Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er majones usunt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-14, 19:41   #21
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Jeg syns du burde kontakte helsesøster i etterkant og fortelle henne hva dette har resultert i for deres barn. At et barn som trenger de kaloriene hun kan få nå ikke vil spise en matvare som var kilde til energi hos henne. HUn bør jo vite hva dette opplegget kan medføre hos enkelte.

Ja, jeg burde nok det, men vi hadde så dårlig kjemi at jeg rett og slett ikke tok sjansen. Jeg kunne endt opp med å si noe temmelig sarkastisk, er jeg redd. Og jeg vil helst at helsesøsteren til ungene mine skal ha et, om ikke godt så i alle fall nøytralt, forhold til moren deres.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 19:42   #22
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er majones usunt?

Dette er det mest nekete opplegget jeg har hørt om.

For det første: dette burde aldri vært gjennomført. Og hvis det nå først skulle gjennomføres så burde de lære dem det rette. Nemlig at majones er en fin kilde til sunt fett, og er fint å spise litt av hver dag.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 19:43   #23
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Majones er hovedsaklig egg og olje? Dvs sunt i små mengder, usunt i store mengder. Usunt for sånne som meg som har en tendens til å spise for mye.

Helt enig. Og det kommer også an på hvilken olje den er basert på. En del majoneser er vel basert på soyaolje, og det er vel.. hm.. mindre sunt enn f.eks. rapsolje. Det aller beste er jo å lage majonesen selv, og det er ikke vanskelig heller. Visste dere forresten at ordet majones stammer fra byen Mahon, hovedstaden på Menorca? (Betyr "saus fra Mahon".) Bare en liten kuriositet.

Ellers enig i at det var en idiotisk oppgave.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 19:48   #24
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ja, jeg burde nok det, men vi hadde så dårlig kjemi at jeg rett og slett ikke tok sjansen. Jeg kunne endt opp med å si noe temmelig sarkastisk, er jeg redd. Og jeg vil helst at helsesøsteren til ungene mine skal ha et, om ikke godt så i alle fall nøytralt, forhold til moren deres.

Kan du melde fra til læreren da? Så kanskje de stopper med dette tullet? Eller i hvert fall går gjennom hva det er de lærer bort.

Det er jo en vanskelig balansegang. Det er jo på mange måter bra at de lærer seg å hva som er bra for kroppen, men alle unger har så ulikt utgangspunkt. Noen burde spise ganske mye majones om det var det de var glad i, mens andre igjen kanskje med fordel kunne spise noe annet. Noen elsker fisk, grønnsaker eller hva det skal være, mens andre er småspiste på sunn mat.

Jeg synes et greit budskap er at man skal spise kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt og grovt brød til hverdags. Godteri skal man være forsiktig med, men kose seg med det på lørdager og andre festlige anledninger med god samvittighet. Og at det er viktig å holde kroppen i god form, og at man kan gjøre det gjennom morsomme aktiviteter.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 19:55   #25
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Jeg synes jo elevene skal lære om sunn vs. usunn mat i løpet av skoletiden, men jeg synes det er teit å teste dem i det før skolestart. For hva skal de gjøre da, om lille Per ikke vet forskjell på sunn og usunn mat? Og hvor satt ut blir ikke lille Lise når hun oppdager at hamburgere og cola er "feil" mat, når det er det hun får til middag tre dager i uka.

Dessuten er det jo mange definisjoner av sunn og usunn mat. Hamburgere trenger ikke være ille: Det kan man lage med hjemmebakt brød, 100 % storfekjøtt og masse grønnsaker. Da er det tett på et fullverdig måltid i min bok. Hjemmelaget pommes frites, stekt i ovn, er ikke nødvendigvis noe mindre sunt enn kokte poteter. Osv, osv.

Men først og fremst liker jeg ikke hvordan dette setter ungene i forlegenhet. Maten på skjemaet var til overmål tegnet, og all maten var tegnet som morsomme små vesner med øyne, munn og hender og føtter. Hverken Minsta eller jeg kjente igjen poteter (som var svært dårlig tegnet) og Minsta var helt knust siden hun følte at hun hadde feilet på et svar på en prøve.

Jeg var for å si det mildt ikke blid. (Kanskje jeg skal ta det opp med skolen likevel, en gang det faller seg slik? )

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 19:59   #26
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

For eldstemann er det usunt. For mellomste er det farlig. For minsten er det sunt i passe mengder.

Vi var nettopp på skolestarterkontroll. Han gjorde oppgaver, men ingen som gikk på å kategorisere mat.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 20:02   #27
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er majones usunt?

Hehehe dette minner meg om en kompis av meg som er helsesøster. Han kom med følgende hjertesukk til meg for etpar år siden: "gnuri- helsesøster er faen meg ikke noe tittel- det er et skjellsord"


Sorry- måtte bare

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 20:12   #28
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er majones usunt?

Det er ikke usunn mat:

Fra Helsedirektoratets sider om kostholdsråd:

Sitat:

Forbruksundersøkelsene 2007-2009 viste at margarin, matolje og andre oljeholdige produkter som majones og majonessalater bidro med omtrent 60 prosent av de flerumettede fettsyrene og 20 prosent av de mettede fettsyrene i gjennomsnittskostholdet. Undersøkelsen viste også at de bidro med en betydelig andel av kostens innhold av de fettløselige vitaminene A, D og E når tran og vitamintilskudd ikke var medregnet.

(At Helsedirektoratet anbefaler margarin fremfor smør er en helt annen diskusjon, som jeg ikke skal starte nå)

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 20:18   #29
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Også har jeg selvsagt fått "slankereklame" øverst på denne siden. Surprise!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 20:31   #30
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Jeg skjønner ikke hva det skal være godt for å teste små barn i dette. Det er jo ikke som om de får gjort noe med det. Det er jo informasjon som må gå til foreldrene, ikke ungene.

Jeg ville absolutt gitt en tilbakemelding (teoretisk sett) på hva dette har ledet til, men jeg ser argumentet ditt i mot også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 20:32   #31
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er majones usunt?

Eldste har nå faget Mat og Helse som er både praktisk matlaging og teori. Der har de det skjemaet der matvarer står i rødt eller grønt og majones står i rødt under usunn. Så vi hadde en prat om det rundt frokosten idag siden pappaen er veldig glad i det. Vi leste på pakken og fikk sagt at det er helt ok i moderate mengder som mye annet.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 20:33   #32
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Eldste har nå faget Mat og Helse som er både praktisk matlaging og teori. Der har de det skjemaet der matvarer står i rødt eller grønt og majones står i rødt under usunn. Så vi hadde en prat om det rundt frokosten idag siden pappaen er veldig glad i det. Vi leste på pakken og fikk sagt at det er helt ok i moderate mengder som mye annet.

Var det ikke i gamledager noe som het litt-mat? Det synes jeg majones hadde sortert fint under. Skal man følge denne logikken er jo all mat med høyt fettinnhold usunt, men kroppen behøver da fett, men bare ikke i for store mengder.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 20:36   #33
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Var det ikke i gamledager noe som het litt-mat? Det synes jeg majones hadde sortert fint under. Skal man følge denne logikken er jo all mat med høyt fettinnhold usunt, men kroppen behøver da fett, men bare ikke i for store mengder.

Ja. Det man merker er jo at barn tar alt så veldig bokstavlig og kategorisk. Det blir sånn hardt enten eller, så det krever litt prat rundt det. Er litt usikker på hvor mange nyanser skolen klarer å få fram.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 20:39   #34
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Var det ikke i gamledager noe som het litt-mat? Det synes jeg majones hadde sortert fint under. Skal man følge denne logikken er jo all mat med høyt fettinnhold usunt, men kroppen behøver da fett, men bare ikke i for store mengder.

Høres ut som det er systemet nøkkelhull-merkingen ble bygget rundt. Hvor Makrell i tomat ikke kunne få nøkkelhull på grunn av høt fettinnhold.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 20:44   #35
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

På vår skole snakket helsesøster om barnas vekt med barna tilstede. Dvs flere barn fikk høre at de var tynne og burde spise mer. Det synes jeg overhode ikke er greit. Et av barna begynte å snakke om utseende sitt på en negativ måte. Ikke greit med et sånt opplegg som det du forteller om der heller.

Sånn var det her også. Da avbrøt jeg damen tvert og sendte datteren min på gangen. Hun fant for øvrig noe feil med alle ungene. Venninna til datteren min var for eksempel for høy.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 20:54   #36
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Sånn var det her også. Da avbrøt jeg damen tvert og sendte datteren min på gangen. Hun fant for øvrig noe feil med alle ungene. Venninna til datteren min var for eksempel for høy.

En jeg kjente fikk høre at helsesøsteren var bekymret for at ungen var så kort. Men moren var jo også veldig kort, ikke dverg eller noe sånn, men bare veldig lav. Da bør det ikke være noen bombe at de ungene ligger under streken. Det burde være helt opplagt å legge merke til det iom at moren var med på kontrollen. Jeg synes de burde lære seg å ikke gi foreldre helt unødvendige bekymringer.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 21:08   #37
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

En jeg kjente fikk høre at helsesøsteren var bekymret for at ungen var så kort. Men moren var jo også veldig kort, ikke dverg eller noe sånn, men bare veldig lav. Da bør det ikke være noen bombe at de ungene ligger under streken. Det burde være helt opplagt å legge merke til det iom at moren var med på kontrollen. Jeg synes de burde lære seg å ikke gi foreldre helt unødvendige bekymringer.

For ikke snakke om å gi ungene unødvendige bekymringer!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 21:18   #38
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ikke usunt i min bok. Jeg spiser mye majones hver uke, superviktig ressurs for at jeg skal få i meg nok fett.

Eg er begynt å ete majones for å få i meg nok fett etter at eg starta på Grete roede. Det er hjertetegn på den, pga olja antar eg??

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 21:25   #39
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er majones usunt?

Vi var nettopp på skolestartkontroll. Det ble litt snakk om sunn mat, men bare type: vet du hva disse grønnsakene heter? Spiser du grønnsaker? Kroppen din blir glad når du spiser grønnsaker (da svarte mellom "mamma blir også glad" ). Jeg tenker at det er mange veier til et sunt kosthold, og ikke ok med et sånt opplegg som du skisserer. Jeg er ikke redd for fett og er relativt opptatt av at ungene mine skal få i seg nok av det. Majones (vi lager selv kanskje halvparten av tida) tenker jeg er sunt.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 08:53   #40
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

En jeg kjente fikk høre at helsesøsteren var bekymret for at ungen var så kort. Men moren var jo også veldig kort, ikke dverg eller noe sånn, men bare veldig lav. Da bør det ikke være noen bombe at de ungene ligger under streken. Det burde være helt opplagt å legge merke til det iom at moren var med på kontrollen. Jeg synes de burde lære seg å ikke gi foreldre helt unødvendige bekymringer.

En dame jeg kjenner som er bestemor, var med sin unge datter og barnebarnet til kontroll på helsestasjonen. Der fikk de akkurat samme beskjed. Da satte bestemor øynene i helsesøster og sa: "Hva synes du vi skal gjøre med det da? Ta tak i hver sin ende og dra i ungen?". Det ble ikke noe mer snakk om høyde-"problemer" der.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no