Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barn blir ikke smartere av morsmelk (Dagbladet) (Zol: en gladnyhet til deg!)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-06, 10:13   #41
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.684
Blogginnlegg: 17
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Vi er egentlig ganske enige, ElinM. At jeg trakk frem Spedkost, er mer eller mindre fordi jeg ønsker å poengtere at det er viktig med informasjon, ikke fordi det skulle brukes som et argument.

him:
Godt at det ikke bare er jeg som reagerte på den filmen.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 10:17   #42
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.975
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Et dilemma - ja kanskje. Vi har diskutert før, og du vet at jeg er enig i påstandene dine om NM hvor MME ofte dras frem som første alternativ dersom noen spør om ammeråd.

Men for meg er løsningen din ikke god nok. Dyktige ammehjelpere kan ikke - og vil ofte ikke - hjelpe flaskeforeldre. Til og med foreldre som gir morsmelk på flaske føler seg stigmatisert. At ammehjelperne blir dyktigere hjelper ikke på informasjonen om flaske og MME.

Jeg syns løsningen min er bra jeg, og du misforstår når jeg sier de som skal yte ammehjelp. Da mener jeg ikke ammehjelpen, jeg mener helsepersonell. Ammehjelpen har ikke lov til å gi råd om flaskemating, fordi det er ikke "jobben" vår. Dessuten har vi ingen kunnskap om det, utover det de enkelte ammehjelperne eventuelt måtte ha fordi de ga flaske selv. At foreldre som gir mormelk på flaske føler seg stigmatisert, er bare enda mer trist syns jeg, og beror kun på misforståelser. De som gir morsmelk på flaske yter jo på mange måter mer enn de som ammer, og har ingen grunn til å føle seg stigmatistert. Heller tvert om.

Jeg har hørt om mange tilfeller der ammeproblemene startet pga dårlige råd og hjelp allerede på barsel. Og jeg har hørt om mange tilfeller der helsesøster gir altfor dårlige råd. Dersom helsepersonell ble flinkere til å fortelle hvordan amme istedet for hvorfor, ville flere få hjelp til å løse problemene sine. Det er faktisk slik at i utgangspunktet har opp mot 98 % prosent av alle potensiale til å fullamme. Når bare 70 % fullammer etter 3 måneder, så betyr det rett og slett at den ammehjelp mange får ikke er god nok. Og jeg mener altså at det må være et mål at flest mulig som ønsker det skal få muligheten til å amme. Jeg innser selvfølgelig at bedre kunnskap/ammehjelp ikke vil løse alle ammeproblemer for alle, sånn vil det bare måtte være og det må vi akseptere.

Dersom kunnskapen hos det samme personellet var god, ville de også vite at ikke alle får til å amme uansett, og da ville de kanskje være litt mer ydmyke i forhold til det, og mer villig til å gi råd og støtte til de som gir opp ammingen.

Mener du at bedre kunnskap hos helsepersonell ikke er en god løsning?


Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Det som trengs er mer informasjon direkte knyttet til flaske og MME. Gitt på en slik måte at fordelene med morsmelk kommer klart frem. På den måten får folk infomasjon og kan gjøre et valg basert på det. Vi kan ikke presse folk til å amme ved å nekte dem informasjon om alternativet.

Jeg er helt enig i at ingen skal presse noen til å amme. Amme skal være et frivillig valg, og det mener også fagfolk her til lands. Jeg er selv veldig opptatt av at valg bør baseres på et best mulig grunnlag, dvs på kunnskap. Kunnskap om ammingens fordeler, om problemer som kan oppstå, hvordan man kan unngå problemene, hvordan de kan løses dersom man allikevel skulle få problemer, og hva man bør gjøre dersom man ikke får til ammingen. I dag er ikke kunnskapsformidlingen nødvendigvis god på noen av disse punktene.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 11:07   #43
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Og derfor sier jeg også at de som skal yte ammehjelp, dvs alt fra helsepersonell til legfolk, må bli enda flinkere til å yte hjelp. Og når jeg sier ammehjelp, så mener jeg altså alle sider ved saken, alt fra forebyggende til støtte hvis ammingen ikke fungerer.

Jeg er selvfølgelig ikke uenig i at helsepersonell skal vite mer om flaskemating og MME. Jeg trodde du mente at ammehjelpere skulle bli flinkere til dette.

For meg er det, og skal det være en forskjell på ammehjelp og helsepersonell. Jeg har møtt flere som ikke vil henvende seg til ammehjelpen for å be om hjelp til amming, fordi de gir flaske i tillegg. Det er heller ikke kjent at ammehjelpere skal kunne gi hjelp til de som vil slutte å amme. Slik situasjonen er i Norge i dag bør hjelpen være svært nøytral. Og helsepersonell må være tydelig på at de ikke gir ammehjelp - de gir hjelp. Hjelp til det foreldrene trenger hjelp til. Amming om de trenger det, flaske om de trenger det og det å kombinere pupp og flaske for de som trenger det. Inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha jobbet med flaskeposten et år er at helsesøstre rundt om i landet er de verste til å pushe amming på foreldre som egentlig ønsker informasjon om alternativene. Og det aner meg også at sykehus og barselavdelinger ikke er langt etter i sin kamp om å oppnå fine fullammingstall.

Når noen går over til å gi flaske er det feil å kalle det de trenger ammehjelp. Da trenger de flaskehjelp. Eller bare hjelp.

Det er også feil at privatpersoner må stå for informasjonen slik det er i dag.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 11:47   #44
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.975
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Når noen går over til å gi flaske er det feil å kalle det de trenger ammehjelp. Da trenger de flaskehjelp. Eller bare hjelp.

Jeg er enig i at det ikke heter ammehjelp lenger når noen går over til flaske og trenger hjelp. Jeg mener at ammehjelpen må komme først, og når det ikke nytter, så må man selvfølgelig gå over til en annen type hjelp.

Det er synd at det er slik at enkelte kvier seg for å ringe til ammehjelpen dersom de også gir flaske eller trenger hjelp til å slutte. Det er ikke meningen at det skal være slik. Ammehjelpen skal hjelpe alle som ønsker hjelp om amming, og det inkluderer alle sider ved ammingen! Vi har også som oppgave å støtte de som ikke får det til, vår jobb er også å lytte, trøste, gi en klapp på skuldra. (Men det er altså ikke vår jobb å gi flaskeråd, da henviser vi vel til helsesøstre, og nå eventuelt flaskeposten for de av som vet om den.) Det er synd hvis mange ikke vet dette! Jeg tror mange har helt feil oppfatninger av Ammehjelpen, og det hjelper ikke akkurat at vi urettmessig blir hengt ut som ammepoliti i enkelte sammenhenger.

Jeg tror at mange kanskje ville fått det bedre med seg selv, dersom de tok en prat med f.eks. ammehjelpen før de ga opp amminga. For å få innsikt i ammeproblemene sine slik at de kanskje lettere aksepterer at ammingen gikk skeis, at det ikke var deres feil f.eks., for å få støtte for valget om å gi opp, osv. Mitt ønske som ammehjelper er iallefall å gi hjelp slik at flest mulig skal få en best mulig ammeopplevelse, men også at de som ser seg nødt til å gi opp gjør det med en følelse av at de har gjort det de kunne slik situasjonen var, og uten dårlig samvittighet. Men så får andre ta seg av opplysningene om mme.

Forresten, det er vel ikke helt riktig å si at ammehjelpen ikke gir noe flaskehjelp. Vi gir jo råd til de som pumper og gir med flaske. Vi gir ikke råd om mme. Når dette er sagt, så innser jeg at flaskeposten sikkert sitter med mer kunnskap om flaskemating enn Ammehjelpen, selv om det er snakk om utpumpet morsmelk.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 12:28   #45
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn blir ikke smartere av morsmelk (Dagbladet) (Zol: en gladnyhet til deg!)

Jeg har ringt ammehjelpen. To ganger. Jeg har lagt på røret uten å bli klokere. Tror kanskje de burde få noen nye iblant.

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 12:31   #46
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barn blir ikke smartere av morsmelk (Dagbladet) (Zol: en gladnyhet til deg!)

Så lenge man gjør sitt beste så er det hovedsaken synes jeg enten man ammer i to uker eller i flere år.

Ungene lever godt på flaskefor.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 15:02   #47
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg skjønner ikke problemet, egentlig.

Amming er best, ingen tvil om det.
Velger man flaske helt frivillig fordi man ikke gidder å amme, så bør man vel ha litt dårlig samvittighet for å sette sitt eget beste foran barnets, men er det så mange som lar være å amme frivillig?

KAN man ikke amme av ymse grunner, er det da noe å ha dårlig samvittighet for??

Jeg begriper ikke tankegangen! Selv kunne jeg ikke amme blandt annet pga prematur unge. Jeg prøvde, men måtte gi tapt. Helt greit, jeg gjorde mitt beste men det gikk ikke.

Har jeg dårlig samvittighet over det? Nei, pleier folk å ha dårlig samvittighet overfor ting de ikke kan noe for? Blir jeg sur og sint når jeg leser artikler om hvor positivt amming er, slik noen tydeligvis blir? Eh nei? Jeg er intelligent nok til å vite at amming er den beste maten en baby kan få, helt uavhengig av om jeg selv ammet eller ikke.

Dersom man ble nødt til å slutte med ammingen finner man ut at det er ikke så mange som slutter med ammingen frivillig, eller fordi de ikke gidder. Det er i de aller fleste helt fullt forsvarlige og gode grunner til at folk slutter med amming eller velger å ikke amme. I hvert fall i Norge!

Og jeg er intelligent nok til å mene at amming i alle tilfeller ikke nødvendigvis er den beste maten en baby kan få,helt uavhengig av at jeg selv ammet, men sluttet.

Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 15:13   #48
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Er det en trend i tiden å være mot amming - eller er det en trend i tiden å ønske mer informasjon om flaske og MME? Ser du forskjellen?

Veldig viktig og riktig!
Eks. Var på kafé med en venninne i Oslo her om dagen. Babyen er 4 måneder og av div. årsaker (bl.a. en operasjon) har hun måttet slutte med amming og gått over på flaske. Helsestasjonens eneste kommentar da hun spurte hvordan flaskematingen foregår var "Det står på pakka, men det lettvinneste er at du koker vann og har oppi melkepulver og lar flaske kjøle seg ned til sånn rundt kroppstemperatur før du gir den"
Så det har hun altså gjort i et par måneder helt inntil jeg fortalte at melken skal da virkelig ikke blandes ut i kokende vann, for da ødelegger man mye av næringsstoffene osv. Det visste hun ikke, og helsestasjonen har altså feilinformert.

Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 15:18   #49
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg tror allikevel at flaskeposten er med på å gjøre at færre ammer, fordi det føles mer akseptabelt å gi flaske. Det bør iallefall være rom for å diskutere denne mulige konsekvensen


Jeg blir skuffet og sint da jeg leser slikt jeg.... Så det er bedre slik det er i dag, at helsestasjonens manglende kunnskap om MME gjør at flaskemating i Norge blir litt av et risikospill av feiling og synsing?
Takke meg til Flaskeposten sier jeg!!


Sist redigert av Elin : 06-10-06 kl 15:19. Årsak: Glemte et tegn.
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 01:52   #50
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Og jeg er intelligent nok til å mene at amming i alle tilfeller ikke nødvendigvis er den beste maten en baby kan få,helt uavhengig av at jeg selv ammet, men sluttet.

Selvfølgelig er morsmelk den beste maten en baby kan få! Om amming er det beste for barnet eller ikke, er noe helt annet.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 02:00   #51
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.975
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Så det er bedre slik det er i dag, at helsestasjonens manglende kunnskap om MME gjør at flaskemating i Norge blir litt av et risikospill av feiling og synsing?

Har jeg påstått det? Kan du være så snill å vise meg hvor jeg har sagt dette. Eller kanskje du heller skal være så snill at du leser det som faktisk står skrevet i mine innlegg, hverken mer eller mindre.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Selvfølgelig er morsmelk den beste maten en baby kan få! Om amming er det beste for barnet eller ikke, er noe helt annet.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 04:52   #52
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Selvfølgelig er morsmelk den beste maten en baby kan få! Om amming er det beste for barnet eller ikke, er noe helt annet.

Nei, jeg er ikke enig i at morsmelk i alle tilfeller er den beste maten alle babyer kan få. Dette begrunner jeg i at flere mødre lever usunt, og jeg er vel en av de få som faktisk tror og mener at det ikke er helt likegyldig hva moren spiser for deretter å kunne kvalitetsmerke morsmelken.

Men her blir jeg sjelden enig med noen....så la det være min mening.

Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 04:55   #53
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Har jeg påstått det? Kan du være så snill å vise meg hvor jeg har sagt dette. Eller kanskje du heller skal være så snill at du leser det som faktisk står skrevet i mine innlegg, hverken mer eller mindre.

Jeg har heller ikke sagt at du påstår det! Hverken mer eller mindre! Les det jeg faktisk skriver!

Men du stiller deg kritisk til sider som Flaskeposten til tross for at så utrolig mange kan vise til historier fra helsestasjoner osv. hvor personell ikke har minste peiling på MME.

Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no