Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Boktips til barn som liker Gaiman og Adams - det absurde

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-17, 00:12   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Boktips til barn som liker Gaiman og Adams - det absurde

Hiawata (12 år) elsker absurde bøker. Han har elsket Timmy Tabbe, trehusgutta og alle de crazy barnebøkene, men begynner å bli for stor for dem. Han syns det er vanskelig å finne liknende litteratur som han syns er like fengende. Han er ikke så interessert i spenningslitteratur, ei heller klassisk fantasy eller krim, og jeg har på følelsen av at all litteratur for tweens er der nå.

Han likte Fortunately the milk veldig godt, og er nå i gang med Haikerens Guide til galaksen. Han har prøvd Discworld, men det fenget ikke. Han har også prøvd seg på noe Lovecraft, likte det, men forsto nok ikke så mye. Han liker det når det blir absurd og morsomt.

Jeg har aldri lest denne type fantasy, så jeg vet ikke hvor jeg skal begynne å lete. Kan noen av dere hjelpe:

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 10:50   #2
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Boktips til barn som liker Gaiman og Adams - det absurde

Gaimans bøker er alle fine synes jeg, jeg ga min nevø The Graveyard Book i julegave ett år.
Og Xanth-serien av Piers Anthony kan kanskje være passe? Jeg vet ikke om bøkene er oversatt til norsk da.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 11:00   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips til barn som liker Gaiman og Adams - det absurde

Han leser godt engelsk, så det er nok ikke et problem. Takk for tips! Vi har både Graveyard Book og Coraline liggende, men han er litt redd for at de skal være skumle.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 11:06   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips til barn som liker Gaiman og Adams - det absurde

Jeg har lest the graveyard book, og den er ikke skummel.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 14:47   #5
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Boktips til barn som liker Gaiman og Adams - det absurde

På mange måter synes jeg at Gaiman skriver akkurat så skummelt for unger som de tåler. Litt sånn 'må bare lese videre'-skummelt? For det er ikke mer enn de takler tror jeg, selv om jeg er voksen og bare synes bøkene er gode.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 15:27   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips til barn som liker Gaiman og Adams - det absurde

Det kommer veldig an på barnet, bobbelur.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-17, 14:24   #7
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Boktips til barn som liker Gaiman og Adams - det absurde

Opprinnelig lagt inn av Bobbelur, her.

Og Xanth-serien av Piers Anthony kan kanskje være passe?

Jeg ville ikke anbefale Anthony til noen.

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-17, 15:22   #8
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boktips til barn som liker Gaiman og Adams - det absurde

Ready player one, kanskje?

Ikke så absurd, men lettbeint og spennende og fengende.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-17, 15:33   #9
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til barn som liker Gaiman og Adams - det absurde

Høres ut som at han liker det samme som min. Han vil ikke lese krim eller noe skumle greier. Det holder med at omslaget ser skummelt og gørrete ut.

Han har lest engelskbøker i det siste. De siste har vært Pinglebøker og en som ble anbefalt herinne, Fortunately, the milk.
Låner på biblioteket så står i kø på en bok som heter Kugalskap av Mac Barnett. Usikkert om han vil lese den..

Det ligger etpar tråder på dette herinne. Det dumme med den nye siden til Deichmanske er at jeg ikke får sett historikken på det vi har lest lengre.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-17, 15:37   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips til barn som liker Gaiman og Adams - det absurde

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Det ligger etpar tråder på dette herinne.

Ja, jeg tror jeg står bak minst en av dem. Han har lest mye engelsk, blant annet alle pingledagbøkene, Timmy Tabbe, trehusgutta osv, men nå vil han ett hakk "opp", men er ikke helt på ordentlig ungdomslitteratur ennå heller. Litt vanskelig mellomfase, rett og slett! Også er omtrent all litteratur for denne gruppen krim, mysterier eller fantasy virker det som.

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Ready player one, kanskje?

Ikke så absurd, men lettbeint og spennende og fengende.

Ja, den har vi liggende på kindelen hans.

Save
Save

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-17, 17:00   #11
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til barn som liker Gaiman og Adams - det absurde

Darren Shan bøkene er ikke absurde på Adamsvis, men fikk mine hengt opp i lesing da de var på Hiawatas alder. De er oversatt til norsk, men er (selvsagt) bedre på engelsk.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-17, 17:00   #12
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til barn som liker Gaiman og Adams - det absurde

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Darren Shan bøkene er ikke absurde på Adamsvis, men fikk mine hengt opp i lesing da de var på Hiawatas alder. De er oversatt til norsk, men er (selvsagt) bedre på engelsk.

Det skulle stå "fantasylesing". Lesing i seg selv var de allerede hengt opp i.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no