Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Gluten- og melkefri julebakst

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-16, 19:09   #1
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.160
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Gluten- og melkefri julebakst

Jeg lager "negerboller". Men finnes det oppskrift på julekaker som er glutenfrie og laktosefrie?
Kan jeg bruke rismelk i eller noe annet i risengrynsgrøt?
Og finnes det en god oppskrift på glutenfrie rundstykker?

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 19:16   #2
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gluten- og melkefri julebakst

Desse to oppskriftene sendte eg til vikaren min i mat og helse, sist veke.

Kokosmakroner
Gir Ca 35 stk

4 stk eggehviter
180 gr sukker
0,5 ts vaniljesukker
250 gr kokosmasse

Pisk eggehviter først lett og så tilsett sukker/vaniljesukker mens vispen går. Tilsett i flere omganger til du får en marengsmasse. Bland lett inn kokosmassen.
Legg røren i topper med to teskjeer på bakepapirkledd plate. Lag de som små topper med fingrene.
Stek dem fint gylne ved 170 C i 10-15 minutter.

Tips til kokosmakroner
Om marengsen ikke blir så stiv vil kokosmakronene "flate ut" ved steking. De smaker jo det samme men ser ikke så fine ut. Du kan ordne dette ved å tilsette litt ekstra kokosmasse om du ser at marengsen ikke er skikkelig stiv.
Jeg har og erfart at det lønner seg med varmluftsovn, da luftsirkulering tørker ut overflaten på kakene og dermed blir de ikke flate så fort.

Glutenfri julebakst: Havreflarn

Til 32 stk (2 brett)

100 g smør (melkefri melange)
100 g glutenfrie havregryn
1 egg
125 g sukker
1 ts bakepulver
Smelt smøret og bland inn havregrynene. Visp egg og sukker til eggedosis og visp inn bakepulveret. Bland inn havreblandingen.
Sett røren på bakepapirkledde stekebrett med en teskje. De flyter ut når de stekes. så ikke så mange pr brett. Stekes på 175 grader i 6-7 minutter

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 19:21   #3
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.163
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gluten- og melkefri julebakst

Kamp har delt en oppskrifter på pepperkaker. De blir både fine og gode. Skal se om jeg finner den.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 19:22   #4
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.163
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gluten- og melkefri julebakst

Rismelk går bra i grøt. Selv bruker jeg kokosmelk på boks fordi jeg syns det blir best.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 19:28   #5
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gluten- og melkefri julebakst

Denne er god
https://glutenogmelkefri.com/2015/11...vbrod-med-fro/

Jeg lager bare rundstykker av deigen.

Ligger en pepperkake oppskrift også som jeg la ut noen år tilbake.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 19:41   #6
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gluten- og melkefri julebakst

Vepsebol, bruk melkefri i sjokolade i.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.

Sist redigert av Syrinx : 12-12-16 kl 20:09.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 19:55   #7
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.163
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gluten- og melkefri julebakst

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Denne er god
https://glutenogmelkefri.com/2015/11...vbrod-med-fro/

Jeg lager bare rundstykker av deigen.

Ligger en pepperkake oppskrift også som jeg la ut noen år tilbake.

http://www.foreldreportalen.no/forum...ps+pepperkaker

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 19:55   #8
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.412
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gluten- og melkefri julebakst

Vepsebol, ja! Skummelt godt!

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 19:57   #9
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.838
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gluten- og melkefri julebakst

Kransekake(stenger) er naturlig glutenfrie, de inneholder bare mandler, melis og eggehvite.


Disse kokosmakronene er kjempegode, og så er de så enkle å lage siden alt skal i samme kjele og ingenting skal piskes sammen.

250 g kokosmasse
200 g sukker
4 eggehviter


Bland alt i en kasserolle og varm opp under omrøring. Når massen har samlet seg og blitt blank settes topper med teskjeer på stekebrett. Stek ved 180 grader i 12-15 minutter.


Sarah Bernhardt er vel også både gluten- og melkefri hvis man bytter smøret med melkefri margarin.

3 små eggehviter
250 g malte mandler
3½ dl melis

250 g smør
2 dl melis
2 ts vaniljesukker
2 eggeplommer
100 g revet sjokolade

150 g sjokolade


Hvis du ikke vil lage bunnene selv kan du bruke Odense kransekakemasse (en rull er nok til denne oppskriften).
Stivpisk eggehvitene og vend inn melis og malte mandler. Sett små runde kaker med skje på stekebrett. Stek ved 175 grader i 10-15 minutter, de skal ikke få noe særlig farge. Avkjøl på platen.
Rør smør og melis hvitt og porøst. Tilsett vaniljesukker, eggeplommer og revet sjokolade. Sprøyt eller bre kremen over de avkjølte kakebunnene. Sett kaldt 30 minutter.
Smelt sjokoladen og dypp kremsiden av kakene i sjokoladen. La stivne. Kakene bør oppbevares kjølig.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-16, 11:19   #10
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gluten- og melkefri julebakst

I tørre kaker / småkaker er det som regel bare å bytte hvetemel med glutenfritt mel; smør med melkefri margarin.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-16, 12:22   #11
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gluten- og melkefri julebakst

Jeg lager mørlefse etter denne oppskriften;

http://www.glutenfrimatverden.no/nor...fse-glutenfri/

Siden Knøttet er gluten og laktoseintolerant, bytter jeg ut kulturmelken med ett par beger laktosefri rømme. Vesla hadde når hun var liten melkeproteinintoleranse, og da bakte moren min mørlefser med melkefri rømme istedet for kulturmelk - det fungerte så bra at hun fortsatte med det etter at Vesla vokste det av seg!

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-16, 12:47   #12
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gluten- og melkefri julebakst

Hvis det er nok at det er laktosefritt, ville jeg brukt laktosefri melk. Man kan også få kjøpt laktosefri ferdiggrøt (Toro, tror jeg?) Den er veldig god, og passer godt hvis man skal sende med til en grøtfest eller lage alternativ riskrem. Eller hvis man som oss bare er skikkelig dårlig på å koke grøt uten å svi gryta

Synes rismelk blir tynt og søtt til grøt, og den svir seg lettere. Sikkert fordi det ikke er noe fett i den. Soyaprodukter har en tendens til å tykne veldig etter min smak. Hvis man skal ha melkefritt synes jeg havremelk er best å bruke i grøt. Fikk tips av melkefri ped leder i sin tid, hun sa mye smart

Havre er vel i utgangspunktet glutenfritt som kornslag betraktet - grunnen til at det selges glutenfri havregryn er at den vanlige havregrynen kan være forurenset i produksjonen. Kan være greit å vite.

En av mine beste venner er

www.allergikokken.no

Du bare krysser av hva du vil lage og hva du ikke tåler, og vips!

Vi har også en fin bok som heter Frie kaker. Anbefales.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no