Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jeg trenger å bli opplyst om barn og foreldre uten lovlig opphold

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-12, 18:35   #21
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg trenger å bli opplyst om barn og foreldre uten lovlig opphold

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Litt bedre tastatur nå;
da tenkte jeg videre at denne personen som ikke har lovlig opphold, men har adekvat omsorgsevne, kan tilby sin arbeidskraft mot å få lovlig opphold, og staten Norge og vedkommende kan komme til en enighet om at denne personen kan få lovlig opphold i en periode f.eks. til barnet blir myndig, og jobbe som fosterforelder, eller i en barnelandsby, på den måten kan også flere barn få hjelp.

Jeg aner ikke om det på noen måte er realistisk, eller gjennomførbart, men her er jo flere ulike behov som kanskje kan dekkes, dersom man er kreativ.

Greia er vel at ein ikkje får opphald for å jobbe, med mindre ein har ein kompetanse som ei bestemt bedrift treng, og som bedrifta ikkje kan skaffe på anna vis.

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 18:50   #22
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.315
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger å bli opplyst om barn og foreldre uten lovlig opphold

Opprinnelig lagt inn av Tante Sofie, her.

Greia er vel at ein ikkje får opphald for å jobbe, med mindre ein har ein kompetanse som ei bestemt bedrift treng, og som bedrifta ikkje kan skaffe på anna vis.

Riktig. Frivillig arbeid har man heller ikke lov til å påta seg.

Interessant nok skriver skattekontoret gjerne ut skattekort allikevel.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 18:55   #23
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg trenger å bli opplyst om barn og foreldre uten lovlig opphold

Opprinnelig lagt inn av Tante Sofie, her.

Så lenge dei har plass på eit mottak, der dei får kost, losji og lommepengar, har dei jo ikkje så stort behov for sosialhjelp heller.

Nei, selvsagt ikke, de får jo lommepenger på asylmottak.

....den eneste utbetalingen i Norge, bortsett fra barnetrygden, som ikke har vært indeksregulert. I 1987 var den tilnærmet livsoppholdssatsen, fordi de ble regnet på linje med sosialhjelpsmottakere, man hadde skjelden kost på mottakene før, og den var på 2500 kroner. Nå er den 2700, den økte med ett par hundre for ett par-tre år siden.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 20:42   #24
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg trenger å bli opplyst om barn og foreldre uten lovlig opphold

Kva er det meininga at dei 2700,- skal dekke då? Det er jo litt vesentlig for om det er lite eller mykje. Dersom det skal dekke mobilabb + snop/røyk, må det jo halde, men dersom det skal dekke det samme som sosialhjelp, er det jo i minste laget.

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 20:43   #25
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg trenger å bli opplyst om barn og foreldre uten lovlig opphold

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Riktig. Frivillig arbeid har man heller ikke lov til å påta seg.

Interessant nok skriver skattekontoret gjerne ut skattekort allikevel.

Nemlig. Det var jo ein her i Rogaland som vart sendt heim for ikkje så lenge sidan, der eindel av saka mot han, var at han hadde betalt skatt ulovleg i årevis.

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 20:50   #26
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg trenger å bli opplyst om barn og foreldre uten lovlig opphold

Opprinnelig lagt inn av Tante Sofie, her.

Kva er det meininga at dei 2700,- skal dekke då? Det er jo litt vesentlig for om det er lite eller mykje. Dersom det skal dekke mobilabb + snop/røyk, må det jo halde, men dersom det skal dekke det samme som sosialhjelp, er det jo i minste laget.

Det skal dekke det meste, de får noe klær når de kommer, og så får de klestillskudd på linje med sosialtjenestens brukere, 1200 i halvåret, etter behov inntil to ganger i året.

Det skal holde til mat (bor de på mottak med mat, får de halvparten) og alt annet. Så i utgangspunktet dekker det alt det samme, bortsett fra at de har gratis lege og kan få tilskudd til medisiner. Noe forsåvidt sosialhjelpsmottakere også kan få, om de har store utgifter til det.

Eksmannen min klarte til og med å spare 1000 kroner i mnd av sine utbetalinger :P 500 kroner pr utbetaling, men nå var han usedvanlig sparsom også.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 20:56   #27
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg trenger å bli opplyst om barn og foreldre uten lovlig opphold

Lege/medisinar/tannlege/briller er ikkje ein del av livsopphaldet på ordinær sosialhjelp, og skal alltid dekkast utanom, uavhengig av storleik.

Hm, 2700,- pr mnd når mat er ein del av det, er jo tragisk lite. Det var eg faktisk ikkje klar over.

Har forresten registrert at kommunen får i overkant av 11`pr mnd som "alternativ mottaksplass", og det dekker jo ikkje boutgifter + livsopphald for ein person, så dersom mottaka for tilsvarande tilskot per person, forstår eg jo at dei ikkje kan betale ut så mykje meir for å få det til å gå rundt. Ikkje at det gjer det rett på noko vis!

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no