Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Syns med meg angående hytteinnredning

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-13, 20:57   #1
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns med meg angående hytteinnredning


Den ovnen kalles for bedehusovn! Den er laget for å varme opp og holde på varmen i store rom/hus og er vanskelig å fyre med. Det blir lett litt for varmt!
Vi hadde en sånn i kjellerstua hjemme, bare å åpne dørene opp og vips var det varmt i tre etasjer, og helt badstue i kjellerstua!

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 21:01   #2
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.173
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syns med meg angående hytteinnredning

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.


Den ovnen kalles for bedehusovn! Den er laget for å varme opp og holde på varmen i store rom/hus og er vanskelig å fyre med. Det blir lett litt for varmt!
Vi hadde en sånn i kjellerstua hjemme, bare å åpne dørene opp og vips var det varmt i tre etasjer, og helt badstue i kjellerstua!

Et meget passende navn. Den forrige eieren advarte oss om at det fort ble for varmt i den, så jeg har fyrt meg forsiktig oppover fra små kubber til tre normale. Og oppdaget at jepp, det var litt i meste laget.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 21:23   #3
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns med meg angående hytteinnredning

Men når dere bytter den ut, ta vare på røykrøret i stål, det er dyrt og kan kanskje passe en annen ovn.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 21:29   #4
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.898
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syns med meg angående hytteinnredning

Det har vært advart sterkt mot denne typen ovner i flere år. De gir stor risiko for pipebrann og er i tillegg svært lite vedøkonomiske i bruk. Vi hadde slik før, men kastet den ut for 10-12 år siden nettopp fordi den slukte veden uten å gi særlig mye varme tilbake. Den virker effektiv, men er i virkeligheten ikke det. Inspektøren fra feievesenet var også veldig kritisk til denne typen ovn, så vi valgte å hive vår. Vi byttet til en rentbrennende ovn fra Wiking og fikk MER varme av halve vedforbruket. Den nye ovnen kostet 7-8.000 og var spart inn igjen på få år bare pga redusert vedforbruk.

http://www.gd.no/nyheter/article5437663.ece

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 23:14   #5
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.692
Blogginnlegg: 20
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syns med meg angående hytteinnredning

Vi kjøpte ny peisovn på finn.no for 1500,-. Finn er din venn!

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 23:31   #6
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns med meg angående hytteinnredning

Så fin hytte!

Jeg synes det er rart å skulle male en skogs-/fjellhytte hvit innvendig. Jeg synes det er fint på en hytte ved sjøen eller et sommerhus, men en hytte som det her synes jeg fint kan ha umalte furuvegger. Male lister hvite ville jeg nok gjort. Og fått en god sofa etter Teofelias kriterier.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 23:53   #7
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.131
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syns med meg angående hytteinnredning

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Så fin hytte!

Jeg synes det er rart å skulle male en skogs-/fjellhytte hvit innvendig. Jeg synes det er fint på en hytte ved sjøen eller et sommerhus, men en hytte som det her synes jeg fint kan ha umalte furuvegger. Male lister hvite ville jeg nok gjort. Og fått en god sofa etter Teofelias kriterier.

Enig!

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 19:56   #8
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.813
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Syns med meg angående hytteinnredning

Enig, syns at furu gjør seg på slike hytter, spesielt når det er en laftet tømmervegg. Veggene er jo ganske lyse også. Jeg ville starta med å male listene og karmene, og hvis ikke det hjelper ville jeg tatt taket.

Koselig hytte forresten!

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 21:00   #9
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Syns med meg angående hytteinnredning

Jeg ville heller ikke malt tak og vegger. Det ser ut som de er behandlet på en eller annen måte allerede, de er ikke så gulnet som furu/gran ofte blir. Tror du får veldig stor effekt bare av å male karmer og lister grå eller hvite, det ville jeg nøyd med meg med.

  Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 23:52   #10
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Syns med meg angående hytteinnredning

Så fin hytte dere har kjøpt.

Om det er ekstra sengeplass du er ute etter hadde jeg heller kjøpt en slik dagseng å satt på hemsen/tvstuen. Da får gjestene det litt mer privat enn å sove i stua.

En hjørnesofa med sjeselong kan være både nett og god og slange seg i. Og ett mindre sofabord. Hiv ut stolene og kjøp noen stablekrakker du også kan bruke som små bord. Om du skal ha plass til spisestue må nok hjørneskapet bort.

Kjøkkenet kan du få mye ut av ved å bytte det. Oppvaskbenken helt til høyre under vinduet, hørneskap med karusell til venstre og fortsett med benker og skap til venstre. Ser ikke ut i fra bildet hvordan kjøkkenet ender dog.

Cinderella er ett glitrende valg på hytter uten vann, men det er greit å ha en backup i tilfelle strømmen blir borte lenge.

Før vi bygde på vår hytte var stuen pittelitten, men vi fikk plass til en slik nevnt hjørnesofa og spisestue. (og hjørneskapet gikk fløyten. ) God plass var det ikke, men det var komfortabelt og det var viktig for oss.

Tenk litt utradisjonelt også. Sofaer trenger ikke stå inntil vegg. Prøv og feil.

Lykke til med masse morsomme og slitsomme prosjekter fremover.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 22:23   #11
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.019
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Syns med meg angående hytteinnredning

Ikke mal veggene, de var fine som de er. Mal bare listene lyse, og oppdater møbleringen så blir det bra.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 06:44   #12
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syns med meg angående hytteinnredning

Jeg hadde ikke malt hvitt. Gråtoner eller bruntoner er fint på fjell-skoghytter. Både på vegg og lister, men ulike nyanser. Av møblene jeg ser på bildet hadde jeg beholdt kroskap, knuste og krakkene. Resten hadde åkt ut. Sofa med sjeselong vil ikke gi sjel til hytta. Gå heller for noe stilrent i grå eller bruntone. Og gjerne en lang en. Lite bord på hjul ig spisebord med benker uten rygg om det er dårlig plass.

Kjøkken har store muligheter om du røsker ut det som er der. Og husk å ta etterbilder.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 11:42   #13
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.173
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syns med meg angående hytteinnredning

Takk for gode innspill alle sammen! Så langt har vi ikke kommet lenger enn å kaste ut masse gammelt nips og ræl og henge opp nye gardiner mm. Det hjalp litt allerede. Her er noen bilder av hvordan det ser ut nå:

Bedehusovnen ble faktisk litt mindre dominerende av å fjerne den stygge vedtønna i kobber og erstatte alt som sto rundt den med svart, synes jeg.



Sofakroken med nye gardiner og pute. Sofaen er ok å sitte i, men den er for stor, eller stua er for liten. Se neste bilde: Enden på den korteste delen av sofaen går så langt ut i rommet at det egentlig ikke er plass til spisebord. Bordet som står der nå er et lite campingbord, og selv da er det for trangt.



Jeg lurer på om noen har noen synspunkter på å kjøre en kombinasjon av sofa og spisebord, noe a la dette:


Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 11:43   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.875
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns med meg angående hytteinnredning

Det synes jeg er en veldig god ide.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 11:54   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.034
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns med meg angående hytteinnredning

Spisestuesofa er en god idé. Bare vær oppmerksom på at hvis de er lange, så kan det være vanskelig å få dem inn. :erfart:

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 11:57   #16
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.173
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syns med meg angående hytteinnredning

Hvordan er spisestuesofaer å sitte i som vanlige sofaer da? Blir det like avslappet som i en lavere sofa?

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 12:39   #17
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syns med meg angående hytteinnredning

Spisestuesofa er deilig å sitte i. Jeg ble rent salig avslappet i en forrige søndag.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 12:47   #18
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.203
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns med meg angående hytteinnredning

Du kan også lage en sittebenk med skuffer, og puter oppå. Litt mindre behagelig, men veldig praktisk mtp oppbevaring!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 13:01   #19
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.875
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns med meg angående hytteinnredning

det finnes en masse kurver og skuffer å få kjøpt som passer innunder sen slik sofa, så oppbevaring kan man få selv uten å ha sittebenk.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no