magasinene. I forhold til 2019 så er årets priser høye, men ikke med mange-gangeren.

Høye energipriser er en del av prisen for det grønne skiftet. Det er påfallende hvor lett vi har for å blåse av argumenter fra olje og gassnæringen om at verden trenger rimelig energi (og et kutt i oljeproduksjonen, og ikke minst gassproduksjonen, vi øke energiprisene over hele verden), men når det rammer oss selv, et av verdens rikeste land, så går vi helt av skaftet.

Det er VI som skal ha rimelig energi. De andre får sitte der i mørket.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-21, 18:18   #20
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strømprisene

Problemet med å be folk i Norge om å være med å betale for det grønne skiftet, er at mange lokalsamfunn allerede har betalt dyrt:
-Da Mardalsfossen forsvant, forsvant også grunnlaget for å drive jordbruk i Eikesdalen.
-Da Røldal/Suldal ble bygd ut forsvant 100 driftsbygninger for bøndene i Røldal
-Da Tyssefalla ble bygd ut forsvant så å si all turisme fra Hardanger
-Store reindriftsområder er tatt av flere utbygginger, inkludert Alta og Fosen.
-osv.

Andre kraftverk har vært bygd på dugnad, eller gjennom spleiselag. De folka som har vært med på det, eller har bestefedre som var med og bygde kraftverket, vet utmerket godt at installasjonene er nedbetalt for lenge siden, og at produksjonskostnaden nå er noen få øre/kWh.

Billig kraft var en del av "avtalen" for å bøte på ulempene. Ikke bare for de som var direkte berørt, men også samfunnet rundt dem. I tillegg stolte de på at konsesjonene ville bli revidert, og større inntekter ville komme i forbindelse med at konsesjonsperiodene løp ut og/eller hjemfallsretten slo inn. Nå opplever mange det som at løftene brytes over en lav sko. Les f.eks. om hva som skjer i Røldal nå, hvor Stortinget har bestemt at Lyse kraft skal få overta slik at Hydro fortsatt får billig kraft, og innbyggerne i Røldal ender opp med null og niks: https://valdalen.info/

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no