Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Oppskrift på kake med frisk smak

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-11, 01:50   #1
Smoothie
lader
 
Smoothie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.592
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Spørsmål

Oppskrift på kake med frisk smak

Jeg skal bake flere kaker til helga, og vil ikke ha bare søte og mektige kaker.
Så, har du oppskrift på en kake med frisk smak mottas den med en eller

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 15:44   #2
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppskrift på kake med frisk smak

Denne jordbærkaka med fromasj elsker en av ungene mine mer enn alle kaker han vet om. Veldig frisk og god.

Ferdigkjøpt tredelt kakebunn eller hjemmelaget sukkerbrød delt i tre.

Fromasj:
5 dl Lindahls tyrkiske eller greske yoghurt
3 dl pisket kremfløte
450 gr (et glass) jordbærsyltetøy
1 Lime, saft og litt skall
2 ss melis
5 plater gelatin
3 ss rødvin eller vann
1 liter friske jordbær til garnityr

Legg gelatinen i kaldt vann i 5 min.
Varm yoghurt til romtemperatur
Klem ut vannet av gelatinen, og smelt den i oppvarmet rødvin/vann
Bland inn Limesaft og raspet skall, melis og jordbærsyltetøy.
Bland yoghurt og krem med resten.

Dynk lagene med kakebunn, fordel fromasjen mellom lagene og på toppen, og pynt med jordbær.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 16:20   #3
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på kake med frisk smak

Har ikke noen diigital oppskrift, men en sitron/limepai er veldig godt, gjerne med marengslokk.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 18:43   #4
Smoothie
lader
 
Smoothie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.592
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppskrift på kake med frisk smak

Opprinnelig lagt inn av mamaria, her.

Denne jordbærkaka med fromasj elsker en av ungene mine mer enn alle kaker han vet om. Veldig frisk og god.

Ferdigkjøpt tredelt kakebunn eller hjemmelaget sukkerbrød delt i tre.

Fromasj:
5 dl Lindahls tyrkiske eller greske yoghurt
3 dl pisket kremfløte
450 gr (et glass) jordbærsyltetøy
1 Lime, saft og litt skall
2 ss melis
5 plater gelatin
3 ss rødvin eller vann
1 liter friske jordbær til garnityr

Legg gelatinen i kaldt vann i 5 min.
Varm yoghurt til romtemperatur
Klem ut vannet av gelatinen, og smelt den i oppvarmet rødvin/vann
Bland inn Limesaft og raspet skall, melis og jordbærsyltetøy.
Bland yoghurt og krem med resten.

Dynk lagene med kakebunn, fordel fromasjen mellom lagene og på toppen, og pynt med jordbær.

Takk for tips, den høres frisk og god ut!

Hvor får man kjøpt Lindahls yoghurt?

Ser kaka pen ut uten noe som dekker kakebunnen på sidene?

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 19:11   #5
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppskrift på kake med frisk smak

Opprinnelig lagt inn av Smoothie, her.

Takk for tips, den høres frisk og god ut!

Hvor får man kjøpt Lindahls yoghurt?

Ser kaka pen ut uten noe som dekker kakebunnen på sidene?

Fromasjen dekker sidene på kaka også den, det er mer enn nok fromasj.
Min lokale Rema1000 har den yoghurten. Det er et lite spann med bilde av mann med hvitt skjegg.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 19:53   #6
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på kake med frisk smak

En veldig, veldig god sommerkake.

500g kransekakemasse
3 store egg

Jordbærmousse
600g jordbær, friske eller frosne
300g melis
6 dl kremfløte
8 toppede ts gelatinpulver
Pynt
50g mørk sjokolade
friske jordbær

Smuldre kransekakemassen og tilsett eggene. Pisk blandingen kraftig til den er lys og luftig. Legg bakepapir i en 28 cm form og stek i 25-30 min på 170 grader. La bunnen avkjøle seg før du legger den over på rist. Ta bort bakepapir og vask formen. Skjær bort ca 1 cm rundt hele kakebunnen slik at den blir mindre i omkrets. Legg kakebunnen tilbake i formen, pass på at formen er helt tett.
Kjør melis og jordbær til en jevn masse i foodprocessor og stivpisk fløten. Rør ut gelatinpulver etter anvisning på pakken.
Bland sammen jordbærpureen og pisket krem. Rør inn smeltet gelatin. Hell jordbærmoussen over kaken og sett den kjølig.
Finhakk sjokoladen og dryss over før servering.


Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 20:23   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på kake med frisk smak

Hm... Går det an å bytte ut jordbæra i den siste kaka der med bringebær, tro?

:likersånnegentligikkejordbær:

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 21:00   #8
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på kake med frisk smak

Det tror jeg ikke er noe problem, Inagh, men husk å knuse bringebærene gjennom en sil først, slik at du ikke får med de harde frøene. Jeg knakk en halv tann på slike en gang.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 21:09   #9
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift på kake med frisk smak

Enkelt og greit er en sukkerbrødbunn med mascarponekrem og masse friske bær.
Pavlova kan også lages frisk og lett, jeg foretrekker selv å bruke 50/50 pisket krem og vaniljekrem, og pynte med masse friske bringebær.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 12:12   #10
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.812
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppskrift på kake med frisk smak

Denne har jeg prøvd meg på i dag! Gleder meg til å smake.

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

En veldig, veldig god sommerkake.

500g kransekakemasse
3 store egg

Jordbærmousse
600g jordbær, friske eller frosne
300g melis
6 dl kremfløte
8 toppede ts gelatinpulver
Pynt
50g mørk sjokolade
friske jordbær

Smuldre kransekakemassen og tilsett eggene. Pisk blandingen kraftig til den er lys og luftig. Legg bakepapir i en 28 cm form og stek i 25-30 min på 170 grader. La bunnen avkjøle seg før du legger den over på rist. Ta bort bakepapir og vask formen. Skjær bort ca 1 cm rundt hele kakebunnen slik at den blir mindre i omkrets. Legg kakebunnen tilbake i formen, pass på at formen er helt tett.
Kjør melis og jordbær til en jevn masse i foodprocessor og stivpisk fløten. Rør ut gelatinpulver etter anvisning på pakken.
Bland sammen jordbærpureen og pisket krem. Rør inn smeltet gelatin. Hell jordbærmoussen over kaken og sett den kjølig.
Finhakk sjokoladen og dryss over før servering.


Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 12:53   #11
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på kake med frisk smak

Du kan glede deg, den er fantastisk!

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 20:10   #12
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på kake med frisk smak

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Det tror jeg ikke er noe problem, Inagh, men husk å knuse bringebærene gjennom en sil først, slik at du ikke får med de harde frøene. Jeg knakk en halv tann på slike en gang.

Ah, sile bringebærene, ja... Bringebærstein i tenna er bare så gøy.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 20:58   #13
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.812
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppskrift på kake med frisk smak

Kaken til Benzo var kjempe god. Anbefales!

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 21:11   #14
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på kake med frisk smak

Så bra at den falt i smak. Skal bake den til 17. mai.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 21:26   #15
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på kake med frisk smak

Jeg pleier å lage en god og frisk kake,men har ikke oppskrift på den.

Lag to bunnner i langpanne, en sjokoladebunn og en lys kakebunn eller mandlebunn. Del hver av disse i to.
Legg først en mørk bunn, så litt krem og frossen skogsbærblanding. Deretter legger du lys bunn og krem og vaniljekrem. Så kommer en ny mørk bunn, deretter krem, vaniljekrem og skogsbærblanding, før du leger den siste bunnen som lokk. Oppå danderes skivet frukt, bær, mandarinbåter, kjerner fra granateple i litt uryddige men elegante felter. Pensle med tykk gele, slik at frukten holder seg frisk og blank.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 14:19   #16
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.884
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på kake med frisk smak

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

En veldig, veldig god sommerkake.

500g kransekakemasse
3 store egg

Jordbærmousse
600g jordbær, friske eller frosne
300g melis
6 dl kremfløte
8 toppede ts gelatinpulver
Pynt
50g mørk sjokolade
friske jordbær

Smuldre kransekakemassen og tilsett eggene. Pisk blandingen kraftig til den er lys og luftig. Legg bakepapir i en 28 cm form og stek i 25-30 min på 170 grader. La bunnen avkjøle seg før du legger den over på rist. Ta bort bakepapir og vask formen. Skjær bort ca 1 cm rundt hele kakebunnen slik at den blir mindre i omkrets. Legg kakebunnen tilbake i formen, pass på at formen er helt tett.
Kjør melis og jordbær til en jevn masse i foodprocessor og stivpisk fløten. Rør ut gelatinpulver etter anvisning på pakken.
Bland sammen jordbærpureen og pisket krem. Rør inn smeltet gelatin. Hell jordbærmoussen over kaken og sett den kjølig.
Finhakk sjokoladen og dryss over før servering.



Denne kaken tenkte jeg å prøve til søndagens bursdagsfeiring. Kan jeg bake den allerede i dag (fredag kveld) eller blir det for lenge? Jeg har en travel dag i morgen og det hadde vært veldig greit å slippe å stå med baking natt til søndag.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 15:04   #17
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på kake med frisk smak

Det vil jeg tro går bra, gelatinen gjør at kremen holder seg bedre. Jeg ville dog dekket den godt til, evt. lokk til kakeform hvis du har det. Det setter seg fort lukt/smak fra andre kjøleskapvarer.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 15:31   #18
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppskrift på kake med frisk smak

Ostekake:

Bunn:
1 pakke Bixit(eller annen havre-)kjeks
200 g romtemperert margarin

Knus kjeksene og bland med margarinen. Når det er blandet til en klump fordeler du det i bunnen av en stor springform (tror jeg bruker den som er 26 eller 28 cm).

Fyll:
Kok 5 dl vann og hell i en pakke gelé (sitron, bringebær og appelsin er veldig godt). La gelé'en kjøle seg, men ikke la den stivne.

1 pk Philadelphiaost (romtemperert)
1 pakke lettrømme
Bland dette sammen og rør til klumpene er borte (jeg bruker ofte håndmikser).

Pisk 1 pakke kremfløte med 3 ts vaniljesukker til krem. Bland kremen med osteblandingen. Ha i den kalde gelé'en til slutt, og hell alt oppi springformen over bunnen.

La den stå i kjøleskap over natta. Alternativt kan du også ha en ekstra pakke gele som du lager som lokk når ostekaken er stiv. Den er supergod!

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no