Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Å introdusere katt nr 2

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-11, 21:38   #1
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Spørsmål

Å introdusere katt nr 2

Vi har en nydelig hunkatt på 15 mnd som vi har hatt siden hun var 8 uker. Det har ligget litt i kortene at vi kanskje skulle ha en til, og nå har jeg vel mer eller mindre bestemt meg for å skaffe en til, primært en hankatt (fordi jeg ikke makter tanken på å sterilisere en hunkatt til; det var ikke noen hyggelig erfaring - og kastrering av hankatter er vel en enklere affære?). Men jeg har ingen erfaring med å introdusere en ny katt til en man har fra før. Hva kan jeg forvente meg? Er det noe spesielt jeg bør tenke på eller noen lure triks? Jeg har hele tida tenkt at det bør være en kattunge, ikke en voksen katt, men det er kanskje hipp som happ? Tar gjerne imot råd og tips hvis noen har erfaring.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 22:58   #2
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å introdusere katt nr 2

Jeg har kun erfaring med å tilføre voksne katter. Vi har aldri gjort noe spesielt, men gitt dem tid til å bli komfortable med situasjonen.
Men hvis det er hunnkatt dere har fra før, så kommer det nok veldig ann på katten. Noen hunkatter er veldig sære, og da kan det nok lønne seg å få inn en kattunge, men det går nok fint uansett.

Lykke til

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫

Sist redigert av Nyx : 15-05-11 kl 00:53.
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 23:00   #3
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å introdusere katt nr 2

Men hvis du vil ha en voksen katt så selger dyrebeskyttelsen katter som er ferdig vaksinert og sterilisert/kastrert.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 00:09   #4
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å introdusere katt nr 2

Jeg har hatt mange katter og har aldri hatt problemer med å introdusere verken kattunger eller voksne katter. Jeg pleier å la de få bli kjent i ro og fred. Det tar ofte noen uker før de er helt trygge på hverandre. Ofte blir det litt fresing, spesielt ved matskål og liggeplass, men det pleier å ordne seg relativt fort. Katter er sosiale vesen som liker selskap av artsfrender, så det går nok helt fint å få katt nr 2.

Kan forøvrig anbefale deg tidlig kastrering av en event. hannkattunge. Vi kastrerte vår siste når han var 6,5 mnd etter anbefaling fra smådyrveterinær. Vi har fått en utrolig rolig og hjemmekjær katt som ikke har lagt seg til noe av den litt plagsomme voksne hannkattatferden de fort får hvis man venter for lenge med kastrering.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 08:36   #5
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å introdusere katt nr 2

Jeg kan skrive under på det siste innleggetet.

Katten vår (innekatt) ble kastrert rett før han fylte 6 måneder. Snillere og roligere katt tror jeg faktisk ikke finnes. Ifølge dyrlegen vår er det ingen vits å vente med kastrering når man vet at man vil kastrere uansett. Har katten først begynt med ungdomsrampeatferd er det ikke brått sikker at det slutter når han er kastrert. Kastrerer man veldig tidlig begynner han aldri med slikt tull. Det kan være mye enklere å introdusere en slik til en voksen katt man har fra før.

Vår første katt var en omplasseringskatt, som var kastrert og chippet. MEN: Den ble kastrert når omplasseringen fikk den, da han allerede var godt over året. Han hadde noen skikkelige hannkattfakter, og gikk ikke overens med andre hannkatter overhodet, ikke etter kastrering heller.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 20:41   #6
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å introdusere katt nr 2

I dag har lille Sofus på 4 mnd flyttet inn til oss. Han er en søt liten pusemann, nokså nysgjerrig og livlig, ble fortrolig med oss og huset på øyeblikket. Sissi som vi har fra før er ikke særlig fornøyd. Hun freser og knurrer mot han, og ligger og vokter på han hele tida. Han holder seg på respektfylt avstand, og freser ikke tilbake. Vi lar dem holde på så lenge de ikke slåss, og så håper jeg at det går fort.

I natt tenker jeg at han får være på badet, så kan hun ha resten av huset. Vi har to kattekasser og dobbelt opp av matskåler, så jeg får ha et sett på kjøkkenet for henne i en overgangsperiode.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 20:41   #7
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å introdusere katt nr 2

Og han skal forøvrig kastreres så fort han er gammel nok.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-03-11, 11:26   #8
Nicki
Aktiv
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 173
Nicki har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Å introdusere katt nr 2

Bilder?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

I dag har lille Sofus på 4 mnd flyttet inn til oss. Han er en søt liten pusemann, nokså nysgjerrig og livlig, ble fortrolig med oss og huset på øyeblikket. Sissi som vi har fra før er ikke særlig fornøyd. Hun freser og knurrer mot han, og ligger og vokter på han hele tida. Han holder seg på respektfylt avstand, og freser ikke tilbake. Vi lar dem holde på så lenge de ikke slåss, og så håper jeg at det går fort.

I natt tenker jeg at han får være på badet, så kan hun ha resten av huset. Vi har to kattekasser og dobbelt opp av matskåler, så jeg får ha et sett på kjøkkenet for henne i en overgangsperiode.

Nicki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 18:51   #9
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.932
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å introdusere katt nr 2

Gratulerer som tokattseier.

Vi er det for tiden selv. Gamlemor på 13 er kastrert og er både inne og ute, mest inne på sine gamle dager. For en måned siden kom Veslefrøken på ca 10-11 måneder i hus. Hun hadde væt gjennom en flytur på 4,5 timer og var passe groggy ved ankomst. Dagen etter ble de introdusert for hverandre og to døgn senere overlatt til hverandre uten tilsyn. Det går så fint. Veslefrøken har på korsett for å beskytte sin nyopererte og steriliserte mage.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no