Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Høsten 2011

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-11, 09:55   #1
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

[Hage] Høsten 2011

Hva skal dere gjøre med hagen i høst? Her kan vi kanskje utveksle erfaringer og spørre om råd ang. beskjæring og andre vanskelige ting.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 09:58   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Høsten 2011

Jeg har satt noen løksaker, det var visst noen som trengte litt lenger tid i jorda enn andre. Jeg kommer til å plante diverse tulipaner og annet moro. Jeg ble veldig inspirert av Danmark i påsken, da var det utrolig mange påskeliljer over alt.

Ellers har jeg tenkt til å prøve å sette ut hvitløk og se om det blir noe ut av det neste år. Det er så langt jeg har kommet i planlegging.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 10:04   #3
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.499
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Høsten 2011

Jeg har tenkt å plante løk. Tulipaner, kanskje påskeliljer. Er det noe annet gøy man kan sette løk til?

Ellers skulle jeg gjerne ha tørket plenen, men det er vel uaktuellt. Vi fikk tatt en siste klipp i helgen, og har fortsatt spor etter gressklipper-hjulene.

Bortsett fra det skal jeg rake. Hvis jeg gidder. Kanskje jeg skal satse på at det blåser bort?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 10:07   #4
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Høsten 2011

Jeg har bestilt løk, takk for tipset om Zimtrade! Jeg har bestilt følgende:

30 tulipaner "Foxtrot":



50 krokus "Tommasinianus 'Ruby Giant'":



6 allium "Aflatunense":

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 10:08   #5
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Høsten 2011

Jeg ble tvunget til å beskjære plommetreet da flere greiner knakk av vekten til ørtentusen plommer. Men det er gammelt og jeg tror det står an av dette året også. De plommene som var igjen ble knallgode.

Ellers har vi fått beskjært en furu og siden vi tok to digre bjørketrær i våres har vi ingen løvtrær av betydning heller, hvilket betyr lite raking. Plenen skulle sikkert vært klippet, men siden vi kun har igjen halvparten siden den andre halvparten er rasert av en gravemaskin rundt huset, venter vi til våren med å reparere den. Vi må uansett planere og så på nytt i store deler av hagen. Trampolina skal pakkes ned når de er ferdige med gravingen.

Gravingen som pågår er drenering og støping av fundamenter til ny veranda. Så det skjer ett og annet rundt huset, det er bare heldigvis ikke vår jobb.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 10:12   #6
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Høsten 2011

Hagen vår ser ikke ut. Midt oppi drenering, så alle trær er borte, i tillegg til steiner og heller. Det ser egentlig ut som et gjørmehull.

Men jeg er med på neste års hagetråd!

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 10:17   #7
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Høsten 2011

Hva skal jeg gjøre med blomstene mine i høst? Jeg er virkelig grønn (helt ny hageeier), og har følgende blomster:

- Klatreroser (Elfe): Vokste med blader, men uten blomster i år. Beskjæres?!
- Hortensia: Klippe av avblomstrede blomster?
- Klematis: Klippe ned tørre stengler, men beholde hoved"klatrerne"?
- Lavendelstauder: ?!

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 10:21   #8
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Høsten 2011

Hva klipper man ned av stauder?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 11:45   #9
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Høsten 2011

Jeg skal beskjære epletreærne for døde greiner. De har fått hard medfart de siste fem årene, kraftig beskjært.

Hvitløk ønsker jeg meg, leste at det skal være lett å dyrke. Settes de i hoda nå? Og jeg skal sette noen Allium løker.

Kjøpe studer i år, levendel, løytnannshjerte og en som har lignet brokkoli til nå, den blomstrer mørkerødt. Skal de klippes allerede?

Og som siste etappe av fjordårets drenering skal vi fylle på jord foran terassen, men da må rosene opp, de som har vokst så mye i høst.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 11:55   #10
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Høsten 2011

Jeg er så novise som det går an å bli, så jeg henger her i et håp om å bli klokere. Vi bør vel beskjære eple-og plommetrær?

Vi har snakket om å lage en fin uteplass, delvis under tak, og siden vi likevel skal bygge på, så tar vi evt graving i samme slengen.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 12:01   #11
Minty
Bør lage seg en tittel selv
 
Minty sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.579
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Høsten 2011

Jeg skal fjerne klematisen fra jordens overflate. 3 år på rad har vi fått noen heslige, feite åmer på den og de eter opp hele den digre busken på notime. Jeg har prøvd ALT for å få tatt kverken på dem men de har bare kommet tilbake. Ser ingen annen utvei enn å rive opp hele skiten, før de kaster seg over resten av hagen.

I tillegg vurderer jeg å plante noen vintergrønne busker der tulipanene egentlig skulle kommet opp. Jeg satte hundrevis av løk for to år siden men den strenge vinteren ser ut til å ha tatt knekken på dem; dvs de kommer opp med blader men ingen blomster.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 12:58   #12
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Høsten 2011

Peonene mine har vært superstore i år også og jeg har lenge tenkt på å klippe ned bladverket men har vært litt usikker på om det skal klippes nå på høsten eller på våren så jeg søkte litt på nett i går og der står det at de ikke skal klippes før til våren når nye skudd har kommet opp... noen som vet helt sikkert at det er riktig? Bladverket er kraftig og grønt så det ser fortsatt pent ut. Uansett skal vel ikke stauder klippes ned før de er vissne sånn at næringen går tilbake til røttene..

Det er tilbud på Gladioler på Plantasjen nå så jeg skal kjøpe etpar pakker med det.
I fjor høst plantet jeg en god del lilla og rosa tulipaner, likner veldig på de som er vist over her i sånn roseform + allium og det var så lekkert i sommer.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 13:08   #13
Amic@
Tobarnsmor :)
 
Amic@ sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Innlegg: 806
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Sv: [Hage] Høsten 2011

Abbonerer .... Trenger sårt noen tips..

Har Klematis i en krukke. Noen som vet hvordan de kan overvintre?

__________________
Amic@, M('06) A('10)
Amic@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 13:13   #14
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: [Hage] Høsten 2011

Hvis jeg planter en hortensia nå, vil den overleve og komme tilbake neste år?
Jeg har jo flyttet og fått mye mindre hage (heldigvis) har dog noen bed som jeg skal kose meg med. Og det er det. Ingen plen som skal klippes, ingen frukttrær som skal beskjæres. *liker leilighet i byen med passelig uteplass*

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 13:18   #15
Minty
Bør lage seg en tittel selv
 
Minty sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.579
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Høsten 2011

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Peonene mine har vært superstore i år også og jeg har lenge tenkt på å klippe ned bladverket men har vært litt usikker på om det skal klippes nå på høsten eller på våren så jeg søkte litt på nett i går og der står det at de ikke skal klippes før til våren når nye skudd har kommet opp... noen som vet helt sikkert at det er riktig? Bladverket er kraftig og grønt så det ser fortsatt pent ut. Uansett skal vel ikke stauder klippes ned før de er vissne sånn at næringen går tilbake til røttene..

Jeg har ikke pleid å klippe ned peonene mine mener jeg?

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 13:31   #16
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.845
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Høsten 2011

Vi gjør masse greier nå, og vi har virkelig ikke peiling. Moro lell!
Vi har nettopp plantet 25 meter med Liguster-hekk, syrinbusk, en eller annen spireavariant og jasminbusker. Og så har jeg satt ned mengder med lavendelplanter, skal fylle på noe jord langs den nye trappen vår på siden av huset og plante de fine eføyene jeg kjøpte forrige uke. Alt er kjøpt inn til halv pris eller enda lavere, supert for oss som har brukt opp hele hagebudsjettet på å drenere, planere og rasere i hele sommer/tidlig høst.
Og så skulle jeg veldig gjerne sådd gress i år, vi har lagt ferdigplen på mesteparten men mangler en side av huset, går det an å så plen nå? Vi bor på sørlandet. Noen som vet?

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 14:06   #17
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Hage] Høsten 2011

Opprinnelig lagt inn av Marikken, her.

Hagen vår ser ikke ut. Midt oppi drenering, så alle trær er borte, i tillegg til steiner og heller. Det ser egentlig ut som et gjørmehull.

Men jeg er med på neste års hagetråd!

Vi skal også drenere, så alt annet i hagen står på vent til det er over. Vet hvordan du har det, det er en smule frustrerende

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 15:22   #18
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Høsten 2011

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Vi skal også drenere, så alt annet i hagen står på vent til det er over. Vet hvordan du har det, det er en smule frustrerende

Lyst og luftig er det ihvertfall blitt! Også så fint det skal bli neste år?

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 17:26   #19
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Høsten 2011

Staudere skal bare visne ned også rydder man i bedene til våren. Jeg har klippet ned alle mine for å få has på sneglene, men vanligvis lar jeg de stå. Jeg har allerede plantet en haug med løk - mye allium, og noen bittesmå blå som kommer inntil husveggen der snøen smeltet aller først i vår. Også enda flere tulipaner.

Rent bortsett fra det rydder jeg mest i hagen på høsten, og plukker snegler og plukker snegler og plukker snegler.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 18:56   #20
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Høsten 2011

Vi tar snart over nytt hus og rundt det er det bare matjord. Neste år kommer jobben, men jeg kunne godt ha tenkt meg noe farget til våren. Kan jeg sette løker i frostsikre potter?

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no