Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kroppsøving, karakterer og litt til...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-07, 21:30   #21
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Opprinnelig lagt inn av chara, her.

Dette har jeg diskutert mange ganger med mange lærere. Jeg er gymlærer selv, heldigvis på barneskolen så jeg slipper å sette karakterer.
Gym må få lov å være et fag på lik linje med matte og norsk, alle mestrer ikke det like godt heller og oppnår ikke de beste karakterene. De som er gode i gym, mestrer de øvelser som gjøres er blide, positive og hjelper de andre bør bli belønnet med en god karakter.
Elever med spesiell behov bør få tilrettelagt undervisningen, men jeg mener det blir feil at de, fordi de har et behov, skal få en bedre karakter enn elever som faktisk klarer mer.
Er man dyslektiker oppnår man ikke best karakter i norsk, men man skal få undervisning på sitt nivå, slik at hver enkelt elev skal klare å gjøre sitt beste.

Det kan ikke bli slik at man oppnår gode karakterer fordi man gjør sitt beste når man faktisk ikke oppnår det man skal. Dette gjelder i alle fag.

Jeg skjønner frustrasjonen til foreldre og elever som sliter i et eller annet fag. alle har krav på individuel opplæring, det gjelder i alle fag, men alle har ikke krav på gode karakterer.

Når det gjelder variasjon i gymtimer bør dere som foreldre lese kunnskapsløftet, der står alle målene som barnet skal nå. Hvis læreren bare driver med ballspill klarer man ikke nå alle målene. Konfronter læreren med dette og be om en begrunnelse hvis dere mener det ikke drives undervisning innenfor planen.

Dette ble langt og jeg høres litt streng ut ser jeg når jeg leser igjennom, jeg er nok ikke så streng, men dette mener jeg.
_____________
Chara

Jeg skjønner tankegangen og er med på den ut i fra slik det fungerer nå.

MEN hvorfor har man gym? Jeg vil tro at det overordnede målet er at elevene skal få fysisk fostring og en positiv holdning til å være i bevegelse. Derfor burde karakterer i gym fjernes. Fokusen blir helt feil når det skal settes karakterer. Grunnen til at jeg mener det er: Gym er et fag der de fleste kan oppleve mestring på en eller annen måte. Da er det synd at de slås i hodet med en toer i karakter fordi de etterhvert blir motløse og gir opp. Og ikke minst at læreren ikke legger til rette for de ulike elevenes forutsetninger.

Gym MÅ være et mestringsfag for de fleste, men da må det være variasjon i metodene man bruker, mener jeg For da kan man inkludere flest mulig i å delta. Mange kan holde ut å spille håndball en gang i blant, hvis de er friske, men når håndball er det som rår hver gymtime omtrent da blir det uholdbart. Det er min erfaring fra mine skoledager. Jeg hadde mange i klassen som spilte håndball. Det ble mye håndballspill. Jeg ble alltid sist når det skulle velges lag. Ikke noe rart. Jeg var redd ballen. De som spilte håndball til vanlig kjeftet oss andre ned fordi vi ikke kunne regler og var pysete. Hver gymtime var pyton.

Hadde læreren satt i gang med Aerobic, dans, turn osv. Da hadde jeg vært med. Jeg elsket turn, dans og Aerobic.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 21:38   #22
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg skjønner tankegangen og er med på den ut i fra slik det fungerer nå.

MEN hvorfor har man gym? Jeg vil tro at det overordnede målet er at elevene skal få fysisk fostring og en positiv holdning til å være i bevegelse. Derfor burde karakterer i gym fjernes. Fokusen blir helt feil når det skal settes karakterer. Grunnen til at jeg mener det er: Gym er et fag der de fleste kan oppleve mestring på en eller annen måte. Da er det synd at de slås i hodet med en toer i karakter fordi de etterhvert blir motløse og gir opp. Og ikke minst at læreren ikke legger til rette for de ulike elevenes forutsetninger.

Gym MÅ være et mestringsfag for de fleste, men da må det være variasjon i metodene man bruker, mener jeg

Den tanken du har om gym har jeg om alle fag, dog tror jeg ikke at å fjerne karakteren i noen av dem er løsningen. Alle har noen fag de mestrer og noen de ikke mestrer. Om vi fjerner gymkarakteren er det noen som vil lide under det og kanskje aldri føle mestring.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 21:42   #23
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Dette ville ha jeg ha tatt opp med rektor.


Husker med gru gymtimene på skolen. Derimot virket det som et veldig bedagelig yrke å være gymlærer. Tenk å bare stå der å si "i dag skal vi ha hjørnefotball" og blåse av og til i ei fløyte.

Gymlæreren jeg hadde en periode på ungdomsskolen kan jeg gi bort gratis. Husker jeg til jul fikk beskjed om at jeg måtte stå på, ellers ville jeg gå ned en karakter. Jada, jeg skulle likt å se hun lærern delta i de timene med en tjukt plastkorsett rundt ryggen pga skoliose.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 21:44   #24
chara
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 109
chara er litt kul
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Uten at jeg vet begrunnelsen for denne 2 ern, så er jeg enig i at det er en dårlig karakter.
Selv var jeg aktiv fotballspiller og alpinist da jeg gikk på idrettslinja. Der var det så mange sterke elever at jeg endte opp med en 3 er i kroppsøving. Hadde jeg gått allmenfag ville jeg nok lett ha fått en 5 er. Det er også veldig frustrerende, men jeg tror det er vanskelig for læreren i en klasse og ikke sammenligne elever.
I dette spesielle tilfelle ville jeg ha bedt om et møte med læreren og bedt han/henne redegjøre for hva som ligger bak karakteren. Det kan godt hende det ligger en god begrunnelse der, hvis ikke er det stor sannsynslighet for at karakteren blir justert. Ta samtidig opp problemene og finn ut i fellesskap hva man kan jobbe med og hvilken tilrettelegging eleven bør få.
Et tips er å ikke gå for hardt ut mot læreren, men vær ærlig på hvordan dette føles for elev og foreldre. Hvis læreren avviser et slikt møte ville jeg tatt det opp med rektor og bedt om et møte med han/henne og gymlæreren.
Ut fra problemstillingen så vil jeg kansje tro at det ikke er karakteren i seg selv som er hovedproblemet, men at jenta ikke trives i gymtimene fordi hun ikke får den tilrettelagte undervisningen det høres ut som om hun har krav på.
____________
Chara

chara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 22:02   #25
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Det er fort gjort å være enig i at det er fryktelig dårlig gjort at hun har så dårlig karakter.
Men etter 8 år som lærer, vet jeg at det som regel finnes en annen side av saken også. Det er klart det skal taes hensyn til både astma og dårlige knær. Men samtidig skal eleven være villig og positivt innstilt til alternative øvelser og faget generelt. Nå sier jeg IKKE at dette gjelder hun du snakker om, men veldig mange jenter på ungdomsskolen er veldig lite villige til å yte noe i gymtimene, og veldig snare til å skylde på både det ene og det andre for å slippe alt som lukter av anstrengelse. Det er ganske mange jenter i den alderen som burde vært sendt til legen for å ha mensen hver eneste uke, f.eks....

Karakteren i kroppsøving er 3-delt, der elevens mestring, innsats, samarbeidsevne og kunnskap i faget vurderes.
Ved karaktersetting anbefales omtrent følgende vekting:
Innsats og samarbeid - 40 %
Mestring (ferdighet og kreativitet) - 40 %
Kunnskap - 20 %

Innsats og samarbeid vil si innstilling til faget, hvordan de kommuniserer med både medelever og lærer (f.eks om de oppmuntrer de som ikke er så gode i fotball, at de sentrer med alle osv), holde seg til regler (sosiale og spilleregler), vise selvstendighet, være positiv til aktiviteter de ikke liker, rydde opp, ta ansvar osv
Mestring vil si de konkrete prestasjonene innen de ulike feltene, personlig framgang, rett bruk av kroppen i ulike aktiviteter, evne til å lage egne opplegg, egne øvelser (f.eks lage egen dans) osv
Kunnskap kan inneholde skriftlige tester, men det trengs ikke. Kunnskapen skal vises i samtale med lærer, brukes aktivt ved å lage opplegg for timer/aktiviteter, treningslære (regler i ulike idretter, lære om kropp, trening, helse osv).

Det skal taes hensyn til fysiske forutsetninger ved at elevene kan få utføre andre øvelser enn de andre, eller gjennom avtaler med lærer om hvor hardt de skal presse seg osv.
En elev med astma kan f.eks få testet sin utholdenhet ved svømming istedenfor jogging. En elev med lammelser i bena kan f.eks testes i volleyball ved å sittevolleyball og serveteknikk.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 22:02   #26
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Uansett hvem som skal mestre hva og i hvilket fag; er det ikke opp til læreren å få med seg alle elevene, å fremheve deres kunnskaper, følge opp individet samt felleskapet og sette positiv læring i fokus? Det snakkes høyt om differensiering. Hvor er den i gymmen? Hvorfor kan ikke feite ola på 120 kilo få et annet opplegg enn sprint, som passer bedre for den raske Petter på 50 kilo? Det differensieres da i norsk, matte, engelsk osv; hvorfor ikke i gym?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 22:03   #27
chara
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 109
chara er litt kul
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Når det gjelder spørsmålet om hvorfor vi har gym så er det nok litt mer innviklet å svare på.
Det er viktig å bruke kroppen, sett fra et samfunnsøkonomisk perspektiv er det gunstig at barn beveger seg. Barn med god koordinasjon gjør det også bedre i andre fag.
Kroppen er en del av mennesket- alt må aktiviseres, ikke bare hjernen. Mestring er bra for selvfølelsen. Barn som kansje ikke gjør det så bra i andre fag kan hevde seg her.
Svømming som er en del av kroppsøvingsfaget kan i enkelte situasjoner redde liv.
I en ellers stillesittende hverdag er en gymtime ofte et godt avbrekk, en får energi av å bevege seg.
Du får muligheten til å tøye dine egne kroppslige grrenser.

For min egen del ville jeg stillt de samme spørsmålene som du stiller om musikfaget. Jeg skjønnte ikke vitsen da jeg selv var elev og jeg sliter litt med å se vitsen som voksen-selv om jeg har lært meg begrunnelsene. Jeg kan ikke noter, kan ikke synge og spiller ingen instrumenter. Jeg reddet inn en g på ungdomskolen fordi jeg kunne pugge meg til musikhistorien.

Vi har alle forskjellige evner og det er viktig at grunnskolen spenner over alle disse områdene. En vet ikke hvem som skal bli hva. Noen blir fotballproffer eller trenere, andre blir operasanger eller jazzpianist. Det er ikke alle som ender opp med en allmenutdannelse videre, derfor er det viktig at alle disse fagene er med.
________________
Chara

chara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 22:06   #28
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Du har ikke helt rett, Sitron.
De med dysleksi må ha heldagsprøve, uansett.
De med dyskalkuli slipper ikke matte.
Ola på 120 kg kommer sikkert til å knuse Petter på 50 kg i rugby, og jeg tror nesten det er mer skadelig enn at han blir knust av Petter på 60 meter....

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 22:08   #29
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Du har ikke helt rett, Sitron.
De med dysleksi må ha heldagsprøve, uansett.
De med dyskalkuli slipper ikke matte.
Ola på 120 kg kommer sikkert til å knuse Petter på 50 kg i rugby, og jeg tror nesten det er mer skadelig enn at han blir knust av Petter på 60 meter....

Ikke rett? Selvsagt har jeg rett. indivitets behov skal tas hensyn til i læringsituasjonen. Smarte Rolf får hardere oppgaver i matten, fordi han er smartere enn alle de andre når det gjelder matte. Språksvake Espen får lettere tekster i engelsk og slipper å lese høyt, fordi han skal ha glede av å lære det han har forutsetninger for å lære, ikke presses til noe han ikke kan, som igjen kanskje fører til at han ikke engang gidder å møte opp.

Dessuten er det da aldeles ikke snakk om å knuse noen som helst i verken det ene eller det andre, men at INDIVIDET får tilrettelagt undervisning, slik de har krav på. Om massene kan følge et generelt opplegg helt fint, så betyr ikke det at de som faller utenfor skal det.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 22:10   #30
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ikke rett? Selvsagt har jeg rett. indivitets behov skal tas hensyn til i læringsituasjonen. Smarte Rolf får hardere oppgaver i matten, fordi han er smartere enn alle de andre når det gjelder matte. Språksvake Espen får lettere tekster i engelsk og slipper å lese høyt, fordi han skal ha glede av å lære det han har forutsetninger for å lære, ikke presses til noe han ikke kan, som igjen kanskje fører til at han ikke engang gidder å møte opp.

Dessuten er det da aldeles ikke snakk om å knuse noen som helst i verken det ene eller det andre, men at INDIVIDET får tilrettelagt undervisning, slik de har krav på. Om massene kan følge et generelt opplegg helt fint, så betyr ikke det at de som faller utenfor skal det.

men alle får samme heldagsprøve og eksamen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 22:11   #31
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ikke rett? Selvsagt har jeg rett. indivitets behov skal tas hensyn til i læringsituasjonen. Smarte Rolf får hardere oppgaver i matten, fordi han er smartere enn alle de andre når det gjelder matte. Språksvake Espen får lettere tekster i engelsk og slipper å lese høyt, fordi han skal ha glede av å lære det han har forutsetninger for å lære, ikke presses til noe han ikke kan, som igjen kanskje fører til at han ikke engang gidder å møte opp.

Her snakker vi om forskjellige ting. Jeg er fortsatt på karaktersporet, ikke på oppgavene som gies.

Selvfølgelig kan de få differensierte oppgaver. Man må da bare innse at nivå 1 ikke gir samme karakteruttelling som nivå 2 eller 3.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 22:13   #32
chara
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 109
chara er litt kul
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Uansett hvem som skal mestre hva og i hvilket fag; er det ikke opp til læreren å få med seg alle elevene, å fremheve deres kunnskaper, følge opp individet samt felleskapet og sette positiv læring i fokus? Det snakkes høyt om differensiering. Hvor er den i gymmen? Hvorfor kan ikke feite ola på 120 kilo få et annet opplegg enn sprint, som passer bedre for den raske Petter på 50 kilo? Det differensieres da i norsk, matte, engelsk osv; hvorfor ikke i gym?

Det differensieres i gym også, men veldig ofte skjer dette av seg selv. Er øvelsen og løpe en sprint distanse klarer som regel alle dette, men de bruker ulik tid. Skal en svømme i 10 minutter så kommer en ikke like langt, men alle svømmer (er man ikke svømmedyktig har man selvfølgelig et annet opplegg).
Jeg har hatt en svaksynt elev i min gymklasse som har deltatt på nesten alt de andre har gjort. De gangene vi gjorde noe han ikke kunne mestre pga synet så gjorde han andre ting. Men han fikk alltid velge selv om han ville prøve å være med eller ikke. Vi brukte f.eks orange fotball for at han skulle klare å se den.
____________
Chara

chara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 22:14   #33
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Synes du sier mye fornuftig, Chara. Jeg var elendig i gym og strevde livet av meg for å klare å unngå å drukne eller få ørene gørrfulle av vann i svømmetimene, grudde meg i ukesvis til Cooperstest og ALLTID ble valgt nest sist når elever skulle velge lag (er ikke det ganske grusom måte egentlig? Vi gjorde da aldri det i norsktimene - "nå kan Lisbeth være førstevelger til gruppearbeidpartner" liksom). Men synes likevel aldri at det var det minste rart at andre fikk knallkarakterer; de var jo beviselig mye mer sportslige enn meg.

Heldigvis hadde jeg allsidige og reflekterte lærere og klarte til og med å karre til meg en 5-er på videregående takket være intensiv dansetrening og ekstrempugging av kroppsøvingsboken (ja, vi hadde skriftlig pensum i gym i gamle dager også ).

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 22:15   #34
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Nei, klart ikke. Jeg sier ikke at en som er faglig svak skal få like gode karakterer som en som har hardere oppgaver og klarer dem godt. MEN; en som er faglig svak til oppleve mestring og dermed gjerne få en større glede for faget, enn om de presser til oppgaver de overhodet ikke mestrer. Slik som i gym. Når man dreper gleden over et fag, fjerner man også innsatsvilje. Ergo vil disse 40% i mestring som man gjerne ikke takler i det hele tatt, ofte føre til at de resterende 60% også synker og man får dermed en dårligere karakter enn om læreren hadde tatt hensyn til individet.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 22:15   #35
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Å fjerne karakteren i kroppsøving er ikke veien å gå. Hva er forskjellen på å være dårlig i gym og være dårlig i matte? Sånn bortsett fra at arbeidsgivere sjelden lar være å ansette folk grunnet en toer i gym?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 22:21   #36
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Jeg mener gym er vesensforskjellig fra de andre fagene. Det er der etter min mening primært for å gi hardt tiltrengt mosjon, og særlig til dem som trenger det mest, altså de som ikke driver med idrett utenfor skolen. (Hvis det ikke er sånn, BURDE det være sånn!) Da bør det også legges veldig vekt på å lage treningsplaner som passer hver enkelt, og som kan inspirere til videre aktivitet. Ikke pokker om karaktersetting og utsiktene til en sterk treer hvis man tar riktig godt i, virker på den måten.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 22:22   #37
AvivA
Prøver så godt jeg kan :)
 
AvivA sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 389
AvivA er litt kulAvivA er litt kul
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Går skole nå for å fullføre utdannelsen og jeg synes min gymlærer er skikkelig militant. Så jeg skjønner så absolutt problemstillingen. Jeg har enda bekkenløsningsproblemer, og har derfor heldigvis fritak fra praktisk, men har henne enda i teori. Og hun er oppstanasig, tror hun er mye bedre og forventer at alle, og da menes jeg absolutt alle skal være toppidrettsutøvere. Uansett hvor mye man enn prøver, er det ikke godt nok og man sitter igjen med elendige karakterer. Dere som foreldre må bare slå hardt mot hardt. Men skolene (ikke alle) bruker beskytte lærerne sine. Her i byen har jeg opplevd elever som har vært utsatt for antasting, vold, forskjellsbehandlig osv. Og uansett hvor mye dem prøver å få fjernet disse lærerne skjer det ingenting. Det er en vond sirkel som bare utsetter barna for mye vondt.

AvivA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 22:23   #38
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Virker karaktersetting og utsikter til en sterk treer positivt på en som ikke er så god i matte?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 22:23   #39
chara
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 109
chara er litt kul
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nei, klart ikke. Jeg sier ikke at en som er faglig svak skal få like gode karakterer som en som har hardere oppgaver og klarer dem godt. MEN; en som er faglig svak til oppleve mestring og dermed gjerne få en større glede for faget, enn om de presser til oppgaver de overhodet ikke mestrer. Slik som i gym. Når man dreper gleden over et fag, fjerner man også innsatsvilje. Ergo vil disse 40% i mestring som man gjerne ikke takler i det hele tatt, ofte føre til at de resterende 60% også synker og man får dermed en dårligere karakter enn om læreren hadde tatt hensyn til individet.

Føler vel at det blir litt generaliserende å si at kroppsøvingslærere ikke tar hensyn til individet. Jeg tar ihvertfall like mange individuelle hensyn i gym som i andre fag.
En dårlig lærerer er nok en dårlig lærer uannsett hvilket fag det er. Har man dårlig erfaring fra gym selv så farger det kansje synet på all gymundervisning.
___________
Chara

chara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 22:26   #40
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nei, klart ikke. Jeg sier ikke at en som er faglig svak skal få like gode karakterer som en som har hardere oppgaver og klarer dem godt. MEN; en som er faglig svak til oppleve mestring og dermed gjerne få en større glede for faget, enn om de presser til oppgaver de overhodet ikke mestrer. Slik som i gym. Når man dreper gleden over et fag, fjerner man også innsatsvilje. Ergo vil disse 40% i mestring som man gjerne ikke takler i det hele tatt, ofte føre til at de resterende 60% også synker og man får dermed en dårligere karakter enn om læreren hadde tatt hensyn til individet.

Enig i det. Derfor skal også mestringsbiten inneholde noe om personlig framgang. Det har ihvertfall vi på min jobb vektlagt ganske sterkt -særlig da for de som i utgangspunktet er svake i gym.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no