Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

a-endelser, når er det lov?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-12, 18:28   #21
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Skole er hankjønnsord. Skola er ikkje eit riktig alternativ. Eg kjenner trønderar som skriv "bila" og. Det er heller ikkje riktig. Det er kun hokjønnsord som kan ha a-ending.

I tillegg kan nesten alle intetkjønnsord bøyes med -a i bestemt form flertall. Husa, trea, budsjetta. Det som kan være litt forvirrende her, er at mange av oss jo også bøyer hannkjønnsord slik muntlig: gutta, skoa - men det er altså ikke korrekt i skrift.

Du skriver "utpreget" i hovedinnlegget, og her kunne du ha skrevet "utprega".

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 19:02   #22
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Jeg snakker ganske så riksmålsnært og har kun to hunnkjønnsord i mitt vokabular: hytte - hytta og jente - jenta. Og kanskje pølsa - selv om jeg vet jeg har sagt pølsen ved flere anledninger. Jeg sier solen og trappen og gaten og sånn. Jeg bruker ikke ei som artikkel i det hele tatt. Hvis jeg skulle skrive om jenter, så kan det hende at jeg ville ha skrevet ei - fordi jeg vet at det er riktig. Men jeg sier det ikke.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 19:19   #23
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Jeg skreiv radikalt bokmål da jeg gikk på videregående, la det av meg i løpet av studieåra i Oslo, og nå har jeg begynt å finne litt tilbake igjen. Jeg skriver skrevet meget motvillig - på videregående brukte jeg i- endringer der det falt meg naturlig, og fikk lov til det. Jeg var konsekvent, altså, og hadde seks i norsk skriftlig. Jeg veit at ordboka ikke tillater det, og derfor gjør jeg ikke det her inne, men jeg overveier stadig å drite i det. Jeg prøver å huske på at jeg bruker a-endringer nå, men glemmer meg av og til. Det tar visst litt tid å kalibrere skriftspråket igjen...

På Facebook er jeg vill og gal og skriver både skrivi og det som verre er.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 19:57   #24
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Jeg sier sola. Men jeg sier skolen. Jeg kjenner dog en som sier skola, men det høres ikke bra ut altså. Han snakker riktignok dialekt fra Østerdalen.

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Her er jeg uenig med deg. Jeg er Oslojente, og ikke en gang på Oslo vest hvor jeg har oppvokst sier man "jenten". Derimot er det svært vanlig å si og skrive "solen" i stedet for "sola".

Så "Jenta sitter i solen" synes jeg ikke fungerer dårlig. Selv bruker jeg stort sett a-endinger (og -ing og ikke -else) konsekvent, både skriftlig og muntlig, men iblant tyter oppveksten gjennom.

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Skole er hankjønnsord. Skola er ikkje eit riktig alternativ. Eg kjenner trønderar som skriv "bila" og. Det er heller ikkje riktig. Det er kun hokjønnsord som kan ha a-ending.

Både skole og sol kan være hunkjønn i muntlige dialekter. Her i strøket er det enkelte lokale varianter som er så feministiske at de sier "ei okse". Skriftlig norsk er preget av gamle mannlige professorer, tror jeg, for der kan man ikke engang bøye plan eller statue som hunkjønn. Det irriterer meg.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 19:59   #25
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Både skole og sol kan være hunkjønn i muntlige dialekter. Her i strøket er det enkelte lokale varianter som er så feministiske at de sier "ei okse". Skriftlig norsk er preget av gamle mannlige professorer, tror jeg, for der kan man ikke engang bøye plan eller statue som hunkjønn. Det irriterer meg.

Vil du bøye plan som hokjønn!?

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 20:04   #26
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Vil du bøye plan som hokjønn!?

Jepp, og ikkje berre eg. Der er jobbar (offentleg forvaltning) er feilen så vanleg at den står på språkvasklista vår (saman med mellom anna statue og analyse).

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 20:06   #27
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.399
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Her er jeg uenig med deg. Jeg er Oslojente, og ikke en gang på Oslo vest hvor jeg har oppvokst sier man "jenten". Derimot er det svært vanlig å si og skrive "solen" i stedet for "sola". .

Jo da, her vi bor sier nok en hel del jenten. F.eks. Den jenten som sitter i solen har brunt hår.

Men sola hører du aldri her.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 20:10   #28
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Det er framleis forskjell på munnleg og skriftleg språk.

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jepp, og ikkje berre eg. Der er jobbar (offentleg forvaltning) er feilen så vanleg at den står på språkvasklista vår (saman med mellom anna statue og analyse).

Statue er eg med på, det bøyer eg som hokjønn munnleg, men plan overraska meg. Det ville eg aldri vurdert å bøye som hokjønn.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 20:18   #29
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Det er framleis forskjell på munnleg og skriftleg språk.

Ja, men når eit ord er gjennomført hokjønn i eit stort geografisk område, så syns eg det er rart at ein ikkje kan velje.

Eigentleg meiner eg at Kjønn alltid skulle vore valfritt, så lenge ein er konsekvent. Det er veldig sjelden det er meiningsberande skilnad mellom eit ord med hokjønnsbøying, og same ordet med hankjønnsbøying.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 20:22   #30
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Ja, men når eit ord er gjennomført hokjønn i eit stort geografisk område, så syns eg det er rart at ein ikkje kan velje.

Eigentleg meiner eg at Kjønn alltid skulle vore valfritt, så lenge ein er konsekvent. Det er veldig sjelden det er meiningsberande skilnad mellom eit ord med hokjønnsbøying, og same ordet med hankjønnsbøying.

Nei, det er for så vidt sant. Eg kjem ikkje på noko eksempel, i alle fall.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 21:24   #31
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Det er alltid lov, både på bokmål og nynorsk, men du bør vere konsekvent. "Jenta sitter i solen" fungerer for eksempel dårleg. "Jenta sitter i sola" fungerer bra. Når du vel -a-ending, må du og bruke ei på hokjønnsord. (Det sitter ei jente i sola, ikkje "det sitter en jente i sola").

Jeg er med på logikken, men jeg klarer det ikke i praksis.

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg snakker ganske så riksmålsnært og har kun to hunnkjønnsord i mitt vokabular: hytte - hytta og jente - jenta. Og kanskje pølsa - selv om jeg vet jeg har sagt pølsen ved flere anledninger. Jeg sier solen og trappen og gaten og sånn. Jeg bruker ikke ei som artikkel i det hele tatt. Hvis jeg skulle skrive om jenter, så kan det hende at jeg ville ha skrevet ei - fordi jeg vet at det er riktig. Men jeg sier det ikke.

Som jeg skulle ha sagt det selv. Jente bøyer jeg slik: En jente - jenta.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 21:25   #32
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg er med på logikken, men jeg klarer det ikke i praksis.

Som jeg skulle ha sagt det selv. Jente bøyer jeg slik: En jente - jenta.

Det går jo ikkje an...

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 21:29   #33
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Det går jo ikkje an...

Jeg vet da det. Det gjøres bare muntlig.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 21:31   #34
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Det går jo ikkje an...

Det er visst ganske vanlig for folk som snakker østlandsk, mener jeg Toffen sa i bloggen min en gang. En jente synes mange høres greit ut, men jenten ser enten veldig riksmålsk eller bergensk ut. (Sønnen min sier en i stedet for ei på alle de signalordene, men han sier jenta og hytta og gata i bestemt form.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 21:34   #35
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Aldri.
:bergenser:

Som om jeg skulle sagt det selv.

Jeg må i jobbsammenheng skrive nynorsk av og til og jeg sliter verre med hunkjønnsord. Det er forsåvidt litt greit å se at det også gjelder de som faktisk har hunkjønn i dialekten sin.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 21:34   #36
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Er det ikke lov å si at jeg har skrivd ganske mange innlegg heller?

  Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 21:42   #37
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.399
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Er det ikke lov å si at jeg har skrivd ganske mange innlegg heller?

Jeg har skrevet mange innlegg opp gjennom årene. Nå gjør jeg heldigvis ikke det lenger.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 21:44   #38
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er visst ganske vanlig for folk som snakker østlandsk, mener jeg Toffen sa i bloggen min en gang. En jente synes mange høres greit ut, men jenten ser enten veldig riksmålsk eller bergensk ut. (Sønnen min sier en i stedet for ei på alle de signalordene, men han sier jenta og hytta og gata i bestemt form.)

Ja, for meg blir det nok oftest "en liten jente" i stedet for "ei lita jente", men "jenten" ville jeg aldri aldri si. Det høres bergensk og/eller klysete ut.

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 22:53   #39
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Skrivi er ikkje lov på bokmål. Litt usikker på den nye nynorsknormen etter 1.august, men det var lov på nynorsk i gammal norm.

I-endingane er ute av nynorsken i den nye norma.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 23:10   #40
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er visst ganske vanlig for folk som snakker østlandsk, mener jeg Toffen sa i bloggen min en gang. En jente synes mange høres greit ut, men jenten ser enten veldig riksmålsk eller bergensk ut. (Sønnen min sier en i stedet for ei på alle de signalordene, men han sier jenta og hytta og gata i bestemt form.)

Eg skjønner at det er vanleg i munnleg språk. Eg vil likevel påstå at det ikkje er greit å skrive det. Det er mykje som er vanleg i mange dialektar, men som likevel ikkje er korrekt skriftleg. :regelrytter: (Nå vel jo eg bevisst (for eksempel) å bruke former som ikkje er korrekt i skriftleg nynorsk, men eg er klar over at eg gjer det. Og når nokon spør om det er lov å skrive bevisst på nynorsk, svarer eg likevel at det er det i grunnen ikkje).

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Er det ikke lov å si at jeg har skrivd ganske mange innlegg heller?

Nei.

Å skrive: skrive skreiv el. skrev, skrevet (norr skrifa, lat. scribere, bet. 2 etter ty.) http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/or...+&ordbok=begge


Opprinnelig lagt inn av Gri, her.

I-endingane er ute av nynorsken i den nye norma.

Takk.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no