Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Noen som har gått Samariaravinen?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-19, 11:16   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen som har gått Samariaravinen?

Har hatt lyst lenge, men aldri prioritert det tidligere. Mye av grunnen, for å være ærlig, er at jeg er skeptisk til bussturen dit. Har kjørt bil i fjellene, og det er tidvis bratt og mange stup...

Hvordan er veiene, er det halsbrekkende med smale veier med stup rett ned?

Synes det er så dumt at det er dette som eventuelt skal hindre meg...

Fortell gjerne om selve turen også!

Oktober er aktuelt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-19, 11:25   #2
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen som har gått Samariaravinen?

Ja, det gjorde jeg i 2000, og det er en tur jeg fortsatt kan tenke litt drømmende på.
Jeg er ikke redd på veier, og det skal mye til for å skremme meg. Jeg tenkte ikke på det som et problem.
Det var grønt, frodig og nydelig, men vi gikk turen tidlig i juni.
Husker det som en ganske lang tur, og at vi var glad vi hadde gode sko.
Og å komme ned til havet og bade, ta en iskald pils, og spise gresk salat på en taverna.
Kunne godt tenke meg å ta den turen en gang til.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-19, 11:27   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har gått Samariaravinen?

Takk for tips!

Er glad i å kjøre på ferie, også (eller kanskje først og fremst) i fjell. Men loddrette stup sliter jeg med...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-19, 11:42   #4
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som har gått Samariaravinen?

Jeg har kjørt her og der på Kreta, men ikke gått Ravinen, jeg var ikke i form da jeg var der.

Det finnes autovern der også, og veiene helt greie. Men klart noe bratt ned er det enkelte steder. Kan være noe steinsprang her og der, men jeg så det aldri annet enn at det lå litt småstein på veien her og der. Jeg synes ikke det skal hindre deg fra å ta turen. De sier det er fantastisk de som har gått turen.

Vestlandsveier er til tider mye verre...

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-19, 11:45   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har gått Samariaravinen?

Takk!

Vestlandsveier er uproblematisk, det er ofte ikke ekstreme stup i Norge selv om veiene kan være så som så.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-19, 11:46   #6
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har gått Samariaravinen?

Vi har også kjørt mye rundt på Kreta, og jeg syntes veiene var overraskende bra. Jeg mener vi passerte startpunktet på Samaria-turen også, uten at det var spesielt skummelt å kjøre der omkring. :middels hjelpsom:

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-19, 11:59   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har gått Samariaravinen?

Jeg har gått den flere ganger. Sist for noen år siden med barn på 7 og 11 år. Det var en overkommelig tur for hele familien. Men for all del; det er 18 km så man må være i grei fysisk form ettersom det er veldig steinete.

Om bussturen opp er fæl avhenger litt av hva som er utgangspunktet. Kommer du fra Chania, så er det helt uproblematisk. Jeg har også tatt buss med start i Paleochora, og det var en utfordring for høydeskrekken. Men det er nesten 20 år siden og det har skjedd mye med veiene på Kreta siden den gang, så det er godt mulig det ikke er like ille.

Når det gjelder turen tilbake har jeg ikke så mye erfaring, for jeg har alltid tatt båten helt til Paleochora og dermed sluppet noen busstur i den enden.

Det er en kjempefin tur i majestetiske omgivelser. Oktober er ypperlig tidspunkt å gå på, men jeg har gått den selv midt på sommeren. Ettersom ravinen er trang, så kommer det luft opp fra havet og det er stort sett overkommelig.

Advarsel: ta på ordentlige sko. De første 3 km er svært bratt ned, men på god sti. Første gang jeg gikk Samaria møtte vi en gjeng med italienske damer iført pumps i bunnen av bakken. De var da allerede svært slitne. Vi så ikke de damene på båten, for å si det sånn. Og om de kom seg helt ned sier historien ikke noe om. Men med unntak av de siste 2 km så er det bena eller esel som er eneste transportmiddel.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-19, 12:38   #8
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som har gått Samariaravinen?

Jeg gikk for omtrent 15 år siden, i juni. Kjempefin tur, men husk godt fottøy og drikke, og så kan du glede deg til at forfriskende bad og en kald pils i enden.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-19, 12:42   #9
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som har gått Samariaravinen?

Lenge siden, men kan ikke huske at den veien var halsbrekkende som på andre øyer vi har vært. Men kaldt oppe på toppen om morgenen.

Turen var fin, men litt kjedelig synes jeg å bare gå nedover. Gikk i kø med russere som hadde flipflop på bena. Jeg skulle gjerne gått motsatt vei, og uten kø. Det var vel fire eller fem fulle busser som slapp ut passasjerer samtidig.

Kjører dere egen bil eller tar rutebuss er det flere raviner å besøke på Kreta.
https://www.vg.no/reise/i/8mx3MQ/fem...bros-aradena-o

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-19, 12:51   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har gått Samariaravinen?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Vi har også kjørt mye rundt på Kreta, og jeg syntes veiene var overraskende bra. Jeg mener vi passerte startpunktet på Samaria-turen også, uten at det var spesielt skummelt å kjøre der omkring. :middels hjelpsom:

Det høres bra ut.

Enig i at veiene ofte er greie, men har som sagt opplevd stup... husker vi snudde på kystveien til Elafonissi pga stup mot havet, men året etterpå tok vi en bedre vei litt inne i landet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-19, 12:53   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har gått Samariaravinen?

Takk for alle innspill!

Vi er heldigvis i god fysisk form, alle tre. Det burde være uproblematisk, men man vet jo aldri.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-19, 15:30   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har gått Samariaravinen?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Takk for alle innspill!

Vi er heldigvis i god fysisk form, alle tre. Det burde være uproblematisk, men man vet jo aldri.

Er man på vår alder og regner seg for å være "i grei form", så er det uproblematisk. Jeg har altså tatt med 7-åringen ned der, og det gikk helt fint (men han trente fotball 4-5 ganger i uka på det tidspunktet, så han var på ingen måte utrent).

Stemoren min ymtet frempå om at hun og snuppa skulle gå der i sommer. Da var jeg tydelig på at det var en dårlig ide. Stemoren min har en kneskade, og 14-åringen skulle ikke få ansvar for å få henne ned i tide til å nå båten. (Altså; de hadde jo kunne sove i landsbyen, men 14-åringen hadde kommet til å bli veldig stressa.) Stemor har lovet å trene mye det kommende året, og så gå turen en gang med mannen sin før hun tar med barnebarn.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-19, 15:50   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har gått Samariaravinen?

Jeg er ikke i tvil om at vi klarer det. Vi trener mye og «femtisen» går mye i fjellet. Men det kan se ut som vi skal til London i stedet... Altså, ikke London, jeg elsker London, men av at dette skal være så vanskelig å finne ut av...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no