Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjelp med kalkunfilet

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-12-10, 07:35   #1
nicomama
Superaktiv
 
nicomama sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 345
nicomama er litt kul
Spørsmål

Hjelp med kalkunfilet

Vi har kjøpt kalkufilet som vi tenker å servere i kveld. Men problemet er, jeg har aldri tilberedt kalkun på noen som helst måte, så nå trenger jeg oppskrift. Er det noen som har gode oppskrifter, forslag til tilbehør, ja alt en stakkar grønnskolling kan trenge av info??

nicomama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 09:06   #2
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp med kalkunfilet

JEg lager filet for andre gang i år. Det er vel nok av tråder her inne om kalkun for tiden, men vi har il Waldorfsalat, jeg skal også ha fløtesaus og mandelpoteter og rødkål. Ganske enkelt, men jeg må bli mer rutinert før jeg blir mer avansert.
Vår filet skal stekes 60 minutter på 180 grader, så får vi se etter hvert om det er nok.

Vår er ferdigmarinert, men i fjor tror jeg vi brukte noe sennepsmaringering som det stod oppskrift på på pakka. Det ble veldig godt.

Lykke til (til deg og til meg selv)!!

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 09:42   #3
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp med kalkunfilet

Bruk steketermometer. Kalkunfilet skal være 68 grader inni når den er ferdig, eller så blir den fort tørr om det er mere. Vi har marinert vår selv i år med en marinade kjøpt i kjøttdisken på Meny som de har laget selv som er kjempegod.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 11:06   #4
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp med kalkunfilet

Vi legger en filet i en stekepose sammen med sjarlottløk og gulrot, stekes ca 50-60 min. Skal hvile 15 min før oppskjæring.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 11:53   #5
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp med kalkunfilet

Jeg pleier å legge den i ildfast form med et par smørklatter, vann og salt og pepper.
Under stekingen vanner jeg fileten med jevne mellomrom.
Jeg får da en fin kraft til å lage saus på.
Tilbehør pleier å være ovnsstekte poteter som er marinert i olje, hvitløk, salt, pepper og pizzakrydder.
Grønnsaker etter hva man ønsker og saus laget på sjyen og rikelig med fløte.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 12:29   #6
Misty
Håpefull eller håpløs....
 
Misty sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Plankebyen
Innlegg: 778
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Sv: Hjelp med kalkunfilet

Vi hadde filét forrige helg. Brukte da stekepose, hadde på forhånd krydret den med salt og peppermix. Jeg tror den stod i ovnen nesten to timer på svak varme, så satt jeg opp tempraturen litt den siste halvtimen.
Tilbehøret var grønnsaker og ovnsstekte amadine-poteter, med timian, hele hvitløk og basilikum, "badet" i olivenolje. Og saus på kraften fra kalkunen med fløte.

__________________
Is`s nice to be important, but it`s more important to be nice...
(gutta mine, 03 og 05 )
Misty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 12:35   #7
nicomama
Superaktiv
 
nicomama sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 345
nicomama er litt kul
Standard

Sv: Hjelp med kalkunfilet

Takk. Nå fikk jeg gode tips. Da blir det marinert, i stekepose sammen med grønnsaker, fløtegratinerte poteter og en god saus. Krysser fingrene på at den ikke blir tørr. Ikke lett når man liksom aldri har vært borti kalkun. Takk til dere som gadd å svare meg.

nicomama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no