Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Nokon som kan litt om diverse diettar?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-07, 09:02   #1
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nokon som kan litt om diverse diettar?

Eg har aldri hatt spesiell interesse for diettkost. Har jo høyrt om Fedon Lindberg, Atkins kuren, Grethe Rhoede, lavkarbo, steinalderdiett, blodtypediett osv osv., men aldri satt meg inn i det.

Nå fekk jenta vår på tre år diabetes og cøliaki i høst / vinter. Kostholdsråda vi har fått ang. diabetesen, som ho fekk først, var å ete godt med fisk, kjøtt, egg, ost og grønsaker, ete grovt brød, naturris og grov pasta, samt ein del frukt. Det første er mat som ikkje gir stiging i blodsukkeret og det siste er mat med godt med fiber som gjer at blodsukkeret held seg jevnt.

Fine greier. Så viser det seg at ho også har cøliaki, ergo intoleranse for gluten. Det gjer at ho ikkje skal ete kveite, havre, bygg og rug. Der finst eige brød å bake basert på mais og potetmel, men dette innheld egentlig for lite fiber i forhold til diabetesen. Ho får rask stiging av det fine glutenfrie brødet (sjølv det som liksom skal vere "grovt"). Vi har fått råd frå sjukehuset om å likevel gi henne glutenfritt brød (som ho ikkje likar egentlig), sidan dette er ein slik viktig del av norsk kosthold. Dei påpeikar at pålegget ein har på brødet er viktig for henne, men saken er at snuppa er VELDIG glad i ete skinkepålegg, ostebitar, tomater, røykt laks, agurk osv osv. Ho får det i seg uansett føler eg; brødet har ho liten interesse for.

Det er litt vanskeligare å få oversikten over kva som er bra å ete når ein både har diabetes og cøliaki. Derfor har eg begynt å søke litt rundt på desse diettane, og fatta interesse for lavkarbo / steinalderdiett. Er vel det denne Lindberg står for? Samt Atkins-kuren? Er ikkje dette heilt på tvers av det myndighetene seier? Steinalderdietten går faktisk ut på å få i seg godt med fett. Ja til majones og meierismør! Og i følge dei som forfektar dette går ein godt ned i vekt også: http://www.woman24.no/vekt_og_kosthold/article32271.ece

Tingen er at alt dette er mat som snuppa vår kan ete med god samvittighet. Det er mat som ikkje gir rask blodsukkerstigning, og det er glutenfritt! Har diskutert med mannen min, og han er veldig gira på å prøve; det er jo ganske lett å ete kjøttkaker i brun saus utan potet. Eg tar gjerne brokkoli, gulrøtter, erter i staden. Jentungen reagerer VELDIG på potet; blodsukkeret rasar oppover (som om det var sjokolade ho åt), får insulin, og går fort tom igjen (får føling). Eg føler eg har lært så mykje etter at snuppa vart sjuk; om mat som gir ekstrem reaksjon i kroppen. Det kan nå ikkje vere sunt for einkvar; diabetiker eller ikkje!

Vi har veldig lyst til å prøve å legge om dietten i familien, slik at vi alle et det same. Det høyres sunt ut syns eg, men tenker at det sikkert er ein hake ved det. Har ikkje tenkt å bli heilt fanastisk altså, men syns godt vi kan droppe pasta, potet og brød i veldig mange tilfelle. Egg og bacon til frokost f.eks, med masse salat! Ja takk! Er det nokon som kan meir om dette? Vil så gjerne ha innspel; har prøvd å søke litt i forumet her, men håpar det er greit å lage ein eigen tråd om vår situasjon.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 09:41   #2
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.641
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Har de snakka med ernæringsfysiolog? Vi har gjort det, no har ikkje våre ungar diabetes, men glutenintoleranse.
Har du vore på www.ncf.no sine sider? Elles er www.npif.no også ei side om proteinintoleranse. Diabetes har eg ingen kjennskap til. Men på Sandnes finns ein bakar, Gjestal konditori, dei har mykje glutenfritt, og eg har høyrt, at han starta opp då ein i familien hadde diabetes og cøliaki.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 09:51   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Jeg ville kontaktet en ernæringsfysiolog. Jeg hadde vært veldig forsiktig med å sette et barn på dietter som er designet for vektnedgang uten å ha konferert med helsepersonell.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 09:51   #4
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Her finner du alt du måtte ha behov for av lavkarboinfo: http://www.lavkarbo.no/
Det er et aktivt forum der også.

Forøvrig er Iset ekspert på dette, så jeg tipper hun svarer der så snart hun ser denne tråden. Ellers henger jeg meg på rådet om å kontakte en ernæringsfysiolog.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 09:59   #5
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Takk alle saman!

Jo vi har snakka med ernæringsfysiolog på Haukeland, både i forbindelse med diabetes og i forbindelse med cøliaki. Ho påpeikar stadig at ho må følge dei retningslinjene som staten har satt ang. råd om kosthold. Så vi får vite at ho skal ete grønsaker og brød, kjøtt, egg og alt det der. Fettfattig (men fett vil jo gjere at ho ikkje blir sulten så fort?? ) Redusere på potet, ris og pasta (som ho er inderlig glad i; skulle ønske eg slapp å ha det på middagsbordet! Ho er 3 år og forstår ikkje at vi ikkje vil ho skal ete så masse potet)

Eg kjenner til denne bakaren ja! Og eg veit også godt at ein kan bruke glutenfrie havregryn, sukkerroefiber, diverse frø og slikt i brødet som gjer det grovare. Den biten er jo grei, men når jentungen likevel ikkje er spesielt interessert i brød?

Vi er jo eit brød-etande folk. Kanskje er det for mykje? Eg lurer litt på om vi like greit kan droppe brød og heller ete grønsaker og meir protein (kjøtt, fisk) i staden. Fiber får ein vel nok av i frukt og grønsaker? (vi et mykje frukt i vår familie, til tross for at det er mykje sukker i det) Eg føler litt som om "naturen" seier meg at jenta mi skal ikkje ha brød. Og då syns eg det verkar feil å måtte lage erstatningsprodukt i form av glutenfritt brød. I alle fall ikkje dersom ho kjem like greit i mål med å erstatte brød og stivelsesrike matvarer med grønsaker, frukt og protein.

Sikker er eg ikkje altså.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 10:02   #6
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg ville kontaktet en ernæringsfysiolog. Jeg hadde vært veldig forsiktig med å sette et barn på dietter som er designet for vektnedgang uten å ha konferert med helsepersonell.

Jeg er HELT på linje med Glitter her. Ikke bare snakker vi om vektreduksjonsdietter for voksne, men mange er jo i tillegg kontroversielle. Jeg hadde IKKE tatt sjansen på å velge en diett etter eget forgodtbefinnende. Når det er så mange ulike hensyn som må tas i forbindelse med kostholdet til jenta di, så mener jeg at det MÅ fagfolk inn i bildet.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 10:09   #7
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Når det gjeld å gå ned i vekt; det kan jo vere ein fin bi-effekt for oss voksne, men for hennar del er jo ikkje det eit mål i det heile tatt. Ho er heilt passe nå, har til og med fått ein tutmage, og har lagt på seg veldig og vokse masse i høgden etter at ho begynte å ete glutenfritt. Ho har også, nesten over natta fått masse energi og overskudd! Er så glad at dette vart påvist så tidlig, slik at ho slapp å vere ei trøtt og sliten lita jente så veldig mykje lengre.

Eg tenker som så at når ho er så glad i ost, kjøtt (ho elskar å gumle indrefilet), pølser, creme fraiche og andre feite produkt burde vel dette gi henne nok fett? Det er vel uansett ikkje fett i brød, pasta, ris og potet så dersom ein fjernar dette vil ein vel muligens gå ned i vekt på ein annan måte? Eg veit i grunn ikkje kva det er med brød og stivelsesrike produkt som ein etter sigande legg på seg av.

Håpar Iset kan svare

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 10:13   #8
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Vil berre ha sagt at vi ikkje tenker å følge ein diett strengt. Vi vil aldri ete ertersuppe utan å ha pannekaker til for å seie det sånn. Men syns de verkeleg at det er farlig dersom eg tar bort poteta til middag og erstattar den med gulrøtter? Når vi får det rådet frå ernæringsfysiolog at ho bør ete mindre potet?

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 10:15   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Eg veit i grunn ikkje kva det er med brød og stivelsesrike produkt som ein etter sigande legg på seg av.

Karbohydrater. Som er viktig for kroppen.

Ang. fett så finnes det bra fett og dårlig fett, noe man bør ha mye av, annet man bør ha mindre av.

Siden du tydeligvis ikke kan så mye om det her syns jeg du bør kontakte ernæringsfysiolog på nytt. Evt. en privat hvis du føler du ikke får gode tips av ernæringsfysiologen på Haukeland.

Du må huske at alle disse bøkene er skrevet til voksne som ønsker å gå ned i vekt. De er også skrevet for å selge slik at forfatteren kan tjene penger. De vil ikke nødvendigvis opplyse om baksidene ved disse diettene.

Barnekropper har behov for noe helt annet enn voksenkropper og dietten deres bør ikke eksperimenteres med. Spesielt når barnet ditt har begrensninger som gjør at det er ekstra viktig at hun får i seg visse næringstoffer fra andre kilder.

Har du forresten vært i kontakt med interesseorganisasjonene for folk med diabetes og cøliaki? Kanskje de har tips, både til mat som er gode erstatninger og ernæringsfysiologer som kan mye om nettopp de to tilfellene.

Vil legge til at jeg kan lite om diabetes, og om karbohydrater noe de ikke skal ha noe av i det hele tatt, eller om de skal ha litt osv.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 18-05-07 kl 10:33. Årsak: tillegg
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 10:31   #10
MorStine
*elsker ENGA*
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.042
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Er det ikke slik at karbohydrater får blodsukkeret til å stige altfor fort? Og at bla potet er vedlig uheldig i så måte? Er i allefall det svigerfar sier når vi ber til middag, han har diabetes. Han regulerer det med riktig kost, som sammensatt gjør at blodsukkeret ikke fyker opp og ned i full fart, men holder seg stabilt og riktig. Og forandringene skjer langsomt.

Men jeg er ingen ekspert på barn og dietter, har ingen erfaring. Bare med dietter til meg selv. Der har jeg mange gode og dårlige

Lykke til med å finne det rette for datteren din!

__________________
fra MorStine og femmerbanden; '99, '00, '04, '06. Pg '20 Fem flotte gutter!
MorStine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 10:33   #11
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Du har gode poeng Glitterchick, og nei, eg kan ikkje spesielt masse om ernæring Har lært ein god del det siste halvåret då, i alle fall om kva matvarer som gir veldig oppsving i blodsukker, og som gjer deg tom, og sulten veldig fort.

Vi har i grunn erfart det ernæringsfysiologen har fortald oss; ho (og alle oss andre også så klart) får veldig oppsving i blodsukkeret av søtsaker, kaker, potetgull, potet, pasta, ris og delvis også brød. Jo grovar ting er jo betre. Derfor er grov pasta, grovt brød og naturris betre enn dei fine variantane. Problemet er at dei finst ikkje som glutenfrie.

Vi har fått beskjed av ernæringsfysiolog å redusere på kabrohydrater i form av potet, pasta og ris, og heller gi karbohydrater til henne i form av grønnsaker (for meg høyres dette ut som steinalderdiett altså). Det fiberfattige glutenfrie brødet skal ho ete fordi ho treng pålegget og fordi brød er så vanlig i norsk kosthold. Praktisk liksom (men nå har jo jenta cøliaki og kan uansett ikkje leve praktisk). Som regel får eg matboksen heim igjen med masse brød og ingenting pålegg. Eg har begynt å legge ved meir pålegg og grønsaker. Det et ho, men ikkje brødet. Sånn sett er ho i full gang med lavkarbo sjølv.

Det kan godt hende at barn treng masse meir kabohydrater enn voksne, men i så tilfelle går det litt på tvers av det eg har fått vite av ernæringsfysiolog på sjukehuset. Ho ber meg jo om å redusere inntaket av karbohydrat.

Eg kan kontakte henne å be om ny time (tar månader ), men ho seier igjen og igjen at ho har ikkje lov å gi andre råd enn det staten har sagt at ho skal gi. Diabetesforbundet tilrår også eit kosthold med basis i brødmat, fordi dette er ei viktig kjelde til fiber i eit norsk kosthold.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 10:37   #12
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Vil berre ha sagt at vi ikkje tenker å følge ein diett strengt. Vi vil aldri ete ertersuppe utan å ha pannekaker til for å seie det sånn. Men syns de verkeleg at det er farlig dersom eg tar bort poteta til middag og erstattar den med gulrøtter? Når vi får det rådet frå ernæringsfysiolog at ho bør ete mindre potet?

Å redusere/fjerne potetene er absolutt ikke farlig. Tvert imot, hvis hun har diabetes bør hun styre unna poteter, fordi de inneholder så mye stivelse som øker blodsukkeret kraftig.
Karbohydrater er viktig i kostholdet, men for en diabetiker er det de "langsomme" karbohydratene som er best.

__________________
Storebror (2003) og lillebror (2004)

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 10:37   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Jeg skjønner at det er vanskelig, spesielt når man har to sykdommer som liksom går på tvers av hverandre.

Det kan godt hende at disse diettene (eller elementer fra dem) er finfine, jeg ville bare understreke at jeg ikke ville satt igang med noe uten å ha rådført med helsepersonell og satt meg godt inn i saken.

Hva med å kontakte en privat ernæringsfysiolog?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 10:37   #14
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Takk MorStine Jo det stemmer. Svigerfar din har sikkert diabetes type 2 som er det voksne får, ofte som resultat av litt feil kosthold og at ein disponert for det.

Ein diabetiker skal ete lite av alle matvarer som har mykje stivelse (karbohydrat) sidan dette blir omdanna til sukker i kroppen. Grovare produkt (med fiber altså) betrar litt på dette og gjer at blodsukkerstiginga blir litt langsommare.

Før vi fekk cøliaki-diagnosen ga vi henne grov pasta, godt grovt brød o.l. Når vi nå skal leve utan gluten har vi ikkje slike produkt å gi henne.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 10:40   #15
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Eg kan kontakte henne å be om ny time (tar månader ), men ho seier igjen og igjen at ho har ikkje lov å gi andre råd enn det staten har sagt at ho skal gi. Diabetesforbundet tilrår også eit kosthold med basis i brødmat, fordi dette er ei viktig kjelde til fiber i eit norsk kosthold.

De lærde strides mye på dette feltet. Og brød er et relativt begrep - det aller meste som kjøpes ferdig, inneholder altfor mye fint mel. Baker man selv, har man mer kontroll på sunheten.
Jeg får en følelse av at ernæringsfysioogen du har snakket med, egentlig har lyst til å gi andre råd, ettersom hun poengterer at hun ikke har lov til å gi andre råd enn det staten har sagt?

__________________
Storebror (2003) og lillebror (2004)

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 10:49   #16
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Jeg får en følelse av at ernæringsfysioogen du har snakket med, egentlig har lyst til å gi andre råd, ettersom hun poengterer at hun ikke har lov til å gi andre råd enn det staten har sagt?

Eg har tenkt tanken, men veit ikkje sikkert altså Er lett å ta feil; kan jo hende ho prøver å gjere argumentasjonen sin sterkare ved å presisere at dette er Staten sine retningslinjer (men litt unødvendig å legge til "og dei må eg følge.. ?)

Ho sa forresten at generelt var det ein diett som som var veldig feil for barn, og det var kost utan kjøtt, fisk, egg, melk, ost og smør. Ho hadde hatt tilfeller av foreldre som ønskte å innføre dette som diett for sine barn.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 11:03   #17
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.002
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Går det ikke an å finne en "uavhengig" ernæringsfysiolog? Jeg tror aspekter ved lavkarbodiettene kan være fine å bruke ift datteren din også, men jeg tror absolutt ikke du bør gå inn på en rein lavkarbodiett til henne uten å ha snakket med eksperter. Det kan likevel være verdt å lese litt litteratur av f.eks. Atkins eller Lindberg for å sette deg inn i hvilke grønnsaker som inneholder mye fiber samtidig som de ikke gir rask blodsukkerstigning. Det bør vel være ideelle grønnsaker for henne?

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 11:36   #18
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det kan likevel være verdt å lese litt litteratur av f.eks. Atkins eller Lindberg for å sette deg inn i hvilke grønnsaker som inneholder mye fiber samtidig som de ikke gir rask blodsukkerstigning. Det bør vel være ideelle grønnsaker for henne?

Har jo fanga opp ein del; og alle grønnsaker utan stivelse gir ingen spesiell stiging i blodsukker. Gulrøtter f.eks kan du ete så masse du vil av utan at blodsukkeret vert påvirka. Gir godt med fiber og metthetsfølelse også. Gulrot er dermed MYKJE betre enn poteta! Nå kan det hende at potet inneheld noko fantastisk som vi går glipp av; så det der må eg sjekke opp. Og ja, eg må lese meir; finne ut kva andre grønsaker som inneheld stivelse. Kjem berre på potet i farten.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 11:44   #19
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.641
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Det går an å leve utan brød, det er vel omtrent berre her i Norge at vi et så mykje brød som vi gjer. Korleis er det med knekkebrød? Både Semper og Wasa har glutenfrie knekkebrød. Dei blir rekna som snop her i huset. Eg veit ikkje korleis dette vil verke inn på blodsukkerstiginga. Men om ho ikkje liker det glutenfrie brødet så er det jo eit alternativ.
Forresten, sjekk ut www.lettvint.no dei har gode glutenfrie grove brød. Spesielt solsikkebrødet er grovt. Det er Baker Brun som selger de i butikkene.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 12:00   #20
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.480
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Vil berre ha sagt at vi ikkje tenker å følge ein diett strengt. Vi vil aldri ete ertersuppe utan å ha pannekaker til for å seie det sånn. Men syns de verkeleg at det er farlig dersom eg tar bort poteta til middag og erstattar den med gulrøtter? Når vi får det rådet frå ernæringsfysiolog at ho bør ete mindre potet?

Hvis det kun er det å fjerne poteten til middag som er saken så ville jeg har gjort det. Jeg ser ingen problemer med å erstatte poteten med kålrabi, gulerøtter, blomkål etc. Jeg ville imidlertidig ikke satt jenta på en spesiell type helhetlig diett uten å ha snakket med noen feks ernæringseksperten. Kanskje du kan prøve linser, bønner etc til maten?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no