Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-08, 14:27   #101
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.405
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Hundreårsdrakten er råfin!

Ja og så blir det litt festlig at jeg som svensk har den. Vi har ikke vært og sett på den enda, om vi ikke har veien forbi tidligere så skal vi nok se på den etter høsten.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-04-13, 16:43   #102
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.405
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Jeg har nå fått drakt/bunad i bursdagsgave fra mannen og nå har jeg søkt litt mer. Jeg har kommet frem til at jeg enten vil ha 1000-års jubileumsdrkten for Oslo, 100-års jubileumsdrkten for Norge (begge designe av Eva Lie) eller kanskje denne vakre 950-års jubileumsdrkten for Oslo som kom ut i 1950. Den var så vakker!


Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-04-13, 19:35   #103
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Oj, den var jammen fin den siste der.
Innimellom blir jeg litt "lei meg" for at jeg fikk bunad allerede til konfirmasjonen, ikke passer den lengre og ikke har jeg hjerte til å gjøre noe med den annet enn å beholde den i familien og se om noen vokser inn i den.

Men det går an å ønske seg ny en dag, og da skal jeg jammen huske på den siste her. Hvem syr den 950-års jubileumsdrakten da?

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-13, 19:50   #104
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

kanskje denne vakre 950-års jubileumsdrkten for Oslo som kom ut i 1950. Den var så vakker!

Fin drakt, men se hvilke sko hun har valgt til!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-13, 19:51   #105
Molo
lakenskrekk
 
Molo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 1.156
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Den siste der var helt nydelig! Hadde vært veldig flott på deg.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-13, 19:53   #106
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg har nå fått drakt/bunad i bursdagsgave fra mannen og nå har jeg søkt litt mer. Jeg har kommet frem til at jeg enten vil ha 1000-års jubileumsdrkten for Oslo, 100-års jubileumsdrkten for Norge (begge designe av Eva Lie) eller kanskje denne vakre 950-års jubileumsdrkten for Oslo som kom ut i 1950. Den var så vakker!


Denne ser jo ut som en beltestakk. Men flott var den.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-13, 21:39   #107
Mamari
Med nebb og klør
 
Mamari sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 1.250
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Sexy heels til bunad=urk! Jeg syns svenskedrakten som Victoria har på seg er nydelig til mørk dame.

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-13, 21:01   #108
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.405
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Men det går an å ønske seg ny en dag, og da skal jeg jammen huske på den siste her. Hvem syr den 950-års jubileumsdrakten da?

ja, si det! De må jeg finne ut av!

Opprinnelig lagt inn av Molo, her.

Den siste der var helt nydelig! Hadde vært veldig flott på deg.

Takk Molo!

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Denne ser jo ut som en beltestakk. Men flott var den.

Ja, det er vel en beltestakk.

Opprinnelig lagt inn av Mamari, her.

Sexy heels til bunad=urk! Jeg syns svenskedrakten som Victoria har på seg er nydelig til mørk dame.

jeg forknipper bare ikke Sverige og bunad, for meg er det bare gamle mennesker som går rundt med det i Sverige, det gir meg mer negative vibber enn positive. I Norge blir det noe helt annet, jeg HR kommet frem til at jeg har litt så norsk så at jeg vil ha en norsk bunad/drakt/stakk.

Og ja, jeg så skoene, men gadd ikke kommentere dem.

Hvordan ble stakk brukt tidligere, hva er tradisjonene? Bare en variant til bunaden?

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 09:47   #109
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.405
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Finnes det noen webside der det meste av bunader, drakter og stakker er samlet?

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 10:01   #110
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Du finner i hvert fall mange hos norskflid.no: http://www.norskflid.no/bunad/bunader/

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 10:04   #111
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

http://bunaderoslo.no/bunader/
Har også bra utvalg.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 10:07   #112
Ciela
Erfaren
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 962
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Heimen har også en grei oversikt . Om du vet området du ønsker er det ofte lurt å søke opp den lokale husfliden . Www. Heimen.no

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 10:14   #113
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.405
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Det må bli en fra Norge eller Oslo. Akkurat nå heller jeg mot 100-års jubileumsdrakten (se under). Jeg liker også veldig godt 950-års jubileumsdrakten for Oslo (se over), men da var jeg ikke født og jeg vet ikke heller om det er noen som syr den. Kan man ha den om man ikke har arvet den eller var født da?

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (35,2 KB, 58 visninger)
Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 10:38   #114
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.480
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Jeg så et par Sverigedrakter på ordentlig igår, og de var jo fine! Gikk sammen med en svensk dame i toget, hun sa som deg at hun hadde ingen tradisjon for bunad/drakt, men her i Norge ble det annerledes. Hun skulle få seg Sverigedrakt, og ikke den fra hjemstedet sitt. Spent å se neste år.

Ei jente gikk med den uten forkle og belte, da så den nesten ut som en vanlig, pen kjole.

Poenget mitt er at det kan være stor forskjell på bilder og virkeligheten.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 10:38   #115
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.177
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Jeg ser jo at du har bestemt deg for å ikke ha svenskedrakten, men kommer med et innspill likevel.
Jeg hadde denne da jeg var ungdom (og 10 cm lavere enn jeg er nå). Den var arvet fra svensk familie, og den mørk blå varianten.Den hadde et helt annet liv enn de jeg finner bilde av nå (jeg har lett etter bilde av meg i den jeg hadde, men finner ikke), det var mer en innsvinget vest med en stakk festet på, men ellers var den lik de du linker til.

Jeg lurer på om det kanskje er denne:

http://www.textilpresentia.se/souven...vastmodellen-3

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 10:41   #116
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.405
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Poenget mitt er at det kan være stor forskjell på bilder og virkeligheten.

jeg har sett den mange ganger og jeg syns ikke den er stygg, men den er for sterk/skrikende i fargene for at jeg skal like den på meg. Flagget er pent, men de fargene som klær er bare ikke meg. Jeg hadde ikke følt meg så pen, kort og godt.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 10:42   #117
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg har nå fått drakt/bunad i bursdagsgave fra mannen og nå har jeg søkt litt mer. Jeg har kommet frem til at jeg enten vil ha 1000-års jubileumsdrkten for Oslo, 100-års jubileumsdrkten for Norge (begge designe av Eva Lie) eller kanskje denne vakre 950-års jubileumsdrkten for Oslo som kom ut i 1950. Den var så vakker!


Det her må jo være en beltestakk? Ikke jubileumsdrakt?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 10:57   #118
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Du ser siden ligger på Pelen? Fulgte du med iHønnis bunadstråd for noen år siden?
Just sayin...

Dessuten er den til forveksling lik beltestakk ja ! Fine!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 11:01   #119
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

"Problemet" med drakten fra Sverige som du viste i det første innlegget ditt er jo at den har ikke liv. Den skal sitte etter over brystet, men med vidde i livet. Sånn:





Å knyte et forkle stramt rundt livet eller bruke belte ødelegger hele fasongen, jeg synes det er dumt at drakten er designet sånn. Men det får man jo ikke gjort noe med. Er det "feil" å bruke den uten forkle?

Forkleet burde vært utformet som under, da hadde ikke fasongen blitt sabotert:

  Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 11:01   #120
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Du ser siden den "oslo drakta fra 1950" ligger på Pelen? Fulgte du med iHønnis bunadstråd for noen år siden?
Just sayin...

Her er en beltestakk :

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no