Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Paris-planer! Skal vi dele tips?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-15, 10:23   #1
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Paris-planer! Skal vi dele tips?

Vi skal en tur til Paris i vinterferien med Poden (som har hatt fransk i et drøyt semester og dermed blir utpekt til familiens tolk ). Vi har skaffet en reiseguide for barn (og har opptil flere for voksne), i tillegg til å prate og tenke og google en god del selv, og jeg har så smått begynt å sette sammen en liste. Her er det vi har på obligatorisk-listen så langt:

- Eiffeltårnet. Det må man jo når man er der for første gang. Vi har bestemt oss for å gjøre det skikkelig, og har bestilt lunsjbord på Michelin-restauranten Jules Verne, som ligger på andre nivå.
- Pompidou-senteret. Ville vært et must uansett, men nå er det det i enda større grad enn vanlig, da de har en stor Jeff Koons-retrospektiv der som er en av hovedgrunnene til at vi fant på å dra til Paris akkurat nå. (Vi har skaffet oss leilighet et par minutter unna museet.)
- Musée d'Orsay. Fantastisk flott museum, og van Gogh-rommet er en absolutt nødvendighet for alle som har sett Vincent and the Doctor, en av de mest minneverdige Doctor Who-episodene fra senere år.
- Katakombene. Grotesk og spennende og sikkert stemningsfullt - jeg har aldri sett dem selv, men alltid tenkt at det måtte være interessant.
- Louvre. I alle fall en snartur. Jeg har ikke vært der i det hele tatt, og man bør jo gjøre et forsøk på å se Mona Lisa.
- Notre Dame og Sainte-Chappelle. Henholdsvis en av verdens mest ikoniske katedraler (må prøve å finne noe om Ringeren på forhånd, tror jeg) og noen av de flotteste glassmaleriene jeg har sett. Og så er det kort vei til Île Saint-Louis etterpå, som både er veldig hyggelig og har berømt is på Berthillon.

Ellers spekulerer vi på en båttur (hvis noen har erfaringer om spesifikke turer, er det flott), og så er jo Montmartre et område som man bør se (vi skal få sett Amélie før vi drar!), og det samme gjelder Latinerkvarteret. Og så må vi komme oss på (minst) en klassisk fransk bistro så Poden kan få prøve snegler. (Spekulerer på Bistrot Valois, som ligger nær Louvre.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no