Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Kindle og norske bøker?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-11, 11:12   #1
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kindle og norske bøker?

Jeg har ei venninne, attak, som ikke er så glad i å lese engelske bøker, men som synes kindle ser veldig fin ut likevel. Finnes det noen måte hun kan få tak i norske bøker til kindle på, og da vanlige norske bøker, ikke bare de som ligger på amazon? Eller blir det bare format- og rettighetsproblemer på det meste?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 11:21   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: kindle og norske bøker?

Nei, det går fint, det er litt småplukk, men ikke vanskelig. Og lovlig er det også.

Det største problemet er utvalget (men det må jo komme seg etter hvert).

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 11:26   #3
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: kindle og norske bøker?

Jeg fikk en bruksanvisning, og fant ut at det er lurt å lese hele greia og følge den slavisk, for prøver man å ta ting på gefühlen går det ikke fullt så bra. Men det er ikke vanskelig, men utvalget av bøker er så som så.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 12:16   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: kindle og norske bøker?

Men går det bra uansett format de bøkene kommer i? Litt teknisk plunder greier vi. Jeg synes ikke utvalget var så galt som jeg forestilte meg heller. Det er selvfølgelig mulig det er ønsketenkning fordi jeg så på den nye kindlesaken på amazon igår kveld og syntes den så rett så søt ut.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 12:29   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: kindle og norske bøker?

Jeg tror alle norske e-bøker er i samme format?

Hvor bestiller du fra evt? Jeg var på digitalbok eller hva det heter, og da var det begredelig (men det er jo noen måneder siden).

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 14:39   #6
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kindle og norske bøker?

Ein får norske bøker over på Kindle ja. Må ha eit par andre program installert på maskina for å få alt til å gå i hop, men det går relativt kjapt.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 15:50   #7
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kindle og norske bøker?

Jeg synes Sony er mye bedre enn Kindle å bruke (med unntak av manglende WiFi), så hvis du ønsker å lese norske bøker, så ville jeg valgt et annet lesebrett enn Kindle. Eller i det minste ventet til den nye kindle er tilgjengelig. Jeg tenkte jeg skulle skrive en liten review på de lesebrettene jeg har prøvd, og forskjellen på dem. Skal se om jeg får somlet meg til det.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 15:52   #8
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kindle og norske bøker?

Nå ser jeg at det er den nye du vurderer, ja.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 16:58   #9
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kindle og norske bøker?

Jeg bestiller ikke den gamle nei. Jeg synes kindle er veldig ok fordi den er så bok-alike. Mange andre skjermer er litt blanke. Og kindle fungerer veldig greit. Men hvis det er andre som fungerer vesentlig bedre mot norske bøker, vurderer jeg dem også.

Det var på digitalbok.no jeg så ja, utvalget var helt sikkert ikke bra, men jeg forestilte det meg vesentlig verre enn det faktisk var.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 17:42   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kindle og norske bøker?

Ja, altså, det har jo blitt en del titler etter hvert, men det ser ut til å være veldig høy flyplassfaktor?

Det er kanskje enklere hvis man vet hva man leter etter og ikke bare browser via bestselgere og sånt.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 19:05   #11
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kindle og norske bøker?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg bestiller ikke den gamle nei. Jeg synes kindle er veldig ok fordi den er så bok-alike. Mange andre skjermer er litt blanke. Og kindle fungerer veldig greit. Men hvis det er andre som fungerer vesentlig bedre mot norske bøker, vurderer jeg dem også.

Det var på digitalbok.no jeg så ja, utvalget var helt sikkert ikke bra, men jeg forestilte det meg vesentlig verre enn det faktisk var.

Alle eboklesere har matt skjerm, og de framstår like på den måten. I allefall de tre merkene med lesebrett jeg har prøvd.

Nå ser jeg at "min" Sony har kommet med WiFi. Jeg er visst akkurat for tidlig ute med både Kindle og Sony. Hvis målet ditt i hovedsak er å lese norske bøker, så ville jeg valgt et Sony lesebrett med WiFi.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 20:37   #12
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kindle og norske bøker?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Alle eboklesere har matt skjerm, og de framstår like på den måten. I allefall de tre merkene med lesebrett jeg har prøvd.

Nå ser jeg at "min" Sony har kommet med WiFi. Jeg er visst akkurat for tidlig ute med både Kindle og Sony. Hvis målet ditt i hovedsak er å lese norske bøker, så ville jeg valgt et Sony lesebrett med WiFi.

Jeg vil ha noe som virker både på norsk og på engelsk. Wifi er et must og det må være lite og nett som mannens kindle, som gir perfekt bokfølelse synes jeg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 20:42   #13
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kindle og norske bøker?

De fleste lesebrett er på størrelsen med Kindle, Sony sitt er omtrent tilsvarende. Du kan kjøpe og lese engelske bøker på alle lesebrett, problemet er at de engelske bøkene blir dyrere å kjøpe på norske nettsteder som selger ebøker enn det vil bli på Kindle. Det er ikke lov å kjøpe engelske bøker på utenlandske nettsteder med ebøker, de må kjøpes på norske nettsteder. *har prøvd*

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 20:42   #14
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kindle og norske bøker?

Det er ikke enighet om hvorvidt dette er lovlig eller ikke. Jeg heller til å anta at det ikke er det; jeg er jo ikke jurist, men jeg er over gjennomsnittlig opptatt av og informert om opphavsrettslovgivning til lekmann å være. Men jeg mener at det burde være lov til å fjerne digitale sperrer på ting du kjøper; eller leier, som vel egentlig er riktigere siden disse ebøkene er befengt med bruksbegrensninger. Men nå syns jeg det er ganske mange lover som burde være endret på opphavsrettsområdet. Jeg er ikke helt sikker på om jeg mener det er moralsk riktig å ta seg til rette om man mener at lovene er feil på dette området, men det er iallefall åpenbart at svært mange gjør akkurat det.

Dette har vært diskutert på Eirik Newths blogg; der er det også fagfolk som deltar i diskusjonen, og jeg anbefaler å lese det om man er interessert i emnet.

Ben "med Nøgel til fremmed Laas" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 20:52   #15
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kindle og norske bøker?

Sony bruker jo å være ramme på å legge inn sperrer av ymse slag i produktene sine.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 21:04   #16
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kindle og norske bøker?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Sony bruker jo å være ramme på å legge inn sperrer av ymse slag i produktene sine.

Nei, det har ikke noe med Sony å gjøre. Det skjer på nettsiden. Prøver man å legge en ebok i handlekurven på f.eks engelske eller svenske nettbutikker, så får man beskjed om at de ikke har lov til å kjøpe bøker hos dem når man skal betale. En engelsk eller svensk bok på en norsk nettside går bra. Prøvde meg på å kjøpe engelske bøker fra Waterstones da jeg var i London, men det blitt for mye plunder og heft, jeg måtte ha jugd på meg en adresse og det føltes ikke greit. Det er grunnen til at jeg kjøpte meg Kindle. Et lesebrett til hvert sitt bruk. Sikkert litt råflott, men jeg leser en del, og da synes jeg det er verdt det. Miljøvennlig er det også.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 12:51   #17
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kindle og norske bøker?

Jeg har ingen skrupler med å investere i to lesebrett, hvis det er det som skal til. Det er veldig mye billigere å kjøpe et lesebrett ekstra, fremfor å kjøpe nye bokhyller og, ikke minst, rom til å ha hyllene i.

Men jeg har nå ennå ikke helt gitt opp håpet om å finne ut hvordan jeg laster ned norske bøker til Kindelen min. Hadde du en bruksanvisning som fungerte sa du, Adrienne?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 12:53   #18
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kindle og norske bøker?

Abbonerer.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no