Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvordan bruker jeg vaniljeekstrakt?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-13, 23:06   #21
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan bruker jeg vaniljeekstrakt?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Da kommer det sikkert til Oslo om to år, og til Trondheim om fire

Det har allerede begynt å poppe opp noen creperier i Oslo altså.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 23:08   #22
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.872
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bruker jeg vaniljeekstrakt?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Nå som norske frukt og bær har sesong; hiv det du har av slikt i en ildfast form og ha på vaniljeekstrakt, bittelitt brunsukker og ellers krydder du liker (anis, chili, kanel osv), sett ovnen i passe tid og server med hjemmelagd vaniljesaus, pisket krem eller is.

Takk! Jeg har en del plommer, faktisk. Og is i frysen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 23:09   #23
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan bruker jeg vaniljeekstrakt?

Opprinnelig lagt inn av Olifant, her.

Det har allerede begynt å poppe opp noen creperier i Oslo altså.

Da kommer de snart til et cafélokale nært meg. Kanskje jeg skal starte ett selv?

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 23:09   #24
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bruker jeg vaniljeekstrakt?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Takk for tips!

Jeg kan gjerne kjøpe, men det er jo griseenkelt å lage selv?


Hvordan lager du selv?

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 23:13   #25
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.872
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bruker jeg vaniljeekstrakt?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Hvordan lager du selv?

Stapper to dyre vaniljestenger (splitter dem, mem tar ikke ut frøene) i en flaske med vodka og lar stå i to måneder. Etterhvert fyller du bare på med mer vodka og evt mer vaniljestang. Det holder seg i årevis.

Jeg harkjøpt fine flasker på Clas Ohlsson.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 23:17   #26
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan bruker jeg vaniljeekstrakt?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Stapper to dyre vaniljestenger (splitter dem, mem tar ikke ut frøene) i en flaske med vodka og lar stå i to måneder. Etterhvert fyller du bare på med mer vodka og evt mer vaniljestang. Det holder seg i årevis.

Hva slags vodka brukte du da? Jeg synes enkelte merker vodka kan ha en emmen smak.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 23:18   #27
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bruker jeg vaniljeekstrakt?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Stapper to dyre vaniljestenger (splitter dem, mem tar ikke ut frøene) i en flaske med vodka og lar stå i to måneder. Etterhvert fyller du bare på med mer vodka og evt mer vaniljestang. Det holder seg i årevis.

Jeg harkjøpt fine flasker på Clas Ohlsson.

Et lite tips fra meg:

Jeg har konvertert fra vodka eller ren sprit til brun rom eller en blanding av ren sprit og rom. Jeg synes det gir en rundere og tydeligere smak.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 00:03   #28
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.872
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bruker jeg vaniljeekstrakt?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Et lite tips fra meg:

Jeg har konvertert fra vodka eller ren sprit til brun rom eller en blanding av ren sprit og rom. Jeg synes det gir en rundere og tydeligere smak.

Takk for tips! Har lest det samme, men er skeptisk siden jeg ikke liker rom.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 00:05   #29
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.872
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bruker jeg vaniljeekstrakt?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Hva slags vodka brukte du da? Jeg synes enkelte merker vodka kan ha en emmen smak.

Polsk vodka "av beste kvalitet". Vet ikkehva den heter, den har rare bokstaver på flaska, men selgerne påstod det var det beste Polen hadde å by på. I Norge kjøper jeg sjelden sprit, det blir lite brukt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 00:35   #30
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan bruker jeg vaniljeekstrakt?

Ok! Men med rom hørtes jo kjempelurt ut! Ser for meg en mye rundene og mer "matvennlig" smak.
Jeg liker (eller likte) heller ikke rom, før jeg smakte Ron Zacapa som er en eksklusiv rom fra Guatemala (Rochermannen er stor på fancy-rom). Drikkes som fin Cognac og har en veldig veldig rund og fin smak. Det er rett og slett veldig godt. Anbefales og må ikke sammenlignes med Captain Morgan eller enda verre: Bacardi .

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 00:52   #31
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bruker jeg vaniljeekstrakt?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Ok! Men med rom hørtes jo kjempelurt ut! Ser for meg en mye rundene og mer "matvennlig" smak.
Jeg liker (eller likte) heller ikke rom, før jeg smakte Ron Zacapa som er en eksklusiv rom fra Guatemala (Rochermannen er stor på fancy-rom). Drikkes som fin Cognac og har en veldig veldig rund og fin smak. Det er rett og slett veldig godt. Anbefales og må ikke sammenlignes med Captain Morgan eller enda verre: Bacardi .

Jeg høyner med en lokal (tror jeg) rom fra St. Lucia som heter TOZ. Captain Morgan og Bacardi er som ren fløte i forhold. Ja, jeg tror hjemmebrent, vindusspylerveske og myrvann vil likne mer på en god rom i forhold til denne forskrekkeligheten. Det er virkelig det verste jeg noen sinne har smakt.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 00:55   #32
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan bruker jeg vaniljeekstrakt?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg høyner med en lokal (tror jeg) rom fra St. Lucia som heter TOZ. Captain Morgan og Bacardi er som ren fløte i forhold. Ja, jeg tror hjemmebrent, vindusspylerveske og myrvann vil likne mer på en god rom i forhold til denne forskrekkeligheten. Det er virkelig det verste jeg noen sinne har smakt.

Hørtes fornøyelig/forferdelig ut! Hahaha!!

Det sier faktisk ikke rent lite om en drikk om den får Bacardi til å fremstå som noe godt

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 10:15   #33
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bruker jeg vaniljeekstrakt?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Da kommer det sikkert til Oslo om to år, og til Trondheim om fire

Noe sånt.

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det ble crepes til dessert i dag! Men det var ikke rart jeg kjente vaniljesmaken godt, jeg hadde MYE vaniljeekstrakt i røren! Det er kanskje det som må til. Mengder.

Jeg syns man trenger mye mer vaniljeekstrakt enn vaniljesukker for å få frem vaniljesmak. Det ser man ofte på oppskriftene også. Norske oppskrifter med vaniljesukker måler i teskjeer, amerikanske med ekstrakt måler i spiseskjeer. Jeg syns faktisk ekte vaniljesukker er bedre enn vaniljeekstrakt.

Opprinnelig lagt inn av Olifant, her.

Det har allerede begynt å poppe opp noen creperier i Oslo altså.

Ikke i samme skala som i Stockholm. Her har Den lille Franske alltid hatt crepes, også har man hatt boder. For noen år siden kom det bittelille creperiet i Torggata som har utvidet på Løkka, men jeg føler at her er det mer en kuriositet enn det det er i Stockholm. Men at det er på vei er sikkert!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no