Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Baking, hva bør jeg kunne?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-14, 20:08   #1
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Baking, hva bør jeg kunne?

Jeg har alltid hatt lyst til å kunne bake. Spesielt gode kanelboller, hveteboller, rundstykker og brød.

Hva bør jeg begynne med? Hva er enklest? Jeg får det aldri til, så det dreper motivasjonen for å prøve igjen. Nå er det såpass lenge siden at jeg er villig til å gi det et nytt forsøk.

Finnes det superknep som en Superior burde kunne? Hva er den berømte hemmeligheten??

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-14, 20:11   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.377
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Kjøkkenmaskin. Jeg fikk aldri til gjærbakst før jeg fikk en kjøkkenmaskin som kan elte for meg.

HVetebakst er jo lettere enn virkelig grove brød, men det er jo ikke store forskjellen. Jeg ville bare begynt med det jeg hadde lyst på, fulgt oppskriften også blir det jo bra.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-14, 20:11   #3
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Kjøkkenmaskin og tålmodighet (la det heve lenge nok). Og varm nok væske, særlig hvis du bruker tørrgjær.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-14, 20:12   #4
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.675
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Når det kommer til baking er å følge oppskrift det beste tipset

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-14, 20:15   #5
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Hva går galt da? Når du baker mener jeg? Trikset er å ikke ha det for varmt og la det heve lenge.

Hveteboller er enkelt egentlig og hvis du lærer det kan du bake kanelboller og kringer og sånn også. For det er samme deigen. Det er enklere å lykkes med søte deiger enn brød og rundstykker i hvert fall. Sukker er trikset! Det er også lurt å elte deigen lenge. 10 minutter i maskinen, minst. Kanskje så mye som 15. Hvis du elter lenge så blir deigen varm og lun av seg selv så da kan du bruke kald væske i stedet for å varme den til fingervarm først når du blander.

Så for å oppsummere det rotete innlegget:

  • Begynn med hveteboller (søt bakst)
  • Bruk kald væske og elt deigen lenge
  • bruk en god oppskrift (trines matblogg har en god bolleoppskrift
  • når du får til å lage boller, er veien veldig kort til deilige kanelsnurrer, sitron og pistasj knuter og herlig hvetekringle. For det er jo samme deigen!

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-10-14, 20:48   #6
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Syns Meissa sier det veldig bra

Det kan også være lurt å romtemperere egg og spesielt smør om det skal oppi gjærbaksten. Smøret helt til slutt gir en mye luftigere og bedre deig å jobbe med. Om det skal være egg oppi, og det ikke skal piskes med smør (gjelder i hovedsak diverse rører da) er det lurt å ha det i helt til slutt for å få luftigere røre/deig.

Her brukes helmelk eller blanding av hel og lett (evt kulturmelk i rører).

Og det siste tipset mitt er å bruke oppskrifter med mye væske i (om du har det i maskin blir det ikke så klissete), og smøre litt matolje i hendene når du skal rulle ut bollene slik at du slipper å pøse på med mel som gjerne gir hard og tørr bakst.

Et annet tips når det gjelder oppskrifter hvor en bruker natron heter det at denne skal røres ut i surmelk/rømme før den tilsettes røren (om dette er i oppskriften). Det er mest vanlig å ha surmelksprodukter i oppskrifter som krever natron, men dersom det ikke er tilfellet er det gjerne egg, og da tilsetter jeg natron sammen med det tørre.

Altså
- romtemperert smør og egg
- ha smøret i til slutt (evt egg)
- tykk melk
- olje i stedet for mel på hendene når du arbeider med deigen (gjerne solsikkeolje)

Ellers støtter jeg absolutt forslaget om å elte lenge og vel.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-14, 21:09   #7
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.604
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Ordentlig kjøkkenmaskin er mitt tips også. Min står på benken og fra å gå fra nesten ingen baking så baker jeg ganske mye nå. Både grovt og fint. Jeg har nemlig ikke ork til å elte så lenge som jeg burde for hånd.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-10-14, 21:12   #8
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Kjøkkenmaskin.

Og prøv oppskriftene fra Det søte liv! Kristine som driver siden har detaljerte oppskrifter og gode baketips tilknyttet oppskriften.

__________________
Storesøster (jun 05), Mellomsøster (mai 08), lillesøster (jul 11)
mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-14, 21:18   #9
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

RØD gjær!
Ikke for varm (fingervarm) væske ved fersk gjær, varmere væske ved tørrgjær.
Jeg slenger i smør i terninger til slutt når deigen eltes sammen, i kjøkkenmaskinen.
Tror den teknikken heter Schakenda-teknikk.
Det gjør at bakerverket blir enda luftigere.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-14, 22:05   #10
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.443
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Jeg har endelig våget meg på gjærdeig etter mange mislykkete forsøk tidligere.

Det som gjør at det funker nå:
Kjøkkenmaskin
Godt med benkeplass å utfolde seg på
En god oppskrift (Trines matblogg)
Sånn ekstra heve-pulver sammen med tørrgjæren.

Da har det faktisk blitt vellykket! Lykke til!

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-10-14, 22:12   #11
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Jeg baker nydelig gjærbakst uten kjøkkenmaskin og uten masse elting. Brød og grove ting må eltes, boller og kanelsnurrer går utmerket uten. Bruker blå tørrgjær også. Blander alt det tørre, smelter smør og har oppi melk, varmer til 40 grader, putter oppi det tørre og rører rundt til deigen slipper bollen. Så hever deigen en times tid og så baker jeg ut og hever 10 minutter etterpå.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-14, 22:25   #12
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Jeg har ingen kjøkkenmaskin, men tør påstå jeg lager gode, luftige boller likevel.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-14, 22:45   #13
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.443
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Jeg har ingen kjøkkenmaskin, men tør påstå jeg lager gode, luftige boller likevel.

JEG klarte ikke å lage gjærbakst uten kjøkkenmaskin, men jeg betviler ikke at andre får det til. :amøbe på kjøkkenet:

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-10-14, 22:49   #14
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Det hjelper definitivt med god kjøkkenmaskin. Men tålmodighet er det viktigste. Jeg ville kjøpt Morten Schakenda sin bakebok, og lært hans fremgangsmåte for søte deiger. Kan man den, så er mye gjort.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-14, 22:55   #15
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.687
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Jeg bakte boller i dag og de ble helt utrolig luftige!

Det jeg gjorde:
Varmet væske til 41 grader (også smør)
Rød tørrgjær
Hevet 1 1/2 t
Etterhevet 1/2 t

Deigen veltet over bollen og de hevet seg nesten til dobbelt str da de ettehevet på brettet.

Den deigen laget jeg både vanlige boller og kanelsnurrer med.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-14, 23:22   #16
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det hjelper definitivt med god kjøkkenmaskin. Men tålmodighet er det viktigste. Jeg ville kjøpt Morten Schakenda sin bakebok, og lært hans fremgangsmåte for søte deiger. Kan man den, så er mye gjort.

Jepp. Godt tips. Trines Matblogg bruker en del av de samme prinsippene. Det han gjør som man tradisjonelt ikke har gjort er å bruke kaldt smør og kald veske, så blir det varmet litt opp i kjøkkenmaskinen, og man bruker nok tid til heving. Det blir virkelig god gjærbakst.

Ellers så vil jeg tipse om bloggen som heter mat på bordet. Hun har masse oppskrifter på eltefrie rundtstykker og brød. Jeg sverger til eltefrie rundstykker i muffinsform når jeg er på hytta. Ferske rundstykker hver dag til frokost, uten søl, gris, elting og knaing. Eneste oppvasken er en bakebolle, en slikkepott og et par spiseskjeer.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-14, 23:23   #17
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Mange gode tips!
Jeg har ett til å komme med, som får baksten saftig.
Sett emnene (om det er boller, rundstykker, horn, brød) såpass nære hverandre på stekebrettet at de vil heve inn i hverandre i ovnen. Da blir baksten alt annet enn tørr

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 10:04   #18
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Min boller blir flate. De flyter ut når jeg hever. Eller når de blir stekt. Jeg har prøvd poser med bolledeig og fra bunnen av. Prøvd heve kjøligere og varmere. Jeg vet ikke hva som skjer.

Jeg er redd jeg må ha en kjøkkenmaskin. Har ikke tålmodighet til å elte.. Nå vurderer jeg sterkt å få tak i en. Er det noen som utmerker seg? Har vi noen tråd med test av maskiner? Og trenger man alt av ekstrautstyr?

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 10:06   #19
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.604
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Jeg har en kenwood major og elsker den. Har ikke noe ekstrautstyr på den. Forskjellige kroker og visper var med og det samme med blenderen som kan settes på toppen. Fikk den til jul for et par år siden og har blitt litt avhengig av den.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 10:13   #20
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baking, hva bør jeg kunne?

Kenwood Major, Kitchen Aid og f.eks Assistent Ankarsrum er maskiner som blir nevnt i det fleste tråder her inne som maskiner folk er godt fornøyd med. Den første og den siste er nok de maskinene som takler størst deiger. For min del gjør KA jobben i massevis. Men hovedpoenget er uansett at jeg baker mer enn noen sinne etter at jeg fikk en skikkelig kjøkkenmaskin og har fått realt dreisen på gjærbakst.

Et par av favorittene her i huset er kanelsnurrer (verdens beste!), fylte horn og frokostbrød.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no