Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Hest eller ponni?

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-17, 18:26   #1
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.824
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Hest eller ponni?

Etter mye frem og tilbake har vi nå bestemt oss for å kjøpe hest/ponni til arvingen. Hun vil ha ponni, men vi er i tvil om det er det smarteste valget. Hun blir 14 denne måneden, har ridd i noen år og har nå en hest på halvfor (som hun mestrer godt). Grunnen til at hun vil ha ponni, tror jeg mest er at hun ser for seg at det da er lettere å hevde seg i sprangkonkurranser (noe som sikkert er sant). Den umiddelbare ulempen er at ponnien må skiftes ut med hest om to år uansett.
Har sjekket med ridelæreren som også heller mot hest. Hva tenker fp orakelet? Tar også gjerne imot andre gode tips i forbindelse med kjøp av hest.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 18:29   #2
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hest eller ponni?

Jeg ville gått for hest.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 18:41   #3
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.824
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hest eller ponni?

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Jeg ville gått for hest.

Det er det vi også heller mot Hvorfor ville du gått for hest?

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 18:42   #4
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.270
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hest eller ponni?

Hester er hyggelige, vakre sjeler. Ponnier er onde, uberegnelige jævler. Kjøp hest.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 18:49   #5
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 39
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hest eller ponni?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hester er hyggelige, vakre sjeler. Ponnier er onde, uberegnelige jævler. Kjøp hest.

Sånn omtrentlig det Maverick sa.


Hest! Hest!

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 18:57   #6
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.824
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hest eller ponni?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hester er hyggelige, vakre sjeler. Ponnier er onde, uberegnelige jævler. Kjøp hest.


Vanskelig å selge inn, da hesten hun nå har på halvfor havner mer i den siste kategorien enn ponnien hun hadde før.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 18:58   #7
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.815
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hest eller ponni?

Jeg som trodde en ponnie var en hest og.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 19:03   #8
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.270
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hest eller ponni?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.


Vanskelig å selge inn, da hesten hun nå har på halvfor havner mer i den siste kategorien enn ponnien hun hadde før.

Det finnes sikkert noe statistikk på dette.

Når det er sagt - om ponnykarrieren må avsluttes som sekstenåring kommer jo mye an på høyde og vekt da, jeg kjenner flere lykkelige ponnidressurtanter. (Men hvis hun er en satsningsrytter er det hest som er greia så klart.)

Dyrevelferdsmessig er det ikke like kult å kjøpe ponny om man allerede planlegger å bytte den ut med hest om noen år synes jeg. De har det bedre om de slipper å flytte støtt og stadig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 19:12   #9
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.824
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hest eller ponni?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det finnes sikkert noe statistikk på dette.

Når det er sagt - om ponnykarrieren må avsluttes som sekstenåring kommer jo mye an på høyde og vekt da, jeg kjenner flere lykkelige ponnidressurtanter. (Men hvis hun er en satsningsrytter er det hest som er greia så klart.)

Dyrevelferdsmessig er det ikke like kult å kjøpe ponny om man allerede planlegger å bytte den ut med hest om noen år synes jeg. De har det bedre om de slipper å flytte støtt og stadig.

Jeg har forstått det sånn at man kun kan starte med ponni på sprangstevner ut det året man fyller 16 (i ponniklasse).

Er veldig enig med deg angående dyrevelferd, men har forstått at det (ihvertfall i sprangmiljøet) er ganske vanlig å bytte ut hesten/ponnien etter forholdsvis kort tid etter hvert som man utvikler seg som rytter.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 19:14   #10
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.921
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hest eller ponni?

Ville gått for hest om hun ikke er veldig lav for aldreren. 13-åringen (176cm høy) her i huset, har ponni hun passer nå for ei som er i utlandet, og flere av venninnene hennes er for tunge til å kunne ri på den pga. at de har vekt til voksne damer. Jeg er glad for at det er ponni hun passer de få kveldene jeg må ta inn den. Men er en hestevant så er det jo ikke noe problem, bare jeg som ikke er det.

Det går vel ann å få litt mindre hester også? En trenger jo ikke velge den største typen?

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 19:20   #11
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.270
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hest eller ponni?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Jeg har forstått det sånn at man kun kan starte med ponni på sprangstevner ut det året man fyller 16 (i ponniklasse).

Er veldig enig med deg angående dyrevelferd, men har forstått at det (ihvertfall i sprangmiljøet) er ganske vanlig å bytte ut hesten/ponnien etter forholdsvis kort tid etter hvert som man utvikler seg som rytter.

Joa. Men hva som er vanlig i sprangmiljøet er ikke nødvendigvis den etiske rettesnora man bør strebe etter å følge, og kanskje i hvertfall ikke som fjortenåring. Synes jeg, da. Men jeg skjønner ønsket, så klart.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 19:23   #12
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.398
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hest eller ponni?

Hest!

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 20:37   #13
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.824
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hest eller ponni?

Om det er hest eller ponni går jo kun på høyden. I utgangspunktet trenger ikke en hest være mer enn 1 cm høyere enn en ponni (som er maks høyde) Har jeg lært. Hun er ikke veldig høy, men heller ikke veldig liten (165). Mestrer fint hesten hun har på halvfor nå, men den er nok kanskje i største laget.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 20:41   #14
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.036
Blogginnlegg: 259
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hest eller ponni?

Hest.
Jeg fikk hest da jeg var 13. En ung, livlig kaldblodstraver. Var ikke noe problem det rent størrelsesmessig, hun var jo ikke kjempehøy akkurat. Men favotitthesten på rideskolen, med mankehøyde på minst 170 cm, var utrolig mye mer letthåndterlig og veloppdragen faktisk. Størrelse er ikke alt.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 20:58   #15
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.824
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hest eller ponni?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Hest.
Jeg fikk hest da jeg var 13. En ung, livlig kaldblodstraver. Var ikke noe problem det rent størrelsesmessig, hun var jo ikke kjempehøy akkurat. Men favotitthesten på rideskolen, med mankehøyde på minst 170 cm, var utrolig mye mer letthåndterlig og veloppdragen faktisk. Størrelse er ikke alt.

Jeg red også kun på hester i ungdommen og hadde ikke problemer med høyden. Nå skal det sies at jeg er en god del høyere enn arvingen og jeg red heller ikke stevner - derfor jeg ikke helt klarer å skjønne hvordan hun tenker. Jeg kunne jo ikke tenkt meg å bare skifte ut hesten/ponnien etter et par år...

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 21:09   #16
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hest eller ponni?

Hun blir jo glad i dyret. Med full tårevåt avskjed og tenners gnissel om to år. En hest er mer langsiktig vennskap. Spar dere selv for den biten og kjøp hest først som sist.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 21:14   #17
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.405
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hest eller ponni?

Ponni betyr jo at hun må bytte. Det kan nok være langt tøffere enn hun kan forestille seg. Evt så må hun konkurrerer hesteklasser med ponnien eller slutte å konkurrere.
Jeg ville kjøpt en grei hest som er snill, voksen og kan fungere som læremester.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 21:17   #18
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.824
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hest eller ponni?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hun blir jo glad i dyret. Med full tårevåt avskjed og tenners gnissel om to år. En hest er mer langsiktig vennskap. Spar dere selv for den biten og kjøp hest først som sist.

Det er nettopp det jeg også tenker, men jeg mistenker at hun har latt seg påvirke litt vel mye av venninner som allerede har oppgradert en gang eller to.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 21:22   #19
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.782
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hest eller ponni?

Hest! Hadde hun vært to år yngre, hadde jeg sagt ponni. Men to år er kort tid, og jeg ville ikke akseptert bytte etter to år av dyrevernmessige hensyn hvis det var jeg som skulle betale.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 21:24   #20
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.067
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hest eller ponni?

Hvis min rytter er noe å gå etter, så er det å bytte ut en ponni eter 2 år nærmest umulig. De blir så knyttet til disse dyrene, og det tar jo tid også, å ri seg inn og finne samarbeidsformen. En hest som ikke er så stor må være greit da? Vår frøken er ca 163 i mankehøyde, og selvom jeg synes hun er gigantisk, ser jeg jo at hun ikke er SÅ mye større enn en 1er ponni. Hester er oftere mer stabile i humøret, og ikke så viltre og uregjelige, er mitt inntrykk.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no