Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skeptisk til at niåring er hjemme alene

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-13, 21:42   #1
Jakki
Nybegynner
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 2
Jakki har et hav av muligheter foran seg
Standard

Skeptisk til at niåring er hjemme alene

Hei.

Vår kjære nabofamilie leier ut sokkelen i huset sitt til en mor og en gutt på ca. 9 år.(gutten er annenhver uke hos mor/far)

Familien som leier ut er litt engstelige for rett og slett reise bort, da de vet at 9 åringen er veldig mye hjemme alene i sokkelen på huset, ettersom moren er i butikkbransjen og er mye mye borte på jobb. Det kan feks. være fra 08.30 til 20.00 i helgene, men også i ukedagene kommer gutten hjem fra skole ca. 15.00 og moren trenger ikke å komme hjem før etter 20.00

Vet at 9 åringer kan være ansvarsfulle, men denne gutten er nok dessverre ikke mors beste barn, og jeg vet det har vært mye styr på skolen med denne gutten som har resultert i klassebytte osv. Han virker også og være veldig barnslig for alderen.

I.o.m at vi har utsyn fra huset vårt og opp til de i sokkelen, så observerer jeg at denne 9 åringen er opp til langt på natt i helgene. Etter kl.24.00, og sover til 11-12 på lørdags formiddag. Snakket også med gutten en dag da han gikk forbi meg på veien i mellom husene våre, og jeg spurte om han ikke var på skolen, men da var svaret at de hadde sovnet av.

Er dette grunn til bekymring? Jeg synes jo synd på gutten, da han ikke er på SFO, ikke med på noen fritidsaktiviteter, moren har ikke bil, har ikke sett at han har hatt noen kamerater på besøk i de siste årene osv...

Fikk høre av familien som leier ut at denne gutten også var veldig "flink" til å ødelegge det meste av ting. Gikk løs på ting med hammer osv...

Hvordan håndterer mann slikt?

Jakki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 21:45   #2
halaisa
Aktiv
 
halaisa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 161
halaisa er litt kulhalaisa er litt kul
Standard

Sv: Skeptisk til at 9 åring er hjemme alene

Jeg tenker at hvis du er bekymret for et barn så er en bekymrinsmelding til barnevernet på sin plass.
Privatpersoner kan melde anonymt til barnevernet.

halaisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 21:53   #3
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skeptisk til at 9 åring er hjemme alene

Jeg ville ringt det lokale barnevernet og drøftet saken i første omgang. De kan råde deg til om du bør melde eller ikke. Dette kan gjøres anonymt.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 22:06   #4
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.324
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skeptisk til at niåring er hjemme alene

Har noen tatt opp sin bekymring med moren?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 22:36   #5
Jakki
Nybegynner
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 2
Jakki har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Skeptisk til at niåring er hjemme alene

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Har noen tatt opp sin bekymring med moren?

Nei, for det er jo en vanskelig diskusjon å ta.

Men, utleier familien er jo veldig fornøyde med å leie ut til de, for det er lite bråk, betaler punktlig, og raserer ikke utleie sokkelen.

Det er akkurat den "casen" med han gutten som er litt "tvilsom".

Jakki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 22:38   #6
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skeptisk til at niåring er hjemme alene

Virkelig, en ni år gammel gutt er ikke tvilsom. Han kan ha en dårlig omsorgssituasjon, og ved mistanke om dette bør man drøfte med barnevernet. Jeg blir litt irritert over fokuset til denne utleieren. Hva med litt omsorg for denne gutten som åpenbart er mer alene enn det som er vanlig i den alderen?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 22:44   #7
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.031
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skeptisk til at niåring er hjemme alene

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Virkelig, en ni år gammel gutt er ikke tvilsom. Han kan ha en dårlig omsorgssituasjon, og ved mistanke om dette bør man drøfte med barnevernet. Jeg blir litt irritert over fokuset til denne utleieren. Hva med litt omsorg for denne gutten som åpenbart er mer alene enn det som er vanlig i den alderen?

Signerer!
Man kan bare ikke omtale et barn på den måten. Jeg reagerer også på omtalen i HI. Om han er så mye alene er det ikke rart om han ikke har det så greit, tenker jeg.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 22:52   #8
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skeptisk til at niåring er hjemme alene

Hi beskriver ikke gutten som tvilsom - det som står er at "casen med gutten er tvilsom". Og hun sier at hun er bekymret for gutten, og utdyper dette med at det at han virker å være en litt umoden 9-åring med litt adferdsproblematikk bidrar til at situasjonen med at han er så mye alene virker mer ugrei enn om det hadde vært en mer moden og ansvarlig 9-åring.

Jeg synes ikke det høres ut som om barnet har tilstrekkelig tilsyn til å være så ung. Jeg synes forslaget om å drøfte anonymt med BV høres fornuftig ut.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 23:00   #9
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.644
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skeptisk til at niåring er hjemme alene

Jeg hadde kanskje invitert gutten hjem og blitt litt kjent med han, rett og slett. Kanskje han bare trenger noen som bryr seg litt? Det er nok ikke bare bare å være alene for moren med butikkjobb.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 23:01   #10
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.031
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skeptisk til at niåring er hjemme alene

Vel. Gutten, på 9 år, blir i HI omtalt som "dessverre ikke mors beste barn". Det synes jeg oser av mangel på forståelse for et barn i en mulig vanskelig situasjon. Og jeg er i grunn ikke noen sår føletype som reagerer nevneverdig på språkbruken til andre.

Jeg ser at jeg tolker innleggene annerledes enn deg (Zoë).

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 23:02   #11
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skeptisk til at niåring er hjemme alene

Hvis det er bekymring for gutten som er greia kan man gjøre to ting, enten må man bli kjent med familien eller så må man melde bekymring til barnevernet. Helst en kombinasjon av de to. Ringe og drøfte med barnevernet er en grei ting å gjøre og er fullstendig uten risiko.

Jeg bare tilta litt på ordlyden, beklager hvis det ikke var sånn ment.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 23:03   #12
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.644
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skeptisk til at niåring er hjemme alene

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Signerer!
Man kan bare ikke omtale et barn på den måten. Jeg reagerer også på omtalen i HI. Om han er så mye alene er det ikke rart om han ikke har det så greit, tenker jeg.

Enig! Men ikke sikkert moren har så mange valg heller all den tid hun har butikkjobb og er alene.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 23:05   #13
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skeptisk til at niåring er hjemme alene

Ja, litt uheldig ordvalg. Men jeg synes bekymringen er tydelig likevel, og det er ikke alltid folk har topp bevissthet rundt ordvalg. Helt greit å påpeke, selvfølgelig - ordbruk og holdninger henger nøye sammen.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 23:06   #14
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.031
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skeptisk til at niåring er hjemme alene

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Enig! Men ikke sikkert moren har så mange valg heller all den tid hun har butikkjobb og er alene.

Det tenker jeg også. Om man har lite nettverk har man kanskje ikke så mange alternativer.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 23:09   #15
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.528
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skeptisk til at niåring er hjemme alene

Personlig hadde jeg ringt barnevernet og drøftet saken med dem. Ville kanskje ha tatt kontakt med moren i tillegg og sagt at gutten kunne vært noen ettermiddager hos oss (det siste er ikke sikkert, kommer an på en det ting, egne barn etc)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 23:42   #16
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skeptisk til at niåring er hjemme alene

Det er grunn til bekymring ut fra det du beskriver i hovedinnlegget. Jeg ville ringt det lokale barnevernet og opplyst om det du har observert så får de ta en vurdering om hvorvidt det bør undersøkes nærmere.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-13, 07:28   #17
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.023
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skeptisk til at niåring er hjemme alene

Opprinnelig lagt inn av Jakki, her.

Nei, for det er jo en vanskelig diskusjon å ta.

Men, utleier familien er jo veldig fornøyde med å leie ut til de, for det er lite bråk, betaler punktlig, og raserer ikke utleie sokkelen.

Det er akkurat den "casen" med han gutten som er litt "tvilsom".

Men i hovedinnlegget står det at barnet det meste av ting? Her sier du at sokkelen ikke raseres?

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-13, 13:49   #18
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skeptisk til at niåring er hjemme alene

Stakkar liten gutt! 9 år er ikke mye altså.

Om det er fordi de er fattig og moren jobber seg ihjel eller er uinteressert så virker det som at han kanskje ikke får nok omsorg. Jeg hadde helt klart meldt bekymring til barnevernet sånn at de kunnet sjekke ut hvordan han har det.

Og så vi huske på at barn viser ikke at de har det vondt med at de blir supersjarmerende, de reagerer med sinne og utagerende oppførsel. Alle voksne har ansvar for alle barn.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-13, 13:52   #19
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skeptisk til at niåring er hjemme alene

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Og så vi huske på at barn viser ikke at de har det vondt med at de blir supersjarmerende, de reagerer med sinne og utagerende oppførsel. Alle voksne har ansvar for alle barn.

Veldig, veldig viktig å ha langt framme i bevisstheten.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-13, 15:40   #20
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.076
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skeptisk til at niåring er hjemme alene

Jeg synes forslaget med å drøfte dette med barnevernet er godt. I tillegg ville jeg åpnet døren for dette barnet dersom jeg hadde mulighet til det.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no