Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Alliums fantastiske strikkekåpe

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-09, 19:14   #61
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Nå har jeg kjøpt oppskriften. Og forsøkt å skjønne min første engelske strikkeoppskrift. Jeg har herved vondt i hodet. :deppa:

Prøver en annen dag jeg.
Det er en sånn dag da det ikke er sikkert jeg hadde skjønt en norske en heller.

  Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:15   #62
Nuppa
Superduperaktiv
 
Nuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 683
Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Oh my! Den var nydelig!
Jeg kan heller ikke strikke, men kanskje jeg må lufte det bittelitt for svigermor og se om hun biter på...

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:15   #63
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Den var kjempefin! Jeg likte den nok bedre uten blomstene på baksiden, er de sydd på etterpå tro?

blomstene er sydd på, men stilkene og knoppene er jo strikket, så jeg kan ikke se for meg noe annet enn at den blir helt rar uten blomstene. Har du sett det noe sted?

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:17   #64
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Har ikke studert så nøye, men jeg så for meg at flettemønsteret kunne stå alene uten blomstene og bladene.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:21   #65
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.984
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Hvis man bestiller oppskriften, får man den tilsendt på papir eller må man printe selv?

Det er komplett umulig å skjønne strikkeoppskrifter før man sitter med strikketøyet i hendene er min erfaring. Deretter må man bare gjøre nøyaktig det det står. Da pleier det å bli så bra så.

Må bare avslutte et pågående prosjekt. Det er bare en liten vest til snuppa, så det burde gå fort.

Men altså; hvordan vet man hva slags garn man kan velge blant?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:22   #66
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Har ikke studert så nøye, men jeg så for meg at flettemønsteret kunne stå alene uten blomstene og bladene.

Det kan vel kanskje gå på et vis, men da må du skrive om mønsteret ganske mye, bladene er strikket i mønsteret, ikke sydd på, og blomstersentrene. Jeg syns også du da ville ødelagt hele kåpas særpreg, og det som gjør den fin, men der er man jo forskjellige.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:23   #67
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.


Men altså; hvordan vet man hva slags garn man kan velge blant?

Du må finne et garn med samme strikkefasthet, dvs enten et som har samme antall masker på samme pinnestørrelse, alternativt et som har samme antall løpemeter per vektenhet

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:24   #68
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Den kom på pdf som man kan laste ned og skrive ut selv.

Jeg vet jo at jeg må ha pinnene i lanken egentlig. Men jeg greide ikke å regne ut åssen garn og hvor mye jeg skulle ha, også skjønte jeg ikke wr og sånn, også skjønte jeg plutselig ingen av ordene i det hele tatt og da ga jeg opp og kom hit for å sutre isteden.

Men det er bare tull altså - jeg er bare ufattelig tung og treg i bollen i dag. Jeg skal ha den kåpa om jeg så skal sitte på nattbordet til allium og strikke den.
Jeg mener - drømmeprinsen likte den. Et strikketøy! Han hadde sett en sånn før og lagt merke til at den var fin.

  Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:24   #69
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Kommer neppe til å strikke den uansett. Jeg syns den var fin med blomstene også altså, men hvis jeg skulle hatt den selv så ville jeg heller hatt den uten. Jeg er erfaren med strikking, men tror ikke jeg gir meg ut på å skrive om et såpass komplisert mønster som attpåtil er på engelsk.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:29   #70
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Her er det en god oversikt over forskjellige typer garn.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:31   #71
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Så må jeg finne et ullgarn som tåler maskin...

Også må allium fortelle meg hvor mye av det jeg trenger. :domm:

  Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:31   #72
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Maximilia, det er ikke så avansert mønster, og det finnes mange gode strikkeordbøker på nettet. Her er en.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:33   #73
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

smilefjes, hvis du googler litt på originalgarnet og ser hvor mange nøster det trengs der, tar du antallet nøster og ganger med antall yards. Også gjør du om yards til meter og da finner du hvor mange meter garn du må ha. På nøstene står antall meter på båndet eller så finner du antall meter ved å gå inn på de forskjellige garnprodusentenes hjemmesider.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:33   #74
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

amylin - jeg er glad i deg. Har jeg sagt det før, ja?

  Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:34   #75
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

smilefjes, hvis du googler litt på originalgarnet og ser hvor mange nøster det trengs der, tar du antallet nøster og ganger med antall yards. Også gjør du om yards til meter og da finner du hvor mange meter garn du må ha. På nøstene står antall meter på båndet eller så finner du antall meter ved å gå inn på de forskjellige garnprodusentenes hjemmesider.

Føler at noen overvurderer iq hos meg i dag. :lagrer link til i morgen:

  Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:36   #76
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

maskin?!
Jeg vasker ikke et eneste håndstrikket plagg i maskin...enda jeg har en helt ny en. Men så er jeg ultrapysete på sånt også.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:37   #77
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Hvis man bestiller oppskriften, får man den tilsendt på papir eller må man printe selv?

Det er komplett umulig å skjønne strikkeoppskrifter før man sitter med strikketøyet i hendene er min erfaring. Deretter må man bare gjøre nøyaktig det det står. Da pleier det å bli så bra så.

Må bare avslutte et pågående prosjekt. Det er bare en liten vest til snuppa, så det burde gå fort.

Men altså; hvordan vet man hva slags garn man kan velge blant?

Si fra om du kjøper mønster da Tjorven.
Spleiser med deg på det, så kan jeg vise mønsteret til naboen og spørre veeeeldig pent.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:39   #78
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

maskin?!
Jeg vasker ikke et eneste håndstrikket plagg i maskin...enda jeg har en helt ny en. Men så er jeg ultrapysete på sånt også.



Her hives A L T i maskinen. Damen i strikkesjappa så ut som hun skulle grine hele natta da jeg sa at jeg aktet å hive alpakkaen i maskinen - men det går så fint så. Jeg vet nemlig at om jeg må vaske for hånd så blir ikke plagget brukt.

  Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:40   #79
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Enten pyser man ut og kjøper originalgarnet fra utlandet og betaler en formue i porto og skatt og moms og hva det nå er. men er rimelig safe på at garnet stemmer...

Eller så hører man på hvilket garn Allium eller noen andre som har strikket den har valgt (to forslag på norske garn i tråden allerede )

Eller så er man tøff, ser på strikkefasthet og hvor mye garn som er på nøstet i lengde, finner ut hvor tovete evt.løst eller fast tvinnet garnet er om man kan, finner et alternativ som selges i Norge med de samme egenskapene og satser på at resultatet blir likt nok.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:40   #80
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Det er viktig å ha en maskin som kan vaske ull da. Det hjelper ikke om den er ny om den ikke har bra nok ullprogram.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no