Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

[Nynorsk] Å stetta

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-13, 22:50   #21
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Nynorsk] Å stetta

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Neste gong må du hugse å bøye "kjenner" rett.

Ikkje ver so hard no, rine.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 22:52   #22
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Nynorsk] Å stetta

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Ikkje ver so hard no, rine.

Eg er ein skikkeleg hardhaus, skal eg seie deg- både med og utan g-streng.

Eller var det i ein annan tråd?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 22:54   #23
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Nynorsk] Å stetta

Eg blir litt lykkelig av all den vakre nynorsken her inne

Sjølv om eg aldri hadde brukt "stettar" på den måten. Sjølv ikkje islendingen i huset hadde høyrt slik bruk av eit liknande ord i gamlelandet.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 23:13   #24
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.557
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Nynorsk] Å stetta

Vi bor vel også i en nynorskkommune og hey... betyr det at ungen skal ha nynorsk som hovedmål? Mulig det ja... det hadde jeg bare ikke tenkt på. Men at jeg skal skrive søknader på nynorsk, og dertil måtte tolke svarene.... offentlige instanser er vel pliktig til å svare på et målføre spørsmålet kommer, jeg hadde kommet til å søke på mitt naturlige skriftspråk, bokmål, og derved forventet å få et svar jeg skjønner...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 23:19   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Nynorsk] Å stetta

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Vi bor vel også i en nynorskkommune og hey... betyr det at ungen skal ha nynorsk som hovedmål? Mulig det ja... det hadde jeg bare ikke tenkt på. Men at jeg skal skrive søknader på nynorsk, og dertil måtte tolke svarene.... offentlige instanser er vel pliktig til å svare på et målføre spørsmålet kommer, jeg hadde kommet til å søke på mitt naturlige skriftspråk, bokmål, og derved forventet å få et svar jeg skjønner...

Min datter har nynorsk som hovedmål på skolen, da det kun var det som ble tilbudt da hun begynte i 1. klasse her. Jeg og mannen har alltid hatt bokmål, og det er jo ikke snakk om at noen av oss skal skrive noen som helst beskjeder til skolen på nynorsk.
Vi skriver på bokmål og får som regel svar tilbake på nynorsk. Det går helt fint, jeg er ikke veldig god i nynorsk, men jeg har ikke hatt særlig problemer med å forstå beskjedene fra rektor/lærere.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 23:27   #26
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Nynorsk] Å stetta

Som privatperson skriv ein sjølvsagt det ein helst vil skrive - uansett kor ein bur.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 00:05   #27
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Nynorsk] Å stetta

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Neste gong må du hugse å bøye "kjenner" rett.

Neida, dette er jo berre på forum og ikkje i eit formelt brev. Eg skreiv ingenting om kjenslene (ane?) mine i søknaden, nemleg!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 00:08   #28
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Nynorsk] Å stetta

Jeg har hatt nynorsk som hovedmål, og siden sønnen min nå har det som hovedmål, og kommunikasjonen som kommer fra skolen er på nynorsk, synes jeg at det er rett og rimelig at jeg tilstreber meg å også skrive på den måten, siden sønnen min skal læres opp i dette! Men det kreves selvsagt ikke av meg på noe vis. Ën liten personlig målsetting, kan man si.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 11:41   #29
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.780
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Nynorsk] Å stetta

Men fikk eleven permisjon, men bare ti dager? :ikkje så god i nynorsk:

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 11:45   #30
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.568
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Nynorsk] Å stetta

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Neida, dette er jo berre på forum og ikkje i eit formelt brev. Eg skreiv ingenting om kjenslene (ane?) mine i søknaden, nemleg!

Kjensla. Trur eg.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 12:11   #31
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Nynorsk] Å stetta

Kjensla ja, men kjenslene med e
Eg har kjensla av
Men mine kjensler i fleirtal.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 13:00   #32
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Nynorsk] Å stetta

Fjerna sitat.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!

Sist redigert av Daisy : 25-01-13 kl 00:41.
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 13:01   #33
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Nynorsk] Å stetta

Det et veldig fint med nynorsk

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 13:21   #34
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Nynorsk] Å stetta

Eg oppfattar det slik at du søker om lenger tidsrom enn det dei har løyve til å gje etter det første lovverket dei refererer til. Derfor har dei gjeve løyve etter Opplæringslova i staden. Eg oppfattar det slik at du har fått løyve og du må sørgje for opplæringa sjølv, sidan perioden er så lang. ?? Eg tolkar det slik.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 13:24   #35
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Nynorsk] Å stetta

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Eg oppfattar det slik at du søker om lenger tidsrom enn det dei har løyve til å gje etter det første lovverket dei refererer til. Derfor har dei gjeve løyve etter Opplæringslova i staden. Eg oppfattar det slik at du har fått løyve og du må sørgje for opplæringa sjølv, sidan perioden er så lang. ?? Eg tolkar det slik.

Aha! Jeg har ikke slått opp paragrafene. Men ja, tolker det vel omtrent som deg. Vi må sørge for opplæring. På konferanse sa lærereren at han kunne få skrive om turen. Då hun er jo veldig konstruktiv som kommer med slike forslag! Skrive litt hver dag om hva vi har gjort.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 16:26   #36
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.780
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Nynorsk] Å stetta

Jeg ville også regnet en del matematikk og sørget for å få vite hvilke engelske ord de skal lære på skolen de tre ukene.

Det er vel slik at man må formelt skrives ut fra skolen dersom man skal være borte mer enn 3 uker. De fleste steder er ikke dette et problem, men i pressede områder kan man da risikere å ikke få plass i samme klasse når man returnerer.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 16:40   #37
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Nynorsk] Å stetta

Men det står jo ikke at han må skrives ut? Han får uansett lett plass igjen. Vi skal til USA, han skal lære mye engelsk. Men vi skal selvsagt sørge for at han lærer alt de andre skal om vi bare får vite hva det er. Han har jo bøker, vi kan gjøre litt videre i de. Og så generell matematikk ja. Heldigvis har han null fravær hittil og ligger blandt de flinkeste i klassen, så dette skal gå bra. Once in a lifetime opportunity!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no