Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kroppsøving, karakterer og litt til...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-07, 18:53   #1
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Kroppsøving, karakterer og litt til...

Jeg snakket med en fortvilet mor idag. Hun har to barn med fysiske begrensninger. Begge barna på 11 og 14 år har astma. I tillegg har datteren på 14 år antakelig et syndrom slik at hun har kuler på knærne.

På ungdomsskolen kommer jenta dårlig ut. Kroppsøvingslæreren nekter å ta noen hensyn til henne. De driver mye med ballspill og hun får av den grunn problemer siden hun har problemer med beina. Legen har skrevet attest, og den kommunale fysioterapeuten har bedt skolen om å passe på at denne jenta tøyer skikkelig ut etter en gymøkt for å unngå problemer etterpå. Moren til jenta sier at gymlæreren bryr seg ikke. Før jul fikk datteren karakteren 2 og hun har blitt veldig motløs i forhold til gym. Hun gruer seg til hver gymtime. Hun har også dysleksi, så skolen er ikke akkurat noen plass for mestring for henne. Jeg kjenner jenta godt og hun er ei flott jente med mange ressurser. Derfor er det frustrerende at hun skal miste motivasjonen til både gym og andre ting fordi skolen ikke tar ansvar.

Sønnen min har en gymlærer som presser dem og sier at de SKAL gjøre ditt og datt. Det er bra forsåvidt, med tanke på å strekke egne grenser, men ut i fra hva sønnen min sier så går gymlæreren lenger enn som så. Sønnen min (12 år) sier at gymlæreren oppfører seg som en militær.

Da tenker jeg: Hva er det overordnede målet for kroppsøvingsfaget? Er det at alle skal klare det samme og være like, eller at barna skal finne glede i å bruke kroppen?

Jeg syns det burde være slik at barna finner gleden i å leve et sunt liv, der de blir bevisst å ta vare på kroppen sin gjennom fysisk aktivitet. Når gym blir til en pest og en plage, og noe de gruer seg til da er det noe feil.

Jeg vet at gymkarakteren skal ta hensyn til flere ting, ikke bare hva man presterer. Men når man har en fysisk skavank så er det ikke lett å komme opp på karakterskalaen. Jeg syns at holdningene til faget og hvor mye man prøver (innsats) bør vektlegges mer. Jeg kan godt tenke meg at det er vanskelig å sette karakter i dette faget, men å ta fra barna motet i gymmen må være feil, slik jeg kan se det...

Hva mener dere?


Sist redigert av Jessica : 09-01-07 kl 13:49.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 18:58   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Jeg lærte at gymkarakteren skulle være tredelt; en del innsats, en del prestasjon og en del testing i form av skriftlige prøver.

Jeg har også hatt "militante" gymlærere og jeg har aldri fått bedre karakter enn 3. Det er vært fra eks-turnere, som brukte omtrent kun turn i gymmen, til eks-løpere, der vår og høstsemesteret bestod av jogging, coopertest og diverse andre løpetester. Det sier seg selv at man faller utenfor og det uten å ha skavanker.

Jeg ville tatt det opp med rektor. Det finnes nok av gymlærere som ødelegger faget for alle andre enn de som er sportslig flinke og det er synd og skam.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 18:58   #3
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Problemet her er vel at det fins mange inkompetente gymlærere. Ved skolen jeg jobber er gymlæreren en skikkelig kjernekar. Elever som er positive og som har en god INNSATS (etter eget nivå) får stort sett karakteren 4. Det at man prøver er noe en gymlærer vil se.

Det høres ikke ut som at de du nevner tar jobben sin på alvor.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 19:03   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Nå har vel skolen plikt til å sørge for at barna får tilpasset opplæring når de har spesielle behov. Dette bør taes opp med skolens ledelse.
Nå kan ikke jeg opplæringsplanen for gymfaget, men det er vel der som andre steder prestasjonskrav. Det går allikevel an å be skolen om, med bakgrunn i jentas spesielle situasjon, at hun for eksempel blir fritatt for å få karakter i gym. Deltatt/ikke deltatt burde kunne gå. I hvert fall vet jeg at det ble praktisert slik når det forelå spesielle omstendigheter den gang jeg gikk på skolen, for hundre år siden.

  Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 19:04   #5
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Problemet her er vel at det fins mange inkompetente gymlærere. Ved skolen jeg jobber er gymlæreren en skikkelig kjernekar. Elever som er positive og som har en god INNSATS (etter eget nivå) får stort sett karakteren 4. Det at man prøver er noe en gymlærer vil se.

Det høres ikke ut som at de du nevner tar jobben sin på alvor.

Høres ut som en gymlærer etter min smak.

De tar nok jobben sin på alvor, men de har sine ting som de liker å drive med. De klarer ikke å kjøre noe særlig tilpasset. Jeg syns de har fokus på feil sted: prestasjon.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 19:08   #6
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

FOF: kroppsøving kan man ikke få fritak fra, hvis man ikke er lam fra halsen og ned eller noe slikt. Det har vært endringer der siden vi gikk på skolen!

Klart man må ha tilpasset opplæring. Vi hadde ei gravid jente, hun gikk stort sett tur i gymtimen. Hun fikk sikkert ikke en strålende karakter men hvertfall 3.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 19:11   #7
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Magica - FarOutFishing sa fritak fra karaktersetting.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 19:44   #8
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Med legeattest går det an å få fritak, i hvertfall på videregående. Det burde jo være det samme for ungdomsskolen.

Jeg kjenner til en helt konkret tilfelle der en temmelig normal jente fikk ordnet seg fritak under forutsetning at hun fulgte et eget opplegg utenom skoletid. Hennes opplegg var ridning pluss noe trening på apparater. Også der var det en ballspillgal gymlærer som var en del av grunnen.

__________________


Sist redigert av Bequita : 03-01-07 kl 19:45. Årsak: leif
Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 19:46   #9
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Jeg synes det er stupende idiotisk at det skal være karakterer i gym. Fordi de som virkelig trenger å finne en aktivitet de kan trives med, uansett alltid vil få svært middelmådige karakterer, mens de som får toppkarakterer allerede har funnet en slik aktivitet for lengst. Så vidt jeg kan forstå, er faget der for å få ungene til å bevege seg i en stillesittende hverdag. Da bør det ikke være lagt opp sånn at halvparten av elevene blir demotiverte og trassige skulkere.

Hilsen demotivert og trassig skulker

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 19:50   #10
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg synes det er stupende idiotisk at det skal være karakterer i gym. Fordi de som virkelig trenger å finne en aktivitet de kan trives med, uansett alltid vil få svært middelmådige karakterer, mens de som får toppkarakterer allerede har funnet det for lengst. Så vidt jeg kan forstå, er faget der for å få ungene til å bevege seg i en stillesittende hverdag. Da bør det ikke være lagt opp sånn at halvparten av elevene blir demotiverte og trassige skulkere.

Hilsen demotivert og trassig skulker.



Men nå sier sidemannen: " tenk på alle de guttene som bare var gode i gym.. skulle ikke de få karakter for det de var gode i"? - "Og alle de demotiverte og trassige skulkerne ville mistet det siste snev av motivasjon for å holde seg i form"...


han om det!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 20:00   #11
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.814
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Huff, jeg husker med gru gymtimene fra 1. klasse og ut videregående. Jeg tror faktisk ikke jeg overdriver da jeg sier at det var 90% ballspill vi drev med. Men det er klart, det er lettvint for læreren å be elevene dele seg opp i to lag og finne en fotball. Det hendte vi spurte om vi kunne få variere litt med dans, tennis, aerobic, styrketrening osv, men stort sett ble svaret nei. De fleste guttene var veldig fornøyde med ordningen, og protesterte vilt på å forandre timene noe. Det burde finnes regler rundt dette som sikret at gymtimene ble varierte, og at alle barna skulle få i alle fall noen timer med en aktivitet de likte.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 20:27   #12
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Det irriterer meg at mange gymlærere fortsatt tror at ballspill er veien til saligheten.

Å gi noen karakteren 2 i gym hadde jeg gjort om eleven sjelden eller aldri hadde gymtøy med slik hat h*n kunne delta, var mye borte og viste liten eller ingen vilje til å gjennomføre noe som helst av de vi skulle gjøre.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 20:28   #13
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Det burde finnes regler rundt dette som sikret at gymtimene ble varierte, og at alle barna skulle få i alle fall noen timer med en aktivitet de likte.

det finnes. I læreplanen står det klart om varierte aktiviteter.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 20:29   #14
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Dette hadde jeg virkelig klaget på og hvis ikke skolen tar det alvorlig er det på tide å ta det ett nivå opp. Det skal være tilbpasset opplæring.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 20:36   #15
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg synes det er stupende idiotisk at det skal være karakterer i gym. Fordi de som virkelig trenger å finne en aktivitet de kan trives med, uansett alltid vil få svært middelmådige karakterer, mens de som får toppkarakterer allerede har funnet en slik aktivitet for lengst. Så vidt jeg kan forstå, er faget der for å få ungene til å bevege seg i en stillesittende hverdag. Da bør det ikke være lagt opp sånn at halvparten av elevene blir demotiverte og trassige skulkere.

Hilsen demotivert og trassig skulker

Jeg kunne ikke vært mer enig. Jeg forfattet faktisk et lignende innlegg ista, men klarte å lukke vinduet med et feilklikk og gadd ikke skrive på nytt. Nå kan jeg bare signere deg, så kjekt.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 20:38   #16
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

det er desverre sån at mange lærere ikke tar hensyn. Jeg fikk 2 i gym noen semester fordi jeg ikke klarte å følge med på samme måte som de andre.. Turn måtte jeg gi meg på fordi lærern nektet å frita meg fra de delene hvor det handlet om hender i gulvet, havnet opp med senebetennelse hele tiden.

Det er utrolig demotiverende å hele tiden bli presset til noe du ikke klarer, foran hele klassen med mange flink elever som nesten gjør narr av deg. Det fører til skulking og enda dårligere prestasjon enn hva man kunne klart..

Jeg elsker søvmming og klarte å redde meg inn på det på ungdomskolen til dels.. men følte av og til at det ikke hadde noe å si at jeg var nest best i svømming fordi jeg var dårlig i ballspill.

Gym er mareritt jeg levde gjennom i alle år.. på høyskolen ble det gøy da lekte vi barneleker.

men det er sån at man skal gi 1 del av karakteren til skriftlige prøver som hun da sikkert ikke gjør så bra på fordi hun sliter med det skriftlige.. og så er det en del for prestasjon og ferdigheter, som hun igjen sliter med.. og så er det innsats som blir ødelagt fordi hun blir demotivert av at hun ikke får til de 2 andre delene

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 20:45   #17
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Gym er vel det eneste faget der forutsetningene skal tas med i betraktning, altså der eleven ikke har individuell opplæringsplan? Så dette hørtes ikke greit ut nei.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 20:51   #18
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Jeg var glad i sport og spill som mindre, den gangen for hundre år siden da barn var ute og lekte hele dagen og ikke bare satt inne og så på TV eller spilte data. Men var likevel lite begeistret for gymtimene, og det får alle de elendige gymlærerne jeg har hatt oppigjennom ta skylden for. Noen militante, som arrangerte linjegymnastikk(!) og beinharde, gammeldagse styrkeøvelser til blodsmaken meldte seg, noen ballsportentusiaster som kun arrangerte fotball- eller håndballkamper hver bidige gang, og noen gymnastikkfriker som sørget for at både den ene og den andre vrikket og forstuet tomler og ankler i tapre forsøk på å mestre disse skrekkinngytende gymnastikkapparatene uten nevneverdig (og nødvendig) forkunnskap. For ikke å snakke om disse som ville gi oss konkurranseinstinkt, og derfor arrangerte alskens løpetester og kastekonkurranser, så man virkelig fikk skilt klinten fra hveten. Jeg var stort sett ikke hvete , men likevel glad i trening og idrett, og når jeg tenker tilbake syns det er synd at gymtimene i hovedsak ble noe negativt på grunn av disse lite fleksible gymlærerne.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 21:11   #19
chara
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 109
chara er litt kul
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Dette har jeg diskutert mange ganger med mange lærere. Jeg er gymlærer selv, heldigvis på barneskolen så jeg slipper å sette karakterer.
Gym må få lov å være et fag på lik linje med matte og norsk, alle mestrer ikke det like godt heller og oppnår ikke de beste karakterene. De som er gode i gym, mestrer de øvelser som gjøres er blide, positive og hjelper de andre bør bli belønnet med en god karakter.
Elever med spesiell behov bør få tilrettelagt undervisningen, men jeg mener det blir feil at de, fordi de har et behov, skal få en bedre karakter enn elever som faktisk klarer mer.
Er man dyslektiker oppnår man ikke best karakter i norsk, men man skal få undervisning på sitt nivå, slik at hver enkelt elev skal klare å gjøre sitt beste.

Det kan ikke bli slik at man oppnår gode karakterer fordi man gjør sitt beste når man faktisk ikke oppnår det man skal. Dette gjelder i alle fag.

Jeg skjønner frustrasjonen til foreldre og elever som sliter i et eller annet fag. alle har krav på individuel opplæring, det gjelder i alle fag, men alle har ikke krav på gode karakterer.

Når det gjelder variasjon i gymtimer bør dere som foreldre lese kunnskapsløftet, der står alle målene som barnet skal nå. Hvis læreren bare driver med ballspill klarer man ikke nå alle målene. Konfronter læreren med dette og be om en begrunnelse hvis dere mener det ikke drives undervisning innenfor planen.

Dette ble langt og jeg høres litt streng ut ser jeg når jeg leser igjennom, jeg er nok ikke så streng, men dette mener jeg.
_____________
Chara

chara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 21:17   #20
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Opprinnelig lagt inn av chara, her.

Dette har jeg diskutert mange ganger med mange lærere. Jeg er gymlærer selv, heldigvis på barneskolen så jeg slipper å sette karakterer.
Gym må få lov å være et fag på lik linje med matte og norsk, alle mestrer ikke det like godt heller og oppnår ikke de beste karakterene. De som er gode i gym, mestrer de øvelser som gjøres er blide, positive og hjelper de andre bør bli belønnet med en god karakter.
Elever med spesiell behov bør få tilrettelagt undervisningen, men jeg mener det blir feil at de, fordi de har et behov, skal få en bedre karakter enn elever som faktisk klarer mer.
Er man dyslektiker oppnår man ikke best karakter i norsk, men man skal få undervisning på sitt nivå, slik at hver enkelt elev skal klare å gjøre sitt beste.

Det kan ikke bli slik at man oppnår gode karakterer fordi man gjør sitt beste når man faktisk ikke oppnår det man skal. Dette gjelder i alle fag.

Jeg skjønner frustrasjonen til foreldre og elever som sliter i et eller annet fag. alle har krav på individuel opplæring, det gjelder i alle fag, men alle har ikke krav på gode karakterer.

Når det gjelder variasjon i gymtimer bør dere som foreldre lese kunnskapsløftet, der står alle målene som barnet skal nå. Hvis læreren bare driver med ballspill klarer man ikke nå alle målene. Konfronter læreren med dette og be om en begrunnelse hvis dere mener det ikke drives undervisning innenfor planen.

Dette ble langt og jeg høres litt streng ut ser jeg når jeg leser igjennom, jeg er nok ikke så streng, men dette mener jeg.
_____________
Chara

Jeg er enig i alt du skriver, men må likevel påpeke at en toer er en veldig dårlig karakter, og man skal knapt møte opp for å få 2 i gym (jeg har kun gitt toere til de som har stor fravær, eller som ikke gidder i gym). Men at man ikke kan få bedre karakterer på grunn av sine vansker er jeg enig i. Elevene skal jo ikke måles opp mot sitt beste, men mot mål.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no