Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Hvilken laptop som hjelpemiddel til barn?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-09, 11:13   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Hvilken laptop som hjelpemiddel til barn?

Barnet har ADHD og læringsvansker og skal ha en laptop. Han er åtte år gammel og den skal være med på skolen. Skolen forlanger XP pro. (Steinalderskole...)

Jeg er bedt om å uttale meg, men jeg har ikke minste idé til akkurat den bruken. Er det noen som kan hjelpe meg med noen synspunkter?

Disse er dem man kan velge mellom:

Acer Extensa 5630EZ PMD T4300 1 x 2GB
15,4", 160GB, Vista Bus Xp Pro Downgrade
PRIS: 4.690,00 inkl. mva.

Acer Extensa 5235 CMT 3000 4GB
15,6" LED, 320GB, Vista VB & Xp Pro
PRIS: 6.235,00 inkl. mva.

Fujitsu ESPRIMO Mobile V6535 - T3000
15,4"WXGA, 2GB, 250GB,BT, Cam, VB+XPP
PRIS: 6.290,00 inkl. mva.

HP Compaq 2230s notebook Intel C2D T6570
12" WXGA, 2GB, 250GB, DVD-RW, HDMI, VHP
PRIS: 7.190,00 inkl. mva.

Acer TM8371 TIMELINE SU7300 C2D 3GB
13.3" HD LED, 320GB, Vista Business & Xp
PRIS: 7.490,00 inkl. mva.

Fujitsu ESPRIMO Mobile V6555 - T5870
15,4", 2GB, 250GB, BT, Cam, 3G, VB/XPP
PRIS: 7.890,00 inkl. mva.

  Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 11:21   #2
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken laptop som hjelpemiddel til barn?

Jeg har ikke mye å bidra med, men synes at Fujitsu er en veldig bråkete maskin, men fullt mulig jeg har vært uheldig da. Og HP tåler å få en kopp kakao helt over tastaturet, men da har den en tendens til å bli veldig varm etterpå.

*Lite kontruktiv*

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 11:21   #3
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken laptop som hjelpemiddel til barn?

Jeg vet at dataansvarlig på skolen gjerne vil ha noe å si ang valg av pc til bruk i skolen, men det ser ut til at dere har snakket med skolen om dette allerede. Ut over det har jeg ingen som helst formening.

__________________
HARIBO MACHT KINDER FROH UND ERWACHSENE EBENSO
pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 11:23   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken laptop som hjelpemiddel til barn?

Velg størst mulig skjerm og god oppløsning, hvis han skal jobbe mye på den, ville jeg sagt. Ellers kjenner jeg ikke noen av de modellene, dessverre.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 11:33   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken laptop som hjelpemiddel til barn?

Er det gjennom hjelpemiddelsentralen? Noen i min familie fikk en viss sum refundert i stedet for å velge de maskinene, og fikk utrolig mye mer for pengene ved å kjøpe en Dell.

Jeg syns ingen av de alternativene du lister opp er spesielt gode maskiner. Jeg har en Fujitsu selv, og det er en dustemaskin. Veldig lite brukervennlig, og bråker som et uvær.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 11:39   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilken laptop som hjelpemiddel til barn?

Det er gjennom hjelpemiddelsentralen ja. Det er kompisen til lillebror som skal ha.

  Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 11:39   #7
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.611
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken laptop som hjelpemiddel til barn?

Jeg går ut fra at den skal bæres frem og tilbake til skolen. Da betyr vekten mye. Den er 2 klassing som skal ha den? Jeg ville prioretert en maskin med ikke så stor skjerm. Det begrenser seg litt hvor mye de jobber med pc i den alderen. Etter 4 år kan man søke ny pc. Da er barnet større og mer bruk for stor skjerm. Tastene bør være store nok til at barnet lett kan treffe riktig tast men ikke større enn at det klarer å lære touch-metoden. Vi har bare fått en rekvisjon på pc og skriver samt lingdies (?) og talesyntese. Høretelefoner og c-penn har vi kjøpt inn for egne penger. Vi fikk beskjed om å kjøpe den pc-en vi mente var best selv. Storepropell har en Asus Eee pc.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 11:43   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilken laptop som hjelpemiddel til barn?

Han skal ha den med rundt omkring ja. Det kan hende den bør tåle en trøkk egentlig, og at det nesten er det mest vesentlige. Han er ikke overforsiktig av seg.

  Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 11:52   #9
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.611
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken laptop som hjelpemiddel til barn?

Viktig med en sekk som har en god pc-lomme. Det finnes i de sekkene som er fra 4 klasse. Vi kjøpte ny sekk til storpropell nå pga dette. Pluss et trekk til å ta rundt pc-en.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 12:16   #10
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilken laptop som hjelpemiddel til barn?

Jeg har en HP Pavilion dv5, den blir fort veldig varm, batteriet er dårlig (kan være at jeg ikke har ladet det opp skikkelig når den var ny, er ikke helt sikker) og den er ganske tung.

sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 12:19   #11
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken laptop som hjelpemiddel til barn?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Acer TM8371 TIMELINE SU7300 C2D 3GB
13.3" HD LED, 320GB, Vista Business & Xp
PRIS: 7.490,00 inkl. mva.

Jeg hadde valgt denne pga mye ram og liten skjerm.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 13:18   #12
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken laptop som hjelpemiddel til barn?

Opprinnelig lagt inn av Sola, her.

Jeg hadde valgt denne pga mye ram og liten skjerm.

Enig. Pluss bra prosessor og lang batteritid. 13,3" 1280x720 holder lenge, er det jeg sitter å jobber med nå (MacBook).

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 13:56   #13
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken laptop som hjelpemiddel til barn?

Lillegutt hadde Acer travelmate, og den var vi IKKE fornøyd med. Kræsjet bare man pustet hardt på den.
Sørg for å snakke med hjelpemiddelsentralen om hva slags tastatur det er på maskina - eller sjekk det ut først. På travelmaten er det en million knapper man ALDRI kommer til å bruke, også ifm den firkantmus-saken.
(eller gjør hjemmeleksen på nett først - velg en med et enkelt og oversiktlig, og gjerne litt stort, tastatur. Dette kan de på hjelpemiddelsentralen altså)

Søk om to! Det er mye mulig han får nettopp med begrunnelse i at den skal fraktes mellom hjem og skole og div fritidsaktiviteter, og det er tungt, krøkkete, lett for at den skal gå i stykker, hindrende ift deltagelse i fritidsaktiviteter og impulsiv lek, han tar dårlig hånd om eiendeler pga diagnose, osv. Bruk argumentene. Be om at det heller kan brukes minnepinne til "frakten". Mye, mye lurere, hvis ungen/spesped håndterer minnepinnebiten. (lillegutt fikk to - mener det var dette som var begrunnelsen)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 14:01   #14
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken laptop som hjelpemiddel til barn?

Sørg for å få en business-modell i alle fall.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 14:17   #15
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilken laptop som hjelpemiddel til barn?

De har sagt at han skal ha en laptop til skole og sånn og en stasjonær hjemme, så han får to.
Minnepinne var smart.
Jeg har bare erfaring fra businessmodeller selv, men de pleier å tåle litt ihvertfall. :ikke si noe til sjefen min:

  Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 14:24   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken laptop som hjelpemiddel til barn?

Jeg ville hatt en lap hjemme også. De tar mindre plass, og det går tross alt an å flytte på dem.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 14:30   #17
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken laptop som hjelpemiddel til barn?

Acer tåler ikke så godt forflytting.
Travelmater tåler det bedre enn de andre. jeg har herpa to acer maskiner ved å ta dem med mellom hjem og skole. (Og jeg er voksen og har passet godt på de.)

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 12:46   #18
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken laptop som hjelpemiddel til barn?

Har en TM8371G her fra Acers Timeline-serie. Temmelig kompakt og lett (1,7 kg) og batteritiden må man bare elske. Man kan nok godt legge igjen batteriladeren hjemme, for maskinen vil nok for mange brukssituasjoner klare 6-8 timers drift på batteriet Godt inntrykk av konstruksjonen også. Modellen jeg har her støtter dokkingstasjon, hvilket gjør det enklere om man f.eks. hjemme vil ha maskinen tilkoblet større skjerm, mus, tastatur osv.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 18:04   #19
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken laptop som hjelpemiddel til barn?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

De har sagt at han skal ha en laptop til skole og sånn og en stasjonær hjemme, så han får to.

Den beskjeden fikk vi også, men vi hørte ikke på det og kjøpte to laptoper i stedet. Lenovo her, fordi den tåler harde trøkker. Men fire år holder den ikke, og det er en idiotisk regel.

Sjøl har jeg en Acer, men den bråker som et uvær.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no