Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Stjernekikkert

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-11, 20:40   #1
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Stjernekikkert

Storesoester har vaert ganske interessert i verdensrommet en stund, og som en del av hjemmeskoleprosjektet her i hippieland tenkte vi aa gjoere alvor av aa anskaffe en stjernekikkert. Men, dette er ikke noe jeg vet noe saerlig om, saa jeg lurte paa om noen av dere har noen tanker om hva slags modell vi kan se eter.

Vi har begrenset oekonomi (USA overbetaler ikke Post.doc -ene sine) men det aa kjoepe noe som er for daarlig til aa vaere morsomt aa bruke er jo bare kjipt. Jeg mener aa ha sett at noen "stjernekikkerter" ogsaa kan brukes mot mer jordnaere ting ogsaa, saa som fugl, noe som ville oeke bruksverdien i en biologfamilie betraktelig, saerlig hvis det kan tas bilder gjennom.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 20:44   #2
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stjernekikkert

Du kan kanskje få noen gode svar her: http://www.astro-forum.no/default.asp

Det finnes mye forskjellig utstyr og merker du kan se både på stjernehimmelen og på f.eks fugler med, men jeg kan ikke nok selv til å tørre komme med tips. Og det er finnes også mye og få kjøpt brukt.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 20:52   #3
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Stjernekikkert

Jeg/vi kjøpte stjernekikkert til datteren min da hun var liten (tidlig barneskolealder), vi så både fugler og ringene rundt Saturn med den. Men den var ganske vanskelig å stille inn, så det trengte hun hjelp til. Jeg mener å huske at vi kjøpte den i en urmakerforretning av alle ting. Kan det stemme? (En annen jul kjøpte vi mikroskop, kan hende det var det de solgte hos urmakeren? ). Kanskje det var i en fotoforretning?

Det er viktig at stativet er superstødig, i alle fall. Pris husker jeg ikke, men jeg var fattig student så jeg tror neppe det var over et par tusen. Man finner sikkert mye proffere utstyr nå.

Jeg innser at jeg ikke er veldig hjelpsom her, men jeg støtter idéen!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 20:55   #4
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stjernekikkert

Dersom du har lyst til å lese ganske korte, men likevel informative tekster på norsk så synes jeg man får ting ganske godt forklart her: http://www.kikkertspesialisten.no/pu...x?pageid=56359

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 21:19   #5
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stjernekikkert

Stjernekikkerter kan absolutt brukes som vanlige kikkerter også. De zoomer veldig bra. Til og med inn vinduer over en fjord. Har jeg hørt.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 21:23   #6
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stjernekikkert

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Stjernekikkerter kan absolutt brukes som vanlige kikkerter også. De zoomer veldig bra. Til og med inn vinduer over en fjord. Har jeg hørt.

Ikke nødvendigvis, de må ha rettvendt linse (eller hva det nå heter) for at ikke det du ser skal bli oppned og speilvendt. Noe som ikke er så farlig om du skal se på ringene til Saturn, men som er hakket mer upraktisk om du skal være kjip stalker langs en fjord.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 21:24   #7
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stjernekikkert

Noen merke/type -anbefalinger?
Hva maa til for aa fotografere, maa man ha spesielt kamera?
Ja, innroemmer jeg er helt nybegynner her.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 21:28   #8
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Stjernekikkert

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

vi kjøpte den i en urmakerforretning av alle ting. Kan det stemme? (En annen jul kjøpte vi mikroskop, kan hende det var det de solgte hos urmakeren? ). Kanskje det var i en fotoforretning?

Såvidt jeg har skjønt på min tidvis stjernetittende ektefelle så er en av de beste butikkene på astrodingser nettopp en urmakerforretning. I Skien. Så det kan veldig godt stemme det altså.

Jeg spurte min ektefelle om hva han foreslår. Hans forslag er en 100 mm refraktor, men sier også at astronomiske kikkerter er ikke korrigert for opp/ned høyre/venstre. Skal dere se på stjerner fordi det er vakkert og også se på fugler så anbefaler han en ordinær kikkert (binakulær) av litt størrelse. For planeter anbefaler han en refraktor altså.
(Dette kommer fra mannen som bygde sitt eget teleskop for å få det slik han ville.)

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 21:30   #9
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stjernekikkert

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Noen merke/type -anbefalinger?
Hva maa til for aa fotografere, maa man ha spesielt kamera?
Ja, innroemmer jeg er helt nybegynner her.

Tja, at jeg skal komme med tips er litt som at den blinde leder den halte, jeg har ikke særlig peiling. Men Sky-watcher er i alle fall et kjent merke med teleskoplinser av mange typer og i alle prisklasser.

Man kan fotografere med både kompaktkamera og speilreflekskamera, men man må ha en adapter til teleskopet. Jeg tror alle speilreflekskamera kan brukes, jeg er blank på hvordan det er med kompaktkameraer. En utfordring når man tar bilder ut i verdensrommet kan være lukkertiden og jordrotasjonen, det finnes egne stativer el. som kan hjelpe på det, men det koster nok penger. Kanskje du kan finne noe her: http://www.kikkertspesialisten.no/pu...x?pageid=57225

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 21:38   #10
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stjernekikkert

Galileoscope, Galileoscope, Galileoscope for nybegynnere!

https://www.galileoscope.org/gs/

Vi har et ganske dyrt Meade Teleskop som vi bruker altfor lite, men vi hadde lyst å ha et lite teleskop til å ta med ut om kvelden sammen med ungene, uten for mye styr. Galileoscope er fantastisk, det viser det meste man pleier å ville se, til en uslåelig pris, og veldig stabil i tillegg. Det ble lansert når det var International Year of Astronomy, så jeg vet ikke om tilbudsprisen fortsatt gjelder, men det lønner seg nok læll. Jeg kan i hvert fall anbefale det på det sterkeste. Hvis dere finner ut at dere ønsker å bruke tid og penger på å fortsette stjernekikkingen kan dere jo investere i noe større og dyrere.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no