Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dagens gladsak (ang. asylmottak)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-08, 09:01   #1
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dagens gladsak (ang. asylmottak)

Adresseavisen skriver i dag på nett om mulig etablering av asylmottak i deler av gamle Persaunet militærleir. Denne leiren er lagt ned for noen år siden, og flere av bygningene er gjort om til leiligheter, samt at det er bygget en del nye rekkehus og leilighetsbygg på området.

Når jeg så denne saken tenkte jeg umiddelbart at «dette blir bråk, folk som bor i området kommer garantert til å protestere, det slår aldri feil», og lot blikket gli etter det typiske intervjuet med en sint og bekymret beboer som avisene alltid graver frem. Men hva presenterer Adressa? Ingen «jeg er ikke rasist, men må de bo her?»-person, men derimot en positiv beboer: «Asylmottak her? Ja, hvorfor ikke».

Altså, jeg er såpass kynisk at jeg fortsatt venter på den vanlige overvekten av negative reaksjoner (som allerede har begynt å vise seg i debattslummen, aka «diskusjonsfeltet» i avisens nettutgave), men jeg er positivt overrasket over at avisen ikke fant fram en negativ person i tillegg. De negative reaksjonene kommer tidsnok på banen, og får garantert spalteplass uansett.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 09:06   #2
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.739
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens gladsak (ang. asylmottak)

Så deilig at det kan bli litt fokus på de positive sidene også. Senest i morges hørte jeg at 7 av 10 var positive til asylmottak i sin hjemkommune. Nesten alle Venstre og SV-velgere er positive. Ikke overraskende er Frp-velgere mest negative.

Jeg er overbevist om at mottak av flyktninger og integrering av dem i samfunnet er det beste middelet mot hverdagsrasismen som til tider er skammelig utbredt.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 09:19   #3
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens gladsak (ang. asylmottak)

Så flott! Honør til Ernst Larsen og Adressa som ga dette en positiv vinkling.

Dette minner meg på noen av oppslagene etter skuddene mot Hvalstad asylmottak i juli. Ordfører Lene Conradi (H) var raskt ute og sa følgende:

Sitat:

En episode som dette vil være med i en totalvurdering av den videre bruken av mottaket. Vi vet at naboer nå mener at nok er nok og at de gjerne vil slippe hele problematikken. Det er signal vi må ta på alvor

De fleste naboene kjente seg tydeligvis ikke igjen i dette og ble med og arrangerte åpen dag og nabofest på mottaket.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 09:28   #4
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dagens gladsak (ang. asylmottak)

Her i byen er det uenighet rundt asylmottaket. Uenigheten går på om man bare skal ha ett offentlig, eller om det også skal være ett privat (dvs to mottak).

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 09:36   #5
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dagens gladsak (ang. asylmottak)

Ernst Larsen har et godt poeng - hvis det blir for "getto-aktig" blir det dårlig med integrering!

Hvalstadsaken var tragisk for den unge gutten som ble skutt (og ordføreren bommet stygt med flere uttalelser) men jeg lurer på om ikke det kom noe godt ut av den også - nemlig at naboene våknet opp og faktisk begynte å se på asylsøkerne som mennesker!

  Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 10:28   #6
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens gladsak (ang. asylmottak)

Åh, dette var godt å lese!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 14:03   #7
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dagens gladsak (ang. asylmottak)

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Dette minner meg på noen av oppslagene etter skuddene mot Hvalstad asylmottak i juli. Ordfører Lene Conradi (H) var raskt ute og sa følgende:

Strålende logikk fra ordføreren. Hun burde gå rett inn i forsvarsteamet til advokaten som skjøt. At folk flest mener at nok er nok, er formildende at han knapt nok burde bøtelegges for skytingen.

  Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 14:21   #8
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.988
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens gladsak (ang. asylmottak)

Oppløftende!

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 14:28   #9
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Dagens gladsak (ang. asylmottak)

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Så flott! Honør til Ernst Larsen og Adressa som ga dette en positiv vinkling.

Dette minner meg på noen av oppslagene etter skuddene mot Hvalstad asylmottak i juli. Ordfører Lene Conradi (H) var raskt ute og sa følgende:


De fleste naboene kjente seg tydeligvis ikke igjen i dette og ble med og arrangerte åpen dag og nabofest på mottaket.

Ang. Lene Conradi, så mener hun seg feilsitert.
Hun tar dog selvkritikk, for at hun svarte på spørsmål fra journalister som ikke hørte hjemme i den aktuelle sammenhengen.



"Conradi legger seg flat for kritikken. - Det er min egen skyld at jeg har kommet skjev ut, sier hun. ... (Conradi) understreker at det ikke var hun som brakte naboens reaksjoner og mottakets femtid på bane. - Jeg ble konkret spurt om jeg hadde mottatt brev fra naboer, og jeg svarte på spørsmål jeg ble stilt. I ettertid har jeg skjønt at jeg burde ha avstått fra å kommentere problemstillingen på det tidspunktet. Den hørte ikke hjemme i sammenhengen hvor alt fokus burde vært rettet mot asylsøkeren som var livstruende skadd. Det er mitt ansvar at jeg ikke greide å uttrykke meg så klart som jeg burde, og det tar jeg selvkritikk på, sier hun.


Sist redigert av bønna : 03-09-08 kl 14:33.
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
asylmottak


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no