Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sette seg inn i politikk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-07, 17:54   #1
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sette seg inn i politikk

Hvor gjør jeg det?

Jeg har i grunnen aldri interessert meg for politikk, og føler det er så mye å sette seg inn i. Men har likevel et ønske om å lære meg mer, slik at jeg kan diskutere vettugt, og slik at jeg virkelig kan stå for det jeg stemmer.

Har til nå stemt SV, og regner med å fortsette med det. Men vil likevel lære litt om ALLE partiene og hva de står for. (Og ikke bare de siste aktuelle sakene, men generelt.)

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 18:00   #2
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sette seg inn i politikk.

Ingen grunn til å endre valget?

Jeg ville startet med å kikke på partienes nettsider. sv.no, sp.no, dna.no, krf.no, hoyre.no, frp.no, rv.no, osv. Demokratenes sider er temmelig underholdende, dog på en nifs måte.

Ellers er det å lese aviser. Jeg anbefaler de gode ukeavisene, Dag og Tid, Ny Tid og MOrgenbladet. De går mer i dybden og har mye godt stoff.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 18:01   #3
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sette seg inn i politikk

En ting du kan gjøre er å gå inn på de ulike partienes hjemmesider og lese partiprogrammene deres. I tillegg er det lurt å følge med i mediene på hva partiene faktisk gjør (og altså ikke bare hva de sier); både i lokalpolitikken og sentralt.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 18:02   #4
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sette seg inn i politikk

Ta vekk S-en og så går du og stemmer.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 18:03   #5
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sette seg inn i politikk

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ta vekk S-en og så går du og stemmer.

Jeg glemte Venstre, men husket demokratene og RV.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 18:04   #6
Solen
Tusenkunstner
 
Solen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 538
Solen er litt kulSolen er litt kulSolen er litt kul
Standard

Sv: Sette seg inn i politikk

Følg med på nyhetene, les aviser, følg politiske dabatter. Du får med deg det grøvste ved å følge med i media og være litt samfunnsengasjert.
Vil du i dybden, sier jeg som de andre les partiprogram ol. på hjemmesidene.

__________________
Mamman til storebror 2001 og lillebror 2004
Solen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 18:12   #7
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sette seg inn i politikk

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg glemte Venstre, men husket demokratene og RV.

Det er nok fordi du prøver å fortrenge at du egentlig er en Venstre-velger.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 18:23   #8
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sette seg inn i politikk

Skulle gjerne ha satt meg litt mer inn i dette selv. Jeg har stemt på høyresiden tidligere, men merker at jeg heller mer og mer mot venstresiden.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 18:23   #9
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sette seg inn i politikk.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ingen grunn til å endre valget?

Jeg ville startet med å kikke på partienes nettsider. sv.no, sp.no, dna.no, krf.no, hoyre.no, frp.no, rv.no, osv. Demokratenes sider er temmelig underholdende, dog på en nifs måte.

Ellers er det å lese aviser. Jeg anbefaler de gode ukeavisene, Dag og Tid, Ny Tid og MOrgenbladet. De går mer i dybden og har mye godt stoff.



Sånn satt jeg meg inn i norsk politikk når jeg flyttet hit. Lese nettsider, partiprogrammer, lese aviser og følge debatter på TV. Morgenbladet anbefales på det sterkeste!

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 18:23   #10
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sette seg inn i politikk.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ingen grunn til å endre valget?

Jeg ville startet med å kikke på partienes nettsider. sv.no, sp.no, dna.no, krf.no, hoyre.no, frp.no, rv.no, osv. Demokratenes sider er temmelig underholdende, dog på en nifs måte.

Ellers er det å lese aviser. Jeg anbefaler de gode ukeavisene, Dag og Tid, Ny Tid og MOrgenbladet. De går mer i dybden og har mye godt stoff.

Takk for dulten!
Hvilke av disse avisene du nevner er best? Kunne tenke meg å abonnere, men hvilken av avisene er mest nøytral og beskrivende av partiene? Dessverre er ingen av avisene i løssalg her i Arendal(tror jeg ).

I morgen den dag, skal jeg søke litt på nettet (må vise meg som den supermammaen jeg er, og ta meg litt av barna nå), og så skal jeg bli litt mer samfunnsengasjert! :stoltutennisseluepå:

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 18:31   #11
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sette seg inn i politikk

Melissa kjenner Stoltenberg, hun er hvert år på hyttetur med venninna si, som har nabohytta til han.. Heng deg med henne til sommeren, og få et lyn-kurs.

__________________
Gutt 95 Jente 04
cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 18:45   #12
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sette seg inn i politikk

Jeg henger meg på TMs forslag. Det er veldig kjekt å lese partiprogrammene.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 19:48   #13
Lilleville
Superduperaktiv
 
Lilleville sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 591
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Sv: Sette seg inn i politikk

Enig i at det enkleste nok er å følge med i aviser og på TV. Avisene nevnt finner du garantert på Narvesen. Jeg liker godt Dagsavisen i det daglige. Ja den har ikke de lengste artiklene, og den er godt plantet på venstresida av norsk politikk (den riktige sida mener nå jeg... ). Men dog mener jeg den er å anbefale, ikke minst fordi den holder en oppdatert i det daglige uten å kreve allverdens. Morgenbladet er flott som helgelektyre!

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 00:06   #14
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sette seg inn i politikk

Morgenbladet kan man abonnere på.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 00:14   #15
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sette seg inn i politikk

Jeg liker godt Ny TId - det kan kjøpes i løssalg - helt sikkert i Arendal også.

Ellers synes jeg at nettsidene jeg bruker til elevene mine i samfunnslære er ok: http://samfunn.cappelen.no/bm/index.html

- nettsidene om norsk politikk er jo veldig enkle, men det er en ok oppdatering på hvilke spørsmål man stiller. Dessuten kan det jo hende at flere vet mindre enn de burde? Sjekk ut flervalgstestene...

Jeg synes partiprogrammene er fine. De er mer omfattende enn en brosjyre, men samtidig er de såpass gjennomarbeidet språklig sett at jeg tror du vil finne de fleste helt ok å lese/skumme igjennom.

Jeg liker nå også SV sitt partiprogram da. Etter at jeg satte meg inn i forskjellene mellom Ap og Sv har jeg blitt bevisst på at det er SV som passer mine standpunkt best. Da er det også lettere å "holde fast" på partiet sitt også i perioder hvor det stormer litt...

  Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 00:45   #16
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sette seg inn i politikk

Jeg syns Ny Tid er helt ufattelig virkelighetsfjernt, bastant og grusomt irriterende å lese. Undres på hvorfor?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 07:31   #17
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sette seg inn i politikk

Safran:

Alle de ukeavisene jeg nevnte kan abonneres på, jeg har Morgenbladet selv, men kjøper Dag og Tid i løssalg. I Arendal har de Narvesen, og der er det mulig å kjøpe Ny Tid og andre ukeaviser.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 07:32   #18
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sette seg inn i politikk

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns Ny Tid er helt ufattelig virkelighetsfjernt, bastant og grusomt irriterende å lese. Undres på hvorfor?

Eller bare annerledes? Ny Tid og du deler nok ikke syn på næringspolitikk, men det internasjonale stoffet er veldig bra!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 08:40   #19
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sette seg inn i politikk

Også er internett et godt suppliment, da.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 08:41   #20
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sette seg inn i politikk

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Eller bare annerledes? Ny Tid og du deler nok ikke syn på næringspolitikk, men det internasjonale stoffet er veldig bra!

Det er i grunnen mer selve tonefallet enn sak jeg klikker på, tror jeg. Det er litt sånn selvhøytidelig "bevaremegvel" hele tiden.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no