Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

F.... beist! Renslighet hos hund

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-11, 11:05   #1
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

F.... beist! Renslighet hos hund

Vår søte lille pelsdott, som ble 1 år 17 mars har igjen begynt å gjøre fra seg inne. Den bæsjer på teppet i gangen, selv om den akkurat har vært ute på lang tur. Nå har jeg kastet ut teppet, slik at ikke lukten skal friste.

Jeg kjenner jeg klikker snart. Han blir tydelig skamfull når jeg snakker til han, så det virker jo egentlig som om han skjønner at han ikke skal gjøre det inne?

Vi går tur maaange ganger hver dag, 6 - 10 ggr kanskje, og så lenge at han skulle rekke å gjøre fra seg hundre ganger om han ville.

Hva gjør vi? Å gå ut enda oftere er nesten ikke mulig. Da blir det så mye jobb med dyret, som i utgangspunktet var en hund som ikke krevde så mye, at han rett og slett blir for mye for oss.
Jeg kjenner at jeg blir utrolig frustrert, og har lyst til å sende bikkja i retur til mamma, som hadde den tidligere.

  Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 12:34   #2
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: F.... beist! Renslighet hos hund

Så trasig da, Sjugger. Jeg vet virkelig ikke hva som kan gjøres iom at han fortsetter slik som ettåring. Håper noen har et godt råd.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 13:16   #3
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: F.... beist! Renslighet hos hund

Man skal jo være litt oppmerksom på atferdsendring hos dyr, så kanskje en tur til dyrlegen er lurt, for sikkerhets skyld?

Vår hund gjorde også dette, dvs. hun tisset inne fra vi fikk henne, men det ble bare mer og mer. Hun satt seg rett ned og tisset når vi kom hjem fra jobb og skulle ut, vi rakk ikke ta på båndet engang, og hun satte seg ned og tisset når vi kom hjem fra tur - IKKE ute. Etterhvert begynte hun å bæsje inne også, og til slutt klikket det for meg. Hun var tydelig skamfull når hun gjorde dette, men det hjalp jo ikke hvor enn mye hun var ute osv. Det endte til slutt med tiss og dritt på daglig basis og da kastet vi faktisk inn håndkleet. Hun var en omplasseringshund da, 1 år gammel når hun kom til oss, fikk henne gjennom min søster. Nå ville søsteren min uansett forsøke å sette et kull på henne, så hun fikk henne hjem til seg i begynnelsen av februar, men vi har sendt signaler om at vi nok dessverre ikke ønsker å få henne tilbake, for jeg ble virkelig helt utslitt av all avførig og urin. Hun kunne f.eks tisse mens hun gikk etter meg opp eller ned trappen, så det bare rant fra øverste trinn og ned ... :urk:

Min søster er ganske god på hund, og hun hadde ikke så mange gode råd. Vi fikk hunden sjekket for UVI og lignende problemer, fant ingenting fysisk. Konklusjonen var og ble at hun var altfor ubalanser og stresset pga. omplassering, og det ga seg utslag i nevnte problem. Hvordan vi skulle klare å snu trenden var/er det ingen fasit på, annet enn at man må ta tiden til hjelp, forsøke å skape ro rundt hunden. Evt. kan man starte fra scratch med å legge aviser over alt, se hvor hunden oftere gjør fra seg og fjerne flere og flere aviser litt etter litt, slik at det til slutt bare er en avis igjen som hunden går på i nøden. Rett og slett starte trening på nytt, gi belønning når hunden tisser/bæsjer ute slik at det blir positivt, mot at man får klar beskjed om at det ikke er greit inne osv.

Hadde ikke søsteren min ønsket hunden i retur for en periode pga. avl (som om ikke det er en ytterligere stressfaktor), og vi ikke hadde hatt to såpass små barn, så hadde jeg nok lagt langt mer tålemod og energi på å få trent henne selv. Men med med 100 % jobb for min del og 150 % for min mann, og to små, så var alt det ekstra arbeidet rett og slett ikke forenlig med vår hverdag per nå. Men jeg tror absolutt at det med en god dose tålemod og tilbake til start hadde gått fint å snu trenden igjen.

Vask i alle fall for all del ikke med klor, Zalo eller salmiakk, bruk heller grønnsåpe eller bare varmt vann.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 14:12   #4
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: F.... beist! Renslighet hos hund

Ja, vi er jo egentlig her vi også. Jeg orker rett og slett ikke å styre så fælt. Han har bodd hos oss i 3 mnd nå, så det må da vel begynne å roe seg i forhold til omplassering hvis det er det som er grunnen?
Han er akkurat kastrert - mandag for to uker siden, men det er nå først siste uka at han gjør fra seg. Kun på samme plass hver gang, og aldri på kjøkkenet når han er innestengt der når vi er ute. Det fungerte jo så fint, så derfor har han fått lov til å være løs mens vi er borte, og vel - det funker ikke sååå fint kan du si.

  Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 14:14   #5
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: F.... beist! Renslighet hos hund

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Ja, vi er jo egentlig her vi også. Jeg orker rett og slett ikke å styre så fælt. Han har bodd hos oss i 3 mnd nå, så det må da vel begynne å roe seg i forhold til omplassering hvis det er det som er grunnen?
Han er akkurat kastrert - mandag for to uker siden, men det er nå først siste uka at han gjør fra seg. Kun på samme plass hver gang, og aldri på kjøkkenet når han er innestengt der når vi er ute. Det fungerte jo så fint, så derfor har han fått lov til å være løs mens vi er borte, og vel - det funker ikke sååå fint kan du si.

Det har skjedd før også - med en gang han kom til oss, så skjedde det flere ganger, men så stoppet det. Nå er han igang igjen.

  Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 14:42   #6
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: F.... beist! Renslighet hos hund

Har du sjekket den for lus....? :trårvarsomt:

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 15:17   #7
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: F.... beist! Renslighet hos hund

Opprinnelig lagt inn av Carrie, her.

Har du sjekket den for lus....? :trårvarsomt:

Huh? Lus fra mennesker går ikke på¨dyr, og omvendt.

  Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 16:08   #8
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: F.... beist! Renslighet hos hund

Bruker du kort eller langt bånd når dere går tur?
Hvis du bruker kort bånd: Husker du å stoppe opp, eller å gå langsomt nok til at hunden får signalisert at den må gjøre fra seg?
Noen hunder gir ikke tegn til å måtte på do hvis den som holder båndet går for raskt. Dette kan spesielt være et problem hvis båndet er kort, for hvis hunden har langt bånd rekker den ofte å sette seg ned langt nok forran den som holder båndet til at man ser at den skal på do.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 17:08   #9
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: F.... beist! Renslighet hos hund

Han har Flexbånd på 5m, så nei - han vimser og snuser, og stort sett bæsjer han hver gang vi er ute.

  Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 17:35   #10
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: F.... beist! Renslighet hos hund

Lær han å bæsje og tisse på kommando. Si tisse/bæsje akkurat i det han setter seg ned, og gi skryt.
Etterhvert vil hunden forstå at ordene betyr det den skal gjøre.
Da kan du få han til å gjøre fra seg rett før dere går inn igjen.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 17:48   #11
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: F.... beist! Renslighet hos hund

Det ligger vel kanskje helt andre ting bak her, ref. Finn-annonsen?
Da hjelper det vel ikke lære han gjøre fra seg ute, hvis det er seperasjonsangst som gjør dette mener jeg...

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 21:19   #12
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: F.... beist! Renslighet hos hund

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Det ligger vel kanskje helt andre ting bak her, ref. Finn-annonsen?
Da hjelper det vel ikke lære han gjøre fra seg ute, hvis det er seperasjonsangst som gjør dette mener jeg...

Nemlig - og det tror jeg det er!

  Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 22:17   #13
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: F.... beist! Renslighet hos hund

Det er det nok. Vi har passet ei tispe som ikke trives borte, og her tisser og bæsjer hun inne. Hun er 4 år og 100% renslig, bare trives ikke borte rett og slett...

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 22:20   #14
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: F.... beist! Renslighet hos hund

Han skal omplasseres til et eldre ektepar nå, som alltid er hjemme, og hvor han kan gå løs i hagen, så det blir veldig bra

  Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 22:56   #15
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: F.... beist! Renslighet hos hund

Så bra!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 16:13   #16
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: F.... beist! Renslighet hos hund

Aa, saa flott!!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 16:17   #17
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: F.... beist! Renslighet hos hund

Åh så flott, Sjugger

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no