Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Baking, hva bør jeg kunne?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-14, 10:12   #41
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.360
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Ja, man bør ha fulgt noe oppskrifter før man begynner å tenke gjennom hva som kan erstatte hva, om man tar mindre av ditt, kan man ha mere av datt osv. Jeg er veldig stolt over å ha tweaket en Schakendaoppskrift med godt resultat, men det var etter å ha bakt siden jeg var barn. Og ikke var det gjærbakst, heller.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 10:16   #42
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Deigene bør være så løse som mulig mens de hever, igjen for at glutennettverket skal få utviklet seg og det skal bli nok gass (=heving) inne i deigen. Melet, særlig det grove, suger til seg væske og en løs deig som er satt til heving kan bli ganske fast i løpet av hevetiden. Det er bedre å bake ut med mer mel etter første heving.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 10:27   #43
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.684
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Jeg baker boller slik: smelter smør, har i melk og vann, varmes til 41 grader. Rører ut rød tørrgjær i væsken. Heller alt over i bakebollen og på med maskinen. Heller i sukker, mel og kardemomme. Setter emnene slik at de hever inn i hverandre. Ikke stek for lenge, bare lett gyldne, ha de ganske store. Ble helt utrolig fluffy!

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 10:36   #44
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.360
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Jeg bruker oppskriften på verdens beste boller fra Det søte liv. Der koker man opp smør, melk og melis og avkjøler. De blir superluftige.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 10:38   #45
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg bruker oppskriften på verdens beste boller fra Det søte liv. Der koker man opp smør, melk og melis og avkjøler. De blir superluftige.

Den oppskriften sverget jeg til i årevis, men Schakendabollene blir enda et hakk bedre. Og ikke minst er de bedre etter frysing og opptining.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 10:42   #46
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.360
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Den oppskriften sverget jeg til i årevis, men Schakendabollene blir enda et hakk bedre. Og ikke minst er de bedre etter frysing og opptining.

Står de i bakeboka for barn også? I såfall så skal jeg prøve dem neste gang.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 10:45   #47
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Står de i bakeboka for barn også? I såfall så skal jeg prøve dem neste gang.

Det vet jeg ikke, men Trines matblogg bruker samme oppskriften og fremgangsmåten, så du finner den der.

http://trinesmatblogg.no/2011/10/25/rosinboller/

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 16:08   #48
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Jeg pleier blande tørrgjæren ut i lunkent vann før jeg blander det i melet. Da hever ting som regel til et nytt nivå.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 16:30   #49
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, 15 kr er bedre enn ingenting, og om man donerer ekstra selv er det jo supert. Selve kalenderen var fin, om enn ikke så absurd gøyal som shanes.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 17:04   #50
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.360
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Feil tråd.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 20:33   #51
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Jeg baker boller slik: smelter smør, har i melk og vann, varmes til 41 grader. Rører ut rød tørrgjær i væsken. Heller alt over i bakebollen og på med maskinen. Heller i sukker, mel og kardemomme. Setter emnene slik at de hever inn i hverandre. Ikke stek for lenge, bare lett gyldne, ha de ganske store. Ble helt utrolig fluffy!


Men prøv å vente med smøret. Ha melk/vann (6-7 dl til 1 kg mel) til riktig temperatur og ha i biter med opprinnelig smørmengde etter at du har knadd deigen i 10 min i kjøkkenmaskin. Jeg har alltid fått superluftig bakst, men det kan altså bli ENDA bedre!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 09:08   #52
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Ååå, gleder meg til å prøve!

Tror jeg kan si at jeg får en kjøkkenmaskin til jul. Fikk et bittelite hint. Svigermor spurte nemlig om hvilken jeg ønsket meg.

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 14:05   #53
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Jeg har begynt å heve bakst inni ovnen på ca. 40 grader varmluft.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 14:13   #54
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.684
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.




Men prøv å vente med smøret. Ha melk/vann (6-7 dl til 1 kg mel) til riktig temperatur og ha i biter med opprinnelig smørmengde etter at du har knadd deigen i 10 min i kjøkkenmaskin. Jeg har alltid fått superluftig bakst, men det kan altså bli ENDA bedre!

Håhå, nei da hadde vi bare spist luft!

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no