Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er majones usunt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-14, 21:41   #101
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Jeg synes rapsolje smaker gress. Men jeg bruker det i blant likevel. Soyaolje har jeg ikke brukt siden nittitallet og knapt nok da.

En gang, da guttungen var liten, tok jeg tran i grøten. Jeg trodde transmaken skulle kamufleres i grøten, men det gjorde den absolutt ikke. Snarere tvert imot. Men guttungen spiste av hjertens lyst. Jeg syntes synd på ham, husker jeg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 21:45   #102
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.646
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.


En gang, da guttungen var liten, tok jeg tran i grøten. Jeg trodde transmaken skulle kamufleres i grøten, men det gjorde den absolutt ikke. Snarere tvert imot. Men guttungen spiste av hjertens lyst. Jeg syntes synd på ham, husker jeg.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 21:45   #103
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.646
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, det kan nok bli litt zpezielt. Jeg lager ofte med ren olivenolje, men det blir jo en litt streng smak som ikke alle liker. Rapsolje syns jeg ofte kan smake litt fiskete, men den vitaoljen er jo så godt som smaksfri og passer godt til milde majoneser.

Jeg lurer på om det var en tidlig Grete Roede-oppskrift, faktisk. Majones med tran. :spy:

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 21:48   #104
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Jeg lurer på om det var en tidlig Grete Roede-oppskrift, faktisk. Majones med tran. :spy:

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 22:31   #105
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Jeg lurer på om det var en tidlig Grete Roede-oppskrift, faktisk. Majones med tran. :spy:

Min mor brukte et slankeopplegg rundt 1990 hvor man skulle steke maten i medisinsk parafin.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 22:36   #106
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Min mor brukte et slankeopplegg rundt 1990 hvor man skulle steke maten i medisinsk parafin.

Jepp. Og lage majones av det samme. SÅ vidt jeg husker, hadde slik majones ganske heftig effekt på fordøyelsen.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 22:36   #107
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Min mor brukte et slankeopplegg rundt 1990 hvor man skulle steke maten i medisinsk parafin.

Det ville effektivt få meg til å spise mindre i alle fall.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 22:39   #108
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Veldig vond mat. Veldig slankende.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 22:40   #109
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Jeg husker panert fisk stekt i parafin. Å herregud den paneringen var vond! Men da pillet jeg den jo bort, så det ble sikkert mye sunnere.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 22:41   #110
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 42
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er majones usunt?

Jeg er gjerne med på å sette majones med parafin i rubrikken for nei-mat. :raus:

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 23:51   #111
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.


Men mye tyder på at det er mest gunstig å få tilført de lange, marine omega-3-fettsyrene direkte, selv om kroppen har en viss kapasitet til å forlenge plante-omega-3-fettsyrene selv. Så spis mer fet fisk, eller ta tran/fiskeoljetilskudd.

Eller algeolje, som jeg tar, det blir mer og mer populært nå (og er like effektivt som fiskeolje, det er derfra fisken får det, faktisk).
Sunnheten av majones skal jeg ikke uttale meg om. Jeg lager "majones" av soyamelk, hehe.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-14, 09:19   #112
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Og hvis man syns omega3/6-diskusjonen er komplisert så kan man jo bare prøve å ta for seg soya-diskusjonen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-14, 10:18   #113
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og hvis man syns omega3/6-diskusjonen er komplisert så kan man jo bare prøve å ta for seg soya-diskusjonen.

Åh du milde himmel, ja! Den må jeg ta flere ganger i uka, gitt.
Vet heldigvis mer enn nok om emnet selv.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-14, 13:55   #114
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

En tråd jeg gikk glipp av?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-14, 14:08   #115
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Nei, jeg vet ikke om det har vært oppe her på forumet?

Men det er veldig ulike meninger. Det forebygger hjertelidelser. Det påfører hjertelidelser. Det forebygger kreft. De påfører kreft.

Jeg hørte en lang podcast om det, der de gjennomgikk mange ulike studier der konklusjonene går i alle retninger, og konkluderte med "lagom er bra", at for mye ikke var bra, at det antagelig var individuelle forskjeller på hvor mye som var bra, og at det i et typisk amerikansk kosthold allerede var så mye soyaprodukter at totalen for mange ellerede vare minst på "lagom" og at det ikke var lurt å spise mer enn det. Sånn ca.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-14, 14:12   #116
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

I tillegg til miljøperspektivet på soya. Der finner man både stemmer for og i mot.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-14, 15:28   #117
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Jepp. Jeg bruker nesten utelukkende Alpro, som ikke kommer fra regnskogsområder og som er ikke-gmo og økologisk. Det er for det meste dyrefor-soyaen som kommer fra regnskogene. Ja, nå inneholder jo dyrefor også palmeolje, så det er verdt å ta en kikk på kjøttforbruket sitt, tenker jeg, i et miljøperspektiv.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-14, 20:31   #118
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Jeg syns det er veldig uheldig å lære barna opp til at det er et bastant skille på sunt og usunt når det gjelder ulike mattyper (unntatt er selvsagt kaker, kjeks, godis etc). Det må være greit å smøre majones under kjøttpålegget fremfor smør uten at barna skal lære at det er galt.

Når det er sagt er min tillit til helsesøstre heller laber. Dessverre. Jeg har møtt altfor mange nek i den yrkesgruppen.

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Absolutt. Eller man kan lage med ren rapsolje, evt olivenolje.

Jeg syns olivenolje gir en veldig stram smak på majonesen, og lager stort sett av halvparten oliven- og macadamiaolje. Den er veldig mild og god på smak, og har vel fordelt fettet mellom omega 3 og omega 6 sånn noenlunde 50/50?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no