Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Introvert eller ekstrovert? Eller begge deler?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-16, 13:04   #61
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Introvert eller ekstrovert? Eller begge deler?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Ekstros får også fylleangst når de har vært veldig plaprete sammen med masse intros. :avslører: Jeg får av og til følelsen av at intros ser bittelitt ned på ekstros som tar mye plass og "må være i sentrum". Det er sikkert sant at jeg trives bedre i rampelyset enn mange, men jeg kjenner det som beinhard jobbing av og til å måtte være den som har ansvaret for at samtalen glir og det er god stemning.

For det er vel ikke sånn at intros synes det er ok at 4 mennesker sitter helt stille og sjekker mobilene og neglene sine på mer eller mindre tvungne sosiale sammenkomster?

Ja! Nettopp! Sånn!

Og så får jeg lyst til å dra alene på hytta i et år etterpå.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-16, 13:33   #62
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.235
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Introvert eller ekstrovert? Eller begge deler?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jeg blir stressa og sliten hvis jeg ikke får nok alenetid for å lade batteriene, men samtidig skravler jeg (ofte) som bare det når jeg først har tvunget meg til å gå ut blant folk. For meg er det nok dette med måten å lade batterier på som er det sentrale i introvert-diagnosen. Jeg er i mitt eget hode også, bevares (mesteparten av tida skravler jeg jo nettop ikke med andre) - og det kan for øvrig være slitsomt, det også. Jeg er jo ganske slitsom og grubler altfor mye, samtidig som jeg kjeder meg gal.

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det er ikke bare ekstroverter som kan holde i gang en interessant samtale, altså. (Jeg sliter litt mer med å holde i gang en uinteressant samtale, men jeg har da trent litt på det også. )

Jeg surrer egentlig sammen masse rart i intro/ekstro-kategoriene, ser jeg. Jeg vet at det er feil, men så blir det slik likevel. Det jeg tenker på er egentlig noe helt annet, som har med det Toffen skriver videre å gjøre:

Sitat:

Alt det man koker opp inne i hodet sitt, skal jo ut også.

Slik er det nemlig ikke for meg! Skriftlig, ja, men ikke verbalt. Det virker som om tankene sitter fast i hodet og for det meste kommer ut gjennom hendene. Når jeg snakker er ikke tankene på riktig plass, slik at et foredrag uten manus er for eksempel ganske vanskelig for meg. Tankene surrer liksom rundt i en udefinerbar tåke før jeg får skrevet dem ned. Det innebærer at jeg ofte må tenke veldig mye på ting før jeg får lagt det frem på en forståelig måte verbalt (litt avhengig av hva det er, altså), og trenger derfor folk rundt meg som evner å trekke i de riktige tanketrådene og som prater mens jeg tenker meg om.

Dette må det jo være minst én diagnose for. Men, er det noen som kjenner seg igjen?

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-16, 13:46   #63
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Introvert eller ekstrovert? Eller begge deler?

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Slik er det nemlig ikke for meg! Skriftlig, ja, men ikke verbalt. Det virker som om tankene sitter fast i hodet og for det meste kommer ut gjennom hendene. Når jeg snakker er ikke tankene på riktig plass, slik at et foredrag uten manus er for eksempel ganske vanskelig for meg. Tankene surrer liksom rundt i en udefinerbar tåke før jeg får skrevet dem ned. Det innebærer at jeg ofte må tenke veldig mye på ting før jeg får lagt det frem på en forståelig måte verbalt (litt avhengig av hva det er, altså), og trenger derfor folk rundt meg som evner å trekke i de riktige tanketrådene og som prater mens jeg tenker meg om.

Dette må det jo være minst én diagnose for. Men, er det noen som kjenner seg igjen?

Jeg kjenner meg igjen.

I jobb klarer jeg fint å snakke uten manus. For da er jeg i en annen "rolle". Men kroppen reagerer likevel ved å prøve å flykte. Det er den indre Noldus som ikke vil samarbeide med jobb-Noldus.
Mitt problem er at jeg ikke tenker for mye. Jeg burde gjort det, for hele "tåken" kommer gjerne ut i et usammenhengende sammensurium. Jeg blir på en måte "stresset" av å være så introvert, at jeg prøver å gjøre det motsatte. Og da blir det ihverfall feil.

Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-16, 13:49   #64
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Introvert eller ekstrovert? Eller begge deler?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling;[QUOTE


For det er vel ikke sånn at intros synes det er ok at 4 mennesker sitter helt stille og sjekker mobilene og neglene sine på mer eller mindre tvungne sosiale sammenkomster?

Ehe. Joda. Det er sånn
De finnes folka er de som fikser en slik stillhet uten at det blir kleint

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-16, 14:00   #65
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Introvert eller ekstrovert? Eller begge deler?

Jeg kan godt være stille sammen med folk jeg kjenner, men i tvungne sosiale sammenhenger?




(OK, jeg KAN være stille, men er det jo sjelden. )

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-16, 10:33   #66
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Introvert eller ekstrovert? Eller begge deler?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

He-he, vi er motsetninger, tror jeg Gaia - jeg er en superintrovert skravlebøtte som ikke finnes sjenert. Det kan nok tenkes at vi utad fortoner oss som ganske like.

Ja, det er ikke helt utenkelig.

Into/ekstro handler vel utelukkende om hvor man henter energien sin. Sett utenfra så er det ingen som skulle tro at jeg har ett introvert barn. Hele familien fremstår som relativt ekstroverte, og hvis noen skulle tippe på hvem av oss fire som er intro, så hadde de tippet på mannen (han er for øvrig ekstro. Ikke like ekstrem som meg og det ene barnet mitt, men godt over på ekstrovertsiden av skalaen). Begge barna er tilsynelatende like sosiale utad. Men det ene trenger mye alenetid, for å veie opp for at hun er omgjengelig og snakkesalig utad. Mens det andre trenger folk rundt seg til enhver tid, og blir nesten ulykkelig av å være alene.

Jeg tror intro-barnet har tjent mye på at jeg har skjønt at hun er introvert, ikke minst fordi hun skjermes mye mer enn hun hadde klart uten hjelp.

Vi hadde for øvrig en interessant samtale om intro/ekstro i sommer. Eldste var helt tydelig på at han trenger folk rundt seg når han er sliten og sur, mens minste var like tydelig på at da trenger hun rom og tid for seg selv. Hun løper rett og på rommet etter skolen, mens eldste sitter i stuen, og vil helst ha minst en annen person der. Gjerne flere, om mulig.

Jeg er for øvrig sjelden stille når jeg er sammen med andre. Det ligger rett og slett ikke til meg å holde kjeft.


Sist redigert av Gaia : 20-09-16 kl 10:39.
Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no