Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kaldheving av deig til grovbrød

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-12, 16:24   #1
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Kaldheving av deig til grovbrød

Selv om jeg har bakt en del brød opp gjennom årene, har jeg aldri forsøkt meg på kaldheving (heving i kjøleskap) over natten av grov gjærdeig. Etter intenstiv googling finner jeg ikke alle svarene jeg søker, så jeg håper det finnes noen kaldhevingsorakler inne som kan hjelpe meg.

Gjærmengde

Bruker man mindre gjær ved kaldheving enn varmheving? Når jeg baker fint eltefritt brød, der deigen hever på kjøkkenbenken, bruker jeg veldig lite gjær; gjelder dette for kaldheving også?

Elting

Jeg elter alltid grovdeig kraftig i kjøkkenmaskin før første heving (10-15 minutter). Er det nødvendig å elte så lenge med lang heveprosess, selv om den foregår i kjøleskap?

Væske vs. melmengde
Bør deigen være løsere enn normalt når heveprosessen tar lengre tid? Når jeg langtidshever på kjøkkenbenken, lager jeg løsere deig, men gjelder dette for kaldheving også?

Knaing før etterheving

Jeg pleier å kna deigen noe før jeg baker ut brødene for etterheving. Nødvendig eller unødvendig ved kaldheving?

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 16:44   #2
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kaldheving av deig til grovbrød

Jeg bruker lite gjær og elter bare til deigen har samlet seg. Kan spa opp grunn-oppskriftten min til deg når jeg kommer meg opp av sofaen.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 17:23   #3
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kaldheving av deig til grovbrød

Jeg har hentet følgende oppskrift fra Helios sin pakke med 4-kornmel:

1 kg Helios 4-kornmel
1 kg siktet hvete/spelt
200 g havregryn
2 ss havsalt
10 ss sesamfrø (knuses i kaffekvern eller liknende)
17-18 dl vann
5 g fersk gjær
(200 g mel til utbaking, jeg bruker ikke dette da vi heller rett i formene)

Bland alt, bruk kaldt vann om du vil heve hele dagen (vi setter deig på morgenen og baker ut i seks-sjutida som regel), mer gjær eller varmere vann om du vil at det skal gå litt raskere. Jeg elter som sagt bare til deigen har samlet seg godt. Kjører den ned men elter ikke før vi heller i tre store former. Setter i kalt ovn, hever de til de er oppe til kanten på formene, skrur på 220 grader og lar brødene stå i 75 minutter.

Jeg har testet følgende variasjoner:
- Fin sammalt hvete + en del fin sammalt rug i stede for Helios-mel
- 1,2 kg sammalt mel og tilsvarende redusert mengde siktet mel. Har planer om å teste større andel grovmel, men har ikke kommet så langt. Tipper det går fint.
- Helkorn i stede for havregryn (samme mengde), satt i bløtt over natta. Bruker en liter av deigvæska til dette, men bruker samme mengde totalt sett.
- Andre typer frø enn sesamfrø, f.eks solsikke, gresskar, linfrø.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 18:03   #4
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kaldheving av deig til grovbrød

Tusen takk, Fakse!

Jeg ser at vi bruker omtrent samme mengdeforhold mellom væske og mel/gryn, så jeg tror jeg kan følge din fremgangsmåte. Jeg bruker dog hvete helkorn og en god del hvetekim og kruskakli pluss lin- og solsikkefrø (lagt i bløt). Vanligvis legger jeg kun i bløt helkorn, og ikke det andre, men jeg tenkte jeg kunne teste ut bløtlegging av kli og frø også denne gangen for å frigjøre næringstoffene bedre. Skal rapportere resultat i morgen!

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 09:18   #5
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kaldheving av deig til grovbrød

Brødene ble fantastisk gode! Rundere og kraftigere smak, rett og slett, sel vom jeg var gnien med saltet.

De ble imidlertid litt vel kompakte. Deigen hevet litt for dårlig i kjøleskapet, muligens pga. for lite gjær og/eller for stor andel grovmel, så jeg måtte la den stå på kjøkkenbenken noen timer i går formiddag for å få litt fart på hevingen. Jeg knep nemlig litt inn på finmelmengden for å få en litt løsere deig, og dermed gikk også etterhervingen veldig tregt. Men jeg ble absolutt fristet til å gjenta dette, spesielt pga. fordelene langtidsheving har for å bedre opptak av enkelte mineraler i tarmen.

Etter et tips fra en kollega byttet jeg forøvrig ut ca 3 dl væske med appelsinjuice denne gangen, og det bidro nok også til saftigere brød. Normalt sett bruker jeg en annen form for syre (yoghurt, rømmerest etc.), men siden jeg ikke hadde det i skapet denne gangen, forsøkte jeg juice. Det skal jeg definitivt fortsette med!

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 13:45   #6
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kaldheving av deig til grovbrød

Jeg hever ikke i kjøleskapet altså. Bruker bare kald deigvæske og lite gjær, men lar deigen stå på benken.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 13:55   #7
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaldheving av deig til grovbrød

Jeg bruker kald væske, halve gjærmengden og setter bakebollen i et kaldt rom. Funker hver gang.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 20:06   #8
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kaldheving av deig til grovbrød

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Jeg hever ikke i kjøleskapet altså. Bruker bare kald deigvæske og lite gjær, men lar deigen stå på benken.

Aha! Da er jeg med.

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Jeg bruker kald væske, halve gjærmengden og setter bakebollen i et kaldt rom. Funker hver gang.

Kanskje jeg må ta med meg deigen på soverommet når jeg legger meg?


__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 09:25   #9
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kaldheving av deig til grovbrød

Gårsdagens brødladning ble perfekt! Jeg brukte mindre gjær, væske som var litt kaldere enn romtemperatur, lagde litt større deig og hevet deigen på kjøkkenbenken natten over. Ila. ti timer var den akkurat passe hevet. Jeg slo den ikke ned i kjøkkenmaskinen, men "brettet" den på samme måte som man gjør med deigen til fint eltefritt brød. En knapp times etterheving i kald ovn og så steking. Perfekt! Et stort pluss er at jeg kan lage deigen enda grovere enn hva jeg normalt sett gjør også.

Sorry, full av fortellertrang over at jeg endelig har oppdaget langtidsheving.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 10:49   #10
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.996
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kaldheving av deig til grovbrød

Jeg hever i kjøleskap, gjerne over natten, og så etterheves brødene på benken til de er passe høye til å stekes. Jeg legger i bløt frø og det groveste kornet i kokende vann, og lar det stå i endel timer før jeg lager deigen. Resten av deigvæsken er også kald; til sammen bruker jeg nok 1,6 liter vann/syrnet melk, litt salt og sukker/sirup, 1/4 pk gjær (eller litt mindre), 5 dl grovt/frø, 4 dl fin sammalt (e.l.), og så ca 2 l eller litt mindre av fullkornhvetemel og siktet hvetemel. Dette gir fire store brød.

Jeg tror jeg har lagt ut fullstendig oppskrift et sted i forumet. For tiden er jeg begeistret for grov og fin sammalt rug, linfrø og gresskarkjerner, samt to medium store poteter som jeg grovriver og blander i kornblandingen som legges i bløt.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:25   #11
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kaldheving av deig til grovbrød

Mengdeforholdene ser ikke helt ulike ut det jeg bruker:

1,7 l vann
3 dl appelsinjuice
Ca 5 dl korn/frø (hvete helkorn, linfrø, solsikke)
4-5 dl hvetekim + kruskakli
1,2 l sammalt rug + hvete (grov)
0,5-1 ts tørrgjær
salt

Fullkornshvetemel + hvetemel tilsettes til passe konsistens, akkurat nok til at deigen samler seg godt, men fortsatt er bløt. Jeg aner faktisk ikke hvor mye. Korn, frø, kli og kim legges i bløt i kokende vann og får kose seg i noen timer.

Men potet, altså? Det har jeg ikke testet ut. Gjør potet brødene saftigere? Jeg husker moren min bakte sjokoladekake med potet i en gang, det ble en utrolig saftig kake.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:43   #12
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.996
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kaldheving av deig til grovbrød

Jeg synes potet gjør brødet både saftigere og mindre smulete, så det er verdt å teste ut.

Men smak og behag er selvsagt forskjellig. Selv må jeg fastslå at jeg ikke liker smaken på firkornbakemelet til Helios, men foretrekker rug, spelt og vanlig hvetemel.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:45   #13
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kaldheving av deig til grovbrød

Takk for tips! Potet skal testes ut.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 22:54   #14
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kaldheving av deig til grovbrød

Revet potet i brøddeigen ble testet i går, og det var virkelig suksess! Jeg synes det gjorde brødene ekstra saftige, og det virker som om brødene holder på saftigheten lengre også, samt smuler mindre. (Ikke at det er så lett å sjekke ut, siden brød ikke har veldig lang levetid her i huset.)

Takk for gode tips!

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 23:35   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaldheving av deig til grovbrød

Tok du bare revet potet i tillegg, i den oppskriften du la ut over her? Hvor mye? Jeg skal prøve oppskriften din nå i helgen. Jeg har hatt en drøss med hvetekim i skuffen i evigheter, som jeg ikke har visst hva jeg skulle bruke til, så dette er jo knall.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-12, 08:43   #16
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.996
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kaldheving av deig til grovbrød

Jeg pleier å legge i bløt frø og grovt korn i kokende vann fra vannkokeren, og så river jeg to mediumstore, rå poteter oppi blandingen. Det går utmerket.

Nå har jeg begynt å ha chiafrø oppi blandingen, og det er også supergodt.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-12, 10:22   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaldheving av deig til grovbrød

Nam, chiafrø må jeg kjøpe. Kom nylig over en chia-rundstykkeoppskrift som så helt sinnsykt god ut. Vil prøve de.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-12, 11:04   #18
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.996
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kaldheving av deig til grovbrød

Chiafrøene er forbausende gode. Jeg er normalt pysete når det gjelder så mangt, men de smaker litt likt valmuefrø, og er god både i müsli og i brøddeig.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-12, 12:40   #19
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kaldheving av deig til grovbrød

Jeg gjør det på samme måte som Nera mtp. bløtlegging.

Jeg brukte forøvrig nesten 2 l vann sist, ikke 1,7.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-12, 15:52   #20
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kaldheving av deig til grovbrød

Kan det fungere hvis jeg lager deig med kald væske om kvelden, setter den i kjøleskapet over natt, tar ut bollen og hever på kjøkkenbenken i romtemp mens jeg er på jobb? I så fall kan jeg jo steke brødene like etter middagslagingen.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no