Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-07, 10:08   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.405
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Hei,

Ja, jeg vurderer faktisk bunad, men jeg er veldig usikker på hvilken jeg i tilfelle skal velge. Jeg er svensk og der jeg kommer fra er det ikke noen tradisjon med bunad. Det har gamle damer på seg når det er "skördefest" eller lignende. Ingen har det på bryllup, dåp etc (i vært fall ikke i byen der jeg kommer fra, mulig det er annerledes på "landet"). I tillegg liker jeg ikke noen av dem i området og jeg har ikke noe forhold til dem. De fleste har jeg ikke sett live.

Og så finnes jo Sverigedräkten, men jeg vet ikke om jeg liker den helt heller, kanskje det er fargene jeg ikke liker eller at det er så bulsete over midjen? I tilfelle er den mørkere blå som Viktoria har penere, syns jeg.




Jeg bor i Oslo og har gjort det i 11 år.

Oslodrakten syns jeg ikke er så flott


Da foretrekker jeg jubileumsdrakten som finnes i forskjellige farger:





Sitat:

Kvinnedrakten består av skjørt, forkle, skjorte,
liv, belte, jakke og sjal. Det mønstrede forkleet
har to fargekombinasjoner; blått/gyldent eller
sort/gyldent. Av skjorter finnes det en off white
i silke, en i blå eller gylden taft samt en hvit
bomullsskjorte. Man kan velge mellom to forskjellige silkeskjerf, med eller uten frynser i gyldent eller blått. Smykkene er spesialdesignet til jubileumsdrakten og er inspirert av byvåpenet St. Halvard og Bjørnsons kjente dikt hvor Oslo beskrives som "Tigerstaden". Jubileumsdrakten for Oslo fås hos Eva Lie Design, Haugtussa bak slottet og Heimen Husflid.

Lagt til etterpå: Nå fant jeg denne også. Eva Lie som har designet jubileumsdrakten har også gjort en Hundreårsdrakt. Dessverre finner jeg den bare i Flash, men gå inn på www.evalie.no og klikk på Hundreårsdrakten.

Har du noen innspill/kommentarer/forslag?


Sist redigert av Pelen : 21-05-07 kl 10:36.
Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:10   #2
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Festdrakten er penest, men den svenske er jo mest "eksotisk". Jeg har sett den i reallife og synes den er penere enn den framstår på bilder.

Føler du deg mest Svensk ville jeg valgt den svenske, ellers hadde jeg valgt festdrakten (som jeg kunne ønsket meg selv om jeg hadde bodd i Oslo)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:12   #3
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Jeg synes at den jubileumsdrakten for Oslo er helt nydelig, og klart den peneste av de du vurdrerer

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:12   #4
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Den nederste, er det jubileumsdarkten, var utrolig flott
Nydelige farger, likte best den med mye blått i

De svenske draktene var det noe rart i livet med?
Livet var altfor høy i forhold til hvor man knyter beltet, og da virker den "bomsete"

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:12   #5
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Svenskedrakten er flott og den ville jeg valgt!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:13   #6
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Jeg syns så absolutt den svenske er kjempefin. Jeg syns ikke Oslodrakten er noe spesiell fin.

Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:13   #7
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.737
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Jeg synes jubileumsdrakten er den fineste!
Jeg har aldri sett Sverigedrakten å gjøre, må innrømme at jeg synes at det hadde vært litt kult å ha den. Synes det er kjedelig når "alle" har samme bunad.

Jeg ville valgt den eller jubileumsdrakten (som jeg synes var overraskende fin)

Det er vel kanskje litt forskjell på pris også?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:18   #8
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.405
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

De svenske draktene var det noe rart i livet med?
Livet var altfor høy i forhold til hvor man knyter beltet, og da virker den "bomsete"

Ja, det er akkurat det jeg syns også!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:27   #9
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.229
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Jubileumsdrakten er flott!

Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:29   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.246
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Jeg hadde vaklet mellom disse to:


Hvis jeg hadde vært svensk, altså. Hvis ikke, hadde valget vært klart.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:29   #11
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Jubileumsdrakten er min klare favoritt av de du viser fram her. Kjempefin!

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:31   #12
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.827
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Jeg synes Sverigedrakten var fin og så er jo det noe spesielt da.

Ellers finnes det noe som heter Bydrakten også i Oslo.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:36   #13
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.405
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Lagt til etterpå: Nå fant jeg denne også. Eva Lie som har designet jubileumsdrakten har også gjort en Hundreårsdrakt. Dessverre finner jeg den bare i Flash, men gå inn på www.evalie.no og klikk på Hundreårsdrakten.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:47   #14
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Jeg synes at begge var pene. Enig i at den mørkere varianten av Sverigedrakten var den peneste. Når det gjelder Oslodraktene så synes jeg at Jubileumsdrakten var den peneste. Også penere enn 100årsdrakten.

Hvor er det dere har hytte? Det er jo "lov" å velge derfra også.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:51   #15
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Hadde valgt jubileumsdrakten - den skal jeg og ha hvis det viser seg at den gamle bunaden min ikke kan legges ut mer. *håpefull*

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:52   #16
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.988
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Jeg syns Sverigedrakten er finest! Min oldefar var svensk, kanskje jeg kan skaffe den?

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:58   #17
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.405
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg synes at begge var pene. Enig i at den mørkere varianten av Sverigedrakten var den peneste. Når det gjelder Oslodraktene så synes jeg at Jubileumsdrakten var den peneste. Også penere enn 100årsdrakten.

Hvor er det dere har hytte? Det er jo "lov" å velge derfra også.

Det har jeg ikke tenkt på. Den ser sånn ut (om jeg fant riktig da).



Familien har også en gammel gård ved Gjøvik, hvilken bunad hører til der da?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 11:04   #18
Mumriel
Perspektivutvider
 
Mumriel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 272
Mumriel er populærMumriel er populærMumriel er populær
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Jeg synes den svenske var fin jeg.

__________________
Ikke la ortografiske krumspring skygge for intensjonen bak dette innlegget.

~ Den som aldrig lever nu, lever aldrig. Hvad gjør du?
Mumriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 11:12   #19
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.011
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Jeg synes også at den svenske var pen, i tillegg til jubileumsdrakta som også er veldig fin.

Men du har ikke vurdert å la Eva Lie lage en fantasidrakt til deg da? Da kan hun jo lage en som har elementer at de svenske drakttradisjonene i seg, blandet med de andre fantasidraktene hun lager? Da får du en spesiallagd drakt helt tilpasset deg selv.

En sånn fantasidrakt kunne jeg godt tenke meg selv også, selv om jeg har bunad fra mitt hjemsted. Og kanskje kunne kombinere min egen bunad med en fantasidrak f.eks.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 11:13   #20
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Jeg syns jubileumsdrakten var absolutt finest.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no