Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lapskaus på salt svineknoke

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-04-17, 13:39   #1
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lapskaus på salt svineknoke

Jeg skal lage lys lapsskaus og har funnet en oppskrift med salt svineknoke. Veldig bra! Det jeg ikke skjønner noe av er kokingen de snakker om i oppskriften. Det står ikke noe om å skjære opp kjøttet på noe tidspunkt i oppskriften og selv om jeg TROR kjøttet skal kokes helt, så er jeg faktisk ikke sikker?

Hvordan er dette?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-17, 13:46   #2
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Jeg koker kjøtt med ben på et par timer, skjærer av kjøttet og koker det og grønnsakene til de ermøre

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-17, 13:50   #3
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Jeg koker knoken hel til kjøttet er helt mørt og faller av beinet. Så skjærer jeg kjøttet i biter og har i grønnsaker og krydder.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-17, 13:58   #4
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Ok, takk for svar! Da er det som jeg trodde.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 11:05   #5
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Jeg gjør som gajamor og fikk plutselig veldig lyst på lys lapskaus. Jeg pleier å bruke salt lammekjøtt og salter som regel selv.

Fikk du laget deg lapskaus og ble det godt?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 11:32   #6
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Den ble veldig bra! Syntes kjøttet var fettete og ekkelt da, så tar nok ikke knoke neste gang....

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 11:46   #7
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Jeg har kjøpt røkt knoke to ganger når det har vært på tilbud på Spar til 29,90.
Har kokt knoken i 2-2,5 timer, skjært i småbiter og hatt det i lapskausen på slutten. Laget ertesuppe på det en gang også. Har ikke tatt med den fettkanten jeg altså. Vi likte det kjempegodt og jeg følte på husmorgenet.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 11:53   #8
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Den ble veldig bra! Syntes kjøttet var fettete og ekkelt da, så tar nok ikke knoke neste gang....

Syns jeg kjenner lukten og smaken. Jeg synes også det kan være ekkelt mye fett på knoke, men margbeinet gjør at det blir god smak. Jeg skjærer bort en god del av fettet før koking når jeg bruker svin. På lam er det ikke så mye fett på knoken syns jeg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 12:53   #9
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Jeg har kjøpt røkt knoke to ganger når det har vært på tilbud på Spar til 29,90.
Har kokt knoken i 2-2,5 timer, skjært i småbiter og hatt det i lapskausen på slutten. Laget ertesuppe på det en gang også. Har ikke tatt med den fettkanten jeg altså. Vi likte det kjempegodt og jeg følte på husmorgenet.

Nei, jeg skjærte jo vekk veldig mye. Men er vel det jeg ønsker slippe. Bruke en halvtime på å renskjære kjøttet så jeg syntes det er spiselig.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 13:16   #10
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Røkt svinekam er veldig greit å bruke, mer kjøtt og enklere å få det av. Syns det blir like mye smak som med knoke.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 13:44   #11
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Jeg kjøpte røkt svineknoke og kokte lapskaus i helga, det ble supergodt!

Kokte knoken i kanskje tre timer først, så kutta jeg opp kålrot, potet, gulrot og løk og satte på småkok og skar kjøttet i småbiter og heiv oppi. Tror det fikk stå på ovnen i halvannen time før jeg spiste.
Ble mange middager i frysen også.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 14:22   #12
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Røkt svinekam er veldig greit å bruke, mer kjøtt og enklere å få det av. Syns det blir like mye smak som med knoke.

Ja, jeg tror jeg går for røkt svinekam neste gang.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 17:10   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Pinnekjøtt er også deilig i lapskaus.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 17:23   #14
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Jeg blir overrasket når dere sier kjøttet på svineknoke er fettete. Det er jo nesten bare ekstramuskulært fett, så om man renser det mens det ennå er litt varmt er det jo bare å dra ut de ulike segmentene med helt rent kjøtt.
Lapskaus er jo utmerket mat for å få utnyttet hele dyret.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 20:53   #15
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Nemlig, Nextlife. Dessuten er det billig. Nitten kr pr kilo og jeg fikk lapskaus til fem-seks personer av en kilosknoke + grønnsaker for en hundrings.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 21:11   #16
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Nemlig ja. Men jeg brukte mye tid på å skjære av fett. Mulig grisen jeg fikk var ekstra tjukk. Får vurdere gi det en sjangse til.

Økonomisk ble det en billig affære ja. Grønnsakene ga jeg 50 kr for! Tror en full kjele med lapsskaus kostet meg under en hundrings.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-17, 21:14   #17
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Jeg gikk på smellen "økologisk kålrot" som viste seg å koste førti kroner.

Knoken min hadde kokt så lenge at den gikk nesten i oppløsning. Veldig enkel å få i biter, trengte ikke mye skjæring egentlig.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-17, 10:04   #18
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.005
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Den ble veldig bra! Syntes kjøttet var fettete og ekkelt da, så tar nok ikke knoke neste gang....

Jeg koker to knoker og når de er ferdigkokt kaster jeg fettet og hiver kun kjøttet tilbake i selve lapskausen. Rensker du mens det er kokvarmt detter fettet nesten av.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-17, 11:24   #19
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Jeg koker to knoker og når de er ferdigkokt kaster jeg fettet og hiver kun kjøttet tilbake i selve lapskausen. Rensker du mens det er kokvarmt detter fettet nesten av.

Jeg gjorde det. Men tror kanskje jeg må koke litt lenger. Stod 45 min i oppskriften, men jeg ga det rett i overkant av en time. Syntes det var gjenstridige greier. Stod og skar opp leeeeeeenge... snårk...

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-17, 11:30   #20
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.005
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg gjorde det. Men tror kanskje jeg må koke litt lenger. Stod 45 min i oppskriften, men jeg ga det rett i overkant av en time. Syntes det var gjenstridige greier. Stod og skar opp leeeeeeenge... snårk...

Jeg koker de nok lengre enn som så. Tar aldri tiden, bare stikker en gaffel i dem og kjenner etter.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no