Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Må man ha sennep i hjemmelaget majones?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-13, 10:18   #1
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Må man ha sennep i hjemmelaget majones?

I alle oppskriftene jeg finner for majones, så skal sennep blandes med eggeplomme. Jeg er ikke så begeistret for sennepssmaken, og vi bruker i tillegg ikke sennep i særlig grad hjemme.

Gordon Ramsay sier i videoen under at sennepen er der for å gi majonesen litt "heat", som han uttrykker det.


(Kilde: youtube.com)


Jeg syns det kan tolkes som at hvis man ikke vil ha "heat", så kan man droppe sennep? Samtidig ville jo det vært ganske merkelig, tatt i betraktning av at alle oppskrifter jeg finner har sennep?

Er ikke eggeplommen i seg selv en god nok emulgator? MÅ man ha hjelp fra sennepen? Og hvis så er tilfellet: Hvilken sennep er det minst smak i?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 10:20   #2
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må man ha sennep i hjemmelaget majones?

Jeg tror ikke sennepen bidrar til emulgeringen i det hele tatt.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 10:25   #3
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må man ha sennep i hjemmelaget majones?

Jeg bruker ikke sennep. Hvitt pepper gir omtrent samme type "heat" som sennep. Også ville jeg hatt litt syre, for å kompensere for eddiken som ofte er i sennep. En ts eddik eller sitron.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 10:41   #4
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må man ha sennep i hjemmelaget majones?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg tror ikke sennepen bidrar til emulgeringen i det hele tatt.

Den gjør ikke det. Men majonesen må ha litt syre om den skal smake majones, så om du ikke skal ha i sennep, bør du smake til med litt eddik. Jeg kjenner ikke sennepsmaken i majonesen, det er jo så lite .

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 10:49   #5
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.870
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Må man ha sennep i hjemmelaget majones?

Jeg kjenner heller ikke selve sennepssmaken, men majonesen smaker ikke det samme uten sennep. Det er jo smak og behag så om du ikke vil ha sennep i og synes majonesen er god uten er det bare å droppe den. Jeg har alltid i litt sitronsaft til slutt, selv om jeg også bruker sennep. Ellers så bidrar faktisk sennepen til emulgeringen i form av at majonesen uten sennep lettere kan skille seg, men det er jo ikke verre enn at man er litt mer forsiktig med oljen helt i starten.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 10:50   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må man ha sennep i hjemmelaget majones?

Nei. Høvdingen liker ikke sennep så jeg bruker litt eddik eller litt sitronsaft.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 10:52   #7
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må man ha sennep i hjemmelaget majones?

Jeg bruker sitronsaft - mest fordi jeg synes det er drygent å kjøpe et glass sennep for pittelitt i majo - vi bruker nemlig ikke sennep noe særlig.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 10:54   #8
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.870
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Må man ha sennep i hjemmelaget majones?

Mens jeg kjøper nytt stort Dijonsennep glass i allefall annenhver måned.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 11:20   #9
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må man ha sennep i hjemmelaget majones?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Mens jeg kjøper nytt stort Dijonsennep glass i allefall annenhver måned.

Samme her. Jeg må ha sennep under skinke, ellers Går Det Ikke.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 11:21   #10
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må man ha sennep i hjemmelaget majones?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Mens jeg kjøper nytt stort Dijonsennep glass i allefall annenhver måned.


Jeg har sju typer sennep i kjøleskapet

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 15:29   #11
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må man ha sennep i hjemmelaget majones?

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.


Jeg har sju typer sennep i kjøleskapet

Gærne mennesker!

Man kan ta det med i regnskapet at ut over meg så er det ett stykk voksen mann som anser amerikansk gryte fra Toro som lørdagskos - husk det!

(honning og sennepmarinade er forøvrig magisk)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 15:33   #12
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.870
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Må man ha sennep i hjemmelaget majones?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Man kan ta det med i regnskapet at ut over meg så er det ett stykk voksen mann som anser amerikansk gryte fra Toro som lørdagskos - husk det!


Oppvokst på 80-tallet tenker jeg.

Ellers bruker jeg sennep til mye rart, det meste av marinader, til gryter, supper, dressinger og sauser (kylling i kremet sennepsaus er nydelig, selv ungene elsker det selv om de smaker skikkelig av sennep).

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 15:36   #13
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må man ha sennep i hjemmelaget majones?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Gærne mennesker!

Man kan ta det med i regnskapet at ut over meg så er det ett stykk voksen mann som anser amerikansk gryte fra Toro som lørdagskos - husk det!

(honning og sennepmarinade er forøvrig magisk)


Jeg digger Chemannens kulinariske verden .

Men sennep har vi alltid, vi også. Dijon brukes mye i matlaging, så det har vi alltid stående i tillegg til noen andre sorter. Rochermannen bruker det under skinkestek på skiva og til svinekjøtt generelt .

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 18:01   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må man ha sennep i hjemmelaget majones?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Mens jeg kjøper nytt stort Dijonsennep glass i allefall annenhver måned.

Jeg også. Vi bruker mye sennep her i huset, men det er jo fordi vi liker det. Jeg har det også i majonesen, hver gang jeg lager det. Mmmmm. Men nødvendig er det nok ikke, nei. Kjenner dog overhodet ikke smaken av sennepen i majonesen. Tror egentlig den i min versjon kun er der for fargens skyld, jeg vet ikke.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 20:40   #15
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Må man ha sennep i hjemmelaget majones?

Ah, glitrende! Da har jeg planen klar for neste gang!

I mellomtiden: Den aïolien jeg lagde i går syns jeg hadde en eller annen slags emmen ettersmak. Er det noen som har opplevd noe lignende? Jeg brukte veldig mange eggeplommer (6 stk) etterhvert (noen mennesker lærer aldri ) og bare 1/2 liter rapsolje. Kan det være grunnen? Burde jeg dyttet inn mere olje? Mer salt? Mer hvitløk? Mer sitron?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 20:47   #16
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må man ha sennep i hjemmelaget majones?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Ah, glitrende! Da har jeg planen klar for neste gang!

I mellomtiden: Den aïolien jeg lagde i går syns jeg hadde en eller annen slags emmen ettersmak. Er det noen som har opplevd noe lignende? Jeg brukte veldig mange eggeplommer (6 stk) etterhvert (noen mennesker lærer aldri ) og bare 1/2 liter rapsolje. Kan det være grunnen? Burde jeg dyttet inn mere olje? Mer salt? Mer hvitløk? Mer sitron?

Rapsolje er vel litt rar på smaken, er den ikke? (Men rik på omega-3, så egentlig et godt valg om man tenker på hva som er sunnest). Jeg lager med solsikkeolje, hvitvinseddik og eggeplomme. Ikke sennep.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 20:48   #17
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Må man ha sennep i hjemmelaget majones?

Jeg har lagd med rapsolje før, og ikke merket noe problem.

I alle fall tror jeg det? Kanskje hukommelsen min bare spiller meg et puss?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 21:04   #18
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.870
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Må man ha sennep i hjemmelaget majones?

En halv liter olje på 6 eggeplommer høres litt lite ut ja. Jeg bruker omtrent 2,5 dl olje på 2 eggeplommer. De typene rapsolje jeg har prøvd synes ikke jeg smaker godt (selv om det påstås den er nøytral) så det kan jo være det som er grunnen også. Jeg bruker stort sett solsikkeolje.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 23:12   #19
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må man ha sennep i hjemmelaget majones?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Ah, glitrende! Da har jeg planen klar for neste gang!

I mellomtiden: Den aïolien jeg lagde i går syns jeg hadde en eller annen slags emmen ettersmak. Er det noen som har opplevd noe lignende? Jeg brukte veldig mange eggeplommer (6 stk) etterhvert (noen mennesker lærer aldri ) og bare 1/2 liter rapsolje. Kan det være grunnen? Burde jeg dyttet inn mere olje? Mer salt? Mer hvitløk? Mer sitron?

Det er rapsoljen. Jeg vet at den liksom skal være nøytral, men den har en emmen, nesten fiskeaktig smak. Svigermor lagde en gang alioli med rapsolje og det ble skikkelig fælt. Solsikkeolje bruker jeg.

Grunnoppskriften jeg bruker er 1dl olje pr liten plomme og 2dl pr stor (med forsikrighet). Da får man nok til en servering.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no