Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kroppsøving, karakterer og litt til...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-07, 20:13   #61
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Flott innlegg, noba!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-07, 20:25   #62
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg synes at ut i fra den argumentasjonen du har at gym burde være et fag av typen deltatt/godkjent, og det er jeg enig med deg i. Når det en gang er karakterer så er jeg enig i at prestasjonene må telle.

Jo, men hvordan måler du prestasjoner i et fag som gym? Hvis de måles på den måten at man skal ha en progresjon og en framgang utfra sitt eget individuelle utgangspunkt, så er jeg enig, men hvis de måles utfra hvor fort du springer 60-meter'n så er jeg uenig.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

En annen ting (som egentlig er en digresjon) er at med de problemene som er i dag mhp overvekt er jeg 110% sikker på at gymfaget blir å forandre seg - men akkurat hvordan blir spennende å se.

Det er jeg spent på også, håper min datter får mer glede av gymfaget enn det jeg fikk (skjønt det skal lite til da )

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-07, 20:51   #63
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Opprinnelig lagt inn av noba, her.

Jo, men hvordan måler du prestasjoner i et fag som gym? Hvis de måles på den måten at man skal ha en progresjon og en framgang utfra sitt eget individuelle utgangspunkt, så er jeg enig, men hvis de måles utfra hvor fort du springer 60-meter'n så er jeg uenig.

Jeg synes ikke det virker vanskelig å måle prestasjoner i gym. Hvem hopper høyest, kaster lengst og løper raskest. Det er jo det samme som i andre fag: Hvem har færrest skrivefeil, hvem formulerer seg best, hvem fikk flest rette svar på matteprøven. Selvfølgelig kan man argumentere med at det er poengløst å gi karakterer i gym, og det er OK, men når man først gir karakterer bør det gjøres på samme måte som i andre fag. Jeg er åpen for en diskusjon om karakterer bør settes på en annen måte, men da må de etter min mening settes på samme måte i alle fag.

Opprinnelig lagt inn av noba

Det er jeg spent på også, håper min datter får mer glede av gymfaget enn det jeg fikk (skjønt det skal lite til da )

Søsteren min er lærer og hun ler av meg når jeg kommer med slike eksempler som dette med å bli valgt sist osv. Hun sier at i dag så skal ikke elevene velge lag selv, helt forhistorisk mener hun.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-07, 22:26   #64
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er åpen for en diskusjon om karakterer bør settes på en annen måte, men da må de etter min mening settes på samme måte i alle fag.

Og det er det jeg er så uenig i. Godt mulig karaktersettingen i teoretiske fag også er avleggs, det har jeg ikke tenkt så mye på, men jeg mener at det burde være forskjell på gym og de teoretiske fagene. Selvsagt kan gym også være en del av noens grunnlag for en videre utdannelse og sånn sett kan en karakter bety noe, men generelt sett synes jeg gym burde handle om å lære barn og ungdom gleden ved fysisk aktivitet og ikke minst om å plante ideen om at forebygging er bedre enn reparasjon. Og til det formålet mener jeg karakterer er udugelige.

Jeg har jobbet med forebygging i mange år nå, og det å lære en gammel hund å sitte er nærmest umulig. Barn er derimot mye lettere å forme og mye mer lydhøre, så det å få de til å se nytten og gleden ved fysisk aktivitet synes jeg faktisk burde være en stor samfunnssak. I kveld diskuterte de igjen på NRK hvor tjukke og stillesittende vi nordmenn har blitt. Men jeg synes det er helt poengløst å fokusere på problemet og hvorfor det har oppstått, man må heller fokusere på hva man gjør med det. Og da tror jeg vi må starte allerede i skolen

*fortsatt engasjert*

PS! Fint å høre at det nå er lærerne som deler inn i lag...

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-07, 07:31   #65
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Opprinnelig lagt inn av noba, her.

Og det er det jeg er så uenig i.

Vel, når jeg ser den setningen du siterer er det vel ikke så merkelig. Dette var dårlig formulert fra min side. Jeg var litt trett i går.

Det jeg mente å poengtere er: Dette er to forskjellige diskusjoner. Jeg oppfatter deg dithen at du ønsker å argumentere for at det ikke settes karakterer i gym i det hele tatt. Der er jeg helt enig med deg. De som har behov for kroppslige prestasjoner i yrket (feks politiet har fysisk krav) kan ha egne prøver før opptak. Det samme gjelder idrettshøyskoler ol Den delene er vi helt enige i. Jeg ser ikke noe problem med at man har enkelte fag med karakterer (mattematikk, norsk ol) og enkelte fag med bestått/deltatt (gym, forming, husstell. Ja husstell eksisterer vel ikke lengre. )

Det som jeg sier er at hvis man skal ha karakterer i gym så bør den karakteren settes på samme måte som andre karakterer - ellers er det ikke noe poeng i å ha karakterer. Og dette er en egen diskusjon. Hvis vi skal ha karakterer i gym, hva skal vektlegges for å gi en god karakter? Og jeg synes det blir litt forvirrende at jeg opplever det som om du argumenterer for hvordan karakterene skal settes, når du egentlig mener at det ikke skal være noen karakterer. Jeg tror egentlig vi er helt enige hvis vi holder de to diskusjonene adskilt.

Angående dette med hvordan gymmen oppleves tror jeg har mer med andre ting enn akkurat karakteren. For meg var gymmen et lite hyggelig fag, men jeg kan ikke si at det var karakteren som gjorde det lite hyggelig. Grunnene til at jeg mislikte gym var: Dette med utsilings- og utstillings-faktoren: Valgt til slutt, stønning fra medelever når de måtte være på lag med en, kommentarer hvis (når!!) man gjorde en tabbe osv Jeg kan ikke si at jeg opplevde selve karakteren som ille.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-07, 19:32   #66
chara
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 109
chara er litt kul
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Karakter i gym eller ikke.
Som sagt tidligere er jeg glad for å jobbe i barneskolen slik at jeg ikke trenger å sette disse karakterene.
Skal vi fjerne karakteren i gym må vi også fjerne karakteren i kunst og håndtverk, musikk, heimkunskap. Da står vi igjen med de teoretiske fagene som matte, norsk, språk, naturfag og samfunsfag. Hvordan skal da opptakene til vidergående være. Basert på karakterer blir jo litt feil hvis en søker seg til en musikklinje, idrettslinje eller snekkerlinja.
Alle er ikke teoretikere så jeg tror vi hadde skapt større forskjeller hvis vi kuttet ut karakterer i disse fagene.

Jeg lar heller ikke elevene velge lag selv, det tror jeg er veldig ut.
Det som forvirrer meg litt er at gym liksom ikke er et fag. Det må jeg bare få poengtere at det er. Det finnes mennesker med doktorgrader innenfor dette faget. Det stilles prestasjonskrav i skolen spesiellt etter innføringen av kunnskapsløftet. Så lenge gym er et fag i skolen må det stilles krav her også.

Man kan jo diskutere om faget burde tas ut. Kansje det ikke er skolens oppgave å passe på at barn beveger seg. Jeg som forelder ser på det som min oppgave at barna mine er aktive, den aktiviteten en får igjenom en gymtime i uka er i alle tilfelle for liten.
Så lenge gym blir sett på som mosjon så skjønner jeg alle argumentene for å fjerne karakteren, men jeg mener det er et fag på lik linjemed hvilket som helst annet fag i skolen. Derfor karakter og prestasjonskrav.
____________________
chara


Sist redigert av chara : 05-01-07 kl 20:15.
chara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-07, 20:09   #67
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Opprinnelig lagt inn av chara, her.

Karakter i gym eller ikke.
Som sagt tidligere er jeg glad for å jobbe i barneskolen slik at jeg ikke trenger å sette disse karakterene.
Skal vi fjerne karakteren i gym må vi også fjerne karakteren i kunst og håndtverk, musikk, heimkunskap. Da står vi igjen med de teoretiske fagene som matte, norsk, språk, naturfag og samfunsfag.

Og da vil man jo bare stå igjen med en skole hvor de som er sterke teoretisk kan hevde seg. Det blir fryktelig feil for meg i alle fall. Og når jeg ser lykken hos de som ikke er sterke teoretisk som glatt får fem i både mat og helse og kunst og håndverk så tror jeg at vi vil få en fattigere skole med å fjerne karaktene i disse fagene.


Sist redigert av Chanett : 05-01-07 kl 20:33.
Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no