Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjemmelaget rent bacon!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-11, 18:09   #41
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget rent bacon!

Vi bruker ikke et helt svinelår. Det gjorde vi en gang, det var gaaanske dyrt! Tar bare et mindre stykke.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 18:09   #42
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.864
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget rent bacon!

Det var å ta pent i, Idsøe er fantastisk!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 18:41   #43
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.940
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget rent bacon!

Dersom man ikke vil lage selv så er Nordgården bacon uten konserveringsmidler. Heldigvis finnes det et slikt alternativ.

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 18:43   #44
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget rent bacon!

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det var å ta pent i, Idsøe er fantastisk!

Idsøe og Håland kjøtt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 18:44   #45
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget rent bacon!

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Dersom man ikke vil lage selv så er Nordgården bacon uten konserveringsmidler. Heldigvis finnes det et slikt alternativ.

Åh?! Røkt/urøkt?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 19:04   #46
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.940
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget rent bacon!

Det har jeg ikke undersøkt, altså. Det selges som bacon, pakkene henger sammen med resten av baconet. Det er dyrere, siden det er økologisk.

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 19:14   #47
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget rent bacon!

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Dersom man ikke vil lage selv så er Nordgården bacon uten konserveringsmidler. Heldigvis finnes det et slikt alternativ.

inneholder glukose (som alle de andre)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 19:30   #48
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.940
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget rent bacon!

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

inneholder glukose (som alle de andre)

Det kan godt være. Jeg tror jeg har kapitulert på den fronten, er bare glad når jeg finner alternativer uten konserveringsmidler. Men et alternativ uten glukose også - ja takk.

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 22:19   #49
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjemmelaget rent bacon!

Til m^2, jeg har funnet et annet bacon som er SCD tillatt, det er tørrsaltet. Husker ikke navnet på det men kan se neste gang jeg er på meny.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 22:50   #50
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget rent bacon!

takk!!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 23:34   #51
Elastica
Aktiv
 
Elastica sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 103
Elastica er litt kul
Standard

Sv: Hjemmelaget rent bacon!

En liten tilleggsopplysning vedrørende pancetta og nitrittsalt. Jeg leste i boken "Ekte mat" av Andreas Viestad at han ikke bruker nitrittsalt i sin oppskrift. Antakeligvis på grunn av at den skal stekes før den spises. Og jeg forstod det også slik at fersk rosmarin hadde noe av den bakteriehemmende effekten som nitrittsalt hadde, så da er det bare å bruke mengder av det istedet. (Passet fint, for det var masse rosmarin i oppskriften hans på pancetta.)

Beklager avsporing, men kanskje noen lurte på det med nitrittsalt.

Elastica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 09:57   #52
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget rent bacon!

:noterer:
Fersk rosmarin sier du? Det er jo godt!

Her fant jeg en link som går gjennom hele prosessen med å lage bacon, og røyke den - med bilder Der står det også litt om hvorfor nitritten er tilsatt i utgangspunktet i ferdigprodusert bacon.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 10:01   #53
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget rent bacon!

Sellerijuice skal også visstnok være "a source of naturally occuring nitrates"

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 11:25   #54
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.532
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget rent bacon!

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

:noterer:
Fersk rosmarin sier du? Det er jo godt!

Her fant jeg en link som går gjennom hele prosessen med å lage bacon, og røyke den - med bilder Der står det også litt om hvorfor nitritten er tilsatt i utgangspunktet i ferdigprodusert bacon.

Rosmarin liker jeg ikke, og kan ikke tenke meg at jeg ville like det i bacon heller.

Det frister sånnsett å lage bacon selv altså, får å unngå de der "skumle greiene", men for meg er røkingen litt vesentlig, og det er ikke som om en sånn røkeovn noen gang kommer til å flytte inn i vår hage er jeg redd... Jeg antar dessutne at det baconet jeg er vant til er kaldrøkt? Siden å varme det opp til 150 grader inni kjøttet vel ikke vil gi det rå baconet jeg er vant til å kjøpe? Det er dog en differanse jeg kunne leve med, om jeg bare hadde tilgang på røkeri...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 12:17   #55
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget rent bacon!

Men en liten aburøken har du vel plass til på verandaen?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 13:59   #56
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.532
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget rent bacon!

Hmm, det så nestne ut som noe jeg kunne hatt... nede i hagen. Ikke på verandaen, ikke sånn fast i alle fall, den er for å si det mildt overfull som det er, etter at vi liksom ikke tok helt hensyn til helheten da vi kjøpte nytt bord, fikk satt opp lekehytte, kjøpte lite sånn rasteplassbord til Knerten, altså har en grill der, og dertil hund og en toåring som sykler/kjører "gåbil" på verandaen... en gang i tiden var den stooooor, nå er den bare overfull.

Men så har jo jeg en drøm om å flytte, og det drømmehuset da... Det har plass til noe slikt (At jeg er gift med en mann som ikke liker røkt kjøtt egentlig og derfor neppe ser behovet er en annen sak, kanskje... Han foretrekker sånnsett egentlig lettsaltet sideflesk også han, for en del behov i alle fall. Men spiser normalt bacon til de fleste baconbehov altså. dog hjemmerøkeri er kanskje ikke noe han ser behovet for...)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 19:11   #57
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget rent bacon!

Siste nr av jamie magazine (nr 15, januar 2011) har en oppskrift på green bacon, dry cured og urøkt. Jeg tror jeg skal teste den og fryse ned.

Det går forresten an å lage en liten røkeboks og bruke på komfyren hjemme. Alt du trenger er en gammel blikkboks med noen hull i lokket, litt flis, urter og en rist oppi.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no