Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Sterke" og "svake" elever

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-08-07, 14:21   #61
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sterke" og "svake" elever

Pasienter skal i høyeste grad også "prestere" i mange tilfeller. Men jeg skjønner hva du sier. Og jeg sier ikke at man ikke skal vurdere elever. Men jeg synes det blir feil å si at hele eleven er enten eller og mener det ofte kan vitne om en for dårlig kartlegging av eleven.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 14:40   #62
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.122
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sterke" og "svake" elever

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Men jeg synes det blir feil å si at hele eleven er enten eller og mener det ofte kan vitne om en for dårlig kartlegging av eleven.

Det høres ikke usannsynlig ut. Det er ikke som om det ikke finnes lærere som har fordommer eller foretar for raske og overfladiske vurderinger.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 15:16   #63
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sterke" og "svake" elever

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvorfor huffda? Mener du at alle må være "spesielt flink" til ett eller annet?

Må? Ingen være spesielt flinke til noe - men alle er spesielt flinke til noe.
Ikke "spesielt flinke" som i genierklærte, men som en sterk side.

Har aldri møtt ett eneste menneske som ikke er flink til noe.
At noen tror det finnes slike mennesker, er kun et tegn på ignoranse for et utall av sider og egenskaper et menneske kan ha.
Få kjenner alle egenskapene til ett annet menneske.
Så om man skulle kjenne til en person som tilsynelatende ikke duger til noe, så kan det godt være at nettopp denne personen skriver vakre dikt og putter dem i kommodeskuffen.


Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror at de fleste foreldre kan ha en tendens til å oppfatte problemer (eller potensielle problemer) som deres egne barn har som å være større eller viktigere enn de kanskje objektivt sett er. Og jeg synes ikke man som foreldre nødvendigvis skal være forpliktet til å være helt objektiv eller nøytral i forhold til sine barns problemer heller. Det må være lov til å engasjere seg spesielt på ett område uten å ha dårlig samvittighet fordi man ikke engasjerer seg på et annet.

Man har selvfølgelig lov til å være ekstra opptatt av de problemstillingene som berører en selv og egen familie.
Men å dukke hodet opp av hullet og realitetsorientere seg med jevne mellomrom, er en veldig god idé.

Det er nyttig både for en selv og egne barn (og ikke minst andre mennesker en forholder seg til) at en har noenlunde peil på hvor på alvorlighetsskalaen problemstillingen ligger.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 15:20   #64
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.122
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sterke" og "svake" elever

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Må? Ingen være spesielt flinke til noe - men alle er spesielt flinke til noe.
Ikke "spesielt flinke" som i genierklærte, men som en sterk side.

Da mener vi nok bare forskjellige ting med "spesielt flink". Greit nok. (Jeg tenker på noen som er flinkere enn de fleste andre når jeg sier "spesielt flink", og jeg tror det finnes ganske mange som ikke er flinkere enn de fleste andre til noe som helst, og det er jo helt greit.)

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det er nyttig både for en selv og egne barn (og ikke minst andre mennesker en forholder seg til) at en har noenlunde peil på hvor på alvorlighetsskalaen problemstillingen ligger.

Sant nok. Men jeg mener likevel at det er fullt lov til å fortsette å være spesielt opptatt av sitt eget barns behov og problemer, selv etter at man har realitetsorientert seg og funnet ut at mange har det verre.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 16:19   #65
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sterke" og "svake" elever

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Må? Ingen være spesielt flinke til noe - men alle er spesielt flinke til noe.
Ikke "spesielt flinke" som i genierklærte, men som en sterk side.

Har aldri møtt ett eneste menneske som ikke er flink til noe.

At noen tror det finnes slike mennesker, er kun et tegn på ignoranse for et utall av sider og egenskaper et menneske kan ha.
Få kjenner alle egenskapene til ett annet menneske.
Så om man skulle kjenne til en person som tilsynelatende ikke duger til noe, så kan det godt være at nettopp denne personen skriver vakre dikt og putter dem i kommodeskuffen.

Man har selvfølgelig lov til å være ekstra opptatt av de problemstillingene som berører en selv og egen familie.
Men å dukke hodet opp av hullet og realitetsorientere seg med jevne mellomrom, er en veldig god idé.

Det er nyttig både for en selv og egne barn (og ikke minst andre mennesker en forholder seg til) at en har noenlunde peil på hvor på alvorlighetsskalaen problemstillingen ligger.

Det er mange aspekter med familie og virkelige verdier, det er viktig å kjenne på det. Dette har nemlig noe med toleranse å gjøre, og det er mer meningsfylt synes jeg. Mange prøver ikke å forstå hva andre egentlig mener og jeg forstår jo at det er fristende, men det er mer nyttig å være litt mer åpen og slikt. Tross alt kan man aldri vite om den som ytrer en mening har tatt alle forbehold og hensyn i sin livsutfoldelse og utdanningssystemet vårt kan hjelpe SørAfrika, Irak og mange land i Asia.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 16:44   #66
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sterke" og "svake" elever

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.


Sant nok. Men jeg mener likevel at det er fullt lov til å fortsette å være spesielt opptatt av sitt eget barns behov og problemer, selv etter at man har realitetsorientert seg og funnet ut at mange har det verre.

Dette er vi helt sikkert enige om.
Det er vår oppgave som foreldre å være opptatt av våre barns behov og problemer.
Jeg og mannen kan ofte sitte å prate om våre barns "problemer" ( for de er heldigvis foreløpig problemer i annførselstegn), og stadig ta oss i at så lenge vi har friske og oppvakte gutte, skal vi ikke bruke for mye tid på problemstillinger som er småtterier sett i det store bildet.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 16:45   #67
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sterke" og "svake" elever

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Det er mange aspekter med familie og virkelige verdier, det er viktig å kjenne på det. Dette har nemlig noe med toleranse å gjøre, og det er mer meningsfylt synes jeg. Mange prøver ikke å forstå hva andre egentlig mener og jeg forstår jo at det er fristende, men det er mer nyttig å være litt mer åpen og slikt. Tross alt kan man aldri vite om den som ytrer en mening har tatt alle forbehold og hensyn i sin livsutfoldelse og utdanningssystemet vårt kan hjelpe SørAfrika, Irak og mange land i Asia.

Nå har jeg lest dette hele fire ganger uten å få tak i hva du sier.
Det er mulig hodepinen min har tatt innersvingen på de små grå, men jeg klarer altså ikke å finne ut av det...

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 18:09   #68
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.480
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sterke" og "svake" elever

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Nå har jeg lest dette hele fire ganger uten å få tak i hva du sier.
Det er mulig hodepinen min har tatt innersvingen på de små grå, men jeg klarer altså ikke å finne ut av det...

Jeg vet ikke hva Esme mener. Men jeg mener at man må få lov til å ha sitt subjektive syn på saken og fokusere på hvordan ting oppleves for en selv, selv om andre har det objektivt sett mye verre og et større behov. Hvis jeg sammenligner mine problemer, med problemene i Darfur, har jeg ingen problemer. Jeg vil alikevel tillate meg selv å føle noe for mine - i den store sammenhengen, bittebittesmå - problemer.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 18:13   #69
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sterke" og "svake" elever

Jeg tror Esme siterer den amerikanske missejenta som uttalte seg om SørAfrika, Irak og mange land i Asia.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 18:16   #70
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sterke" og "svake" elever

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg tror Esme siterer den amerikanske missejenta som uttalte seg om SørAfrika, Irak og mange land i Asia.

Å ja!
Det var nemlig ukarakteristisk usammenhengende til å være esme... ; )

Men poenget gikk meg likevel hus forbi.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 18:22   #71
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sterke" og "svake" elever

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg vet ikke hva Esme mener. Men jeg mener at man må få lov til å ha sitt subjektive syn på saken og fokusere på hvordan ting oppleves for en selv, selv om andre har det objektivt sett mye verre og et større behov. Hvis jeg sammenligner mine problemer, med problemene i Darfur, har jeg ingen problemer. Jeg vil alikevel tillate meg selv å føle noe for mine - i den store sammenhengen, bittebittesmå - problemer.

Det er ikke snakk om enten-eller.
Man kan godt være opptatt av egne problemer samtidig som man er bevisst på at misnøye over ofte relativt små problemer ikke skal få ta helt over hverdagen.
Etter å ha ruget en stund, er det alltid greit å plassere problemene der de hører hjemme. Om man ikke har en bevissthet på hva som faktisk sorterer inn under store problemer og hva som hører hjemme innunder små, har man ett problem.
Del handler vel om å fokusere nok på egne problemer til å ta ansvar for egne følelser og praktiske løsninger, samtidig som man er ydmyk i forhold til andres lidelse og bevarer takknemligheten når man selv lever et, i verdenssammenheng, veldig godt liv.
(Og om noen flisespikkere fikk intenst lyst til å dele opp denne setningen, så skjønner jeg det veldig godt! ; )

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 18:24   #72
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Sterke" og "svake" elever

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Men er det egentlig noen som bruker "sterke og svake elever" i noen annen betydning enn "faglig sterke/svake"? Jeg har ingenting imot flisespikking og presiseringer, for all del, men driver du ikke litt stråmannsargumentasjon her, kie?

Det er sånn vi bruker det der jeg jobber, i hvertfall. Det er aldri noen som kaller en elev "svak" i noe annet enn faget det gjelder.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 18:32   #73
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Sterke" og "svake" elever

Christian er en såkalt "sterk" elev og mestrer det meste veldig bra. Nicholas ville nok ha slitt mye mere p.g.a. at han hadde DiGeorge syndrom. Vi vet at han ville ha slitt særlig med matte, men språk ville han ha klart seg bra på.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 18:45   #74
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Sterke" og "svake" elever

Vi bruker også begrepet "teorisvake" elever, altså elever som er "svake" i teoretiske fag som norsk, engelsk, matte osv, spesielt på yrkesfag. Det er ofte elever som behersker godt det praktiske, men som har problemer med teorien.

Det er en del elever som er "sterke" i språkfag, men "svake" i realfag, og omvendt, og da blir det jo feil å å gi dem slike merkelapper.

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no