Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Fortell meg om folkemuseet!

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-04-17, 11:31   #1
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Fortell meg om folkemuseet!

Eg har så lyst å sjå reformasjonsutstillingen, og jentungen har sagt ja til å vere med. Kva er morsomt for barn der? Er det kafeer der? Ok å vere D sjølv om det regner? Kor lang tid bør me beregne? Me kjem til olso ein dag og skal heim den neste, og eg har egentlig lyst å reise ut der andre dagen, berre ikkje tida vert for knapp da. Nokon som har sett reformasjonsutstillingen?

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-17, 11:38   #2
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om folkemuseet!

Det er en liten lekeplass der og våre barn synes OBOS-bygården er fin og interessant, eller bare det å springe rundt i friluftsmuseet. Noen ganger er det mulighet til å kjøre hest og vogn. Og så har de en lekeutstilling. Jeg synes ikke det er noe særlig å være der når det regner, rett og slett fordi man tilbringer så mye tid utendørs. I solskinn med mulighet for ispause er det derimot veldig fint og da går timene fort.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-17, 11:42   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om folkemuseet!

Jeg har ikke sett reformasjonsutstillingen, men har vært mye på Folkemuseet.

Det er en cafe ved inngangen, og en veldig fin giftshop. Det er også en cafe til inne ved ustillingshusene, og en liten kaffesjappe ved festplassen. Inne på området går du gjennom ulike gårdstun knyttet opp mot ulike geografiske områder og tidsperioder i Norge. Det er ofte små aktiviteter i de ulike husene; lefsebaking blant annet. De ansatte går i bunad, og kan svare på spørsmål. Noen ganger er det folkedansoppvisninger der også. I Oslodelen finnes det et lite landhandleri med gammeldags godteributikk (husk småpenger), også er det et pottemakeri og en gullsmed tror jeg.

I påsken er det mange aktiviteter; eggmaling, pannekakesteking, og ikke minst: påskekrimmen som man løser ved å samle clues gjennom hele utstillingen. Dyra er også ofte ute da. Vi gjør påskekrimmen hvert år.

Mesteparten av området er utdendørs og blir gjørmete i regn, så ha på godt med klær. Utstillingene er innendørs. Obosgården er en favoritt her også, husk at det er to oppganger!

På Folkemuseets hjemmesider finner du en aktivitetskalender.

Når reiser dere dag to da? Det tar jo litt tid å komme seg ut dit, og hvor lang tidman bruker avhenger om man bare skal se utstillingen, eller suse litt rundt på hele området også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-17, 14:12   #4
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fortell meg om folkemuseet!

Å, takk, for god info. Ja, sant, når reiser me egentlig? Kanskje me må reise fra byn i tretida, er eg redd. Går det buss ut der? Er det greiaste måte? Fra Karl Johan?

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-17, 14:30   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om folkemuseet!

Ja, dere kan ta 30-bussen. Den stopper på Jernbanetorget foran Peppes Pizza, og den stopper i Dronningens gate og p Rådhuskaia. Husk at barn under 16 kjører gratis på deg i helgene.

Dere kan også ta bygdøyfergene fra Rådhuskaia. Det er ikke Ruter, så der må du kjøpe egen billett. Da må dere spasere opp til folkemuseet, det tar ca 10-15 minutter, mens bussen stopper rett utenfor inngangen. Bussen bruker vel ca 20 minutter ut fra sentrum.

Om dere reiser i tretida og drar ut på Folkemuseet tidlig så tror jeg dere skal ha nok av tid.

Og om dere skulle få tid, så ligger Vikingskipene vegg i vegg.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 02-04-17 kl 14:41.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-17, 14:32   #6
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om folkemuseet!

Det går buss dit ja, tar vel ca 20 min fra sentrum. Nr 30 går fra flere steder i sentrum, hvis du søker på ruter.nå så kan du finne rutetider og stoppet nærmest deg.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-17, 14:42   #7
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om folkemuseet!

Har tatt buss rett utenfor Nationaltheateret en gang når jeg og noen venninner dro dit med barna men det er noen år siden.
På Ruter ser det ut som at ruten er endret. Ser ut som at den går fra Jernbanetorget, rett utenfor NArvesen. Tipper at det er samme bussen som jeg tok når jeg skulle til TelenorArena og se Robbie Williams.

Buss 30 til Bygdøy. Tar 20.min

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-17, 14:47   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om folkemuseet!

Nei, 31-bussen går til Telenor, 30-bussen går til Bygdøy.

Jeg trodde først at bussene var tilbake til gammel rute opp ved Nationaltheatret, siden trikkene var det, men nei, de stopper fremdeles foran Rådhuset.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 02-04-17 kl 15:00.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-17, 16:21   #9
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fortell meg om folkemuseet!

Men hotellet vårt ligg langt nede på Karl Johan så utanfor Oslo s passer jo bra. Og så ma eg ta den som liksom går innover mot byn, og ikkje utover mot operaen? :grønn: men dette kan eg jo finne ut av på kartet for så vidt. No er jo ikkje dette i helga så då må eg vel ha billett til jenta også. Men det gje jo ikkje noko.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-17, 16:54   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om folkemuseet!

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Men hotellet vårt ligg langt nede på Karl Johan så utanfor Oslo s passer jo bra. Og så ma eg ta den som liksom går innover mot byn, og ikkje utover mot operaen? :grønn: men dette kan eg jo finne ut av på kartet for så vidt. No er jo ikkje dette i helga så då må eg vel ha billett til jenta også. Men det gje jo ikkje noko.

Ingen av delene. Du tar 30-bussen det står bygdøy på, og den stopper foran Narvesen/Peppes Pizza i enden av karl johan. Du skal ikke ta bussen fra samme side av gata som togstasjonen.

Den fortsetter da rett frem og får operaen på sin venstre side, før den svinger mot høyre parallellt med Karl Johan, kjører opp forbi Rådhuset og ut til Bygdøy.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-17, 17:02   #11
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om folkemuseet!

Abonnerer, vi skal ha hjemmepåske iår og det med påskekrimmen høre gøy ut.
Tally: Hvilken alder vil krimmen passe fra og når pleier det å være?

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-17, 17:14   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om folkemuseet!

Det er hele påsken, hele tiden. Du får et kart i resepsjonen, også følger du ruta og sjekker clues. Du kan lese om det på hjemmesidene til folkemuseet. De varierer litt i vanskelighetsgrad, det er ny historie hver år. Hiawata er 12 nå, og vi har gjort det i fem år, kanskje? Det er en familieaktivitet, så det er gøy å lufte ulike teorier underveis.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-17, 18:33   #13
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fortell meg om folkemuseet!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ingen av delene. Du tar 30-bussen det står bygdøy på, og den stopper foran Narvesen/Peppes Pizza i enden av karl johan. Du skal ikke ta bussen fra samme side av gata som togstasjonen.

Den fortsetter da rett frem og får operaen på sin venstre side, før den svinger mot høyre parallellt med Karl Johan, kjører opp forbi Rådhuset og ut til Bygdøy.

Hehe. Då forstår eg.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no