Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Fastelavnsboller

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-13, 09:48   #81
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Prøver Trine sine i dag her og, tror jeg.

Lager allerede de beste kanelsnurrene , så der melder jeg pass!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 13:08   #82
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Det tok så lang tid før melkeblandingen var temperert at det ble ikke boller i går kveld. Ventet til jeg kunne ta oppi gjær og mel, og så blandet jeg det godt sammen og satt det i kjøleskapet. Det hevet en del der i løpet av natten, men jeg slo det ned og trillet boller da jeg sto opp i morges. Så fikk de ligge i noen timer på benken og heve før jeg så stekte dem. Og de ble superbra!

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 13:11   #83
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.024
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Jeg har en lett oppskrift jeg fikk av min venninnes mor for mange år siden. Den blir flittig brukt her i huset.
Og nå lukter det nybakte kanelsnurrer i hele huset. mmmmm

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 13:17   #84
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fastelavnsboller

No har eg akkurat satt deig av Trines oppskrift. Siden eg har tatt livet av kjøkkenmaskinen min, har eg knadd for hand. Trur ikkje skuldrene mine satte pris på det, men deigen vart i alle fall god å jobbe med. Står til heving no, så eg er spent på korleis den vert.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 18:51   #85
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.216
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Schakenda-bollene ble helt perfekte!!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 19:22   #86
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Sant de var fine!!
Jeg har ikke smakt, men fikk positive tilbakemeldinger på smak og ... konsistens også. Hva syntes dere?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 19:32   #87
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.216
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Tre tenåringer, en seksåring og fire voksne mente de var de beste bollene noen sinne. Jeg har bare såvidt smakt, skal gi min dom i kveld.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 19:52   #88
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.028
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Tre tenåringer, en seksåring og fire voksne mente de var de beste bollene noen sinne. Jeg har bare såvidt smakt, skal gi min dom i kveld.

Det er virkelig de beste bollene! Jeg har høstet masse skryt og lovord når jeg har brukt Schakendas oppskrifter på boller og kanelknuter og jeg synes helt ærlig talt at det ikke er noe som slår dem heller.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 20:32   #89
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Opprinnelig lagt inn av Puslingen, her.

No har eg akkurat satt deig av Trines oppskrift. Siden eg har tatt livet av kjøkkenmaskinen min, har eg knadd for hand. Trur ikkje skuldrene mine satte pris på det, men deigen vart i alle fall god å jobbe med. Står til heving no, så eg er spent på korleis den vert.

Det står det respekt av, altså. Jeg synes jo i grunn oppskriften er slitsom nok med kjøkkenmaskin.

Så bra at mange er fornøyde.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 20:37   #90
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Da ble det omsider Schakendaboller på oss også i dag. Litt sent, siden jeg for det første alltid er litt sent ute med å gjøre slikt som å sette bolledeig, og for det andre nok hadde for kald melk da jeg laget deigen så den måtte heve litt ekstra lenge.

Og så viste det seg at jeg ikke hadde nok mel, så jeg lagde bare halv deig, og bakte den ut til 8 boller (siden jeg er vant til at min vanlige bolledeig blir 16 boller). Så emnene ble nok litt vel store. Og så ble jeg så opptatt av at den måtte heve lengre, at jeg endte opp med å heve dem kanskje pittelitt FOR lenge...
Det er i alle fall de største bollene jeg har laget på en stund kan man si.

De står nå å avkjøler seg litt, før vi skal ha kjempeboller til dessert/"kveldsmat".

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Shakendaboller.jpg (42,4 KB, 23 visninger)
__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 21:06   #91
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.110
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Jeg syns i grunnen de bla akkurat like gode som de jeg pleier å lage. Ganske lik ingrediensliste, men med smeltet smør.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 21:11   #92
Effie
wizzzard
 
Effie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 955
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Me laga semlor frå detsoteliv, og eg hadde gleda meg verre. Sambuaren min er svensk og han har ikkje fått semlor på mange år sidan, og det høyrdest så godt ut at no skulle me virkelig kose oss.
Men æsj, det var altfor søtt. :blæh: Og eg kom på etter å ha smakt den første (..einaste..) at eg ikkje likar krem heller.

Men bollane vart luftige og gode, det skal dei ha.

__________________
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal.
Effie er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 21:15   #93
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.341
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Jeg endte med ferdigpakke boller fra Møllerens. Barna ønsket eggekrem og kokos på, så det ble det. Alle var fornøyde. Kremfløten står urørt i kjøleskapet.....

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 21:23   #94
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Da ble det omsider Schakendaboller på oss også i dag. Litt sent, siden jeg for det første alltid er litt sent ute med å gjøre slikt som å sette bolledeig, og for det andre nok hadde for kald melk da jeg laget deigen så den måtte heve litt ekstra lenge.

Og så viste det seg at jeg ikke hadde nok mel, så jeg lagde bare halv deig, og bakte den ut til 8 boller (siden jeg er vant til at min vanlige bolledeig blir 16 boller). Så emnene ble nok litt vel store. Og så ble jeg så opptatt av at den måtte heve lengre, at jeg endte opp med å heve dem kanskje pittelitt FOR lenge...
Det er i alle fall de største bollene jeg har laget på en stund kan man si.

De står nå å avkjøler seg litt, før vi skal ha kjempeboller til dessert/"kveldsmat".


Ja, da har det vært overdådig fastelavnsbolle til kveldsmat. Jeg synes bollene ble gode, men ikke spesielt mye bedre enn de jeg lager med min vanlige oppskrift. Men bolle med min mors hjemmelagede rabarbrasyltetøy (siden det var det eneste vi hadde i huset), vaniljekrem og pisket krem ble veldig godt, det må jeg si.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Overdådig fastelavnsbolle.jpg (30,8 KB, 16 visninger)
__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 22:36   #95
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns i grunnen de bla akkurat like gode som de jeg pleier å lage. Ganske lik ingrediensliste, men med smeltet smør.

Jeg har også prøvd Schakendaoppskriften, men min gamle oppskrift som jeg har brukt i 25 år blir akkurat like luftig og bra. Den er med smeltet smør, og har ellers nokså samme mengder av ingrediensene. Jeg har variert litt med å ta i smøret på slutten, men jeg syns ikke det er forskjell.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-13, 16:57   #96
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Jeg syns ikke den oppskriften er noe fantastisk jeg heller, blir like bra med smeltet smør, mye enklere, og man kan brune smøret litt før man har i melk og sukker, det gir nydelig karamellaktig smak på bollene.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no